Door een lokale bandenboer ben ik gewezen op een lekke achterremcilinder (links) en het feit dat de remblokken voor aan de binnenzijde van de schijven maar op de helft van het oppervlak remmen. Nu wil ik dit zelf gaan verhelpen, maar ik zou graag enkele tips willen krijgen over het vervangen en loshalen van de diverse onderdelen. De onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar in de autoshop en zou daardoor een hoge garagerekening kunnen voorkomen door dit zelf te gaan doen.
Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de remtangen aan de voorzijde los zodat ik de blokken kan inspecteren/ vervangen en de gangbaarheid van het zwevende gedeelte weer op orde krijg?
- Aansluitend op bovenstaande, mochten de schijven ook vervangen moeten worden, is dit eenvoudig te doen en waar dien ik nog meer rekening mee te houden?
- De achterremcilinder is lek, zeer waarschijnlijk ook de voeringen nat en verder overal remvoeistof. Kan ik dit met een remmenreiniger (bijv. Loctite) goed schoonkrijgen of moeten de remschoenen uit voorzorg ook vervangen worden?
- Hebben jullie tips hoe te ontluchten na vervanging van de remcilinder door 1 persoon?
In afwachting van de reacties. :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien kun je op internet een autovraagbaak boekje krijgen ( kopen), daar staan al jouw vragen in en dat is tevens handig voor andere zaken aan de auto.
eerste reactie op je vragen: begin er niet zomaar aan als je weinig van sleutelen weet, zeker die achterremmen is nog wel s een rotkarwei.
aan de voorzijde kun je verschillende systemen hebben (Bendix/Girling) dus ligt er een beetje aan. vaak zijn het twee boutjes van 13. gangbaarheid is kwestie van smering, alleen let wel op dat de bussen van het zwevende gedeelte vaak slijten waardoor ze speling krijgen.
als je remmen aan de voorzijde nog maar remmen op de helft van het oppervlak, zijn vaak de schijven aan de binnenkant ook voor de helft verroest. dus dan is het sowieso beter om de schijven te vernieuwen (of laten afdraaien, maar afhankelijk van de dikte). overigens komt dit vaak voor bij renaults
als je je achterrem vernieuwt, zou ik de schoen(en) zeker vervangen als die helemaal onder de remvloeistof zitten. en ow ja: loctite is geen remmenreiniger....
ontluchten alleen gaat niet echt, alleen als je een ontluchtingsapparaat hebt....
succes
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar