Renault Kangoo: Enorme rookontwikkeling Kangoo

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5DCi

Mijn Kangoo produceert sinds een paar weken een enorme hoeveelheid rook. Ik durf niet meer de straat op te gaan vanwege de overlast die ik veroorzaak. Ik ben bij de dealer geweest, en hij kon er niet achterkomen wat het was. De rook ontstaat voornamelijk bij tempowisselingen (dus gas geven of juist gas terugnemen), en verdwijnt bij flink doorrijden, om vervolgens weer terug te komen bij lagere tempo's. Stationair draaien produceert bijna geen rook. De auto verbruikt geen olie en geen water, compressie is ok, de injectors zijn ok, de gloeiers zijn ok, nieuwe olie, nieuwe filters, brandstof ok, brandstoffilter ok. Het lijkt erop alsof de motor teveel brandstof krijgt toegevoerd bij accelereren. De auto is verder niet ge-chiptuned. De garage beweert nu dat het iets mechanisch is (denkt aan lekkende zuigerveren) en wil de motor uit elkaar halen - uiteraard met het bijbehorende euro-getal. Ik denk dat ie op de verkeerde weg is, en het eerder moet zoeken in de computer of in de sensors. Iemand enig idee?

hvg

Geplaatst door hvg (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

marrewijk (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat is de kleur van de rook ? als hij zwart is dan zal het waarschijnlijk een teveel aan brandstof zijn. is de rook blauw dan zal het inderdaad olie zijn.

heeft je garage geen diesel compressie meter? hiermee zet je luchtdruk boven de cilinders en kan je aan de hand van luchtlekkage zien waar het heen lekt. bv de carter in (dus langs de zuigerveren).

gr, Arnoud van Marrewijk

hvg (0), 17 jaar geleden

Arnoud, bedankt voor je snelle reactie. De kleur van rook is grijs (dat zou eigenlijk op water duiden, en dus een probleem met de koppakking), maar ik verlies geen druppel water... Wat de garage betreft, hij zal wel een compressiemeter hebben, want hij heeft de compressie van de cylinders gemeten, maar hij heeft verder niets gezegd of hij ook uitgezocht heeft of er een luchtlekkage is. Ik vermoed van niet!
mvg, han

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=marrewijk]Wat is de kleur van de rook ? als hij zwart is dan zal het waarschijnlijk een teveel aan brandstof zijn. is de rook blauw dan zal het inderdaad olie zijn.

heeft je garage geen diesel compressie meter? hiermee zet je luchtdruk boven de cilinders en kan je aan de hand van luchtlekkage zien waar het heen lekt. bv de carter in (dus langs de zuigerveren).

gr, Arnoud van Marrewijk[/quote]
Cilinderlektest bedoel je zeker

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

is je turbo niet overleden?

hvg (0), 17 jaar geleden

Beste kawaZ750, een renaultje Kangoo komt helaas niet met een turbo... Andere suggesties?

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

dci zonder turbo wel knap....

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=hvg]Beste kawaZ750, een renaultje Kangoo komt helaas niet met een turbo... Andere suggesties?[/quote]
zit er toch echt helaas wel op hoor.....ik zou hem maar eens controleren, en ik hoor graag je bevindingen.

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit al eens eerder meegemaakt.Turbohuis gescheurd waardoor er olie aan de uitlaat kant komt.Met rook ontwikkeling tot gevolg.Maak de uitlaat maak los bij de turbo,turbo zal daar erg vet zijn.

bunk (0) PRO, 17 jaar geleden

bel eens naar een diesel specialist die schijnen een foefje te hebben (te weten) om iets in de brandstofpomp uit te vijlen of zoiets.. heb ook eens zoiets meegemaakt en klant is naar specialist geweest maar de specialist hield het geheim wat het was, maar probleem was WEL over!!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

EGR- regelklep blijft hangen..... werkt enkel in deellast, lijkt mij sluitend zoals de auteur zijn probleem uitlegt.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja Paul! Ik dacht er al aan bij de allereerste zin......kan mijn inziens niet missen, alleen vreemd dat wij weer de enige zijn die met deze diagnose komen.
Maar goed, dat is de afgelopen maand al es meer gebeurd........

Sytze

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=sytze]Ja Paul! Ik dacht er al aan bij de allereerste zin......kan mijn inziens niet missen, alleen vreemd dat wij weer de enige zijn die met deze diagnose komen.
Maar goed, dat is de afgelopen maand al es meer gebeurd........

Sytze[/quote]
Wat wil je. Jullie hebben samen meer dan 10000 berichten gepost!
Welk probleem kennen jullie nog niet...

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

maar de auteur heeft het over grijze rook.. Als de EGR klep open blijft staan krijg je een onvolledige verbranding, en dus zwarte rook. ik sluit de EGR klep niet uit, maar denk toch nog steeds aan de turbo. ik ben benieuwd!

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

inlaatslang van turbo aftrekken, zo gepiept, en speling op de as controleren, een beetje speling van ong 1 mm hebben ze allemaal, wordt het meer heb je waarschijnlijk olielekkage langs de as, en dus rookvorming. EGR controleren een aanrader. Als de egr klep blijft hangen dan merk je dat meestal ook stationair aan het toerental omdat de klep de verkeerde stand aanhoudt.

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Eerst goed controleren: moet je olie of water bijvullen ? Indien niet, kan je al een heleboel mogelijkheden (koppaking, turbo, ...) uitsluiten.

Ik zou persoonlijk denken aan een verkeerd inspuitmoment (te laat), dus bij een dci inderdaad iets elektronisch. Ik zou hem niet laten openmaken voor je iets zekerder bent.

Zijn de positiesensors gecontroleerd ? Eventueel de distributie ?

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Eerst goed controleren: moet je olie of water bijvullen ? Indien niet, kan je al een heleboel mogelijkheden (koppaking, turbo, ...) uitsluiten.

Ik zou persoonlijk denken aan een verkeerd inspuitmoment (te laat), dus bij een dci inderdaad iets elektronisch. Ik zou hem niet laten openmaken voor je iets zekerder bent.

Zijn de positiesensors gecontroleerd ? Eventueel de distributie ?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

harald

lees de vraag nog eens goed...... daar staat volgens mij dat de motor geen olie en water verbruikt.

paul,

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

tja, ik denk ut niet, distributie en positiesensors dan he, verstuivers gaan wel eens stuk, misschien is het de moeite om die om te laten wisselen, wel duur, en moeten ingelezen worden.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=w_vahl]tja, ik denk ut niet, distributie en positiesensors dan he, verstuivers gaan wel eens stuk, misschien is het de moeite om die om te laten wisselen, wel duur, en moeten ingelezen worden.[/quote]
leg eens uit..... waarom wordt veelal de EGR over het hoofd gezien..?

paul,

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

1. Jij had dat hierboven al gezegd, ik geef andere opties
2. Als iemand reageert met iets wat volgens mij niet klopt, dan reageer ik daarop met mijn mening, hoop dat anderen dat bij mij ook doen zodat ik de kans krijg om mijn mening aan te passen.
3. Ik ga ervanuit dat die garage die gecontroleerd heeft
4. EGR zorgt vaak ook voor vermogensverlies en bokken bij stationair toerental.
5. Je hebt gelijk dat dat toch wel vaak de storing is
6. Ik geef alleen aan dat verstuivers ook vaak voorkomen
7. Ik kan ook uitbreidingen geven op andermans ideeen om ze te verduidelijken, zonder verdere andere evt mogelijke oplossingen te geven.
8. Wat ben je sarcastisch
9. Ik probeer te helpen en niet anderen op een dwaalspoor te zetten, dit lukt niet altijd. En als de egr het niet is zoals ik vandaag heb meegemaakt bij een soortgelijke storing ga ik aan andere dingen denken.
10. Paul, je reageert op een reactie van mij op iemand anders en een aanvulling op je eigen ideeen, dit was de uitleg, ik hoop dat je tevreden bent met mijn antwoord

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

we zullen zien wouter...... maar ik wil alleen maar aangeven dat de EGR veelal over het hoofd wordt gezien.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hmm Wouter, ik weet niet of je ervaring hebt met Renault, maar verstuivers komen toch nauwelijks voor man? Als je nu zegt bobines dan zeg ik okee, maar verstuivers?!
Ik hoop niet dat je mij nu ook sarcastisch vind, want ik blijf nog steeds bij mijn oordeel voor wat de topic betreft. Ik wilde er eerst ook maar amper aan, maar daar ligt aan ten grondslag dat onbekend onbemind maakt.
Vaak blijkt toch dat de egr de boosdoener is bij deze storingen. Maar als jij het daar niet mee eens bent mag dat. We horen straks wel hoe het zich ontwikkeld. Ergens anders op deze site meende er ook al iemand dat de software de boosdoener was van een soortgelijk probleem. Dat was dus evenmin zo. We wachten af........


Sytze

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sytze]Hmm Wouter, ik weet niet of je ervaring hebt met Renault, maar verstuivers komen toch nauwelijks voor man? Als je nu zegt bobines dan zeg ik okee, maar verstuivers?!
Ik hoop niet dat je mij nu ook sarcastisch vind, want ik blijf nog steeds bij mijn oordeel voor wat de topic betreft. Ik wilde er eerst ook maar amper aan, maar daar ligt aan ten grondslag dat onbekend onbemind maakt.
Vaak blijkt toch dat de egr de boosdoener is bij deze storingen. Maar als jij het daar niet mee eens bent mag dat. We horen straks wel hoe het zich ontwikkeld. Ergens anders op deze site meende er ook al iemand dat de software de boosdoener was van een soortgelijk probleem. Dat was dus evenmin zo. We wachten af........


Sytze[/quote]
Hier moet ik je toch even corrigeren Sytze. Bij een 1.5 DCI zijn toch vele malen problemen geweest met verstuivers.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Je mag corrigeren wat je wilt Sjaak, echter leert de ervaring dat een kapotte verstuiver resulteert in het op 3 cilinders lopen van de motor hetgeen niet het geval was aldus de auteur. Haal nu maar even de egr los, dan zul je zien wie er hier gelijk heeft. Het is de moeite ook niet dacht ik......en voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Het testen van zowel de egr als de verstuivers lijkt mij voor een dealer appeltje-eitje, zeker wanneer het -zoals jullie zelf denken- zo vaak voorkomt.
Vooralsnog blijf ik persisteren in mijn diagnose.
Weet niet waar auteur woont, maar zou met liefde boel even (belangenloos) willen testen.

Sytze

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sytze]Je mag corrigeren wat je wilt Sjaak, echter leert de ervaring dat een kapotte verstuiver resulteert in het op 3 cilinders lopen van de motor hetgeen niet het geval was aldus de auteur. Haal nu maar even de egr los, dan zul je zien wie er hier gelijk heeft. Het is de moeite ook niet dacht ik......en voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Het testen van zowel de egr als de verstuivers lijkt mij voor een dealer appeltje-eitje, zeker wanneer het -zoals jullie zelf denken- zo vaak voorkomt.
Vooralsnog blijf ik persisteren in mijn diagnose.
Weet niet waar auteur woont, maar zou met liefde boel even (belangenloos) willen testen.

Sytze[/quote]
Ben het wel met je bevindingen eens alleen stelde jij dat verstuivers nooit voorkomen en dat is helaas wel zo. Alleen bij dit probleem zou ik het ook eerder in de EGR zoeken.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nauwelijks is vaker dan nooit.............

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Altijd wel een weer woord :-)

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

behalve van de topic starter?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Kerstvakantie, wintersport?!

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

of de turbo aan het zoeken ;-)

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo HVG!! We zijn benieuwd!!!

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=sytze]Hmm Wouter, ik weet niet of je ervaring hebt met Renault, maar verstuivers komen toch nauwelijks voor man? Als je nu zegt bobines dan zeg ik okee, maar verstuivers?!



Sytze[/quote]
Misschien is hij de bobines van zijn 1.5 dci aan het zoeken...
Ze zitten onder de"zwarte doos"(die trouwens meestal oranje is) en die zit in staart van het voertuig.

Grijze rook duidt volgens mij op verbranding van smeerolie:
-Turbo
-Koppakking
-Zuigerveer die vast zit door vervuiling
-etc.

Met een paar cc smeerolie kun je al een boel rook maken dus aan het verbruik merk je op korte termijn soms niet zoveel.

Ben benieuwd...

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Megane20][quote=sytze]Hmm Wouter, ik weet niet of je ervaring hebt met Renault, maar verstuivers komen toch nauwelijks voor man? Als je nu zegt bobines dan zeg ik okee, maar verstuivers?!



Sytze[/quote]
Misschien is hij de bobines van zijn 1.5 dci aan het zoeken...
Ze zitten onder de"zwarte doos"(die trouwens meestal oranje is) en die zit in staart van het voertuig.[/quote]
Als ik voor elke verstuiver van een 1,5 dci die ik vernieuwde een vrije dag kreeg; dan werd er weinig meer gewerkt:P

Wat betreft deze auto dan denk ik aan vastzittende zuigerveren of een defecte (vastzittende) turbo.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat hoor ik Henk? Je hebt nooit geen vrije dagen? hehehe

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Waar is"HVG"eigenlijk gebleven?
Hij lijkt wel in rook te zijn opgegaan!




Blauwe rook...

hvg (0), 17 jaar geleden

Mijne heren, bedankt voor de vele reacties... Ik ben er nog steeds, niet in rook opgegaan; heb veel moeten overwerken deze week, niet voor 9.00 uur thuis, dus dan blijft er niet veel gelegenheid meer over... (-zucht-)...
De constatering van Paul en Sytze mbt de EGR klep sprak mij erg aan. Ik denk nog steeds niet dat het een lekkage over de zuigerveren oid is, omdat de garage geen compressieverlies kon vaststellen, en ook omdat de rookontwikkeling duidelijk afhankelijk is van de temperatuur. Bij koude motor bijna geen rook (wel slecht starten!); bij warme motor des te meer - het zicht over 50 m achter de auto is geheel verdwenen... De weggebruikers overigens ook.. Een lekkende zuigerveer is temperatuursonafhankelijk, omdat in de cylinder de temperatuur razendsnel de bedrijfstemperatuur haalt. Het brandstofverbruik is enorm gestegen. Ik kan het niet goed bepalen (ik durf bijna niet meer rond te rijden), maar van 1:15 ben ik duidelijk naar minder dan 1:10 gegaan. Als het nu de EGR klep is, hoe kan ik dat testen zonder de klep uit te bouwen? Ik denk dat ik de klep heb gevonden, hij zit tussen het motorblok en de cabine, en is lastig te bereiken.

Lekkage over de turbo is natuurlijk ook mogelijk, alleen kan ik dan de temperatuursafhankelijkheid niet verklaren, en ook niet het slechte starten.

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

de EGR klep kun je alleen testen door hem eruit te halen, en te kijken of hij dicht is. persoonlijk denk ik niet dat je hier je probleem zult vinden, omdat je het over grijze rook hebt. als de EGR klep open staat, krijg je zwarte rook, en alleen tijdens belasten. bovendien zal het storingslampje gaan branden. Als hij ook slecht start, denk ik aan vastzittende zuigerveren. als idd de zuigerveren vastzitten, kun je deze loskrijgen door de motor te "flushen" De motor hoeft dus niet uit elkaar. De meeste dealers kunnen je denk ik precies vertellen hoe dit moet, en welk middel je hiervoor moet gebruiken. toch zou ik voor de zekerheid eerst de turbo (laten) controleren.

Als je in de toekomst deze narigheid wilt voorkomen, adviseer ik je om wat vaker, om de 15000 km je olie te verversen.

hvg (0), 17 jaar geleden

Het lijkt erop dat we het hebben gevonden, en ja, door sommigen al heel vlot aangegeven, het is de turbo. Volgende week ligt ie eruit en dan weet ik het definitief, maar ik ben toch wel 99% zeker. Want wat is verder nog gebeurd: Zoals gezegd, de auto is bij de dealer geweest, en die heeft een reinigingsmiddel gebruikt om het carter te reinigen. Zijn theorie was dat omdat die auto voor hele korte afstanden is gebruikt, het waarschijnlijk is dat er nogal wat verontreinigingen in het carter is, die de rookontwikkeling zouden kunnen verklaren. Toen hij dat heeft gedaan (en olie verwisseld, oliefilter), rookte de auto nog veel meer. En toen gooide hij de handdoek in de ring. Afgelopen weekend moest ik met die auto zo 150 km op de snelweg zijn, en toen ik aankwam bleek dat practisch alle motorolie was verbruikt - nog 50 km en ik had een vastloper gehad. Toen werd dus alles duidelijk. Er is dus wel degelijk sprake van olieverlies, maar die kwam er in eerste instantie niet uit vanwege de weinige km. die werden gereden. De cylinders zijn ok, dus bleef er nog maar een lekpad over, en dat is de turbosmering, die immers uit het zelfde carter put. Er is dus altijd al een lekkage over een afdichting in de turbo geweest, waarschijnlijk via het naaldlager, maar vanwege de rotzooi in het carter zat dat lekpad nog redelijk dicht. Na die schoonmaakoperatie is ook alle rotzooi uit dat lekpad verdwenen, en had de motorolie vrij baan. Vanwege de enorme lekkage van olie start de auto dus slecht omdat de ontstekingstemperatuur van het dieselmengsel oploopt, en loopt onregelmatig stationair. En daarmee zijn alle verschijnselen verklaart. De turbo zelf is ok omdat er geen prestatieverlies is. Voor mij wel een mooie les: als de rookontwikkeling na een schoonmaakbeurt oploopt, is er een lekkage over de turbo. Wel een mooie manier om te bepalen of het aan de turbo ligt.
Wat me wel tegenvalt is de renault-garage: die had dus geen idee waar hij het moest zoeken, en was rustig begonnen de motor uit elkaar te halen. En dan had hij dus niets gevonden... Maar tegenwoordig schijnt de dealer alleen nog maar aan de hand van de computer te kunnen denken. Als die niets geeft, weten ze het niet meer.. Waar zijn de vaklui naar toe gegaan?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Die zitten nu allemaal achter de computer problemen te behandelen op deze site.........

Sytze

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

hi, ben ik weer!!! toch niet de egr he jongens... maar ook niet de verstuivers ;-)

de oplossing stond er ook eigenlijk al boven. Ik heb ook een keer zo'n ding gehad, in een scenic dan, ook geen uitwendige lekkage, ook niet echt rook, maar hij startte toch ook niet meer, bleek de turbo de olie gewoon in het luchtfilterhuis te pompen, die stond 3/4 vol, als je weet hoe zo'n luchtfilterhuis in mekaar zit dan snap je dat ook niet, maar goed, zoals bij mijn eerste opmerking bij dit topic nog voor de verstuiverkwestie en een tip voor jullie allemaal, inlaatslang van turbo trekken en speling voelen, zo gebeurt, en voorkomt een hele hoop ellende. De turbo gaat ook stuk door het niet tijdig verversen van de olie, dus voor de topicstarter, vaak olie verversen, zeker bij het rijden van korte afstanden. En de vaklui zitten 's avonds hier, maar overdags werken toch velen ook bij de dealer, je moet ze alleen wel treffen... Maar gelukkig voor jou is de kans om bij mij te komen als je je auto al bij mijn garage brengt 1 op 15, net als je brandstofverbruik dalijk weer, veel plezier met je auto na reparatie!!! groetjes, wouter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.