Beste,
twee problemen
1ste, het laatste grote onderhoud (zo'n maand geleden) dat ik liet uitvoeren bij een erkend dealer van renault is de poulie en de aandrijfriem van de airco, alternator enz vervangen.
nu is het vochtiger weer, en heb ik plots, vooral langs de bestuurderskant een condensprobleem. Het water loopt met druppels tijdens het rijden van de ruit langs binnen zijde, ook blijft er zo'n ban van 10 cm waas hangen tegen de voorruit, voordien was dit op 5 minuten weg.
wat ik al getest heb is dat de ventilator wel draait, en de airco ook koelt, de verwarming doet het ook, alleen wat ik nu merk is dat als ik alles in hand neem, dan ventilator naar hoogste stand stuur ik de indruk krijg dat deze een brommend geluid vertoond,precies een uit balans draaien of een luchtklep die niet volledig openstaat en trilt door de massa lucht die er passeert. Wanneer ik rijd dan lijkt het als je door een plas rijd je dit geluid plots ook binnen beter hoort dan anders. Precies of er staat een klep open die buiten lucht naar binnen zuigt. Het is misschien raar maar dat ondervind ik. Nu mijn vraag is wat zou het kunnen zijn, en wat kan ik zelf doen. Want dit vorige onderhoud heeft me al aardig wat geld gekost, en ik weet niet met zekerheid of het er ook maar iets mee te maken heeft, hoe werkt het automatisch systeem, zitten er kleppen op , ja, maar hoeveel, waar en bestaan er aeroflow schema's van of zoiets, kan je dit vlot vinden testen of uitzoeken enz..
2de probleem is, kan ik ergens uitmeten of het drukknop kontakt in de deurklink het nog doet zonder dit te moeten uitbouwen? Ik heb er namelijk een dat niet meer werkt. Kan ik dit vervangen door een standaard iets uit de elektronica zaak? Iemand enige ervaring ermee? Of schema, documentatie, links alles is welkom.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Van kwaad naar erger, vandaag in de auto gestapt, en viel direct op de ventilator heeft de geest gegeven, althans ik hoor niets meer, maar is het de ventilator of de sturing, kan ik dit ergens
nameten, ben al gestopt bij de garage, deze zeiden al direct, den "tableau" moet eruit en de kost zou om en bij de 700 euro komen....
Wie kan me helpen liefst met foto's of schema's technische ben ik zeker genoeg, maar enige tips van mensen met ervaring, ik ben blij deze te mogen ontvangen.
groeten alvast.
Heb je climat control? Je zal een paar dingen morten checken. Zijn de gaten niet verstopt waardoor het water onder de ruitenwissers weg loopt, anders loopt regen water je auto in van plaats op straat.
Ten tweede staat de recirculatie klep wel open, hiervan wil het motortje nog weleens sneuvelen of het aandrijfstangetje los schieten. Dit komt weer overeen met wat je zegt over die weerstand die je hoort.
Ook het sneuvelen van de ventilator wijst hierop er stroomt dan water over de motor waardoor deze verroest. De ventilator zit bij de voeten van de passagier. Met een beetje handigheid schroef je deze zo los.
9 jaar
Hallo, heb de gaten gezien, maar moet er blijkbaar een plaat plus ruitenwissers voor verwijderen, dit doe ik zo snel mogelijk.
Vanmorgen als ik bijna aan de parking van het werk aankwam (na zo'n 40 minuten rijden) begon de ventilator plots weer te draaien en bij het terug naar huis rijden werkte deze ook terug.
Ook ben ik naar garagist gereden en deze zei dat de ventilator ongeveer in het midden en bovenaan in het dashbord zit. Ik dacht bij de scenic ervoor dat deze vrij makkelijk te bereiken is, maar met deze niet, of vergis ik mij.
De kleppen, kan ik dit van vanonder zien? Of hoe kan ik dat checken? Alvast bedankt voor de info.
groeten,
9 jaar
Voor zover ik weet zit bij alle renault de ventilator motor boven de voeten van de bijrijder en kan je daar met klein beetje werk bij.
De recirculatie klep is idd lastiger.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar