Ik heb het volgende probleem.
Ik heb vandaag mijn 7 polige trekhaak stopcontact vervangen voor een 13 polige jager , ik maakte gebruik van een passende kabelset zodat verlichting e.d. geen probleem was.
Tevens wilde ik een constante stroomdraad aansluiten op de daarvoor bestemde draad op de 13 polige aansluiting, hier op het forum heb ik daar wat over gevonden, http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Er word over gesproken een 2.5 mm rode draad oorspronkelijk bedoelt voor een alarm system te gebruiken
Ik begrijp dat ik een zekering moet plaatsen in de zekeringkast in de auto ( niet de motorruimte he ??) , klep van de zekering verwijdert, 2 tork losgemaakt,
Maar mijn probeem is dat ik de zijkant niet verwijdert krijg, het zit vast aan de rest van het dashboard en ben bang dat ik iets breek, ik kon wel makelijk het gedeelte waar een knopje zit van de cruisecontrol/begrenzer eruit halen maar daar schiet ik niet veel mee op, kan wel naar binnen kijken maar zie geen blauwe connector .
Ook kan ik een rechstreekse draad naar achteren trekken, alleen zie ik geen mogelijkheid om vanuit de moterruimte in de kokerbalken te komen.
Mijn voorkeur heeft de al aanwezige aansluiting in de kofferbak ruimte
Wie kan me helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet exact wat je probleem met de " kast" is want ik heb geen Laguna maar ik heb wel wat algemene info over een constante stroomdraad.
Je moet altijd de zekering zo dicht mogelijk bij de accu (bron) plaatsen, op die manier is de draad naar achteren ook beveiligd, stel dat de draad beschadigd is en raakt onderweg ergens massa, dan knapt de zekering. Zou je de zekering aan het eind hebben dan gaat er een hoge stroom door de draad en kan zelf brand veroorzaken.
Kies minimaal 2,5 mm2 en als je een jonge caravan hebt en 12 Volt tijdens het rijden wilt gebruiken voor een koelkast is 4 mm2 nog beter, hoe dikker de draad, hoe minder spanningsverlies dus hoe meer je overhoudt op de stekkerdoos.
Een losse draad onder de auto door (buiten) naar achteren trekken kan wel maar wees er zeker van dat die niet dicht bij de uitlaat of bewegende delen komt. Kies een opvallende kleur en maak hem goed vast met tie-wraps.
Maak geen extra gaten in de bodem, dit wordt het begin van roest.
De mooiste oplossing is toch de draad in de auto naar achteren trekken, zelf heb ik in mijn megane 1 een draad van de motorkap naar de cabine gevoerd door dezelfde rubber dop waar meer draden doorheen gaan.
Toen verder onder de plastic drempels naar achteren gebracht. Dan kom je onder de mat in de kofferbak uit.
Is wel wat werk maar dan zit wel het mooi beschermd tegen weer en wind.
Mocht je nieuwe draden gaan trekken van voor naar achter trek er dan gelijk twee. Op die manier houd je de mogelijkheid een geschakelde en een constante plus op je trekhaakdoos te zetten. De 13 polige is daarvoor geschikt. Per draad een aparte zekering gebruiken onder de motorkap.
Mischien heb je iets aan deze tips en succes.
Hallo Roland, goede omschrijving, echter door de orginele opening gaat bij de Laguna niet, deze zit met een soort wartel dicht en bijna niet open te krijgen. Misschien kun je door een andere dop/afsluiting de draad naar binnen voeren en afkitten, maar zoals roland zegt, niet in metaal boren want krijg je roest.
16 jaar
Mijn probleem is dat ik niet goed bij de zekeringkast kom, ik krijg een gedeelte van het dashbord niet los, ik moet daar bij komen om een zekering te plaatsen die aan de bovenkant van de zekeringkast schijnt te moeten,
Deze zekering plek is oorsprongkelijk bedoelt voor een alarmsysteem maar waar ik de 2.5 mm rode constante spanning draad van wil gebruiken.
Alvast bedankt voor jullie reactie's
16 jaar
Je kunt bijna alles weghalen uit die hoek, probeer eens de teller eruit te halen. Twee torx losdraaien aan de onderkant van de kap van het stuur, onderste kap weghalen. Dan het stuur kompleet na onderen plaatsen en de bovenste kap met kap van teller weghalen (is wel even prutsen). en dan teller weghalen. Dan kon je er wel eens bijkomen.
Succes
16 jaar
Waarom blijf je niet gewoon weg van de zekeringkast en haal je de constante stroom gewoon bij de + pool van de accu vandaan ? Dan hou je alles orgineel, je gaat geen mogelijke storingen creeren ( als je de zekeringkast weghaalt kan er wat los/kapot gaan), en wie zegt dat je 4 A over de zekering van het alarmsysteem kan halen, lijkt me een beetje veel. Gewoon de + draad op de + pool aansluiten, dicht bij de accu een (zwevende) zekering ertussen en doortrekken naar achter. Als je toch een draad trekt, dan is het misschien verstandig om een - draad vanaf de - pool mee te trekken naar de trekhaak, die 4 A moet ook afgevoerd worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar