Renault Espace: Gas intrappen doet helemaal niets behalve witte rook

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DCI

Goedendag,

mijn auto start eigenlijk nog zonder problemen maar na enkele seconden klinkt er een service piepje en gaat het service lampje branden.

Probleem daarna is dat de motor netjes stationair blijft lopen maar als ik het gas een klein beetje of helemaal intrap gebeurt er eigenlijk helemaal niets behalve dan dat er een berg witte rook uit de uitlaat komt. (niet zo gek, onverbrande diesel lijkt mij....)

Ik heb dit 1 keer eerder gehad maar toen was het na 2 keer opnieuw starten over. Nu blijft het helaas. Heb al 30 seconden de accu er af gehaald (in de hoop de computer te resetten) maar ook dat hielp tot nu toe niet.

Een 20.000 kilometer geleden is de EGR klep al een keer vervangen. (niet helemaal dezelfde soort problemen maar het lijkt er wel een beetje op)

Iemand enig idee wat het kan zijn ?

----

kleine aanvulling. Ik heb hem een tijdje stationair laten lopen zodat de motor wat warmer wordt. Dat brengt wel enige verbetering, bij een warme motor maak ik toch nog iets van 2000 toeren als ik het gas volledig intrap.

mvg,

Henri Amand

Henri Amand

Geplaatst door Henri Amand (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Eerst maar eens uit laten lezen..

Henri Amand (0), 15 jaar geleden

Tja, als ik dat eenmaal heb laten doen is het forum niet meer nodig :-)

Groeten

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Tja, we hebben geen kristallen bol.
Dus toch maar laten uitlezen.

Hans4040 (390) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Henri Amand]Tja, als ik dat eenmaal heb laten doen is het forum niet meer nodig :-)

Groeten[/quote]
Moeten wij het van achter de pc kunnen zien dan?
Eerst uitlezen, foutcode hier neerzetten, dan kunnen wij verder.......

mvg,
Hans.

Henri Amand (0), 15 jaar geleden

Nee, dat we het niet zomaar vanachter de pc kunnen zien dat begrijp ik, maar als ik naar de Renault garage ga, en zij lezen hem uit, dan weten zij mij ook wel te vertellen wat het probleem is. Zij kunnen mij dan ook wel vertellen wat er vervangen dient te worden en daarmee zou het forum dus overbodig zijn.

Zo gek is het dus toch niet dat ik het probeer hier zonder eerst, op zondag, de foutcode uit te laten lezen ?

Het was tenslotte toch goed mogelijk geweest dat iemand dit probleem al regelmatig had meegemaakt en dan had kunnen vertellen dat het "xxxxx" naar alle waarschijnlijkheid was ?

Nu komt het op mij een beetje over alsof ik een idioot ben die het in zijn hoofd haalt om hier zonder foutcode te durven vragen wat er eventueel mis kan zijn. Ik verlang toch sterk terug naar de tijd dat auto's geen pc hadden en het gewoon een vuile carburateur of iets dergelijks was.

Maar goed, in ieder geval bedankt voor het nemen van de moeite van het lezen van het bericht.

Hans4040 (390) PRO, 15 jaar geleden

De tijd dat auto`s geen computer hadden is nog niet helemaal voorbij; je kan nog steeds een klassieker aanschaffen met een solex carburateur.
of, voor de hobby, een Varajet II.

maar zonder gekheid, ik begrijp jou reactie wel, maar wij kunnen zo niet zeggen waar het aan ligt, zonder enige vorm van indicatie in een bepaalde richting.
Het motormanagement maakt gebruik van diverse parameters, zoals de sensoren en potmeters.
Je zult echt even naar iemand moeten met diagnose apparatuur, dat kan de dealer zijn maar ook een universele garage.
Als je een foutcode weet, zet die hier dan neer en we kunnen gericht gaan zoeken.

mvg,
Hans.

Henri Amand (0), 15 jaar geleden

Tja, 3 jaar geleden de Volvo 164 ingeruild voor deze familieauto. Klassieker is met de familie net wat minder comfortabel dus ik moest er maar aan geloven. Die tijd komt dus ook niet meer terug :-(

Maar het antwoord is duidelijk. Mijn probleem is te "algemeen" om een oorzaak aan te kunnen wijzen.

De hoop was gewoon dat dit een regelmatig voorkomend probleem was bij dit type auto. Helaas niet het geval, ik ga dus ook zeker naar de Renault garage en die mogen hem dan ook meteen repareren. Ik ben niet van het type om hem ergens te brengen, dan met een stukkende auto weg te rijden om hem dan zelf of ergens anders goedkoper te laten repareren.

mvg,

Henri

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

het gaat niet om een "algemeen" probleem
het gaat erom dat een probleem verschillende oorzaken (electronica) kan hebben
anders gooi je er WEER een bdp sensort en EGR en lucht massa meter nieuw op
is dat uitgesloten en gaan we verder spelen
""raad het probleem""
of wil je liever wat minder
€ uitgeven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.