Renault Mégane coupé cabriolet 2007: DRL aansluiten aan ontstekingskabel

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R Z7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Beste forum-leden,

Ik heb op mijn Megane 2 CC uit 2007 een DRL controller gemonteerd om de DRL verlichting te laten dimmer en dat deze vanzelf uitgaan. Nu moet er van die controller 1 kabel (de blauwe, zie foto’s en schema) naar de ontstekingskabel.

Vraag: weet iemand waar ik die op de accu kan vinden?

De blauwe kabel zorg ervoor dat als de motor aangaat de drls gaan branden, en bij uitschakelen van de motor deze na 15sec vanzelf uitgaan. Dus bij inschakelen motet moet de blauwe kabel spanning krijgen en bij uitzetten vd motor moet deze spanningsloos worden (er moet dus geen permanente spanning op blijven staan, anders gaan de drls niet uit).

Mogelijk weet misschien iemand ook nog een andere manier om deze kabel van spanning te voorzien / spanningloos te worden na uitschakeling van de motor.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

D@ve

Geplaatst door D@ve , lid sinds 1 week geleden

17 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

Alles op de accu is een constante voeding dus daar kan het niet .
Hoeveel volt heeft het systeem als voeding nodig ?

D@ve, 1 week geleden

Hallo Kaleido,
De controller heeft gewoon 12v nodig. (Zie ook de foto met het schema)

    Weet je toevallig waar normaliter de ontstekingskabel in de motor loopt/zit en waar die naar toe loopt? - D@ve, 1 week geleden

Hans4040 PRO, 1 week geleden

Ik spring er ff in...
blauw moet op ACC, oftewel de accesoires stand van het contactslot.
Volgens jou schema tenminste.

D@ve, 1 week geleden

Hoi Hans, dank voor je reactie, maar concreet, waar moet ik dan die blauwe kabel op aansluiten in de motor? Hoor graag, groet Dave

Hans4040 PRO, 1 week geleden

Die blauwe sluit je aan op een punt waar 12 volt op staat als het contactslot in de acc stand staat.
Dat kan op diverse punten in de auto zijn,bijvoorbeeld achter de radio, maar het beste ergens onder het dashboard, of op het contactslot zelf.

D@ve, 1 week geleden

Hoi Hans, zit er ook ergens iets onder de motorkap een onderdeel dat 12v krijgt bij acc? Want hoe kom ik anders met die blauwe kabel vanuit de motor naar de binnenkant van de auto? (Je merkt wel dat ik geen auto kennis heb)

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

De diverse heren hebben het antwoord al gegeven , beter is deze kabel niet aansluiten op iets dat onder de motorkap aangestuurd wordt , dit om vreemde storingen te voorkomen .
Draad kan naar binnen links op het schutbord onder de motorkap , dan een draad op zoeken liefst de draad vanaf het contact , is vast nog een pootje vrij in de zekeringkast.
Heel misschien zit er ook 1 in de zekeringkast onder de motorkap , is lastig bij te komen in beide situaties en je zult moeten meten , gaat beter met 2 personen.

Hans4040 PRO, 1 week geleden

Het heeft even geduurd, want ik heb in de schema`s zitten spitten...helaas, je zal echt de auto in moeten naar het dashboard.
Er zit wel een kabeldoorvoer in het schutbord, daar kan je een draad bij prikken .

kaleido is me net even voor...maar het gaat tenslotte om de informatie.

D@ve, 1 week geleden

Ok mannen bedankt. Ik ga kijken of ik die draad naar binnen krijg. Hebben jullie misschien een foto (van internet) van hoe een schut bord eruit ziet? Dan weet ik waar ik moet kijken en de kabel heen moet leiden.
@Hans, wat bedoel je “bij prikken”? Bedoel je daarna dat ik die blauw op een ander kabel die daar naar binne gaat kan aansluiten of dat de blauwe kabel samen met die andere kabels vanaf het schutbord “naar binnen gaat”. Dus het best is om de kabel aan de draad die achter de start/stopknop zit aan te sluiten. Ik wacht jullie antwoord even af. Bij voorbaat dank!

Hans4040 PRO, 1 week geleden

Met bijprikken bedoel ik dat je de blauwe kabel bij de andere kabels erbij naar binnen kan doorvoeren.
Pijl op foto wijst naar schutbord, draad kan naar binnen links op het schutbord.
Je moet natuurlijk wel de draad verlengen...

Hans4040 PRO, 1 week geleden

foto

.
    Ik zie dat jij een Megane 3 hebt? Is dat hetzelfde bij een Megane 2? Zou het heel veel moeite zijn om een pijl te zetten waar de bedrading naar binnen gaat? En hoe kom je daar bij? - D@ve, 1 week geleden

D@ve, 1 week geleden

Anyway, ik ga kijken hoe dat bij mij zit En of ik die bedrading die naar binnen gaat, kan vinden. Wederom bedankt.

D@ve, 1 week geleden

Hans, is er nog een andere manier om op die kabel stroom te krijgen vanuit de motor ruimte? Ik kan nauwelijks bij het schutbord komen. Motorruimte zit helemaal vol gebouwd. Weet jij of er onderdelen in de motor zijn die Bij starten stroom krijgen en bij motor af spanningloos zijn? Of kan het bijv niet via de deurstijl?

Hans4040 PRO, 1 week geleden

De tegenwoordige auto`s met hun voorwielaandrijving zijn helemaal vol gebouwd en de fabrikant heeft geen rekening gehouden met het naderhand aanbrengen van allerlei accessoires...vandaar dat je er moeilijk bij kan.
Misschien moet er tijdelijk iets weggehaald worden om er bij te kunnen, maar door het schutbord is eigenlijk wel de enige manier.
Die foto komt van internet en die pijl geeft aan waar het schutbord zit, omdat je dat niet wist..
gewoon een voorbeeld dus.

Beste antwoord, geplaatst door D@ve, 6 dagen geleden

Hans en Kaleido, uiteindelijk heb ik de acc 12v kabel aangesloten op het stadslicht. Dus niet naar binnengetrokken. Blijkbaar heeft deze kabel ook spanning als de motor draait. De kabel om de leds te halveren bij inschakeli dimlicht heb ik op het dimlicht zelf aangesloten. Probleem opgelost! Niet zoals het hoort, maar het werkt! Nogmaals dank voor jullie meedenken! Groet Dave

D@ve, 6 dagen geleden

Het eindresultaat, zie foto’s

. .

Hans4040 PRO, 6 dagen geleden

Mooi dat het gelukt is, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane coupé cabriolet of stel zelf een nieuwe vraag.