auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Hoe een xenon lamp vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCi 120

Hoi,

Hoe kan ik het beste een xenon lamp vervangen?
Beide lampen zijn einde verhaal. De rechter doet het helemaal niet meer, en de linker heeft rood licht.
Gelukkig heb ik verder gekeken dan de dealer, wat een verschil zeg! Ik heb er nu € 35,= p/st voor betaald, en bij de dealer zijn ze rond de € 170,= p/st! Voor dezelfde lampen! Raar hoor, ik heb wel het idee dat de dealers er vreselijk veel geld aan verdienen, gewoon woeker prijzen, maar goed nu moet ik ze er wel zelf in zetten.

Nu las ik bij dialogys dat je de accupolen eraf moet halen, klopt dit?

Heeft iemand tips zodat ik niet de hele zaterdag bezig ben met het vervangen van een paar lampjes? Ik heb nl hetzelfde probleem gehad met het wisselen van de mistlamp.

Hebben jullie een bepaalde volgorde?

Graag tips!

Bvd,

M.vr.gr.

Tiemen

Geplaatst door

Tiemen (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon eens kijken, is eerder beschreven.

Zoals

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

ejnn 0

16 jaar

Inmiddels is het allemaal gelukt! Het was wel even priemelen, maar ze branden beiden prima!

Tiemen 0

16 jaar

Toch een probleem helaas.

Als de lamp een tijdje brand gaat hij uit.
Beide lampen zijn vervangen, en beide lampen branden. Echter de kant die kapot was (rechter) gaat na even branden, enkele minuten, weer uit. Wanneer ik dan de lampen even uit en direct weer aan doe, brand hij wel weer.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

Zou aan de lamp zelf kunnen liggen, wissel ze in eerste instantie uit van links naar rechts. Blijft het bij de rechter koplamp, ligt het waarschijnlijk aan de xenon starter.

ejnn 0

16 jaar

[quote=ejnn]Zou aan de lamp zelf kunnen liggen, wissel ze in eerste instantie uit van links naar rechts. Blijft het bij de rechter koplamp, ligt het waarschijnlijk aan de xenon starter.[/quote]
Ook als beide lampen nieuw zijn?
En de xenon starter, waar zit deze? Wanneer de starter kapot is, gaat de lamp dan zowieso wel branden?

Tiemen 0

16 jaar

Bij renault weet je het nooit. Als je de lampen wisseld, kun je dat in ieder geval uit sluiten. Asl het probleem dan nog niet is opgelosd dan waarschijnlijk een nieuwe starter. Dan moet de komplete bumper demonteren en koplamp demonteren, de starter zit onderin de koplamp, als het zo ver is, heb ik wel een handleiding om het te fixen.

ejnn 0

16 jaar

[quote=ejnn]Bij renault weet je het nooit. Als je de lampen wisseld, kun je dat in ieder geval uit sluiten. Asl het probleem dan nog niet is opgelosd dan waarschijnlijk een nieuwe starter. Dan moet de komplete bumper demonteren en koplamp demonteren, de starter zit onderin de koplamp, als het zo ver is, heb ik wel een handleiding om het te fixen.[/quote]
De xenon starter is dat de xenon module, de spanningsmodule, de rekeneenheid, opname element voor en opname element achter. Deze namen kom ik tegen in he handboek (80c)

Is dit ook zichtbaar wanneer ik het laat uitlezen bij de dealer?

Thx,

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

Wat voor handboek is dat. Zegt mij niets 80c. Het is het zilveren doosje, die je als je de dop los draait van de xenon lamp onderin de koplamp ziet zitten.

Ik denk het haast niet dat ze met zekerheid dit kunnen vaststellen. Waarom zou je naar de dealer gaan. De xenon startunit kost bij de delaer gauw 4-500 euro. In de groothandel is hij een stuk goedkoper.

ejnn 0

16 jaar

[quote=ejnn]Wat voor handboek is dat. Zegt mij niets 80c. Het is het zilveren doosje, die je als je de dop los draait van de xenon lamp onderin de koplamp ziet zitten.

Ik denk het haast niet dat ze met zekerheid dit kunnen vaststellen. Waarom zou je naar de dealer gaan. De xenon startunit kost bij de delaer gauw 4-500 euro. In de groothandel is hij een stuk goedkoper.[/quote]
Ik heb het dialogys programma van Renault, vandaar. En daar kom ik op 80c deze namen tegen.
De reden dat ik naar de dealer zou gaan is dat deze het misschien kunnen uitlezen, zodat het zeker is wat er dan stuk is. De startunit kost tussen de 4 en 500 euro? Wat een belachelijk hoeveelheid geld! Dan kun je net zo goed een nieuwe set kopen, ik bedoel van die setjes die je er achteraf in kunt bouwen, deze koop je rond de 200 euro en dan heb je er twee! Of kan dit niet?

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

Dat zou ik niet doen, zo´n achteraf set inbouwen. De prijs is zoals ik hem zie 283 ex. dus minder dan ik had gedacht. groothandel is goedkoper.

Wat zou je willen uitlezen bij de dealer. De xenon unit krijgt een + en - en dan wordt de lamp opgestart. Het is eigenlijk een power booster. Ik denk dat ze na kunnen kijken dat de rechterkoplamp als hij uitgaat de lamp of unit kapot is, maar wat daar precies kapot is?

Heb je trouwens de lampen al verwisseld? Als het probleem da niet mee verholpen is, kun je er voor 99 procent vanuit gaan dat de xenonunit overleden is.

ejnn 0

16 jaar

[quote=ejnn]Dat zou ik niet doen, zo´n achteraf set inbouwen. De prijs is zoals ik hem zie 283 ex. dus minder dan ik had gedacht. groothandel is goedkoper.

Wat zou je willen uitlezen bij de dealer. De xenon unit krijgt een + en - en dan wordt de lamp opgestart. Het is eigenlijk een power booster. Ik denk dat ze na kunnen kijken dat de rechterkoplamp als hij uitgaat de lamp of unit kapot is, maar wat daar precies kapot is?

Heb je trouwens de lampen al verwisseld? Als het probleem da niet mee verholpen is, kun je er voor 99 procent vanuit gaan dat de xenonunit overleden is.[/quote]
Mijn vrouw heeft nu de auto mee, maar ik wil als ze thuis is eens de lampen wisselen. Ik heb nog een andere lamp (de linker was niet kapot) deze zal ik dan aan de rechterkant inpluggen.
Dan kan ik dus zien of het niet aan de lamp ligt.

Wordt trouwens de xenonstarter ook wel de ballast genoemd? Deze kost bij Renault naar ik meen 286 euro.

Bij welke groothandel kan ik dan evt een xenonstarter kopen?

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

goed, moet je even op dit forum zoeken, maar laatst waren ze op en niet leverbaar

ejnn 0

16 jaar

Mijn vrouw is net terug, en ze vertelde dat ook onder het rijden de lamp soms uit, maar ook weer aanspringt!
Zou het dan ook kunnen zijn dat de adapter niet geheel goed aan de lamp zit?
Ik heb nog niet gekeken, het is hier barreslecht weer.
Maar omdat de lamp soms ook weer aanspringt zou je denken dat het ook wel eens een loszittende adapter kan zijn. Of kan dit niet? Dat de adapter óf vast zit en de lamp doet het, óf los zit en de lamp doet het in zijn geheel niet.

Andere vraag: moet altijd de accu losgekoppeld worden? Afgelopen zaterdag hebben we dit wel gedaan, maar dan moet je ook weer de radio instellen. Ook heeft onze auto de rare kuur dat wanneer de accu eraf is geweest de ramen de eerste dagen niet naar behoren werken (Renault he!) Dit gaat weer over na verloop van dagen.

Gr.

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

[quote=Tiemen]Mijn vrouw is net terug, en ze vertelde dat ook onder het rijden de lamp soms uit, maar ook weer aanspringt!
Zou het dan ook kunnen zijn dat de adapter niet geheel goed aan de lamp zit?
Ik heb nog niet gekeken, het is hier barreslecht weer.
Maar omdat de lamp soms ook weer aanspringt zou je denken dat het ook wel eens een loszittende adapter kan zijn. Of kan dit niet? Dat de adapter óf vast zit en de lamp doet het, óf los zit en de lamp doet het in zijn geheel niet.

Andere vraag: moet altijd de accu losgekoppeld worden? Afgelopen zaterdag hebben we dit wel gedaan, maar dan moet je ook weer de radio instellen. Ook heeft onze auto de rare kuur dat wanneer de accu eraf is geweest de ramen de eerste dagen niet naar behoren werken (Renault he!) Dit gaat weer over na verloop van dagen.

Gr.

Tiemen[/quote]
Gewoon de wissel truc van links naar rechts. Zo kom je te weten of het probleem in de lamp zit of in de ontsteking/voeding.

Als je de lampen wil verwisselen volsta je al door het licht uit te doen en een paar minuten te wachten EN zorg er voor dat NIEMAND ze weer aandoet. De ontsteekspanning voor de xenon's is zo'n 20000Volt, dit is een lelijke tik als je dan net met je vingers in de buurt bent. Als je een heel hoge levensverzekering hebt en je je omgeving niet vertrouwd kun je beter de accu loskoppelen, haha

Als je de accu los hebt gehad, is het normaal dat je de eindpositie van de ramen opnieuw moet inleren. Raam openen, schakelaar vasthouden totdat het raam stopt, schakelaar los, schakelaar vasthouden totdat het raam stopt, schakelaar los.....en nu weer sluiten. Schakelaar vasthouden totdat het raam stopt, schakelaar los, schakelaar vasthouden totdat het raam stopt, schakelaar los..... etc, etc. En dit vier keer.... nu werkt dit weer. Nu de eventuele radio-code nog.... dit is toch wel mooi bedacht. Een radio met gescheiden display en een code. Deze radio's zijn voor weinig dieven interessant!

Suc6,
Erik

Erik2804 50

16 jaar

zie, wordt niets omschreven dat de accu los gehaald moet worden, alleen wachten tot de balast is afgekoeld.
http://img138.imageshack.us/img138/2637/...

ejnn 0

16 jaar

Maar als dan mocht blijken dat reparatie duur wordt toch eens overwegen after market setje in te bouwen. Kost je 150 euro en eventueel nog eens 30 euro om het te laten doen. Let op dat je dan lampjes met metalen voet neemt voor betere pasvorm. Als je laat inbouwen kun je meteen ter plekke lichtbeeld controleren en als dat niet akkoord is neem je setje gewoon niet. Voor adres ff google op s'Heerenberg.

hoogfrequent 0

16 jaar

Ik weet niet of de voetjes van een xenon het zelfde is als dat van een h4 of h7 lampje, want anders heb je kans dat die aftermarket niet past. Deze zijn namelijk ontworpen voor h4 en h7.

Safrane10698 0

16 jaar

de voetjes zijn niet hetzelfde. h4 en h7 zijn steek/lip voetjes. Xenon draai je in de fitting. Ik zou het orgineel laten, met balast unit onderin.

ejnn 0

16 jaar

Inmiddels heb ik de lamp vervangen. Van de 'oude' lampen was er één nog oke, maar om kleurverschil te voorkomen heb ik er 2 vervangen.

Omdat die ene nog goed was, heb ik die erin gedaan, dit is weer minder werk ;)

Straks moeten we nog een eind rijden, dus dan kan ik ook zien of de lamp blijft branden, of toch weer uit gaat!
De lamp die ik vervangen heb (rechterkant) vertoont wel vlekjes op het staafje!? Kan dit er iets mee te maken hebben?

http://img138.imageshack.us/img138/2637/...
Niet nr 1, maar het ijzer wat om de lamp zit, deze vertoont tekenen van doorbranden lijkt het wel.
Kan dit een teken zijn van een kapotte starter?

Gr.

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

Kun je ook een foto maken van de aangetaste lampvoet. Evt opsturen naar mijn emailadres. Mogelijk maakt de voet geen goed contact met massa maar moet eerst de foto zien.

hoogfrequent 0

16 jaar

[quote=hoogfrequent]Kun je ook een foto maken van de aangetaste lampvoet. Evt opsturen naar mijn emailadres. Mogelijk maakt de voet geen goed contact met massa maar moet eerst de foto zien.[/quote]
Ik heb de 'oude' lamp erin gedaan, en deze brand goed!
Inmiddels heb ik de firma gebeld waar ik de 2 lampen gekocht heb, en zij zouden een nieuwe bestellen.
Zoals het er nu naar uitziet is het dus de lamp die niet goed is.

De voet is niet beschadigd, maar het ijzer wat rond de lamp zit.

Zoals ik het nu zie, is de lamp niet goed, anders zou de andere ook niet moeten branden lijkt me!
Mocht het anders zijn, en over het vervolg mét de nieuwe lamp, zal ik dit zekers posten.
In ieder geval iedereen hartelijk dank!

M.vr.gr.

Tiemen

Tiemen 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.