Kon m'n eigen topic niet meer vinden vandaar de vraag om nog wat meedenk werk. Koppakking was en is nog verdacht maar bij controle van koelsysteem en temperatuur het volgende opgemerkt en gedaan.
1. Radiateur blijft koud, ook na 80 km, koelvin slaat niet aan.
2. dacht aan verstopping en heb er eerst een andere thermostaat in gedaan. Nu vanwege uitblijven resultaatOntstopper/ontkalker van barssleak in het systeem gegooid.
3. Nu wordt alleen de onderste helft van de radiateur warm, koelvin slaat nog steeds niet aan.
4. soms een half uur gereden koelsysteem niet onder druk, meestal wel wat meer druk. de ene keer een warme radiateur de andere keer niet.
5. Wanneer de boel wel onder druk komt de ene keer een lage hoeveelheod vloeisotf de andere keer een hoge terwijl het uigangspunt (tussen min en max) beide keren hetzelfde is.
Koppakking was reeds 25000 km geleden vervangen en heb bijna 20000km zonder problemen gereden. (Veel he een laguna rijden en 20000 km geen probleem :-))
Suggesties waren reeds: lekke kop, lekke koppakking, losse cilinderbussen... alvorens ik bovenstaande heb uitgevoerd en geconstateerd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rudy
indien je een topic zoekt waar je oa in het verleden op gereageerd hebt deze staan onder >Toon problemen waarop je geabonneerd bent < daar kun je ze altijd weervinden.
gr,
paul,
Wat geeft de temperatuur meter aan? Zoeken kan door kernwoorden in te geven en ze te scheiden met "and".
Sytze
Hallo Sytze,
Temperatuurmeter houdt ik continu in de gaten en leest nog altijd hetzelfde af: een streepje onder het midden.
Paul,
bedankt voor de aanwijzing. ik plaats daarom hier maar even de link, voor geïnteresserdden: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
17 jaar
is de waterpomp al gekontroleerd
demonteren en i een pan kokend water gooien en dan 15 min gaar koken en kijken of de schoep niet loskomt
Waterpomp is 50.000 km geleden vervangen, gelijk met de riemen.
Werkt ook goed gezien het feit dat veel van het water bovenlangs het reservoir in gaat (dunne slangetje vanaf de thermostaat); zeg maar goede doorstroming maar ik was in de veronderstelling dat het water vooral onderlangs door het reservoir loopt. Bovenlangs is toch een soort van overloop / overdruk ??
17 jaar
is feitelijk ontluchting
als de pomp zeker goed is dan kan volgens mij alleen de radiateur slecht doorstromen
als je de kachel op warm max zet daalt de temp dan iets
zo ja dan zal de radiateur deels verstopt zijn
ook kan de thermostaat nog de oorzaak zijn
gaat deze in een bak warm water (90) wel helemaal open?
Als ik het zo lees lijkt alles goed behalve de radiateur. Maar wat is eigenlijk de klacht? Alleen een deels koude radiateur?
Sytze
@CARS&MOTORS Ok als dat de ontluchting is dan is het feitelijk al fout dat er echt water uit stroomt in het vloeistof reservoir. Dit zal dan wel te maken hebben met een geblokkeerde doorstroming door de radiateur. Gevolg: Radiateur koud, vloeistof stroomt door via ontluchting (in een kort circuit). stilstaand koelvloeistof onderin aan de kook en veroorzaakt de overdruk. Zeg maar in simpele termen. In ieder geval hopen dat het niet de koppakking is.
Thermostaat is twee week oud.
@sytze Probleem is dus: Koelvloeistof reservoir onder druk, radiateur blijft koud; in ieder geval de bovenste helft. motor loopt niet warm. De olie is trouwens nog steeds zwart. Het probleem zit er vooral in dat in het begin de motor wisselend wel of niet het reservoir onder druk zette.
Gr., Rudy
(( Een Laguna is net een mooie vrouw, je hebt ze nooit voor je alleen; de helft van de tijd is zij bij een monteur :-))
17 jaar
en een pil helpt niet
Ik heb Barsleak geprobeerd tegen ketelsteen, kalk verstopping etc. Ik hoor/lees wel vaker iets over een pil maar wat voor pil bedoel je ?
17 jaar
Ben ik nu verder of niet ??? Vorige week de boel leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Goed ontlucht etc. Warm laten draaien, Vin slaat aan, alles lijkt goed. Bij meer toeren komt de vloeistof door de ontluchtingsleiding in het reservoir, goed. Een stukje rijden en het bovenste deel van de radiateur is koud, fout. opnieuw ontlucht, alles warm, vin slaat aan, weer een stukje rijden en bovenste deel radiateur is koud ??????
Vandaag: in de ochtend begint de temp meter te stijgen, even rustiger gas geven en de temp daalt meteen. 500 meter verderop direct aan de kant, vloeistof bijgevuld ontlucht etc. Verdergereden en geparkeerd. begin van de middag alles gecontroleerd, ontlucht bijgevuld. 5 min gereden, gestopt en motor stationair laten draaien: na 5 min slaat de vin aan, radiateur volledig warm. Daarna weer 20 km gereden, radiateur weer koud. Telkens wanneer ik bijvul tot meer dan minimum komt de vloeistof erg hoog in het reservoir, bijna volledig gevuld en wordt er een deel naar buiten geperst.
Direct een afspraak bij de dealer om eens e.e.a. te controleren. Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Systeem onder druk gezet en blijft op druk: geen lekkage (van cilinderkop / koppakking) ? Volgens monteur: kreukel in de koppakking of toch een scheurtje, maar ja koppakking vervangen, kop gevlakt en 20.000 km geen probleem. Volgens monteur: Scheur in de cilinder, advies een ander blok !!???
Heeft iemand nog een (minder kostbaar) idee ???
17 jaar
Is de dop van je resorvoir (expansievat) soms lek (onbetrouwbaar)?
Het is normaal dat een koelsysteem op druk komt bij opwarmen van de motor. In elk instructieboekje wordt ervoor gewaarschuwd dat je het koelsysteem niet moet openen bij warme motor. De hete vloeistof kan er dan uitknallen met gevolg gevaar voor verbranding.
Zet er eens een andere dop op als je deze ergens kunt lenen of anders een nieuwe. Dit zal niet zo heel erg kostbaar zijn.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar