Renault Megane: Grijze zekering op de accu. Welke waarde?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Goedemiddag,

Ik heb een vraag mbt het zekeringen kastje op de plus pool van de accu en Renault Amsterdam Z.O. weet het antwoord niet.
ik hoop dat één van jullie mij verder kan helpen.

Op de Accu van mijn Renault Megane zit op de plus pool van de accu een rood kastje.
In dit kastje zitten 2 rode zekeringen met een waarde van 30A.
Tussen deze twee rode zit een grijs kastje waarvan ik het vermoeden heb dat dit ook een zekering is aangezien daar een aantal dikke rode kabels op zijn aangesloten.
Ik zou heel graag willen weten welke waarde deze zekering heeft.
Ik kan dit namelijk niet terug lezen op het kastje.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Mvg,
Wesley


Bij deze een (slechte) foto van dit grijze blokje
[img]http://www.raptile.nl/206rg/006knip.jpg[/img]

raptile

Geplaatst door raptile (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

't garagistje (0) PRO, 14 jaar geleden

Indien ik me niet vergis, is de zekering voor benzine's 350A en 400 voor diesels

Mvg

raptile (0), 14 jaar geleden

ik weet het niet zeker maar ik denk dat dit niet correct is.
de kabels die aangesloten zijn, zijn denk ik te dun voor 350A waardoor de zekering geen nut zou hebben.

JdeP (5), 14 jaar geleden

Klopt hoor.

Zekering: CAL I Nr: 82 00 177 919 'ongeveer' 45 euri bij de dealert

raptile (0), 14 jaar geleden

Ok,

Moet deze dan echt 350A zijn? of kan 300 of 400 ook?

Alvast bedankt voor de reactie!

't garagistje (0) PRO, 14 jaar geleden

Cal 2 voor diesel die 400 is kost ong 5euro

begrijpe wie begrijpe kan

Verhogen van zekeringswaarde mag je eigenlijk niet doen

mvg

raptile (0), 14 jaar geleden

En is benzine echt 350A of kan dat ook 300 zijn?

raptile (0), 14 jaar geleden

Is het trouwens een snelle of een trage zekering?
Ik heb namelijk een vervanger gevonden.
een ANL zekering
http://www.onderdelenbalie.nl/zekeringcn...
http://www.onderdelenbalie.nl/zekeringcn...

er bestaat dus een snelle en een trage uitvoering dus zou ik moeten weten welke van de twee ik aan zou moeten schaffen.

raptile (0), 14 jaar geleden

Ik blijf het overigens ongelovelijkv inden hoor.
Kan iemand mij aub vertellen hoe het mogelijk is om 350A te zekeren?
mn accu geeft 12.73V.
Als ik 12.73x350 doe (wet van Ohm) kom ik op 4.5KWatt uit.
Dat kan gewoon niet kloppen...

Paulus8636 (0) PRO, 14 jaar geleden

Die waarde klopt wel hoor. De zekering is bedoeld om brand te voorkomen bij kortsluiting bij een botsing.
Alleen bij een vette kortsluiting gaat deze zekering door.

Paul

raptile (0), 14 jaar geleden

Als ie alleen bij een goede kortsluiting doorgaat heeft ie toch niet zoveel A nodig?
Ik denk dat 200A al veel is voor de dikte van de kabels.
Dus dan zou ik met een 250A zekering ook al goed af zijn toch?

het probleem is dat ik van die zekering af moet omdat ik een andere accu heb gekocht en ik dus niet bij mn accu pool kan komen.

Wil ik echter een zekering houder en een zekering van 350A hebben (en die zzekering houder is daar ook voor gemaakt) kom ik op meer dan 80 euro uit. en dat kleine zekering bakje waar deze in zit zal nog geen 3 euro kosten.
Waarom moet ik dan een vrezelijk dure zekering houder kopen als hij ook in een goedkoop zekering bakje kan?

mijn vraag luidt dus:
Moet het echt 350A zijn of is 250A ook goed?

Heino4267 (225), 14 jaar geleden

Je moet gewoon de originele gebruiken:

"Zekering: CAL I Nr: 82 00 177 919 'ongeveer' 45 euri bij de dealert" volgens JdeP.

Al haal je die van de sloop.
De draaddikte is namelijk NIET bepalend voor deze zekering*!
En: met een zekering van 200 Ampère kom jij met je 1600 cc motor gegarandeerd de komende winter niet door: doorgebrand als gevolg van de startstroom.

* de stroomsterkten die jij gewend bent voor draaddikten, zijn getallen die deze kabels (qua warmteontwikkeling) zonder schade gedurende dagen moeten kunnen volhouden. Voor de accukabel lopen de hoge startstromen slechts kortstondig.
De waarde van deze zekering is er op afgestemd om kortsluitstromen bij een volledig geladen accu te kunnen onderbreken vóórdat brand ontstaat door roodgloeiende of brandende accukabels, bijvoorbeeld bij sluiting naar massa op het startrelais of doorgesneden/blootliggende accukabels bij zware botsingen. De fabriek heeft dit keurig afgestemd op de omstandigheden bij deze motor en deze accucapaciteit.

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar is het niet handiger om gewoon een goed passende accu te kopen i.p.v. je auto aan te passen aan de accu?

raptile (0), 14 jaar geleden

Dat is juist het probleem. Doordat deze zekeringen direct op de accupool zijn aangesloten kan ik mijn audio op een nette maniet aansluiten. Ik moet een 50mm2 kabel op mn accu aansluiten en dat gaat niet door deze waardeloze oplossing van renault.

Kan ik de standaard zekering in een ANL zekering houder plaatsen? Of misschien een andere zekering houder? Ik moet namelijk van de standaard afwijken ivm de toevoeging van audio

raptile (0), 14 jaar geleden

Het probleem is opgelost. Het blijkt een MAXI zekering te zijn en daar zijn zekering houders voor te koop. Bedankt voor alle hulp

raptile (0), 14 jaar geleden

De zekering bljjkt een MAXI zekering te zijn. Hier zijn zekering houders voor te koop dus de orginele zekering kan verplaatst worden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een 50mm2 kabel ?

Dan moet je wel een extreme installatie hebben..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.