close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Auto stuurt zwaarder en trekt dan naar links, dan naar rechts.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dti

Sinds enige tijd merk ik dat de auto soms wel, soms niet naar links trekt.
Dit gebeurd onafhankelijk van de snelheid, het wegdek, of het toerental.

In de laatste tijd werd dit van kwaad naar erger.

Op dit moment is de situatie als volgt:

De ene keer trekt hij behoorlijk naar links, de andere keer trekt hij behoorlijk naar rechts.

Als ik stil sta, met de motor stationair lopend, en ik stuur naar links hoor ik een "knak".
Trek ik dan rustig op, terwijl ik het stuur vanzelf in de middenstand laat komen, trekt de auto behoorlijk naar links.

Als ik stil sta, met de motor stationair lopend, en ik stuur naar rechts hoor ik diezelfde "knak".
Trek ik dan rustig op, terwijl ik het stuur vanzelf in de middenstand laat komen, trekt de auto behoorlijk naar rechts.

Soms trekt ie vrijwel niet, maar het sturen gaat (volgens mij) zwaarder dan voorheen.

Ik heb hem gisteren zelf op de brug gehad onder toezicht van een monteur, en de fuseekogels zowel als de stuurkogels hebben geen speling.

Op de brug hebben we geprobeerd om het "knakken" bij het sturen tijdens stationairloop zoals boven beschreven op te wekken, maar dat lukte niet.
Waarschijnlijk omdat de wielen op het gladde staal van de brug minder weerstand ondervinden dan op het asfalt.

Wat opviel bij het draaien aan de (onbelaste) wielen was dat de veerpoten nogal een schurend geluid weergeven tijdens het draaien.
Volgens mij is dat gewoon vuil tussen de rubbers, en niks vreemds.
Dat was ook de mening van de keurmeester van de APK waar ik gisteren geweest ben.
Ik heb de keurmeester gewezen op de problematiek met het sturen, en een extra controle gevraagd op de kogels etc aan de voorzijde.
Hij kon niks vinden, ik kreeg dan ook gewoon een apk.

Kan het zijn dat er een probleem is met mijn stuurhuis?
Is dat te controleren?
Is dat een bestaand en bekend probleem van de Laguna 1?
Mocht het stuurhuis het probleem zijn, is dat makkelijk zelf te vervangen? (een brug is geen probleem)

Olie van de stuurbekrachtiging is gecontroleerd, niveau is voldoende en zijn zijn geen vreemde dingen in te zien.


De auto heeft nu 270 000 km gelopen, is goed onderhouden en dus verder prima in orde.


Als iemand een idee heeft hou ik me aanbevolen.

Geplaatst door

Laguna 1.9 dti (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

veerrschotels versleten?

teunissen 0

11 jaar

Ja veerschotels lagers boven in is een bekend probleem bij dit type.

Safrane10698 0

11 jaar

Dat zou mooi zijn, beter als het stuurhuis.
Ik vond naar aanleiding van jullie berichten ook deze topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik ga ermee aan de slag, kijken of het iets oplevert.


Bedankt voor de tips!
Uiteraard laat ik weten of dat de oorzaak is/was...

Afgelopen week eindelijk tijd kunnen maken om de auto op de brug te zetten.

Dempers gedemonteerd, lager links voor was verroest en liep stroef, rechts voor idem en was zelfs gebroken.
Benodigde delen dus vervangen en de rest schoongemaakt en alles weer gemonteerd.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wagen een beurt te geven.

De auto rijdt en stuurt beter, en het "knakken" tijdens het draaien aan het stuur bij stilstand en stationair-loop is weg.
Toch trok hij op een provinciale weg weer naar links, al was het beduidend minder als voorheen.
Auto dus laten uitlijnen waarbij bleek dat het subframe een tik heeft gehad waardoor het wiel linksvoor niet meer tussen de optimale waardes te krijgen is.
Vreemd, want deze auto heeft nooit schade gehad.

Minimaal trekken naar een kant kan ook aan het wegdek liggen, ik ga komende week ook de banden nog even omleggen van links naar rechts.
Al met al is het probleem vrijwel opgelost en rijd de auto weer prettig.

Bedankt voor de tips!!

Versleten fuseekogels is een oorzaak van trekken. En de speling hierop hoef je tijdens een steekproef echt niet te voelen terwijl je het wel duidelijk kan merken onder het rijden.

Safrane10698 0

10 jaar

Fusee en stuurkogels zijn door 2 personen gecontroleerd en goed bevonden.
Toch kan het zijn dat er onder belasting we problemen optreden zoals je aangeeft.
Ik hou het even in de gaten.
Fuseekogels wisselen is eventueel zo gedaan..

Ja een mm speling voelen terwijl er iets van 30 35 kg druk op staat is bijna niet te doen.

Safrane10698 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.