Op de A9 donderdag avond rijd ik met de laguna 1.9 Dci GT uit augustus 2004 de velsertunnel door en de cruisecontrol op 124 km/pu en dus met EGR in werking. Door de cruisecontrol wil hij bij het uitrijden van de tunnel extra toeren maken om de 124km/pu aan te houden omdat het aardig omhoog gaat. Net de tunnel uit en blok begint wat te ratelen, verlies snelheid, compenseer dit met gas en controleer of ie niet uit zijn versnelling is geraakt. Versnelling was ok, knipperlichtjes aan en met koppeling in laten uitrijden en op de vluchtstrook gezet. Motor draaide nog wel, geen foutmeldingen in dash, en hevige vibratie van het blok. Afijn tijd voor de wegenwacht wacht. Dit alles met 65000 km op de klok, en nog nooit een reparatie gehad, grote beurt is net geweest 1000 km terug. Beetje verdacht natuurlijk, misschien benzine reiniger erin gegooid, wie weet ? Reed toen na die grote beurt al weg met vibratie toen de airco zijn ding begon te doen. Dit kwam door een loszittend luchtfilter.
Auto vrijdag al bij de dealer en ze deelden mee dat het niet de injectie was zoals het vermoeden van de wegenwacht luide maar 1 cilinder geeft veel te weinig compressie. De universele computer van de wegenwacht gaf geen foutcodes aan. Blok moest dus open om intern te kijken, vanochtend even langs geweest en blok ligt open plus mededeling dat cilinder verbrand is. Binnenin lijkt het inderdaaad of één cilinder verbrand is, bovenste deel niet gezien. Als leek denk ik dan een cilinder moet toch branden maar goed het wordt blijkbaar een aardige reparatie dat is wel duidelijk. Coulantie gevraagd natuurlijk want dit soort schade met een diesel met 65000 km is natuurlijk belachelijk.
Maandag hoor ik meer en laat de schade conclusie wel even op papier zetten maar wat is verstandig met dit soort reparaties. Gelijk een voorstel vragen voor een omruilmotor of de reparatie door de dealer uit laten voeren. Heb in het laatste niet zoveel vertrouwen want vaak, met alle respect is het toch vaak het salon werk wat bij de dealer wordt uitgevoerd, vloeistoffen, lampjes en metingen ;-). Als het een reparatie aan het blok betreft kan er nogal wat secundaire dingen fout gaan en sta ik binnenkort weer de wegenwacht te bellen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ach, ze hebben bij de dealer wel aardig wat ervaring op gedaan met dit model.
Ik denk dat er monteurs zijn die er s nachts gillend wakker van worden.
Of ze kunnen de binnenkant wel dromen.
Letterlijk en figuurlijk.
cilinder verbrand ???? of de zuiger gesmolten, of een combinatie van beiden.
cilinder verbrand, dan zal er waarschijnlijk een ander onderblok inmoeten, dit omdat de cilinderwand dan dermate beschadigd is, dat het niet meer op een normale manier te repareren is ( 4 cilinders uitboren, 4x overmaat zuigers etc.).
zuiger kan eigenlijk maar op 2 manieren verbranden/smelten, en dat is door een gebrek aan koeling/smering ( onvoldoende smering langs cilinderwand of een vertsopte oliesproeier) of een defecte vestuiver, waardoor een verkeerde verbranding ontstaat ( straal inspuiten veroorzaakt gat dwars door zuigerbodem, of onder verkeerde hoek inspuiten, veroorzaakt natte cilinderwand en zuigerbodem, (hierdoor te schrale smering op zuigerveren, en te hete zuiger door brandende restdiesel op zuigerbodem.)
Wat primera 11 al zei, als monteur van dit soort bolides, ben je in elk geval al gewaarborgd van de nodige dosis ervaring en expertise, dus wat dat betreft hoef je je niet ongerust te maken.
Groeten Marcel
Zojuist gebeld door de dealer, in de 3e cylinder 2 kleppen verbrand + door evt. beschadiging schoepen turbo uit balans. Reparatie wordt dus nieuwe klep en nieuwe turbo a 2600,- euro. Oorzaak volgens dealer verkeerde verstuiving. Blijf het vreemd vinden want computer gaf geen enkele foutcode aan over de verstijvers/injectie maar ja nu wordt het gissen.... gelijk omruilen voor vergelijkbare bak of toch maar de revisie laten doen.
17 jaar
Ik zou de auto laten repareren, inruilen heeft zo ook geen zin.
17 jaar
ik heb zoiets gelijkaardig voor met men laguna 2003 19dci 88kw 120pk
kom ook uit een tunel en vermogen valt weg voor even en motor gaat in veiligheid
stop even leg de motor af en kijk wat er scheelt onder de kap niks te vinden die dingen zitten toch ook zo goed verstopt
ik rij terug door en geen probleem meer een kilometer of tien later in een volgende tunel heel veel rook (witte)
zet mezelf aan de kant duw koppeling in en motor gaat plots heel hoog in toeren
ik krijg hem met veel moeite afgelegt en laat me naar huis slepen daar gaat de conclusie naar turbo en ja hoor turbo kapot
ik had nog een tweedehands liggen van een vriend dus alles nakijken en zuiver maken en nieuwe turbo erop
bij de testrit enorm veel rook
catylisator vol met olie denk ik dus nieuwe cat eronder
volgende testrit lekker rustig inrijden dus rustig laten warm draaien roken stopt en alles lijkt ok we gaan de weg op en plots gaat ie terug in die hoge toeren en veel rook
nu zijn we al aan de derde turbo en tweede cat en vele uren later krijg ik via via te horen dat hiervoor al motors al in garantie vervangen zijn omdat renault zelf niet weet hoe dat komt en men kan er ook niks aan doen hoor maar eens bij je garage je moet wel in orde zijn met je onderhoudsboekje enzo
17 jaar
[quote=lagunasecca]krijg hem met veel moeite afgelegt en laat me naar huis slepen daar gaat de conclusie naar turbo en ja hoor turbo kapot
ik had nog een tweedehands liggen van een vriend dus alles nakijken en zuiver maken en nieuwe turbo erop
bij de testrit enorm veel rook[/quote]
heb je de tussenkoeler wel schoon gemaakt?
Ja je tussenkoeler zal wel vol olie staan. Deze demonteren en reinigen.
Dan nog zal hij wel even roken maaar gaat dan snel over
alles is vervangen tot zelfs de uitlaat toe
17 jaar
Deze problemen komen jammer genoeg vaker voor bij deze motoren
Renault geeft bij een kapotte turbo ook geen garantie meer op de reparatie als niet ook de intercooler en alle slangen vervangen worden.
Het kapot lopen door slechte verstuivers komt jammerlijk genoeg ook redelijk vaak voor.
op z'n zachtst gezegd ben je gezegend als je in het bezit bent van een laguna
Als de turbo kapot loopt, moet idd alles secuur vervangen worden.
Als dat gebeurt is kun je er weer een poosje tegen, maar het blijft een zorgen kindje.
17 jaar
sloopblok erin (als deze tenminste te krijgen is, is immers veel vraag naar), zo goedkoop mogelijk repareren en proberen in te ruilen. Gebed zonder eind deze auto's.
[quote=paulmichiel]Gebed zonder eind deze auto's.[/quote]
Wel ironisch dat een Benz dealer/garage dat roept....
17 jaar
Hoezo ironisch, kijk de autoweek reviews, ADAC - TUV statistieken, JD power etc er maar op na.
Nog een leuke: www.laguna2.de
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar