close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MEGANE SCENIC: Nokkenasstand bij montage cilinderkop K4M7 motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Ik ben de cilinderkop weer aan het monteren van K4M7 motor.
Nu is mijn vraag, hoe moeten de nokkenassen weer gemonteerd worden.
Krukas staat met uitsparing, spiebaan, naar boven. Cil. 1 & 4 op BDP.
De nokkenaseinden hebben een uitsparing waar dat speciaal gereedschap op moet.
Deze einden hebben de uitsparing niet helemaal in het midden, zie foto.
Moeten deze onder of boven het middelpunt zitten?
Zoals de foto aangeeft hoe de nokken van de nokkenas op beeld staan is het kleinste gedeelte van de cirkel nu boven.
Staat de nokkenas nu zo goed of moet deze een have slag gedraaid worden.
Ik heb andere bijdrages gelezen maar deze geven niet duidelijk aan hoe einde stand nokkenas moet zijb, boven of onder het middelpunt.
Het nokkenas gereedschap kan zowel bij boven als onder het middelpunt gemakkelijk er in zoals voorgeschreven.
Staat de nokkenas nu zo goed of moet deze een have slag gedraaid worden.

Geplaatst door

Pakreel (415)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kleine kant moet onderaan.

Dus de inkepingen moeten onder het middenpunt van de nokkenassen staan

viper_ren 0
badge

6 jaar

Dank voor je snelle reactie.

Pakreel 415

6 jaar

Graag gedaan!

Zijn de nokkenastandwielen los geweest?

Misschien toch best doen aangezien alles nu toch los ligt. Dat is makkelijker om de riem te spannen

viper_ren 0
badge

6 jaar

De distr.riem gemonteerd en daarna moet je 3 keer de krukas ronddraaien en dan zonder bougies.
Dat lukt niet, op een bijna hele ronde van de krukas na. De blokkeerpen zit er niet meer in. Als je een beetje druk zet veert het wel een beetje mee, wel voorzichtig gedaan. Een klep die meegeeft, dus niet goed?
De nokkenassen zijn afgesteld zoals hierboven. De nokkenassen, van de oude cil.kop, vergeleken en gezien dat ze gelijk zijn. Klopt dat? Voordat ik de kleppendeksel er op monteerde heb ik gecontroleerd of de tuimelaars goed zaten. Ondertussen de distr.riem losgemaakt de kleppendeksel weer gelicht.en geprobeerd de krukas een paar keer rond te draaien. Ging allemaal goed. De kleppendeksel weer vastgezet, de distr.riem weer op de juiste wijze gemonteerd, nokkenas blokkeer gereedschap kan alleen op 1 manier geplaatst worden op de manier die hiervoor aangegeven is. De nokkenas tandwielen op de juiste manier met hulpgereedschap goed vastgezet. De krukas met spiebaan naar boven gericht, cil 1 & 4 bovenin, de riemschijf gemonteerd. Getest om de distr.riem juist te spannen. Blijft weer bij het ronddraaien van de krukas blokkeren na bijna een volledige slag. Heb ik nu het BDP punt niet op de goede manier gezet en komen er al kleppen naar beneden als de zuiger helemaal bovenin komt. Moet de krukas dan iets voor het BDP? Graag jullie reacties. De cil.kop welke ik wil monteren komt van een gerenommeerde sloop v.d,Feer.

Pakreel 415

6 jaar

Dag Pakreel,

heb je de krukas wel goed geblokkeerd met het juiste gereedschap?

Steek de distributiepen in het cilinderblok afb 1.
Zorg ervoor dat de krukwang tegen de distributiepen rust afb 2.
Controleer of de afstelstang gemakkelijk achteraan de nokkenassen kan worden geplaatst afb 3
Controleer of de groeven in de nokkenassen overeenstemmen afb 4.

Verwijder het krukastandwiel. Verwijder het vet van het tandwiel. Verwijder het vet van het uiteinde van de krukas. Hermonteer het krukastandwiel.Aantekening: Krukasspiebaan in de 12-uur-stand 13.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Als de krukaspoelie namelijk niet goed staat dan lopen de zuigers tegen de kleppen en ik vrees dat dat hier het geval is.

Dank voor je reactie.
Ben weer even bezig geweest en hierbij een foto van het krukaseinde zoals jij aangegeven hebt. Klopt deze stand voor de afstelling?
Hoeveel kunnen de kleppen eigenlijk hebben bij de montage zoals ik al in het vorige bericht aangegeven heb, dat het blokkeerde en iets veerde. Hopelijk niet desastreus.
Als blokkeer gereedschap om de bout los te maken van de krukas poelie gebruik ik een onderdeel van het distributie gereedschap set van de Citroen/Peugeot. zie foto. Deze kan je tegen de starterkrans van het vliegwiel drukken, zodat die blokkeert, op het moment dat je de bout vast of los maakt.

Pakreel 415

6 jaar

Dit gereedschap kan je niet gebruiken om je krukas op punt te zetten, hiervoor heb je een blokkeerpen nodig

viper_ren 0
badge

6 jaar

Dit gereedschap gebruik ik niet om de krukas op punt te zetten,. Alleen voor de bout te kunnen los en vastdraaien van de krukaspoelie met riemschijf. De bout van de krukas zit nogal vast, wat logisch is.
Ik heb in het vorige bericht ook een foto bijgesloten van de stand van krukas voor het op tijd zetten van motor. Klopt deze stand? Als ik de blokkeerpen gebruik is de stand anders, zoals hierbij, zie foto. Deze staat mij ook het meeste bij, bij de andere distr.riem wissels. Al met al vind ik het toch vreemd, want het is niet de eerste K4M7 motor waar ik de distributieriem van vervang. Toen ging het goed. Graag je reactie.

Pakreel 415

6 jaar

De spie moet recht naar boven staan, als ik dit goed zie staat die niet goed

viper_ren 0
badge

6 jaar

Zo ver ik weet ook. Maar ik kreeg van Siem Bijman, zie hierboven een reactie, dat deze zoals hij dat zegt op Krukasspiebaan in de 12-uur-stand 13 moet staan.
Weet jij dan hoe het kan dat de, krukas blokkeert als je de krukas zet zoals jij dat aangeeft? Dit staat in een vorig bericht van mij in deze topic: **************

De distr.riem gemonteerd en daarna moet je 3 keer de krukas ronddraaien en dan zonder bougies.
Dat lukt niet, op een bijna hele ronde van de krukas na. De BDP blokkeerpen zit er niet meer in. Als je een beetje druk zet veert het wel een beetje mee, wel voorzichtig gedaan. Een klep die meegeeft, dus niet goed?
De nokkenassen zijn afgesteld zoals hierboven. De nokkenassen, van de oude cil.kop, vergeleken en gezien dat ze gelijk zijn. Klopt dat? Graag je reactie.
Voordat ik de kleppendeksel er op monteerde heb ik gecontroleerd of de tuimelaars goed zaten.
Ondertussen de distr.riem losgemaakt en de kleppendeksel weer gelicht en geprobeerd de krukas een paar keer rond te draaien. Ging allemaal goed, dus zonder dat de nokkenassen hun werk deden en los lagen. De kleppendeksel weer vastgezet, distr.riem weer op de juiste wijze gemonteerd, nokkenas blokkeer gereedschap kan alleen op 1 manier geplaatst worden op de manier die hiervoor aangegeven is. De nokkenas tandwielen op de juiste manier met hulpgereedschap goed vastgezet.
De krukas met spiebaan naar boven gericht, cil 1 & 4 bovenin, de riemschijf gemonteerd.
Getest om de distr.riem juist te spannen. Blijft weer bij het ronddraaien van de krukas blokkeren na bijna een volledige slag. Heb ik nu het BDP punt niet op de goede manier gezet en komen er al kleppen naar beneden als de zuiger helemaal bovenin komt.
Moet de krukas dan iets voor het BDP? Ik weet niet wat de sloop gedaan heeft. Ik heb de nokkenassen zo gemonteerd zoals ik de kop kreeg. Graag jullie reacties.

Pakreel 415

6 jaar

De krukas steunt tegen de pen en zit er niet in geblokkeerd. Zoals op de 2de afbeelding van Siem.

Anders staat de krukas geblokkeerd in een centreergat.

Ik denk dat dit je probleem is

viper_ren 0
badge

6 jaar

Hoe span je de riem , alle tandwielen moeten los staan als je de riem spant , heb je een spanrol met een u tje waar het pijltje tussen moet vallen ?
Juiste lengte blokkeerpen gebruikt ?

😋

viper_ren 0
badge

6 jaar

Waarom niet even een bougie gedemonteerd om te zien hoe de krukas staat in het BDP van cil. 1en 4 ? Dan zie je dat de spiegleuf haaks staat t.o.v het carterpasvlak !

Hoe de uitsparingen van de nokkenassen staan is eigenlijk niet zo belangrijk ,als ze maar gelijk staan . Een krukas omwenteling verder staan ze immers naar beneden .

Wel eens aan een volvo gesleuteld ??? Staat de ene uitsparing naar boven en van de andere as naar onder . !!

Staar je verder niet blind op die blokkeerpen . Op de tekening zit het goed maar in de praktijk heb je er geen zicht op .
Alleen als de zuiger in het bdp staat past die pen. anders zit je er naast.

Bij de eerste (n) had ik van een passend stuk staal een nokkenasblokkeerstrip gemaakt en de krukas op het oog haaks op het carterpasvlak. Omdat het blok wat voorover staat kan je ook 13.00 uur zeggen.

Verder veel succes en geen schade met het ronddraaien veroorzaakt .

Punt 50
badge

6 jaar

Iedereen alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.
Verder veel succes en geen schade met het ronddraaien veroorzaakt . schrijft Punt. Ik moet er nog mee verder. Maar moet achter veroorzaakt geen vraagteken?

Pakreel 415

6 jaar

Je had het bij het doordraaien over voorzichtig, toch?Vr . Groet.

Punt 50
badge

6 jaar

Ik hoop dat de kleppen dat ook zo ondervonden hebben. Als ik de distributie eindelijk goed heb meet ik eerst de compressie. Om dat te doen hoeft de motor niet helemaal afgemonteerd te zijn.

Pakreel 415

6 jaar

We zijn weer bezig geweest. Het probleem blijft zich voordoen.
Alles weer eens los gehaald en volgens de regels afgesteld. Blokkeerpen goed. Cil. 1 & 4 BDP. Nokkenassen, soepel, geblokkeerd met blokkeergereedschap, zie foto. De nokkenas tandwielen weer vastgezet met montage gereedschap zie foto. met blokkergereedschap nog op het nokkenas einde. Nu het krukastandwiel. Zie foto zoals de stand met krukastandwiel het geprobeerd is. Voordat de krukas voor een test rondgedraaid is de krukas-riem-poelie met de bout vastgedraaid. Nu zou het moeten kunnen denk je. De zuiger van cil.1 wordt geblokkeerd door de uitstaande kleppen. Deze conclusie genomen na de nokkenassen van de oude cil.kop te hebben bekeken in de stand zoals deze gemonteerd zijn. Het lijkt mij dat ik niet de spiebaan van de krukas goed heb gezet, want dan blokkeert deze op de kleppen. Hoe moet het krukas tandwiel dan wel staan.?

Bij een bevriende garagist gekeken in de computer en daar stond ook niet vermeld hoe de krukas moet staan, dat was in de rubriek distr,riem vervangen. Een Duits tecnisch werkboek over deze Scenic geeft ook geen duidelijkheid. Wie o wie weet het en helpt me uit de brand.
Veel op internet gezocht naar zou je denken dat het daar wel ergens te vinden zou zijn, helaas. Waarom wordt er niet iets vermeld hoe de spiebaan van de krukas moet staan als deze op de juiste tijd staat. De krukas is onlosmakelijk verbonden met die nok van die krukaswang waar de blokkeerpen op afgesteld moet worden.

Pakreel 415

6 jaar

Cilinder 1 is aan de versnellingsbak kant , daar moeten de nokken van de nokkenas omhoog wijzen , die cilinder staat namelijk op compressie , als ik de foto bekijk bij je begin post staat cilinder 4 op compressie ?

Bedankt voor je reactie Kaleido. Voordat ik je bericht las ben ik weer even bezig geweest en dan vooral met die blokkeerpen op de juiste plaats van de krukaswang te krijgen. Wat een gepiel zeg. Het resultaat is dat de spiebaan, uitgaande van achterliggende vlak van de bovenkant van de carterpan als recht beschouw. Dan komt de spiebaan van de krukas uit op ongeveer, in klokkijk systeem tegenover de bovenkant van de carterpan, op 10 voor 12. Geprobeerd de krukas rond te draaien met de klok mee en dat lukte. Alleen voelde je wel af en toe een beetje weerstand waar gemakkelijk doorheen te draaien is. Is dat goed? Morgen weer een dag.

Even terug op je reactie. Als de nokkenassen goed staan met dat gereedschap kan dat toch ook niet anders?

Pakreel 415

6 jaar

Veel succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Draai je de motor rond met de bougies er in of zonder , bdp is goed te vinden met een lange schroevendraaier of iets dergelijks via bougiegat en dan de zuigers aar boven draaien een fractie terug , pen er in en dan de krukas tegen de pen draaien , 1e cilinder is aan de versnellingsbak kant , nokken van de nokkenas moeten daar omhoog wijzen , de riem spannen volgens voorschrift , en de boel vast zetten , dan moet het toch goed gaan.

Misschien heel ver gezocht , maar als je zeker weet dat alles goed zit , na 2 keer rond draaien , schijnt niet te gaan , blijft vreemd , ligt er niet iets bovenop een zuiger

Dank voor je reactie Kaleido.
Er ligt volgens mij niets op een zuiger omdat ik ook al een keer de kleppendeksel weer heb losgehaald, en dan komen de nokkenassen ook vrij. Daarna draaide de motor zonder tegenstand rond. Vandaag niet bezig geweest met de Scenic maar plaatschade van een P205 gerepareerd. Je hoort het resultaat en hoe dat gegaan is.

Pakreel 415

6 jaar

in en uitlaat nokkenas niet per ongeluk verwisseld?

abc 0
badge

6 jaar

Waar aan zie je dat het een uitlaat of inlaat nokkenas is? Er zit verschil in deze assen heb ik gezien.
De cil.kop is namelijk door iemand anders gedemonteerd en dan weet je niet zeker of de nokkenassen op dezelfde plaats zijn geplaatst toen voor het verzenden de kleppendeksel er weer op geschroefd werd.
Is er misschien een Renault man die dat verschil weet? Misschien een merkje op de nokkensas?

Pakreel 415

6 jaar

volgens mij staan er merktekens op ,zou ik na moeten kijken.maar met een beetje inzicht ff naar de stand van de nokken kijken en logisch redeneren welke nok wanneer de klep moet bedienen

abc 0
badge

6 jaar

Hierbij de ingeslagen merktekens in de bijlage. Nu heb ik de nokkenassen verwisseld. De krukas kan nu op de hand wel rondgedraaid worden met de nokkenassen in de goede stand, kleine halve maantjes aan het einde van de assen aan de onderzijde. Verder bezig de auto af te monteren om de motor in test te starten.

Pakreel 415

6 jaar

Je hebt wel ontiegelijke pech als de nokkenassen door het revisiebedrijf zijn verwisseld (!?!) en ik vind het knap uitgezocht van je als je zo meteen weer een goed lopende motor hebt!

Heino4267 650

6 jaar

De motor loopt weer. en nu hopen dat de kop, van de sloop, goed is. Er komt nog meer info.

Pakreel 415

6 jaar

Al met al heeft deze hele discussie als oorzaak dat de nokkenassen van cilinderkop van de sloop, die ik niet zelf heb gedemonteerd, verwisseld waren. Iedereen bedankt voor de input.

Voordat de motor weer draaide heb ik ook aan een Renault dealer monteur voor de zekerheid gevraagd hoe de afstelling nu moest zijn. De blokkeerpen er in en als deze er helemaal ingedraaid kan worden de krukaswang daar tegen, met de klok mee gezien vanaf de krukaskant waar de spiebaan zit. Daarna ietsje de krukas terug zodat de blokkeerpen zonder draaiweerstand er uit kan draaien. De nokkenassen moeten natuurlijk met de kleine halve maantjes aan het einde van de nokkenas helemaal naar benden staan zodat de uitsparingen van de nokkenas einde in lijn staan. Dit doe je met een stukje speciaal gereedschap of een metalen strip van de juiste dikte die in het nokkenas einde past. Het achterste, kant van het luchtfilterhuis, nokkenas tandwiel dan goed vastzetten met speciaal gereedschap zodat deze in de goede vast te zetten stand staat. Daarna de nastelbare spanner plaatsen, dat gaat dan gemakkelijk, denk om het pennetje aan de achterzijde die in de uitsparing van het waterpomp huis past. De nastelbare distr.riemspanner niet vast zetten, dit doe je pas later als je de distr.riem op spanning zet. Daarna de distr.riem plaatsen en op het voorste nokkenas tandwiel zetten dat nog vrij kan draaien. Nu is het even lastig om dat tandwiel goed in de distr.riem te zetten zodat dit nokkenas tandwiel met speciaal gereedschap vast gezet kan worden. Dit speciaal gereedschap is nodig om de nokkenastandwielen goed vast te zetten met sleutel 18 omdat ze conisch vast geklemd worden, er zit dus geen spie of uitsparing daarvoor in de nokkenassen en tandwielen. Is dit allemaal gedaan met het einde van de nokkenassen nog geblokkeerd, dan de nastelbare distr.riemspanner op spanning zetten met een inbus dop om de spanner te kunnen draaien en steeksleutel 13 om de borgmoer van de riemspanner goed vast te zetten. Je moet bij het op spanning zetten van de distr.riem zorgen dat het pijltje van de distr.riemspanner uiteindelijk wijst in het U vormige afstelpunt op de spanner. Dit is lastig te zien en kan je mogelijk met een spiegeltje doen. Dan moet alles goed staan. Blokkeerpen er uit, blokkering van de nokkenassen weg, en natuurlijk ok de blokkering van de nokkenas tandwielen. Nu 3 keer de krukas met een dop of ringsleutel ronddraaien. Als dat goed gaat moet de motor in test starten. Daarna alles afmonteren en dat is erg lastig omdat je heel weinig ruimte hebt. Zorg dat je de bout waar de blokkeerpen in past weer terug plaatst.
De motor draait nu maar wel met en rauw geluid in de lage toeren. De kleppen kunnen het niet zijn omdat deze extra nog een keer gecontroleerd zijn door voor de zekerheid de cil.kop nog maar eens er af te halen.

Pakreel 415

6 jaar

Er komt nog een aanvulling als dat rauwe geluid van de motor aangepakt is. Ik denk dat de distr.riem niet optimaal aangespannen is. De moer van de spanrol daarvan wil wel eens niet goed vastgezet kunnen worden. Al een keer eerder aan de hand gehad met een andere Scenic. Het geluid is hetzelfde. Bij hogere toeren is het geluid bijna weg. De auto rijdt overigens gewoon goed.

Pakreel 415

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.