Renault Laguna: airco wordt warm op de snelweg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18i-16v

mijn heren,

ik heb hier een laguna waarvan ik het airco systeem opnieuw heb afgevuld(miste 150 gram r134a, niet vreemd voor een systeem dat 3 jaar geen airco-onderhoud heeft gehad mijns inziens), nadat de klant met de klacht kwam dat de airco warmer word als er harder dan 70km/h mee wordt gereden.
na opnieuw afvullen is de klacht nog niet verholpen.

systeem werkt perfect zolang er in de stad mee wordt gereden, maar na 5 minuten snelweg wordt de lucht al warmer en warmer.
zou het feit dat de onderzijde van de condensor tot zo`n 15cm vanaf de onderkant min of meer dicht zit met een halve geplukte kip, van een eerdere aanrijding met deze vrije vogel?
systeem is verder storingsvrij na uitlezen met de kts.

zie de suggesties cq oplossingen gaarne tegemoet.

vriendelijke groet paul

lihanboutje

Geplaatst door lihanboutje (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

MrRiP (0) PRO, 15 jaar geleden

waarschijnlijk is het probleem dat je pomp daar zit een stekker op met een voeler die geeft het probleem (draadbreuk of draad op de stekker door gerot ofzo)
wat als je onder de 90km/h rijd zal ie het wel doen
controleerd dat maar even

AS1 (105), 15 jaar geleden

als de tip van MrRip niet werkt, dan zou ik die kip maar eens helemaal verwijderen. :-)
Het systeem is berekend op een condensor met een bepaald oppervlak. Dat wordt nu niet gehaald. Nu ben je minstens 25% van het oppervlak kwijt.
Het is de vraag wat voor effect dat heeft op de snelweg. Is de stroming van koelmiddel dan sneller? Dat zou een verklaring kunnen zijn.

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

Je kan het stationair ook controleren.
Boven de 3000 toeren zal hij uitschakelen.
Controleer wat MrRip verteld

126 (0) PRO, 15 jaar geleden

vorst beveiliger? of verstopping in drogerfilter. het lijkt anders op een capaciteits probleem

timhoeks (0) PRO, 15 jaar geleden

sjaak, ik heb me laten vertellen dat er nu stekkers zijn voor aan de pomp die als het ware de kabel verlengt. klopt dit??

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=AS1]dan zou ik die kip maar eens helemaal verwijderen. :-)
Het systeem is berekend op een condensor met een bepaald oppervlak. Dat wordt nu niet gehaald. Nu ben je minstens 25% van het oppervlak kwijt.
Het is de vraag wat voor effect dat heeft op de snelweg. Is de stroming van koelmiddel dan sneller? Dat zou een verklaring kunnen zijn.[/quote]
Kan aanleiding zijn, omdat de rijwind de functie van de ventilator overneemt, te weinig luchtstroming betekent dat het systeem sneller druk opbouwt tot een bepaalde drukwaarde.
Wanneer de druk te hoog wordt zal de ventilator moeten aan springen om de druk te verlagen, gebeurt dit niet dan loopt de druk op tot boven de drukwaarde en zal de compressor uitgeschakeld worden.

Andere mogelijkheden: magneetkoppeling te veel speling, verstopping, ventilator, drukschakelaar.

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=timhoeks]sjaak, ik heb me laten vertellen dat er nu stekkers zijn voor aan de pomp die als het ware de kabel verlengt. klopt dit??[/quote]
Dat is nieuw voor mij eerlijk gezegd.
Zou wel mooi zijn.

timhoeks (0) PRO, 15 jaar geleden

sjaak, welke clip versie gebruik jij voor de oudere renaults? ik heb vernomen (en zelf ondervonden) dat dit met de laatste nieuwe versies nog al eens problemen geeft.

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

Zit nu op clipversie 84.
Kan daar eigenlijk bijna alle modellen mee uitlezen.
Als er wel problemen zijn dan heb ik ook nog altijd de optima en xr 25.

timhoeks2 (0) PRO, 15 jaar geleden

84 doen bij mij een aantal oudere, bv megane 96/97 niks en bij megane 2001 alleen RE benzine en airbag. volgens een oud collega heeft hij ook nog weleens moeite met de oudere modellen, hij heeft V85. maar jij hebt daar dus geen last van of doe je weinig oude modellen? sorry dat ik dit bij dit topic schrijf, maar je hebt geen mail.

lihanboutje (0) PRO, 15 jaar geleden

heren, sorry voor me late reactie, maar wegens persoonlijke omstandigheden een weekje niet in de ether geweest.
auto komt volgende week weer terug, en ga ik bovenstaande punten checken.
ik zit zelf toch zwaar te denken aan die condensor, omdat ie over de gehele breedte en een hoogte van +/- 15cm echt dichtzit met kippen-onderdelen die er met geen mogelijkheid uit te krijgen zijn.
ik zal wel eerst even de compressor checken boven de 3dzd toeren, voordat de condensor wordt vervangen.

ik laat het hier weten.

groeten paul

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=timhoeks2]84 doen bij mij een aantal oudere, bv megane 96/97 niks en bij megane 2001 alleen RE benzine en airbag. volgens een oud collega heeft hij ook nog weleens moeite met de oudere modellen, hij heeft V85. maar jij hebt daar dus geen last van of doe je weinig oude modellen? sorry dat ik dit bij dit topic schrijf, maar je hebt geen mail.[/quote]
Heb er weinig last van, maar zoals ik al zei eventueel gebruik ik dan de optima. Deze werkt prima.

timhoeks2 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb alleen clip, dus vandaar eigenlijk. hier in de regio hoorde ik ook iets over extra patches die renault verzend, maar daar kan ik helaas niet aankomen..

sjaak r (0) PRO, 15 jaar geleden

klopt die krijgen de cotechers per email.

Riel (0) PRO, 15 jaar geleden

Je rijdt niet toevallig op de Duitse snelweg en dan Volgas?
Als ik me niet vergis schakelt de airco uit bij vollast.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.