Renault Express: distributieriem geknapt renault express

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6??

Hallo,
net de express van mijn vriendin naar huis gesleept. Toen ik ter plaatse de kap van de distributieriem even naar me toe trok, zag ik al meteen hoe laat het was. Geknapt dus. Intussen heb ik het kleppendeksel ook eens verwijderd en de nokkenas verdraaid. Ik zie dat alle klephulzen netjes naar boven komen. Zou ik geluk kunnen hebben dat er geen kleppen geraakt zijn of mag ik deze droom opbergen?
Ik zou eens kunnen testen met een nieuwe riem te plaatsen, dan kan ik ook een compressietest uitvoeren, maar daarvoor heb ik de juiste afstelpunten nodig. Weet iemand een link waar ik deze kan terugvinden? Ben ik verder verplicht om de polie op de krukas eraf te halen om de riem te kunnen plaatsen of kan het kapje dat rond de polie van de distributieriem op de krukas zit makkelijk verwijderd worden zodat ik met de riem er omheen kan?
Dank voor jullie hulp!

pantah

Geplaatst door pantah (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Express? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

kijk even in je mailbox...

brunovanderjeught (0), 14 jaar geleden

Als je een nieuwe d-riem koopt staan er twee merktekens op de riem zelf, die moeten overeenkomen,met de merktekens op de poulie's, het staat ook vermeld op de verpakking van de nieuwe riem.
Bruno

pantah (0), 14 jaar geleden

Super, Hans! Dank je wel!!

yusuf1983 (0), 14 jaar geleden

is een diesel? zoja denk dat ze dan krom zijn, maaaarrr hooop het niet voor je namelijk! ik duim voor je!!!!!!!

laat het even weten!

pantah (0), 14 jaar geleden

Bedankt. Morgen weet ik mogelijks meer. De riem was niet op voorraad tot morgenvroeg. Ben nu een blokkeersleutel aan het maken om de polie op de krukas los te maken zodat de nieuwe riem erover kan, dan kan ik een compressietest uitvoeren en die zal uitsluitsel moeten geven.

pantah (0), 14 jaar geleden

Even een update. Ik heb geen compressietest nodig gehad om uitsluitsel te krijgen over de toestand van de kleppen. Toen ik de nokkenas verdraaide, merkte ik al dat er tussen enkele cups boven de kleppen duidelijk teveel speling was. Ik heb nu een andere cilinderkop gevonden. Oude is intussen gedemonteerd en ik ben nu bezig om alles over te bouwen. Ik had het geluk dat de 'verse' cilinderkop reeds gevlakt is dus daar hoef ik al niet op te wachten. Maandag komen de pakkingen en nieuwe bouten aan dus kan ik alvast zorgen dat de cilinderkop klaar is voor montage. Gezien ik wel van plan ben om ook de nokkenas over te bouwen en één klep die ik toch voor de zekerheid ga vervangen uit de oude cilinderkop, had ik graag de aanhaalkoppels geweten voor de nokkenasbouten/moeren alsook voor de cilinderkopbouten zelf. Mocht iemand me daaraan kunnen helpen, ben ik gered. Ik vind vreemd genoeg maar heel weinig technische gegevens terug over de 1.6 diesel motor van Renault van eind de jaren 80. Nochtans vind je die toch in tal van Renault-wagens terug? Zelfs de klepspeling vind ik niet op het net, maar ik neem aan dat die in de orde liggen van de 1.9D? 0.10mm voor de inlaat en 0.20mm voor de uitlaat?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=pantah]Gezien ik wel van plan ben om ook de nokkenas over te bouwen en één klep die ik toch voor de zekerheid ga vervangen uit de oude cilinderkop[/quote]
Dit gaat niet zomaar, je zult dan de klep in de klepzitting moeten slijpen..

Het is ziezo niet raadzaam van om van 2 gebruikte cil-koppen de onderdelen onderling uit te wisselen.
Het e.a is op elkaar ingesleten.

Ik verwacht dat je in deze materie nog wat ervaring op zult doen...., die cil-kop gaat er twee keer af.

Gr. paul

pantah (0), 14 jaar geleden

Uiteraard weet ik dat de kleppen in hun zitting moeten gerodeerd worden met pasta. Ik heb hier wel al ervaring in. In het verleden heb ik geen last gehad achteraf met zaken uit te wisselen, dus ik verwacht het nu ook niet. Denk niet dat ik zomaar onbezonnen, onzorgvuldig en ondoordacht te werk ga. Zodra ik merk dat de aftekening teveel afwijkt van een normale waarde, houd ik het bij de oude klep. De nokkenas die nu in die nieuwe kop zit, is trouwens lichtjes beroest op de loopvlakken, dus ik ga ook eens met behulp van plasti-gauge zien of de eerste nokkenas kan gebruikt worden.

willyvan (5) PRO, 14 jaar geleden

let wel op er zit verschil in kleppen bij diverse typen is maar 1 mm in lengte dit goed controleren

pantah (0), 14 jaar geleden

Bedankt Willy. Ik had dit idd gecontroleerd en het klopt wat je zegt. Ik heb dan toch alle kleppen behouden. De klep die er verdacht uitzag, vertoonde geen mankementen op de zitting dus heb ik ze maar netjes laten zitten. De nokkenas heb ik terug mooi gekregen op de draaibank. Alleen drie van de klemhelftjes voor de nokkenas moet ik nu nog een klein beetje affrezen omdat de bevestiging van het kleppendeksel verschilt (zes moeren op mijn oude en drie op de nieuwe cilinderkop). Die ga ik uiteraard niet beginnen omwisselen en dus wordt het aanpassen.

Niemand intussen de aanhaalkoppels plz?

pantah (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal. Na een drukke werkweek waarin ik weinig tijd in de herstelling kon steken, is het vandaag dan toch gelukt en alles werkt perfekt! De motor draait terug als een liertje. Bedankt aan allen voor de hulp en bijstand.

yusuf1983 (0), 14 jaar geleden

ik ben blij voor je dat het gelukt is! veel rijplezier!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Express of stel zelf een nieuwe vraag.