geachte lezers,
Hebben hier een megane staan waar de dis riem van gesprongen is,.
Mijn vraag,zijn de kleppen altijd geraakt of kan ik een poging nemen met een nieuwe riem.
Wie heeft de afstelgegevens voor mij,vind op het nokkenastandwiel wel een teken,maar op de krukas en de brandstof pomp niet,dwz op het tandwiel staat wel een punt maar kan hem niet op het huis vinden.
bvd Hans l
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppen zijn altijd geraakt, tekens op tandwielen komen overeen met tekens op nieuwe riem.
let erop dat het nokje uit het nokkenastandwiel er nog in zit wil nog wel eens kapot gaan bij zo'n gebeurtenis.
17 jaar
oké mensen bedankt voor jullie reaxie,morgen het hoofd er maar afhalen.
Hans l
Oké mensen,kop eraf en 2 kleppen krom,kop gereviseerd,maar nu,ik steek opzij een pen in het blok,zuigers 1 en 4 staan helemaal boven in,leg de riem erop met de streepjes op de tekens van de poelie's kleppen cil 4 staan op tuimelen en de streep op het nokastandwiel staat omhoog en ik span de riem,daarna draai ik de motor rechts om en loopt hij vast,kleppen raaken zuiger,heb ik een fout gemaakt.
Wie kan me helpen.
Vriendelijke groet,
Hans l
heb je ook op de draairichting van de riem gelet? ik neem aan dat je alle kleppen hebt gecontroleerd, maar het gebeurd vaak dat als de kleppen de zuigers geraakt hebben, de kleppen vast in de geleider zitten. Heb je dit ook gecontroleerd?
groet
Hoi,ja alle kleppen zijn gecontroleerd,kop is klaargemaakt bij een revisieberijf,heb de motor gestart toen de kop er nog af was en hij draaide rechtsom,nieuwe riem gemonteerd met pijlen naar rechts,volgens mij zit ik dan goed of niet?
Hans
ja, moet kloppen, en teken aan de binnenkant van de riem bij de krukas. spie in nokkenaspoelie ok? probeer anders eens zonder vacuumpomp, misschien slaat deze vast?
Spie is oké omdat ik een nieuw tandwiel heb,vacumpomp ligt er nog af,klopt aan de binnekant van de riem staat een teken,deze correnspodeert met het streepje op de krukaspoelie,dan een streepje op de brandstofpomp en dan de laatste op het nokastandwiel,en toch na een halve slag blokeerd hij.
gr
Hans
heb je een originele riem?heb het ook eens gehad met een riem van de auto matrialen zaak dat het streepje op de riem niet goed stond .teken op het krukas tandwiel moet recht naar beneden staan en in de distributie kap zit een gat met een pijltje/puntje waar het teken van het nokkenas tandwiel moet staan hiermee kun je het controleren
Heb een riem van gates,lag er ook op zelfde nummer,maar als ik een pen opzij in het blok steekdan staat het merkteken op de krukas 1 tand naar links en niet precies in het midden,en kom ik boven ook niet uit tenminste als ik de streepjes op de riem aan hou.
Heb dit probleem ook al gehad, kijk maar goed of je de spanrol vervangen hebt? Hij staat niet op dezelfde plaats als de OE spanrol en daarmee verschilt het 1 tand. heb een OE spanner gemonteerd en het probleem was opgelost.
Ook het nokkenas vliegwiel controleren, maar ik vermoed dat je dit reeds vervangen hebt.
als ik het goed heb heb je bij deze auto een spie-loos krukastandwiel (zit geklemd tussen poelie en krukas)
moet je eerst de krukas op nul zetten met blokeer pen voorzijde blok naast vliegwiel. ( dopje uit draaien,pen er in)
zit gleuf in krukas wang waar deze in valt. (goed voelen of je er in zit) en dan kruk as poelie vast zetten ( niet met een tol als de pen er nog in zit!!!)
danny
Hallo mensen,bv al dank dat jullie reageren,heb de spanner en alle rollen vergeleken en deze zijn het zelfde,spanner zelf van het zelfde merk,krukas zit wel een spie in,nokkenastandwiel is nieuw en klopt met de oude maar nog steeds hetzelfde probleem,pen van 8mm in onderzijde blok,zuigers staan boven in de merkteken op de nokkenas staat recht omhoog en corenspodeerd met de dis kap kleppen van de eerst cil staan op tuimelen en als ik dan de riem erop leg hou ik op de nokkenas 1 tand over wat ik ook probeer.
het merkteken op de pomp is toch zo"n klein rond op een tand?
Gr Hans
Hans, draai de krukas eens een paar tanden tegengsteld terug,en dan draaiend de paspen (duwend) in de
blokkering te krijgen, waarschijnlijk staat je paspen tegen de krukaswang aan,echter ietsjes verder zit een gat
dit is het echte "borggat"
En dan de motor weer proberen rond te draaien.
Ik denk dat snelle Jan gelijk heeft. Je paspen zit in een ballanceergat i.p.v. in het 'borggat'. En ik denk dat je paspen te dik is, originele pen is 7mm dik.
Oké mensen,zal het morgen weer opnieuw proberen,teken op de brandstofpomp is dat het kleine rondje?,als jullie verder noch ideén hebben hoor ik ze graag,heb een paspen van 8 mm gebruikt dus wie weet,probeer morgen een 7mm
gr Hans
Zelf blokkeer ik nooit de krukas bij deze motoren, riem met tekens op de polies monteren en, teken krukas+- 1 tand voorbij 6u, teken nokkenas op 12u staat voor een uitsparing in de afdekplaat achter de poelie, brandstofpomp teken op 3u. Zou ook eerst eens de zuigers halfweg zetten en kijken of je de nokkenas kunt ronddraaien.
Ik zet krukas ook nooit op tijd... redt mij altijd met de merktekens op de riem eigenlijk precies zoals geert omschrijft...weet niet of het al geopperd is maar je hebt toch wel de goeie riem hé... meen me te herinneren dat er twee soorten in zitten
heb je hier wat aan?
http://img264.imageshack.us/my.php?image...
Kijk,hans,dat bedoelde ik nu, met een mooie tekening van mobil.
Duidelijke tekening,bedankt mobil voor de aanvulling!
prima mensen,vandaag gedaan zoals geert zei,auto loopt weer.
zo zie je maar weer dat je zo op het verkeerde been wordt gezet.
Allen hartelijk dank,
Groetjes,
Hans l
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar