Renault Laguna: Airco renault laguna 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci

De airo koelt bijna niet wanneer de auto stilstaat. Wanneer de auto rijdt en er wordt wat snelheid gemaakt komt er pas koele lucht uit de roosters. Komt de auto vervolgens weer tot stilstand dan komt er na een paar seconden weer lauwe lucht.

Graag jullie mening/oplossing.

Alvast bedankt.

danhof

Geplaatst door danhof (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

foklop (0) PRO, 14 jaar geleden

Werkt de condensor ventilator wel?

danhof (0), 14 jaar geleden

Ik kon tot nu toe alleen de grote radiateur ventilator ontdekken.
Waar zit de condensor ventilator?

foklop (0) PRO, 14 jaar geleden

De condensor is voor de radiateur geplaatst. Simpel gezegd is de condensor de radiateur van de airconditioning.

danhof (0), 14 jaar geleden

Ok.

Ik ga morgen nog eens beter kijken. Ik laat het weten.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

er zit maar 1 ventilator deze is voor de radiateur en condensor en kan op 2 snelheden draaien.als je de airco inschakeld moet de ventilator gaan draaien ,als de motor temperatuur te hoog wordt gaat die sneller draaien

danhof (0), 14 jaar geleden

Ok. Bedankt. Ik kon de 2e ook al niet ontdekken.

Zou het een tekort aan koelvloeistof kunnen zijn?

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee in princiepe niet.

Gezien je omschrijving wordt bij stilstand de druk niet verlaagd! omdat de ventilator niet aanslaat/draait !
Wanneer er gereden wordt, zal door de rijwind de druk verlaagd worden, en wordt er pas gekoeld.

Omdat de ventilator bij stilstand niet draait! loopt de druk te hoog op en wordt de compressor uitgeschakeld..
de druk wordt pas verlaagd als je voldoende rijwind hebt.

Mogelijke Oorzaak:

drukschakelaar, ventilator defect, of electrische breuk bekabeling.

danhof (0), 14 jaar geleden

Klein misverstandje. De ventilator draait wel. Ook zodra de airco aan gaat. Dus die werkt wel.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Dan rest niets anders dan dat de tweede trap niet wordt aangestuurd van de ventilator, want de druk wordt te hoog.
Meestal hebben dit soort auto's een trinary schakelaar (4 aansluitingen).
Ofwel het systeem heeft een teveel aan vulgraad, (te hoge druk) waardoor het systeem de druk niet krijgt verlaagd bij stilstand.

danhof (0), 14 jaar geleden

Ik kan mij voorstellen dat als de ventilator niet draait er ook niet wordt gekoeld. Maar als hij wel draait alleen niet op volle snelheid(wat ik nog niet heb gecontroleerd) zou hij toch wel een redelijk koele wind moeten kunnen blazen of zie ik dat niet goed?

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de ventilator wel draait, dan zou je idd een koele lucht mogen verwachten.

Zoals je in je 1ste post omschrijft, ligt het probleem meestal bij een niet draaiende condensor ventilator.
Het blijft moeilijk om virtueel de oorzaak te vinden.

Kijk ook ééns of de condensor van voor niet dicht zit van vuil.

Wat je zelf nog kunt proberen?
Bij koude motor airco vol uit + aanjager, indien je merkt dat er niet genoeg koudelucht stroomt
kijken of de magneetkoppeling/ventilator wel/niet draait.

Als de ventilator wel draait en de magneetkoppeling staat stil ? wordt die uitgeschakeld...
Dit zal niet meteen gebeuren, afhankleijk van temperatuur en druk.

Heino4267 (230), 14 jaar geleden

[quote=danhof]De airo koelt bijna niet wanneer de auto stilstaat. Wanneer de auto rijdt en er wordt wat snelheid gemaakt komt er pas koele lucht uit de roosters. Komt de auto vervolgens weer tot stilstand dan komt er na een paar seconden weer lauwe lucht.

Graag jullie mening/oplossing.

Alvast bedankt.[/quote]
Moeten we dit lezen als:

1. "er komt bij rijden en stilstaan door de interieurventilator altijd evenveel lucht uit de roosters, maar alleen bij rijden is het koude lucht"
2. : bij astilstand komt er bijna geen lucht uit de roosters, bij rijden wel en dan is die lucht ook koud"

Mogelijkheid 2 kan namelijk ook nog, afhankelijk van hoe je de tekst leest.
Als mogelijkheid 2 de juiste interpretatie van de probeleemstelling is, zou ik de interieurventilator ("blower") controleren: staat die op "hard blazen", óók als er tijdens stilstand weinig lucht uit komt? Dan zit het m.i. niet in je airco, maar in je ventilator of de aansturing daarvan: er is wel koude lucht beschikbaar bij de airco, maar die wordt onvoldoende in je interieur geblazen.

danhof (0), 14 jaar geleden

[quote=Heino4267][quote=danhof]De airo koelt bijna niet wanneer de auto stilstaat. Wanneer de auto rijdt en er wordt wat snelheid gemaakt komt er pas koele lucht uit de roosters. Komt de auto vervolgens weer tot stilstand dan komt er na een paar seconden weer lauwe lucht.

Graag jullie mening/oplossing.

Alvast bedankt.[/quote]
Moeten we dit lezen als:

1. "er komt bij rijden en stilstaan door de interieurventilator altijd evenveel lucht uit de roosters, maar alleen bij rijden is het koude lucht"
2. : bij astilstand komt er bijna geen lucht uit de roosters, bij rijden wel en dan is die lucht ook koud"

Mogelijkheid 2 kan namelijk ook nog, afhankelijk van hoe je de tekst leest.
Als mogelijkheid 2 de juiste interpretatie van de probeleemstelling is, zou ik de interieurventilator ("blower") controleren: staat die op "hard blazen", óók als er tijdens stilstand weinig lucht uit komt? Dan zit het m.i. niet in je airco, maar in je ventilator of de aansturing daarvan: er is wel koude lucht beschikbaar bij de airco, maar die wordt onvoldoende in je interieur geblazen.[/quote]
Het is mogelijkheid 1.

Bij rijden en stilstand komt er even veel lucht alleen wordt bij rijden de lucht na een paar seconden koel.
De interieur ventilator werkt goed en ook de radiateurblower lijkt zijn werk goed te doen.

De oplossing blijkt toch moeilijker te zijn dan dat ik dacht.

Kom op mannen...

foklop (0) PRO, 14 jaar geleden

Zoals TheoStek aangeeft is met de gegevens die we hebben dit probleem niet zomaar even online op te lossen. Hiervoor zijn meer gegevens nodig.

Belangrijke gegevens zijn:
- lage druk
- hoge druk
- uitstroomtemperatuur kachelrooster
- temperatuur van het koudemiddel als het de verdamper verlaat
- temperatuur van het koudemiddel als het de condensor verlaat
- oververhitting
- nakoeling

Met behulp van deze gegevens kan vervolgens beoordeeld worden of de koudemiddel kringloop goed functioneert.
Tevens dient met een scantool de correcte werking van de elektronica (sensoren en actuators) van het airco-systeem getest te worden. Foutcodes / afwijkingen in de live data.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.