👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Als ik optrek dan hoor ik een geluid wat ik nog niet eerder heb gehoord, het lijkt er op als de turbo erin komt dat het dan begint, trap ik de koppeling in om te schakelen is het geluid weg.
Weet niet hoe ik het moet omschrijven maar het klinkt gorchelend en droog.
Nou is dit mijn eerste auto met een turbo dus het kan ook zijn dat dit normaal is.
Ik heb de auto pas en er zit net een nieuw vliegwiel op en die maakte ongeveer hetzelfde geluid.
Wie o wie kan mij vertellen wat het is??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een turbo hoort een fluitend geluid te maken en niet te gorgelen.
geluid is erg moeilijk te beoordelen vanachter de pc...
Fluiten doet hij niet, tenminste ik hoor het niet, moet je zoiets duidelijk horen dan?
Begrijp dat het via de pc moeilijk is maar een betere manier kan ik het bijna niet uitleggen, het klinkt tokkend/tikkend net alsof er ergens iets los ligt.
Dacht eerst dat het de rubber afdekplaat van de motor was maar dat lijkt me niet zoveel herrie maken, geluid stopt als ik boven de 3000 toeren uit kom.
17 jaar
De Laguna staat er wel om bekend een mooi fluitconcert te kunnen geven.
1. Een hoge fluittoon direct als je het gaspedaal aanraakt en de motor op toeren moet komen (wegleiden van overdruk)
2. Een wat lage sonore fluittoon (van de turbo) die je goed kunt horen in de uitlaat. Zet hiervoor de auto in z'n vrij en voer langs het gas op. vanaf 2000 toeren hoor je dan een duidelijke turbo huil in de uitlaat. Maximaal gelui ongeveer bij 2800 toeren. Probeer dit alleen niet als je al bang bent dat de turbo kapot is, als die gaat heb je een grote kans dat je de motor meeneemt. Als de turbo kapot gaat slaan vaak de schoepen kapot en kunnen in de inlaat komen. 9 van de 10 keer dat de turbo kapot gaat gaat dan wil hij vermogen blijven leveren maar kan dat niet (schoepen kapot), turbo over de toeren zuipt je carterolie op en gooit dat in je cilinders. Motor gaat daarvan over z'n toeren ( slaat op hol) en is niet te stoppen tot het carter leeg is. ondertussen hebben je lagers wel op hoge toeren droog gedraaid.
Overigens zou ik eerder de startmotor verdenken, namelijk dat het wormwiel niet meer goed vrij komt. Naar mijn mening zou je turbo bij enig ratelend geluid direkt compleet verwoest zijn. Deze draait namelijk met zo'n 180.000 toeren in de rondte, een kleine onballans (ratel) verzorgt direkt een hoop ellende.
Ik weet het niet zeker maar ook de dynamo kent dacht ik een soort gelijke constructie als de startmotor. komt het door jou beschreven gelui vanachter de motor dan is het eerder de startmotor (of toch turbo) want die zitten daar. Komt het links van de zijkant dan eerder de dynamo en anders brandstof of airco pomp die door de riemen worden aangedreven.
Succs
17 jaar
Doet hij dit in elke versnelling? Lagers van de bak gaan ook wel eens defect, misschien dat dit bij jouw het geval is.
@ rednose: als ik de auto in ze vrij heb staan en geef dan gas dan hoor ik het ratelende geluid niet, heb de auto net dus zal nog eens moeten luisteren of ik het fluiten wel of niet hoor.
Draaid de startmotor altijd mee dan tijdens het rijden, als ik me koppeling op laat komen dan is het geluid er niet, komt pas als ik daarwerkelijk gas geef, geluid komt aan de voorkant weg.
Airco pomp is hte niet, dat geluid ken ik nog van mijn vorige wagen, dat is ene constantere luide ratel maar dat is het niet.
Dit is meer een schrapend geluid.
@Kawa:Hij doet het inderdaad in elke versnelling, maar als ik op de snelweg rij in ze 5 en geef dan gas dan hoor ik het geluid niet.
Zou het misschien ana het trillen van de uitlaat kunnen liggen, als ik namelijk stationair draai dan trilt deze een beetje tegen de auto!
17 jaar
[quote]en is niet te stoppen tot het carter leeg is. ondertussen hebben je lagers wel op hoge toeren droog gedraaid[/quote]
Echt wel te stoppen: In z'n 1, voet op de rem, koppeling op laten komen (rustig maar wel doorzetten) en dan slaat ie zo af. Spreek uit ervaring. Andere oplossing is de luchttoevoer afsluiten door de luchtklep te sluiten op het inlaatspruitstuk.
17 jaar
Duidelijk maar zover hoop ik het nooit te laten komen.....
Vraag me ook af vanaf hoeveel toeren de Turbo begint te werken, is dit vanaf 2000 toeren dan is het niet de turbo want het begint zodra ik optrek.
17 jaar
Turbo begint vol vermogen te leveren vanaf 1900 toeren = Max koppel. Kijk de vermogensgrafieken van renault er op na en je ziet duidelijk vanaf hoeveel toeren het vermogen begint op te bouwen.
@Speerpunt: Dat is inderdaad de oplossing die ik ook voor ogen had indien het mij gebeurt. Heb het gelukkig nog niet hoeven meemaken en kan dat dan ook niet meegeven als optie. Luchtklep is volgens mij geen optie. Wel eens geprobeerd wanneer de auto gewoon stationair draait maar deze gaat dan gewoon door (op lagere toeren natuurlijk. maar stoppen doet ie niet).
17 jaar
[quote=Rednose5]Turbo begint vol vermogen te leveren vanaf 1900 toeren = Max koppel. Kijk de vermogensgrafieken van renault er op na en je ziet duidelijk vanaf hoeveel toeren het vermogen begint op te bouwen.[/quote]
Dan is het denk ik niet de turbo want het begint al in ze 1 als ik optrek en maar een klein beetje gas geef.
Zelfs als ik de koppeling helemaal op laat komen zonder gas te geven, dan langzaam het gas opbouw dan begint het geluid, rij ik dan stationair zeg 2000 toeren in de 3e of 4e versnelling is het geluid weg.
Geef ik dan wat gas bij dan begint het weer.
17 jaar
Hoi Mikeys,
Ik heb met mijn Laguna GT 1.9 uit 2002 hetzelfde probleem. Bij het optrekken maakt de motor een zwaar brommend geluid.
In z'n vrij maakt hij het geluid niet en ook niet als je niet meer optrekt.
Heb het al eens op problemcar gezet. Een antwoord was toen dat de motorsteun los zat. Ik heb mijn Laguna bij de garage gebracht en heb gevraagd of ze dit na wilde kijken. De monteurs kende het geluid niet en hadden het niet eerder gehoord. Ze hebben een halve dag gezocht en niets gevonden, turbo nagekeken, flexibel stuk uitlaat vervangen, en nog meer andere dingen.
Naar mijn idee hebben ze de onderste motor steun wel gecontroleerd maar de bovenste niet, dat wil ik bij de volgende beurt laten doen.
Op een Duits forum hem ik gelezen dat het ook het huis van de luchtfilter kan zijn of het retourwaterhuis/kastje?.
Misschien kent jouw garage het probleem wel. Of kan je naar de bovenstaande punten laten kijken?
Als je meer weet dan hoor ik het ook graag.
17 jaar
bij de bovenste motorsteun zit een reactie stang ,deze zit met 2 bouten dop 18 haal deze er eens tussen uit en probeer het dan nog eens.
Vanavond een aantal dingen uitgeprobeerd: Als je gas geeft hoor je heel duidelijk het geluid, het komt uit de buurt van het handschoenen kastje.
Als ik gas geef op het moment dat ik over een verkeersdrempel rij gaat het geluid heel ff weg....het lijkt wel of het iets met mijn aandrijving heeft te maken.
Of misschien wel een homokieneet ( schrijf ik dit goed)
Ook heb je de motor kap open gedaan, gas gegeven en dan rommelt/rammelt het als de gas terug loopt, achter de accu, volgens mij zit hier de luchtfilter.
Ga ik rijden dan hoor ik het wel heel duidelijk achter het handschoenen kastje.
Als het inderdaad de motor steun is vraag ik me af of deze inderdaad zoveel geluif kan maken??
@ABC: is het veilig om die er tussen uit te halen en zo een stukje mee te rijden???
17 jaar
Vandaag bij renault dealer geweest, blijkt de rechter bovenste motor steun te zijn die het geluid maakt en zal vervangen moeten worden!!1
Kost 180 euro dus ik ben een blij man, iedereen hartelijk bedankt voor de adviesen.
@ lagunagrandtour: denk dat het bij jouw hetzelfde is, motor steun kost ongeveer 100 euro bij Brezan en is er evt zelf onder te zetten. Ik ga geen risico nemen en ga het laten doen.
Groet
17 jaar
Is het geluid nu weg, of moet de nieuwe steun nog geplaatst worden?
Laat even weten of het geluid weg is aub.
17 jaar
je kan hem zonder probleem ertussen uit halen om te proberen.maar het is al opgelost zie ik
Nee het is nog niet helemaal opgelost, motor steun moet er eerst nog ff in natuurlijk maar dat hoop ik aankomde week te gaan doen / laten doen.
Laat het weten zodra ik het gefixet heb.
17 jaar
[quote=mikeys]Vandaag bij renault dealer geweest, blijkt de rechter bovenste motor steun te zijn die het geluid maakt en zal vervangen moeten worden!!1
Groet[/quote]
Sorry hoor maar een motorsteun is toch gewoon een stuk metaal met een rubber en een paar bouten ? Wat kan daar zo kapot aan zij dat hij moet worden vervangen ? Ik geloof je wel maar snap het niet helemaal !
17 jaar
In die steun zit een rubber waaraan weer een reactie stang aan vast zit,dit rubber wordt slap,waardoor de reactie stang de steun raakt en gaat klapperen bij acceleren.
Precies dat is hte probleem.
Krijg nu 2 motor steunen opgestuurd, 1 recht boven en ik daaronder, volgens horen zeggen is het niet zoveel werk om zelf te doen!
17 jaar
Kan je de te nemen stappen beschrijven zodat anderen een goede afweging kunnen maken of ze het zelf zullen doen of laten doen.
17 jaar
Ja zal ik doen, hoop hier volgende week aan te gaan beginnen.
17 jaar
Is het geluid verdwenen na het vervangen van de rechter boven motorsteun?
17 jaar
Ja geluid is inderdaad verdwenen, hier dan even een uitleg hoe te werk te gaan:
Hier hoe je de steun moet vervangen, je kan het op straat doen maar indien mogelijk adviseer ik toch om een brug te huren bij een doe het zelf gaarge.
Haal eerst de bodemplaat weg, zit vast met ongeveer 8 boutjes
Open de motorkap en verwijder evt de afdekplaat, daarna zie je ( links) de bovenste motorsteun zitten, maak alle bouten een klein beetje los, krik nu de motor een beetje op, gebruik hiervoor een krik met een blok hout erop en zet deze onder de carter, als de motor een 1,5 cm om hoog is gekomen draai je de bouten verder allemaal los.
Haal alle bouten eruit, en verwijder voorzichtig de motor steun, LET GOED OP, onder het rubber aan de onderkant van de steun zit een ringetje vang deze op deze heb je later weer nodig.
Plaats nu voorzichtig de nieuwe steun, LET hierbij op dat je het ringetjes weer terug plaatst!!! deze moet je misschien met een schroevendraaier beetje op ze plaats drukken.
Monteer nu de rest van de bouten, als ze niet in 1x passen, ga dan niet lopen wrikken, de bouten moeten precies boven de gaten zitten, is dit niet het geval krik dan iets verder de motor op. Draai de bouten nu weer aan, doe hetzelfde als dat je een wiel verwisseld, dus kruislings aandraaien.
Laat nu de krik onder de motor weer zakken en controleer nog een keer de bouten of ze allemaal strak zitten.
Succes!
17 jaar
foto ;-)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar