Ik wil graag controleren of er nog genoeg r134a (freon) in de airco van mijn renault Clio 3 phase 2 aanwezig is.
Nu kun je van die meet/vulsetjes kopen (gemiddeld zo'n 50 euro) waarmee je zelf de druk kunt meten en eventueel bijvullen.
Zie bijvoorbeeld [yt]http://www.youtube.com/watch?v=-p2WzuoSH...[/yt]
Deze setjes moeten worden aangesloten op een Low Pressure vulnippel 1/4 sae, maar deze is blijkbaar bij sommige type renaults niet aanwezig.
Heeft iemand hier ervaring mee bij een Clio?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom niet voor die 50,- niet naar een Aircospecialist ?
Dan weet je ook zeker dat het goed zit en zonder verdere risico's.
Gr.. paul
omdat die "specialist" vaak meer gespecialiseerd is in het tillen van klanten ipv. het vullen van airco's...
11 jaar
Ow ja. Denk je nu werkelijk dat als je met dit soort setjes eenzelfde resultaten bereikt, dat aircospecialisten dure apparatuur aanschaffen om dit te doen? Om nog maar niet te spreken over de ervaring en cursussen die zij moeten volgen. Natuurlijk, zelf kun je dat beter. Zij tillen je alleen maar! Get a life!
Gooi maar lekker 50 euro weg aan dit spul, terwijl je misschien een lek systeem hebt of een kapotte condensor. Dat ziet de aircospecialist, maar natuurlijk, dat zeggen ze alleen maar om jou op te lichten. tsssss.....
Ik ben zelf een particulier die bijna alles zelf doet, maar een met gezond verstand. Mij hoor je dit soort flauwekul niet verkondigen.
11 jaar
[quote=mbreman]omdat die "specialist" vaak meer gespecialiseerd is in het tillen van klanten ipv. het vullen van airco's...[/quote]
Ik vind dit nogal een boute uitspraak en dit hoort ook niet thuis op dit forum.
Dus, als je de raad van de forumleden niet ter harte neemt kunnen we net zo goed stoppen met dit onderwerp.
Moderator Problemcar.
Afblijven van die beunhaas flesjes , richten meer ellende aan dan je lief is.
Ga gewoon naar een echte aircospecialist en laat daar je systeem servicen.
Waarom wil je dit eigenlijk , werkt hij niet goed meer ?
Ik heb geen probleem met mijn airco. Hij werkt nog prima, maar het is wel 2 jaar geleden dat er naar gekeken is. Ik wil zelf bij elke onderhoudsbeurt controleren of er nog voldoende r134a in het systeem zit aangezien de vulling in de loop van de tijd blijkbaar langzaam leegloopt. Het zou mooi zijn als ik hem dan ook zelf zou kunnen bijvullen...
Aan de andere personen die nogal afwijzend reageerden op mijn negatieve ervaringen met garages en experts in de autobranche zou ik willen vragen waarom zij zich zo aangesproken voelen als dit toch allemaal onzin is?
Ik kan jullie uit eigen ervaring verhalen vertellen over "merkdealers" en "vakgarages" waar je haren rechtop van gaan staan. De enige die nog aan mijn auto's komt ben ik zelf, en alleen als het echt niet anders kan dan laat ik het aan een ander over.
Vandaar dat ik ook graag mijn eigen airco zou willen onderhouden.
11 jaar
Denk dat het erg meevalt Mark- Je bent nogal achterdochtig.
Als het waar is wat jij zegt, hebben ze toch geen bestaansrecht meer??
Alsjeblieft! http://www.marktplaats.nl/z.html?query=a...
Kun je het helemaal zelf doen.
Vraag jezelf eens dit af: als alle garages zo onbetrouwbaar waren, zou de branche dan nog bestaan? Ook ik heb slechte ervaringen met garages, daar ga ik gewoon niet meer heen. Maar ik heb ook genoeg positieve ervaringen. Als jij alleen slechte ervaringen hebben, ligt het dan niet aan je achterdochtigheid? Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten zullen we maar zeggen......
11 jaar
Is er een alternatief dan voor al die mensen die hun auto laten onderhouden omdat zij dit zelf niet willen/kunnen?
Veel mensen die ik spreek over hun garage beoordelen deze op basis van hoe vriendelijk ze aan de balie worden geholpen en hebben echt geen idee wat er in de werkplaats allemaal gebeurt (of juist niet gebeurt!).
Je moet natuurlijk niet generaliseren want er zijn ook best wel hele goede, maar ja, ze hebben geen sticker op hun voorhoofd he...
Ik heb ook meer dan 15 jaar mijn auto's laten onderhouden door diverse garages en mijn ervaring is dat het vaak heel erg afhankelijk is door welke monteur de klus wordt uitgevoerd. Er zijn hele goede en slechte monteurs maar het merendeel is geen van beide. Daarnaast is het denk ik ook een probleem dat het tegenwoordig allemaal snel snel snel moet gebeuren omdat het anders te duur wordt.
Daarnaast heb je ook de echte oplichters die alleen maar kijken hoe ze zoveel mogelijk geld uit de klant kunnen schudden. Deze ben ik ook voldoende tegen gekomen.
Ik wordt altijd extra achterdochtig als ze klanten proberen te lokken met (bijna) gratis keuringen en inspecties. Zo is er een grote garageketen die klanten lokt door ver onder de kostprijs apk-keuringen uit te voeren. De monteurs in deze keten krijgen betaald op basis van de omzet die zij draaien. Hoe denk je dat er daar gekeurd wordt?
Ik zie ook wel airco specialisten adverteren met een "gratis" airco inspectie. Daar trap ik dus niet (meer) in!
Maar goed, dat setje is dus niets als ik het goed begrijp. Wat is er dan mis mee?
11 jaar
Als je door lekkage koelmiddel kwijtraakt, raak je ook smeermiddel kwijt, maar je weet niet hoeveel. Als je gewoon koelmiddel blijft bijvullen, kan je compressor tóch door een gebrek aan smeermiddel kapot draaien.
11 jaar
Omdat je niet weet wat je aan het doen bent.
Een koelsysteem kan alleen goed functioneren met een juiste vullingsgraad.
Dat flesje kan niet zien hoeveel eruit is en dus ook niet hoeveel erbij in moet.
Daarom heb je daar speciale ,lees dure, apparatuur voor nodig om dit tot een goed einde te brengen.
Nogmaals , dit is speciaal op de markt gebracht voor naieve mensen die denken alles zelf te kunnen , om vervolgens naar een garage te moeten om het door hun zelf gecreeerde probleem voor een veelvoud van de kosten van het flesje te moeten laten repareren , en dan maar klagen.
Mijn opleiding koste een vermogen om uberhaubt cfk handelingen te mogen verrichten , en dit flesje kost 50 euro zonder kennis van zaken.
Zie email.
Juistem. Stek was niet goedkoop indd
11 jaar
[quote=kaleido 1]Dat flesje kan niet zien hoeveel eruit is en dus ook niet hoeveel erbij in moet.[/quote]
Dus die drukmeter die op het flesje zit werkt niet/niet goed volgens jou?
Hoe meet die "dure apparatuur" dan hoeveel er bijgevuld moet worden?
11 jaar
Mark
Eigenlijk begrijp ik je niet zo goed. In bepaalde garages heb je totaal geen vertrouwen, maar bij dit Jip & Janneke setje gaan geen alarm belletjes rinkelen ?
Indien dit setje het zelfde kon als mijn apparatuur van 3000,- dan was de keus voor mij snel gemaakt, helaas is dit een gelijkwaardig telsell product.. amazing... good!!!
En indien u nu besteld krijgt u het 2e setje helemaal gratis
Gr. paul
[quote=mbreman][quote=kaleido 1]Dat flesje kan niet zien hoeveel eruit is en dus ook niet hoeveel erbij in moet.[/quote]
Dus die drukmeter die op het flesje zit werkt niet/niet goed volgens jou?
Hoe meet die "dure apparatuur" dan hoeveel er bijgevuld moet worden?[/quote]
Bij twijfel (bv. te weinig koelcapaciteit) wordt het hele systeem leeggehaald en wordt het opnieuw gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid koelmiddel én de voorgeschreven hoeveelheid smeermiddel.
Alleen dan weet je zeker dat de juiste mix er in zit, namelijk de hoeveelheden die de fabrikant voorschrijft.
11 jaar
[quote=P. Kelder]Eigenlijk begrijp ik je niet zo goed. In bepaalde garages heb je totaal geen vertrouwen, maar bij dit Jip & Janneke setje gaan geen alarm belletjes rinkelen ?[/quote]
Hallo Paul. Ja hoor bij mij gingen alle alarm bellen rinkelen; vandaar dat ik ook hier op het forum er een vraag over stel voordat ik het ging kopen.
11 jaar
[quote=Heino4267]Bij twijfel (bv. te weinig koelcapaciteit) wordt het hele systeem leeggehaald en wordt het opnieuw gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid koelmiddel én de voorgeschreven hoeveelheid smeermiddel.
Alleen dan weet je zeker dat de juiste mix er in zit, namelijk de hoeveelheden die de fabrikant voorschrijft.[/quote]
Oke dat maakt het een stuk duidelijker voor mij. Bedankt. Die "dure apparatuur" vult dus helemaal niet bij maar zuigt het circuit eerst helemaal leeg en vult hem daarna volledig af. Als ik het goed begrijp kun je op die apparatuur dus helemaal niet zien of er nog voldoende r134a in het systeem zit?
11 jaar
Het is leeghalen,vacumeren en weer afvullen.
Als er niets is met je airco en je vraagt aan de aircoman de boel opnieuw te vullen zal hij dat echt wel netjes doen.
Ik ben wel met je eens dat er een hoop kaf onder het koren zit.
Genoeg van gezien ondanks alle protesten van hier.
Het is ook effe snel geld verdienen,apparaat heb je er zo uit.
Het is aansluiten en programmaatje kiezen,in de tussentijd kun je wat anders doen.
Apparaat doet zijn werk wel.
Het probleem met een beun is dat tie er geen verstand van heeft,dus als het apparaat foutmeldingen gaat geven dan gaat het gepruts beginnen.
Ik vind ook dat je alleen zo'n apparaat aan mag schaffen als je je STEK certificaat kunt laten zien.
Overigens worden dit soort flesjes veel gebruikt in Amerika en zuidelijke landen.
Die pompen gewoon elke keer vol met dit soort flesjes,zijn daar gewoon te koop bij de pomp voor een fractie van de prijs van wat ze hier kosten.
Met en zonder drukmeter,soms per twee.
Het is daar net zo gewoon als het bijvullen van je olie.
Maar als er echt wat met je airco is kun je bijvullen wat je wilt,dat gaat dan niet meer werken.
11 jaar
Is het helemaal niet mogelijk om op basis van de druk in het airco systeem te bepalen of het opnieuw moet worden afgevuld?
11 jaar
Zolang de airco nog werkt kan er van uitgegaan worden dat er nog voldoende koudemiddel en voldoende druk aanwezig is.
Omdat het een gesloten systeem betreft kan niet bepaald worden hoeveel er nog in het systeem aanwezig is.
Gr. paul
Wat gebeurd er dan bij een zogenaamde "airco check"? Kijken ze daar dan alleen of er geen zichtbare lekkages zijn en of er nog voldoende koude lucht wordt uitgeblazen?
11 jaar
Wij halen het systeem leeg , kijken wat eruit komt , overleggen met de klant bij een groot verschil , en van daaruit gaan we verder.
Maarja hoe anderen het doen , gewoon vragen wat je wilt.
Vind dit hele gedoe rond de airco wel hele moeilijke vormen aannemen.
Ga gewoon naar een goede aircoboer , zeg/vraag wat je wilt en klaar.
Interessante info primerap11. Bedankt.
Alle info en advertenties voor die doe-het-zelf bijvul flesjes zijn inderdaad op de Amerikaanse consument gericht (en andere landen met een heet klimaat).
Ik heb zelfs een grote Amerikaanse en Canadese non-profit organisatie gevonden die zich bezighoud met het voorlichten van autobezitters over het belang van regelmatig onderhoud aan auto's. Deze adviseren om het bijvullen met koelmiddel gewoon zelf te doen met die flesjes.
Tsja, dan begin je je toch wel af te vragen wat de werkelijke beweegredenen zijn van de airco branche in Nederland om autobezitters vooral niets zelf te laten doen aan hun airco...
11 jaar
[quote=mbreman]Tsja, dan begin je je toch wel af te vragen wat de werkelijke beweegredenen zijn van de airco branche in Nederland om autobezitters vooral niets zelf te laten doen aan hun airco...[/quote]
Hier zijn natuurlijk allerlei scenario's voor te bedenken en iedereen heeft wel z'n mening.
Dit is niet een onderwerp voor Problemcar. Wij houden het liever bij het oplossen van technische problemen.
Mocht je toch overwegen de Airco te vullen met dit setje en er ontstaan problemen kunnen we wellicht door met dit onderwerp ;
Moderator Problemcar
En Mark,ook die arco's worden ook koud.
Amerikanen hadden al airco's in de auto zitten toen reden wij hier nog met paard en wagen.
Kijk,zijn er dus ook veel verder en vertrouwder mee.
Ze knikkeren er eerst zo'n flesje in,wil het daarna nog niet gaan de ramen weer naar beneden of ze brengen em naar de aircoboer.
Maar dat laatste kan altijd nog.
Een airco check is gewoon flauwekul.
Zoals Paul al schrijft is het een gesloten syteem.je kan er van buitenaf gewoon niks mee.
De enige airco check die goed is,is je systeem leeghalen,vacumeren,opnieuw afvullen,eventueel je drogerfilter mee vervangen.
De rest is allemaal flauwekul,ze doen geen hol aan je airco bij dat soort checks,interieur filter word vervangen,er word wat schimmelvreter op de verdamper gespoten,dat is je aircocheck.
En dan mag je zes tientjes afekenen.
Ik heb voor 5 tientjes gewoon mijn airco weer opnieuw afgevuld,dat doe ik om de drie jaar.
Ik ga ook nooit vragen hoe het met de airco is,gewoon opnieuw afvullen.
Dan vraagt de aircoman altijd,zijn er nog problemen mee,nee,dan opnieuw afvullen.
Dat is ook zijn werkmethode.
Kijk,functioneert de airco niet mee,dan is er uiteraard wat aan de hand.
11 jaar
Dat flesje wordt aangesloten op de LD servicekoppeling en moet de motor voor draaien en airco aan!! Gevuld wordt altijd in vloeibare vorm via de HD en niet via de LD, maar er zijn uitzonderingen dat wel via de LD mag gevuld worden!! maar dan mag de motor niet draaien en airco uit.
De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur.
Te weinig daalt de druk, te veel stijgt de druk,
Dus als jouw auto een vulgraad heeft van 650 gram en beschikt nog over 500 gram, en er zit in dat DHZ flesje 300 gram? dan overvul je het systeem met 150 gram!!
Dat betekent dat de nakoeling te hoog komt te liggen en krijg je ook een hogere persdruk, dat zal de compressor niet in dank afnemen.
Dan nog maar de vraag, of er geen lucht in het systeem aanwezig is, lucht behoort er niet in te zitten en brengt ook de persdruk omhoog.
Je kunt nu voor 5 tientjes denken ik ben goedkoop uit, maar in het ergste geval kan je het hierdoor nog duurder komen te staan door het te gebruiken.
Op die flesjes zitten drukmeters.
Rood is te weing,groen is goed.
Tja,we kunnen er een hoop over zeggen,in een hoop landen worden ze bij bosjes verkocht,goed of niet goed.
Als je airco niks meer doet kun je ook niks meer bijvullen.
Die flesjes zijn voor airco's die nog wel werken,maar gevoelsmatig niet meer zo koud worden.
Flesje erop,bijvullen tot groen en knorren maar weer.
En ook die airco's worden koud.
Ik zou het persoonlijk zelf niet doen,maar in Amerika,Canada en zuidelijke landen gebruiken ze dit gewoon veel.
Daar heerst ook een nader klimaat,airco's worden in nederland bijna niet belast.
Het draait met onze gemiddelde temperaturen allemaal maar op halve kracht.
je weet zelf wel dat als je in zuid Frankrijk op vakantie bent dat de airco echt moet werken om het aangenaam te krijgen.
Dan hoor je de fans blazen en draait de compressor op volle bak.
Als daar het koelmiddel afneemt verneem je dat gelijk aan de uitstroom temp,hier in nederland rijden de meeste jaren door zonder dat de airco gedaan word.
Zolang er nog steeds dealers aan mensen vertellen dat airco"s onderhoudsvrij zijn bliven ze ook doorrijden tot het niet meer wil.
En de meeste airco's houden het lang vol zonder onderhoud,althans hier in nederland.
11 jaar
[b]Jongens
Wij willen het Topic hier even bij laten voor wat het nu is. De TS heeft nu voldoende informatie om een keus te kunnen maken.
Mocht de TS nog willen reageren is dit natuurlijk altijd mogelijk.
Moderator Problemcar[/b]
Iedereen bedankt voor zijn of haar mening/inbreng en als ik mensen ongewild beledigd heb met mijn ongezouten mening dan spijt mij dat zeer.
11 jaar
Insgelijks, haha.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar