Renault MEGANE SCENIC: Fan verdamper draait continue

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M R8, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

De Fan van de verdamper draait continue indien de climate control aan staat. Alleen indien ik de airco handmatig uit zet, houdt deze op. Zou geen probleem zijn geweest indien die Fan niet zo'n herrie maakte...... Laatstelijk de verdamper compleet vervangen ivm kapotte lamellen, maar dit heeft niet tot verbetering van de herrie van de Fan geleid. 2 weken geleden de airco ook nog opnieuw laten afvullen, maar geen verbetering. Weet iemand of dit zo hoort bij een Renault Grand Scenic (lijkt me niet) en wat er anders aan de hand kant zijn.

mvankempen@manimar.nl

Geplaatst door mvankempen@manimar.nl , lid sinds 8 jaar geleden

24 Reacties

oldford PRO, 1 jaar geleden

Het is heel gebruikelijk dat 1 koelvin draait als de airco aan staat. Dat is bij veel merken zo.

N.B.: Dan neem ik even aan dat je met verdamper de radiateur bedoelt.

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

Inderdaad, van de moment dat de airco op staat zal de ventilator (binnen en buiten) draaien. Het kan wel zijn dat de koelventilator (buiten dus) niet constant blijft draaien maar af en toe stopt.

Hoe heb je eigenlijk kunnen zien dat er lamellen van de verdampen kapot waren?

mvankempen@manimar.nl, 1 jaar geleden

Het gaat dus juist om die koelventilator buiten; deze loopt continue zonder enige onderbreking en maakt net zo veel kabaal als wanneer je koelvin aanslaat als je auto te warm wordt.

Hoe ik kon zien dat die lamellen kapot waren? De onderste koelribben van de lamellen waren totaal verdwenen, waardoor de lamellen door waren gaan hangen. Hierdoor dus een slecht werkende airco als gevolg van te weinig koeling en grote kans op lekkage. Schijnt vaker te gebeuren bij wat "oudere" verdampers.

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

Even een lesje 😉
Een verdampen zit binnen in de wagen bij de kachelradiator.
Wat jij vervangen hebt is de condensor, deze zit vooraan de wagen met de koelradiator en de koelventilator.

Vandaar mijn vraag hoe je kon zien of de lamellen van de verdampen kapot waren.

Nu, heeft de wagen dit altijd al gehad want mij lijkt dit volkomen normaal dat de koelventilator begint te werken als je de airco opzet... Zo hoort het namelijk ook want de koelventilator moet de condensor koelen tijdens de werking van de airco.

mvankempen@manimar.nl, 1 jaar geleden

je hebt gelijk...ik heb me vergist...

Volgens jou moet de koelventilator altijd draaien.... is mogelijk... maar als ik nu eender welke andere auto met de airco aan pak, hoor ik niet die ventilator continue zo hard draaien zoals de Grand Scenic dit wel doet.

ferdinand, 1 jaar geleden

Wellicht lagertjes enigszins versleten.
Ferry

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

Heb je al eens een andere scenic genomen van hetzelfde jaar?

Heino4267, 1 jaar geleden

Volgens mij zit het zo:
- je auto heeft een elektrische koelventilator die twee standen heeft.
- als je de auto start met de Climate Control op "Auto", staat de airco aan en die wordt ingeschakeld zodra dat nodig is.
- Om de condensor te koelen, start de koelventilator op lage snelheid zodra de motor wordt gestart.
- als de motor het echt heet krijgt, wordt de hoge snelheid van de koelventilator ingeschakeld, waarbij hij gehoormatig "gaat loeien".

De vraag in jouw geval is m.i. dus:
- staat de koelventilator op de lage of de hoge snelheid tijdens normaal autogebruik waarbij de auto het niet echt warm heeft? Als hij dan op de hoge snelheid draait, is dat niet goed, maar wel een verklaring voor het loeiende geluid. Wat is in dit geval de oorzaak dat de ventilator op de hoge snelheid draait? Een defecte motor temperatuursensor of een bekabelingsfout?
- als de koelventilator zo'n hoop herrie maakt op de lage snelheid, is er iets mis met de ventilator zelf"is hij soms beschadigd of uit balans?

mvankempen@manimar.nl, 1 jaar geleden

Duidelijk verhaal Heino. Dank daarvoor.
De koelventilator staat op de hoge snelheid, ook bij koude motor. Indien ik de AC handmatig uitzet, schakelt de koelventilator ook meteen uit, bij weer inschakelen meteen weer op hoge snelheid. In mijn ogen maakt de ventilator veel herrie door de hoge snelheid waarmee hij draait en niet omdat de lagers slecht of uit balans zouden zijn.

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

Heb je jou probleem ook vergeleken met een andere scenic van hetzelfde jaar??

ferdinand, 1 jaar geleden

Het geluid van een op hoge snelheid draaiende ventilator is een totaal ander geluid dan een ventilator met versleten lagertjes. Wat is het nu?
ferry

Heino4267, 1 jaar geleden

Dat de ventilator niet op lage snelheid loopt bij ingeschakelde motor is m.i. de oorzaak.
Dus nazoeken/meten waarom de lage snelheid het niet doet.

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

Maar wie zegt dat die niet op lage snelheid draait?
Ik twijfel zelfs of die verschillende snelheden heeft...

Eerst best eens vergelijken met dezelfde wagen want ik vind dit hele verhaal maar raar. Ik heb zo het voorgevoel dat we een "probleem" aan het creëren zijn wat er niet is...

kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden

Dit type heeft wel 2 snelheden , maar de lage snelheid is al behoorlijk snel en met een hoop lawaai .

7seconds, 1 jaar geleden

Mijn Renault (weliswaar geen Scenic) heeft een ventilator die op lage snelheid gaat draaien zodra je de climat aanzet en op hoge snelheid als dat nodig is. Bij 70 km per uur of hoger wordt de ventilator altijd uitgeschakeld omdat de rijwind dan volstaat. Check ook de zekeringen en relais bij de accu (relais ventilator lage snelheid)

ronny503, 1 jaar geleden

Wat u tot dusver heeft gedaan was eigenlijk niet nodig geweest maar terzijde. Het systeem wordt door het klimaat controle paneel in de auto aangestuurd en schakelt als dat nodig is de airco in en gaat de ventilator draaien. Als de voorruit ontwaseming wordt ingeschakeld dan wordt een deel van de airco inclusief de ventilator ook ingeschakeld omdat de condensor wordt gebruikt om de vochtige lucht in de auto af te voeren en te vervangen voor droge lucht om het ontwasemings proces te versnellen. Wat u zou kunnen doen is de temperatuur op de hoogste stand in stellen en de auto functie uitschakelen. Als de ventilator alsnog inschakelt dan vrees ik dat het controlepaneel defect is.

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

[quote=ronny503]de condensor wordt gebruikt om de vochtige lucht in de auto af te voeren[/quote]

Je bedoeld de verdamper 😉

ronny503, 1 jaar geleden

Ten dele eens, zie onderstaande link.
https://www.carcoolsystems.nl/werking_ai....

mvankempen@manimar.nl, 1 jaar geleden

[quote=ferdinand]Het geluid van een op hoge snelheid draaiende ventilator is een totaal ander geluid dan een ventilator met versleten lagertjes. Wat is het nu?
ferry[/quote] Het is een op hoge snelheid draaiende ventilator en geen versleten lagers.

mvankempen@manimar.nl, 1 jaar geleden

Raar maar waar, na diverse dingen bekeken te hebben en aan de kabels gezeten te hebben, werkt het systeem ineens weer zoals het hoort; geen op hoge snelheid draaiende ventilator en dus ook geen herrie bij oa stilstand en draaiende motor. Misschien dat het aan de buitentemperatuur ligt, maar dat zullen we wel merken als de temperatuur weer gaat stijgen.
Dank voor alle tips!!

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

Ik geef het op...

mvankempen@manimar.nl, 1 jaar geleden

[quote=viper_ren]Ik geef het op...[/quote] sorry dat je je een beetje beledigd voelt, want dat is niet de bedoeling. na een aantal dagen vakantie ben ik mijn mails aan het afwerken en zodoende ook over het item dat ik heb geplaatst op deze site. Ik heb geen andere (grand)scenic ter beschikking en ken ook niemand met zo'n auto. Als ik er een tegen kom, ga ik uiteraard meteen vergelijken zoals jij zegt. hartelijk dank voor uw reacties.

viper_ren PRO, 1 jaar geleden

👍🏼

Niet erg. Ik snap het wel.

teunissen, 1 jaar geleden

Ik heb zelf een Scenic 3 van het jaar 2012 en als de airco auto staat ,slaat deze niet af .
hij regelt wel maar stopt nooit, zelfs de dealer wist dit niet.
En wat de ventilator doet van de radiateur weet ik niet , misschien regelt deze wel met hoog laag.
ik heb wel links en rechts gelezen dat de Captur de zelfde regeling heeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.