Ik had een vraag. Sinds 1 oktober kan je bijna overal alleen maar euro 95 e10 tanken. Nu weet ik dat mijn auto hier op kan rijden alleen viel mij op dat mij rijbereik een stuk lager is terwijl de prijs op de tsnk het zelfde is als de oude euro 95 e5. Is er nu ook een alternatieve brandstof waar ik op kan rijden. Bijvoorbeeld euro 98 of een andere duurdere brandsto die mijn miter niet verpest zoals de e10 op kanger termijn. Hoor het graag van jullie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Euro95 E5 wordt in Nederland niet meer geleverd vanaf de depots, alle euro95 wordt E10. Als je E5 wilt zal je over moeten naar Euro98 of een van de premium brandstoffen, die zijn wel E5. (total geeft Excellium een upgrade naar 98 om het E5 te houden, BP heeft al 98 ultimate)
In principe verpest E10 je motor niet als je regelmatig je auto gebruikt. Meerprijs van Euro98 haal je er niet uit. De energie inhoud van bio ethanol is gewoon lager dan die van benzine, vandaar minder kilometers.
Mocht je auto niet tegen E10 kunnen of doe je 3 maanden met een halve tank zoals veel LPG rijders, dan gewoon 98 of premium tanken.
Ik gebruik mijn auto iedere dag voor mijn werk. Wat gemiddeld 800 tot 1000 km pw is dus hij rijd de gehele week. Dan moet get dus geen probkeem zijn zoals ik begrijp. Masr wat ik me nu afvraag. Raakt de egr klep niet sneller vervuilt met de e10. En hoe zit het de pakkingen. Ondanks dat ik op e10 kan rijden vraag ik me dat toch af. Wat me ook opvalt is dat je met de duitse e10 een grotere actie radius hebt dan met de nederlandse. De tijd zal het leren denk ik of er schade aan de motor optreed. Bedankt voor uw reactie
5 jaar
Volgens de E10 check zou je auto geen problemen moeten hebben met E10. E10 heeft als enige nadeel dat het pakkingen en leidingen op kan lossen bij motoren die daarvoor niet geschikt zijn. Zou voor jou niet van toepassing moeten zijn. Verder heeft E10 het nadeel dat het meer vocht aantrekt, vandaar mijn advies om E5 te blijven tanken als je maandenlang met dezelfde tank rijdt.
Wat betreft de actieradius, E10 betekent maximaal 10% bio-ethanol. Het kan erin zitten, maar hoeft niet. Bio-ethanol is goedkoper dan benzine, dus ga er maar vanuit dat het erin gaat zitten, maar in de overgangsfase kan het best zijn dat zo'n tankstation al wel vast de labels aan de pomp heeft aangepast om aan de wetgeving te voldoen, maar z'n opslagtank nog grotendeels is gevuld met E5.
5 jaar
In Duitsland is men vele jaren geleden al overgegaan op de verkoop van E10.
Voordeel daar was dat de duitsers voor de invoering van E10 ook nog normale benzine (91 octaan) verkochten.
Dus bij de meeste stations in Duitsland kun je ook gewoon nog E5 tanken.
Gezien de overgang jaren geleden zal er geen oude benzine in een Duitse opslagtank zitten.
Wat verder opvalt is dat E10 in Duitsland goedkoper is als E5 (ok, 2 cent, maar toch).
Hier schijnt E10 dezelfde prijs te hebben als de oude E5, dus daar wordt weer een slaatje uit geslagen.
Tank je in Duitsland, tank dan gewoon E5, daar kom je verder mee en is uiteindelijker goedkoper dan de E10.
De oorzaak dat het verbruik toeneemt komt omdat er 10% bio-ethanol in de benzine zit en deze heeft een lager verbrandingswaarde dan benzine hier door neem het verbruik toe.
5 jaar
Ik heb in Duitsland vaker op e 10 gereden en dat was geen probleem. Wat me daar wel opviel is dat het rijbereik hoger was op een volle tank. Des te meer je richting Praag rijd des te meer kilometers je kan rijden viel me dit jaar op. Is het verschil tussen de octaan gehaltes dan zo hoog als ik mag vragen tussen de verschillende landen . Of is het juist dat de benzine minder vervuild is met toevoegingen .
Of kaart ik nu wat raars aan
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar