Renault Clio: Dynamo schoonmaken/ koolborstels vervangen?

Bouwjaar: 1991

Als ik wegrijdt met een koude motor komt af en toe het accu-controlelampje op het dashboard op. Dat verschilt per dag. Na het starten blijft het uit maar na een kilometer of 2 à 3 blijft deze continue branden. Na een tijdje (5- 10 minuten) gaat deze onregelmatig knipperen (kort), later dooft deze geheel en komt sporadisch op. Hoe langer de rit, des te minder komt het lampje op. Verder houdt de auto niet in en de verlichting/ aanjager ontwaseming dimt ook niet op het moment dat het laadstroomlampje opkomt. Accuspanning is 12 volt, dynamo laadt met 14,2 volt bij. Ik kan gewoon mijn weg vervolgen en rij dagelijks naar Amsterdam en terug zonder stil te vallen.

Nu zie ik aan de buitenzijde van de behuizing een vette olielaag zitten (dynamo hangt onderaan het blok). Komt dit knipperende lampje van versleten koolborstels, of maakt de controledraad op de D+ aansluiting slecht contact? Ook daar zag ik dat er een soort "boterachtige" substantie op de stekker van de D+ aansluiting zitten. Is dit normaal of is dit de oorzaak door slecht kontakt dat af en toe het lampje knippert? De dynamo is slecht te bereiken om deze er "even" onderuit te halen. Hebben jullie nog adviezen/ tips?

In afwachting van jullie reacties. :)

Shadowranger

Geplaatst door Shadowranger (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

teunissen (0), 16 jaar geleden

denk toch koolborstel spanningsregelaar vervangen, dit is één blokje op de dynamo.
De dynamo zit op een rottig plekje, aan de onderkant losmaken en volgens mij moet hij er aan de bovenkat uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.