Renault Megane: bonk een soort speling

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: k9k

Goedemorgen forum collega's

Ik rij sinds 09-2003 in een megane 1.5 dci. gekocht bij 166.000 km
heb er nu 192.428 km op zitten. ja ja rij veel elke dag ongeveer 100 km.
ik heb er heel veel plezier van. rijd lekker en heel erg zuinig.

Maar nu heb ik altijd al dit probleem gehad wil er toch eigenlijk vanaf.

Zodra ik gas geef en gewoon loslaat en gewoon normaal weer gasgeef dan lijkt er wel of er ergens speling op zit.
zie ik aan mijn versnellingspook. deze gaat heen en weer. ik voel het in de auto een soort bonk (speling)
is heel erg vervelend. je wendt er aan want je gaat heel voorzichting gas geven en loslaten (geleidelijk) maar je zit heel erg gespannen in de auto. omdat je er elke keer weer aan moet denken.

dus ik alle motorsteunen gecontroleerd. deze waren goed geen scheurtjes of kapot.

ik toch alle 3 vervangen. namelijk 1 aan de distrubitie kant. 1 aan de versnellingskant. en 1 onder de motor achter (botje).
nog steeds exact de zelfde probleem.
wat ik nu ook merk als ik hard achteruit optrekt lijkt wel of de motor heel erg kanteld dus dan hoor je hem resoneren in de auto.

zouden jullie mij a.u.b kunnen helpen mee denken waar ik nog meer op kan letten?

yusuf1983

Geplaatst door yusuf1983 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

Megane20 (0), 13 jaar geleden

Lijkt meer op speling in de aandrijflijn
Wat is de conditie van de homokineten in de aandrijfassen?
Waarschijnlijk zit daar je probleem, zeker gezien de kilometerstand.

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

controleer de rechter aandrijfas eens de bus op de as wil de vertanding wel eens kwijtraken. ff de as demonteren

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

Sorry dat ik een tijdje niet heb gereageerd! ben er tijdje tussen uit geweest!

Dit soort speling lijkt mij logiche gezien niet op een aandrijaf speling. want mijn versnellingspook gaat heen en weer. ik hoor ook geen geluid uit de assen komen.
ABC - hoe bedoel je bus?

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

als je de r as demonteerd zit er aan het einde waar die op de bak zit een bus van een cm of 10 met inwendige vertanding die over de as van de bak schuift deze bussen willen wel eens kappot gaan met jou klacht als gevolg

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

ok, dank voor u tip. is dit rechts gezien in de auto?

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

ja rechts is altijd gezien van uit de bstuurders positie

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

ok, dan ga ik de rv wiel demonteren, de as er uit trekken. dan moet ik op de tanden van de as kijken? of naar het gedeelte in de bak? ben benieuwd.

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

je moet in de bus kijken die aan het einde op de as zit aan de versnellingsbak kant hier zit een inwendige vertanding in die over de uitwendige vertanding van de bak schuift

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

een heel ander vraag, de motorsteun die aan de riem kant zit boven (gevuld met vloeistof) hoort er boven (overheen) die rubber geen reactie stang op te zitten. 1 kant op de chassis en andere kant op de blok. lijkt mij dat de motor steun zo te zwak is? want de motor is maar op 1 rubber (degene aan de riem kant) bevestigd.

ik heb vandaag gekeken naar de tanden deze zijn allemaal mooi en heel.

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

wat is het kenteken dan kan ik ff kijken

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

ik stuur je een mail!

alvast bedankt!

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

nee bij jou auto hoort bij de bovenste motor steun geen extra reactie stang te zitten

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

ok, maar kan ik dit toch wel monteren? zoja van welke kan dit? mischien dat dit wel lekkerder op wordt!
alvast bedankt!

hessel1 (0), 13 jaar geleden

goedenmiddag ben zelf de gelukkige bezitter van een 15dci heb het zelfde probleem gehad na veel zoeken bleek dat het subframe niet goed vast zat

m.v.g.

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

[quote=hessel1]goedenmiddag ben zelf de gelukkige bezitter van een 15dci heb het zelfde probleem gehad na veel zoeken bleek dat het subframe niet goed vast zat

m.v.g.[/quote]
Ook dat het versnellingspook heen en weer ging? en dat het leek als je de gas loslaat en weer gasgeeft dat het motor zo kantelt?

dan ga ik morgen gelijk even de subframe natrekken.

hoeveel bouten zijn dit?

hessel1 (0), 13 jaar geleden

zou het niet weten welke bouten heeft een monteur toen geconstateerd en versnellingspook ging inderdaad heen en weer hierna niet meer

m.v.g.

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

helaas heeft dit ook niet geholpen.
ik heb de bouten wel een stukje aan kunnen draaien. maar geen enkel verandering.

hoe kan dit nou gebeuren? er is bniks meer te controleren?
iemand nog sugesties??

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

Ook merk ik tijdens het rijden vooral op de snelweg als ik 100km/h rij en ik accelereer tot de 150km/h dan hoor ik een brom en resoneert er iets. komt van de iets van ophanging denk ik. voel ik in de auto.

skybolt (0), 13 jaar geleden

Is deze motor voorzien van een extra vliegwiel welke in rubbers is opgehangen?
Het wil namelijk wel eens voorkomen dat het rubber loskomt van het staal en daardoor speling in de aandrijflijn komt ,en er tevens bij bepaalde toerentalllen resonantie ontstaat doordat het vliegwiel niet meer goed is uitgelijnd.

grtjs Rob

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

[quote=skybolt]Is deze motor voorzien van een extra vliegwiel welke in rubbers is opgehangen?
Het wil namelijk wel eens voorkomen dat het rubber loskomt van het staal en daardoor speling in de aandrijflijn komt ,en er tevens bij bepaalde toerentalllen resonantie ontstaat doordat het vliegwiel niet meer goed is uitgelijnd.

grtjs Rob[/quote]
Daar dacht ik ook aan maar deze heeft geen dualmass vliegwiel.
Ook al zou hij dit hebben volgens mij heeft het niet hier mee te maken. want ik voel duidelijk dat er ergens speling zit.

als ik bijvoorbeeld de motor uit zet of start dan rammelt hij er in. lijkt gewoon stomweg of er ergens een motosteun uit ligt. ik heb ze gewoon allemaal al vervangen omdat ik het niet meer weet. dealer weet het ondertussen ook niet meer.

wat vervelend als je geen raad meer weet!!

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

ik ben is gaan opletten op het moment dat ik de motor uit zet of start dan rammelt de motor heel erg.

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

weet niemand het meer? ik snap dat het heel moeilijkis want mij lukt het ook niet meer. HELPPPP

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

rammelen met starten/ uitzetten van de motor wijst op een overmatige spelling op het dubbel massa vliegwiel


Anders naar de garage he :P, geluiden zijn achter een beeldscherm moeilijk te beoordelen...

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]rammelen met starten/ uitzetten van de motor wijst op een overmatige spelling op het dubbel massa vliegwiel


Anders naar de garage he :P, geluiden zijn achter een beeldscherm moeilijk te beoordelen...[/quote]
als je goed leest heb ik gezegd dat de garage het ook niet meer weet.
deze auto heeft toch geen dual mass vliegwiel??

frans.j (0), 13 jaar geleden

misschien iets geks.........op de brug zetten en omhoog, met iemand erin, deze de motor starten en uitzetten

yusuf1983 (0), 13 jaar geleden

zo gezegd zo gedaan. auto op de brug starten en uitzetten., niks te zien alleen dat de motor behoorlijk schud met uit zetten en starten. hoe dat nou kan??? alle motorsteunen zijn vervangen.
IK GEEF HET OP!!! rij net zolang door tot het uit elkaar valt. ben het nu behoorlijk zat.

dupl-u-10864-5dd148752b675+witpet (0), 13 jaar geleden

Die motorsteun aan distributiekant, heb je die wel vervangen voor een nieuwe? Deze zakken namelijk door, een 2ehandse zou ook doorgezakt kunnen zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.