Beste mensen,
na lezen van topic "EGR Regeling omzeilen zonder problemen?" maakt ik toch maar nieuwe topic aan.
Mijn Megane van 2001 met 1.9 dCi motor (180000km) rookt laatste tijd regelmatig erg tijdens accelereren.
EGR klep was bij km 40000 kapot en dus vervangen. Bij 140000km was EGR zo erg vervuild dat er motorstorings lampje ging branden. Deze was verholpen door EGR klep te reinigen.
Vorig week is deze auto naar garage geweest voor grote beurt. Ik heb deze gemeld.
Ik krijg als antwoord waarvan ik denk dat het gewoon niet klopt:
Bij korte ritten wordt er Roet ergens in uitlaatsysteem opgeslagen. En als je dan flink gaat accelereren: dan krijg ik als resultaat Flink roetwolk achter me, waar ik af en toe voor schaam. Ik vind dit ook niet normaal ivm veiligheid voor andere weggebruikers. Garage zegt dat dit normaal is. Ik zie dat niet bij andere Renault rijders of andere gewone dieselrijders.
Heeft iemand ook zo probleem gehad of gehoord wat garage zei.
Ik zie reacties met grote belangstelling toegemoet.
Groeten Tijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de pluim van korte duur, enkele seconden. Of trek je continu een "deken" achter je aan?
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk
Erik,
Mijn auto rookt tijdens acclereren rond vanaf de 3000 toeren. Het wordt wel idd wel minder na seconde of 5. Maar dan heb ik dan weer verder geschakeld in hogere versnelling waardoor rook weg is.
Maar als ik een keer 140 a 150 rijd. dan is toerental ong 3200 rpm en dan zie ik bijna niks meer.
Dus eigenlijk wat je zegt duurt rookpluim enkele seconden en alleen tijdens accelereren. Maar ik duw gaspedaal nooit in een keer diep in.
Bedankt voor reactie
gr Tijn
17 jaar
Je hebt schoonmaak middelen voor jouw diesel en dit voeg je bij de brandstof . Dit zijn dure flesjes ongeveer 15 - 20 euro en deze reinigen de motor. Ik heb zelf een benzine en vroeger een diesel gehad. Dit werkt zeer goed, kwa roet en kwa verbruik. Met de diesel zat ik op ongeveer 3 liter de 100 km op 80 km wegen. Reinigen met de vloeistof doe ik altijd om de 10.000 km. Waar tank je trouwens bij een "naamloos"tankstation of bv bij Shell. Deze brandstof is een stuk beter.
17 jaar
Heb dit ook wel eens gehoord, zou inderdaad normaal zijn. Extra verklaring was geloof ik dat bij optrekken (en ook bij snelwegsnelheden) de temperatuur in het uitlaatsysteem oploopt waarbij de roetdeeltjes beter verbranden. Alleen onwenselijk dat dan een voorraad ineens eruit wordt gegooid, dat kan geleidelijker. Maar misschien is het reservoirtje op een bepaald moment vol en gooit ie er bij de eerste gelegenheid al wat meer uit?
17 jaar
Probeer eens Abcon diesel boost. Werkt echt!
17 jaar
Allemaal bedankt voor reacties.
Ik tank altijd gewoon bij shell. Dus gewoon betrouwbaar.
Ik rijd grotendeels alleen snelwegkilometers. Dus wat garage zei is dat roet opgeslagen wordt in het systeem en op snelweg ga je meestal snel doortrekken om snel op gewenste snelheid te komen. Dan is het heel vaak zo dikke pluim.
Maar ik ga zeker keer die abcom diesel boost proberen.
Is er bij iemand trouwens bekend wat een roetfilter voor renault megane 1.9 dCi 100 pk kost. Want deze zit namelijk er niet onder. Misschien dat dit ook wel zou helpen.
Gr Tijn
17 jaar
Hallo Tijn,
Hoe zit het met je luchtfilter als deze iets vervuild zijn
klopt de lucht diesel verhouding niet !!! met als gevolg
veel rook!!
GR martin
17 jaar
Ga geen roetfilter monteren. Er is nog lang niet bewezen hoe dat allemaal zit met fijnstof. Dit wordt tot een gigantisch probleem opgeklopt door de milieubewegingen om zichzelf veilig te stellen voor nutteloze subsidie. Er zouden 18.000 doden per jaar vallen bla bla. Dat zijn er zo'n 50 per dag!! En als je dan verder kijkt, blijkt dat je gemiddeld 1 (zegge één) dag korter zou leven.
Bovendien moeten de uitlaatgassen wel door dat filter heen geperst worden, en dat kost je vermogen en dus meer, jawel, meer brandstof verbruik en dat kost je geld. Brandstof is al duur genoeg, zo lijkt mij.
17 jaar
[quote=Speerpunt]Ga geen roetfilter monteren. Er is nog lang niet bewezen hoe dat allemaal zit met fijnstof. Dit wordt tot een gigantisch probleem opgeklopt door de milieubewegingen om zichzelf veilig te stellen voor nutteloze subsidie. Er zouden 18.000 doden per jaar vallen bla bla. Dat zijn er zo'n 50 per dag!! En als je dan verder kijkt, blijkt dat je gemiddeld 1 (zegge één) dag korter zou leven.
Bovendien moeten de uitlaatgassen wel door dat filter heen geperst worden, en dat kost je vermogen en dus meer, jawel, meer brandstof verbruik en dat kost je geld. Brandstof is al duur genoeg, zo lijkt mij.[/quote]
dat we dood gaan weten we allemaal, buiten dat, een roetfilter dat achteraf wordt gemonteerd heeft geen optimale genereerende werking waar door deze binnen de kortste keren verstopt zal raken.... kortom het blijkt op een flop uit te draaien.
paul,
en weer een (subsidu=ie)pot leeg geschud voor jan of mien ..t
Met dank aan de postcodeloterij die ongeveer een dikke 4 miljoen per jaar doneert aan clubs als milieudefensie.
17 jaar
en ik win nooit een
weet ik waarom
mn prijs gaat naar de muljeu sipsiddie
Hallo Martin,
Mijn Laguna DCI kende ook wel hetzelfde probleem. Volgens een "niet renault" monteur betekent dit dat er op een bepaald moment een slechtere verbranding plaatsvindt. En inderdaad met gas geven zie je dan een goeie pluim rook. Wanneer dit gewoon zwart is klopt dit verhaal wel. Maar is de rook blauwig (altijd beter te zien bij een benzine auto) dan betekent het zeker ook dat je olie verbruikt. Dit kun je natuurlijk controleren middels het oliepeil, ga daarbij niet uit van de boardcomputer maar van de peilstok.
Het slechte gevalscenario: lekke koppakking waardoor olie wordt verbruikt.
17 jaar
probeer eens een andere viscositeit olie
ben trouwens bij dokter geweest
anti rook
nicotinel helpt echt zei die
als het roken na een paar keer flink doortrekken ophoud, is er geen probleem, dit is normaal. Rookt hij dan nog wel, is er of te veel brandstof, of te weinig lucht. het laatst lijkt me dan het meest voor de hand liggend. kan door diverse dingen veroorzaakt worden, EGR, lekkage in inlaatsysteem, luchtmassameter, inlaatspruitstuk dicht,.... enz.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar