Hallo,
Ik lees op diverse plaatsen dat het airco systeem 8 a 10 % vulling verliest per jaar. Wat is het interval advies om een airco systeem te ververssen en waarom. Wat zijn de werkzaamheden die bij ververssen worden uitgevoerd.
Bijvoorbaat dank,
Leo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gewoon rijden tot ie het niet meer doet.
als de systeemdruk te laag wordt,schakelt het systeem zich toch uit.
elk jaar dat je te vroeg ververst is weggegooid geld...
de lokale aircoboer hier adviseert ook altijd om er vanaf te blijven tot er problemen zijn.
Ik ben het met de plaatselijke airco boer van fastbreakrijder niet eens en hieronder kun je lezen waarom niet:
De meeste airconditioning werkt de eerste drie jaar zonder problemen.
Daarna moet airconditioning toch echt gecontroleerd worden door een specialist. Het is beter om de auto airco ook in de winter regelmatig te laten draaien om afdichtingen soepel te houden.
Als het systeem een lange tijd niet gebruikt wordt, is de kans groot dat afdichtingen uitdrogen en gaan lekken, en raakt het koelmiddel onder het nivo. Als het koelmiddel weglekt, raakt de compressor oververhit. De meeste airconditioning gaat dan ook kapot door lekkage. Met als gevolg dat soms de compressor vervangen moet worden. Reparatie aan auto airco systemen is werk voor een specialist.
De manier waarop u de airconditioning gebruikt heeft effect op het milieu èn uw portemonnee. Hierbij een aantal tips om het systeem in goede conditie te houden.
* Regel periodieke controles.
Neem het onderhoud van uw auto airco en de tussentijdse controles op in de periodieke onderhoudsbeurten. Laat de airconditioning in ieder geval één keer per jaar controleren door een specialist.
* Gebruik de airconditioning bewust.
Gebruik hem alleen als het echt nodig is. Zet hem uit zodra de auto op temperatuur is.
* Zet hem één keer per week 10 minuten aan.
Zet de auto airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem.
* Zet voor vertrek deuren of ramen open.
Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de wagen is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airconditioning in te schakelen. Schakel de auto airco alleen in wanneer het niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airconditoning. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen.
* Zet hem niet te koud.
De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airconditioning geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als u climate control heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen.
* Gebruik van de airconditioning bij regen of in de winter.
Schakel uw auto airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald.
* Zet de airconditioning uit voor de motor uitgaat.
Schakel hem 10 minuten voordat u de motor uitzet uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren.
* Voorkom verstopping van uw auto airco.
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.
* Lees het instructieboekje.
Lees aandachtig uw instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud.
* Zet hem uit bij extra verbruik.
Een airconditioning gebruikt brandstof en kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw wagen hard werken (caravan of bergen), zet hem dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.
* Maak de auto airco schoon.
Ruikt de aircondtioning toch onaangenaam, dan is hij waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage*.
* P.S. Plasje onder uw auto.
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder een wagen met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.
Bron:http://www.cartuning-guide.com/auto-airc...
mvg,
Hans.
ik ben het ook wel met jou eens hans,maar de vraag ging puur over vullen/vulling en niet zozeer over het onderhoud aan het systeem.
dat ook een aircosysteem zijn jaarlijks onderhoud nodig heeft lijkt me logisch.
De vraag of een airco bijgevuld moet worden en hoevaak , hangt dus af van de jaarlijkse controle.
Tussen haakjes, bijvullen doet men niet, het systeem wordt eerst leeg gehaald en getest,
daarna weer gevuld met de juiste hoeveelheid koudemiddel en olie.
De vraag ging trouwens over verversen en niet over vullen en verversen is eigenlijk wat er dan gebeurd.
Daarbij wordt ook het filter/droger vervangen (als het goed is).
mvg,
Hans.
controleren jullie bij een beurt de druk op het aircosysteem dan?
Elk voertuig met airco moet minstens één keer per jaar voor een controle naar de gespecialiseerde aircowerkplaats. Al is het alleen maar om het meest aan slijtage onderhevige onderdeel - de filterdroger - te controleren. Deze onttrekt aan het circulerende koudemiddel vocht en materiaalresidu. Zijn levensduur is, zoals van een motoroliefilter, beperkt. De beste tijd voor een aircocontrole is het vroege voorjaar - voordat het echt warm wordt.
En als je de filter/droger vervangt moet het systeem leeg, zodoende.
Nog even een aanvulling:
Elke 12 maanden
* Functietesten
* Waarden van de hoge- en lage druk
* Uitblaastemperatuur van de middenroosters
* In- en uitschakelpunt van de compressor
* Condensorblower
* Luchtverdeling en recirculatiesysteem
Zichtcontroles
* Staat van de aandrijfriem(-en)
* Vervuiling van of beschadiging aan de condensor
* Lekdetectie met het WAECO UV-lekzoeksysteem
Elke 24 maanden
* Filterdroger vervangen
* Koudemiddel R134a afzuigen en recyclen
* Opnieuw vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie
dit:
"als de systeemdruk te laag wordt,schakelt het systeem zich toch uit."
en dit:
"Als het koelmiddel weglekt, raakt de compressor oververhit."
kan niet allebei kloppen. Welke is nou juist?
elk jaar filter/droger vervangen?? Wordt wel erg duur zo.
17 jaar
Het HOEFT niet................je kunt ook gewoon doorrijden tot er wat stuk gaat.
mvg,
Hans.
Bedankt zover voor de antwoorden op mijn vraag.
Als ik het goed begrijp is er dus geen vast onderhoudsschema voor airco installaties of interval advies voor airco ververssen, maar kan dmv de boven genoemde controles worden vastgesteld of de airco nog voldoende functioneerd en/of onderhoud cq ververssing noodzakelijk is.
Klopt mijn conclusie?
m.vr.gr.
Leo
17 jaar
[quote=AS1]elk jaar filter/droger vervangen?? Wordt wel erg duur zo.[/quote]
sorry, ik zie nu dat je zei elke 24 maanden voor dat ding.
Die van mij is volgens mij nog nooit vervangen...
17 jaar
Jongens, het is heel simpel:
je houdt je aan het advies van aircospecialisten, of je rijdt door tot er wat stuk gaat, als je vind dat 24 maanden te vroeg is.
En als je vind dat een filter/droger niet vervangen hoeft te worden, laat je hem gewoon zitten.
mvg,
Hans.
[quote=AS1][quote=AS1]elk jaar filter/droger vervangen?? Wordt wel erg duur zo.[/quote]
sorry, ik zie nu dat je zei elke 24 maanden voor dat ding.
Die van mij is volgens mij nog nooit vervangen...[/quote]
die van mij ook niet.
de aircospecialist hier heeft daar ook een andere mening over.
die zegt:waar moet die vocht vandaan komen in een gesloten systeem?
wij vervangen filter/droger alleen bij reparaties aan de airco,als het systeem toch leeg moet.
[quote=Hans4040]Het HOEFT niet................je kunt ook gewoon doorrijden tot er wat stuk gaat.
mvg,
Hans.[/quote]
Einde bericht.............
mvg,
Hans.
Nou, vooruit, nog 1 keer dan:
Airco Onderhoud dinsdag 26 juni 2007
Autoairconditioners zijn het hele jaar door een weldaad voor bestuurder en passagier. Deze wetenschap en de interessante aanbiedingen van autofabrikanten hebben het aantal auto's uitgerust met een aircosysteem de afgelopen jaren spectaculair doen stijgen. Inmiddels besluit ook 60% van de kopers van een bedrijfsvoertuig voor een aircosysteem aan boord. Prima, want airco is niet alleen comfortabel maar biedt ook een wezenlijke bijdrage aan het verminderen van ongevalrisico's.
Airco taboe: Onopgemerkt koudemiddel verlies
Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een aanzienlijke tekortkoming, want aircosystemen kunnen op basis van hun constructie geen hermetisch gesloten systemen zijn. Een onopgemerkt, maar uiteindelijk behoorlijk koudemiddelverlies is het gevolg.
Studieresultaat: Jaarlijks tot 8,2% minder koudemiddel
Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo'n 86 gram koudemiddel - toch nog altijd 8,2% van de totale vulhoeveelheid. Deze cijfers komen van de "Eco-recherche" van het "Frankfurter Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH", die deze onderzoeken in opdracht van het Ministerie van Milieu uitvoerde.
Airco Catastrofe: De (dure) gevolgen van slecht onderhoud
Om koudemiddelverlies en daarmee gevolgschade te minimaliseren, bestaat een heel eenvoudige oplossing: regelmatig onderhoud in een professionele werkplaats. Want wie nu een beetje investeert, bespaart later veel kosten. Wanneer de vullingsgraad van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het "hart", de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal!
Graag onderhoud - ook voor het milieu!
Ook het moderne koudemiddel R134a belast het milieu. Daarom is elke gram koudemiddel die in de atmosfeer verdwijnt, een gram teveel. Het "Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH" heeft uitgerekend dat per jaar tot wel 1.140 ton koudemiddel uit autoairco's in het milieu terechtkomt (Duitsland). Een cijfer dat snel oploopt met het stijgende aantal voertuigen met airco. Dat kan en mag niet gebeuren: regelmatige onderhoudsbeurten kunnen deze ontwikkeling tot staan brengen!
Airco onderhoud: Niet wachten maar doen
Elk voertuig met airco moet minstens één keer per jaar voor een controle naar de gespecialiseerde aircowerkplaats. Al is het alleen maar om het meest aan slijtage onderhevige onderdeel - de filterdroger - te controleren. Deze onttrekt aan het circulerende koudemiddel vocht en materiaalresidu. Zijn levensduur is, zoals van een motoroliefilter, beperkt. De beste tijd voor een aircocontrole is het vroege voorjaar - voordat het echt warm wordt. Uit welke stappen een onderhoudsbeurt bestaan kan, maken de WAECO aircospecialisten duidelijk:
Elke 12 maanden
- Functietesten
- Waarden van de hoge- en lage druk
- Uitblaastemperatuur van de middenroosters
- In- en uitschakelpunt van de compressor
- Condensorblower
- Luchtverdeling en recirculatiesysteem
Zichtcontroles
- Staat van de aandrijfriem(-en)
- Vervuiling van of beschadiging aan de condensor
- Lekdetectie met het WAECO UV-lekzoeksysteem
Elke 24 maanden
- Filterdroger vervangen
- Koudemiddel R134a afzuigen en recyclen
- Opnieuw vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie
Aircocontrole: Zonder onderhoud werkt niets!
En wat je hier mee doet moet je zelf weten, anders vraag het maar aan de airco"specialist" bij je in de buurt, want die weet het toch beter...........
mvg,
Hans.
nou nou, zo was het nu ook weer niet bedoeld hans.
ik dacht dat we met een gezonde discussie bezig waren....
kijk, ik geloof echt wel dat bovenstaand bericht klopt, maar ik ga uit van een man die zich"specialist"noemt op zijn gebied en een jaar of 10 praktijkervaring heeft in airco's.
de praktijk wil nu eenmaal wel eens anders zijn dan in een artikel geschreven wordt.
ik ken bijv. niet één bedijf dat elke 2 jaar het filter/droger vervangt.
niet dat het niet zou moeten, maar het gebeurt gewoonweg niet.
Wilbert, ik bedoel het ook niet zo kwaad, hoor.
Maar zoals ik het allemaal lees, draagt iedereen een andere reden aan om maar niets aan de airco te hoeven doen.
Zoals ik eerder al zei: je kunt ook gewoon doorrijden tot er iets niet meer werkt of kapot is.
Sommigen vinden het dan vroeg genoeg om naar de garage te gaan , maar dat maakt het wel vaak duurder.
Een compressor bijvoorbeeld kost een half maanloon.
Nogmaals , ik bedoel het goed en probeer alleen advies te geven en een ieder voor hoge kosten te behoeden.
mvg,
Hans.
Nogmaals , ik bedoel het goed en probeer alleen advies te geven en een ieder voor hoge kosten te behoeden.
daar zijn we het iig helemaal over eens....
Oke, maar daar bedoel ik NIET mee "pleeg maar geen onderhoud , dan kost het ook niets"
[quote=fastbreakrijder]probeer alleen advies te geven en een ieder voor hoge kosten te behoeden[/quote]
precies, daarom regulier onderhoud plegen. althans laat het systeem 1x per jaar controleren, dit kost de kop niet.
Gr. paul,
Heren professionals,
Is de conclusie zoals ik hem eerder al neer schreef dus juist?
"Als ik het goed begrijp is er dus geen vast onderhoudsschema voor airco installaties of interval advies voor airco ververssen, maar kan dmv de boven genoemde controles ( zoals hans 4040 ze omschreef) worden vastgesteld of de airco nog voldoende functioneerd en/of onderhoud cq ververssing noodzakelijk is."
BVD
Leo
17 jaar
hans heeft helemaal gelijk, maar de praktijk met airco's wil nog wel eens afwijken.
als je aanhoud wat hans geschreven heeft weet ik iig zeker dat je een perfect werkende airco houd...
[quote=fastbreakrijder]hans heeft helemaal gelijk, maar de praktijk met airco's wil nog wel eens afwijken.
als je aanhoud wat hans geschreven heeft weet ik iig zeker dat je een perfect werkende airco houd...[/quote]
je kunt er natuurlijk wel iets mee sjoemelen, vaak gaat dit ook wel goed maar uiteindelijk willen we toch allemaal een perfect werkende airco.
Gr. paul,
Vorig jaar de airco van mijn 6 jaar oude Zafira bij STEK specialist laten controleren. Er werd onder de motorkap een en ander gechecked en o.a temperatuur gemeten aan de luchtroosters. De capaciteit van het systeem werd nog akkoord bevonden. Al met al had het niet zo heel veel om het lijf en van echt onderhoud in de vorm van smeren of afstellen was geen sprake. Ik had het gevoel dat zolang het systeem nog voldoende gekoelde lucht geeft je er weinig/niets aan hoeft te doen. Dus wat er nou elk jaar gechecked moet worden is mij niet duidelijk.
17 jaar
oke, dan verleggen we het eens naar de kosten.
Wat kost het om jaarlijks je airo te laten checken?
Wat kost het om een nieuw filtjertje erin te doen waarna je vloeistof opnieuw gevuld moet worden?
Naar mijn mening wordt er eerder gecontroleerd als men weet wat het kost, als je tegen mij zegt "airco"dan
denk ik ook gelijk een bedragen boven de 100/200 euro.
17 jaar
checken (ieder jaar) kost niets. nieuw drogerfilter (om de 3 jaar) incl montage en het opnieuw vullen rond 250,-
Gr. paul,
[quote=paulkelder]checken (ieder jaar) kost niets. nieuw drogerfilter (om de 3 jaar) incl montage en het opnieuw vullen rond 250,-[/quote]
Da's toch 200 Euro meer dan alleen koelmiddel vervangen.
Hoeveel procent van de mensen rijdt langer dan 5 jaar in dezelfde auto? Dat die compressor het later eventueel begeeft is alleen van belang als je de auto lang wilt houden (dit is niet mijn advies maar waarschijnlijk hoe men redeneert).
17 jaar
[quote=AS1][quote=paulkelder]checken (ieder jaar) kost niets. nieuw drogerfilter (om de 3 jaar) incl montage en het opnieuw vullen rond 250,-[/quote]
Da's toch 200 Euro meer dan alleen koelmiddel vervangen.
Hoeveel procent van de mensen rijdt langer dan 5 jaar in dezelfde auto? Dat die compressor het later eventueel begeeft is alleen van belang als je de auto lang wilt houden (dit is niet mijn advies maar waarschijnlijk hoe men redeneert).[/quote]
hoeveel mensen denk je, ondervinden een lekkage binnen die 5 jaar........... je wilt ze toch niet graag allemaal op de koffie hebben. en hoe men redeneert : vaak uit het oogpunt van kosten besparen, met de achterliggende gedachten van ''we zien wel'' juist dat soort mens wordt slachtoffer van z'n eigen denkwijze [url=http://imageshack.us][img]http://img257.imageshack.us/img257/6725/...[/img][/url]
"Hoop, twijfel en uitstel zijn de beste manieren om geen verbetering tot stand te brengen."
Gr. paul,
Nog twee vragen:
Kan ik het verversen van de airco bij de renault dealer laten doen, of is het verstandig om dit bij een "stek autobedrijf" uit te laten voeren?
Wat zouden de kosten mogen zijn?
Tot op dit moment bedankt voor de vele reacties en antwoorden
Leo
17 jaar
[quote=Leo O]Wat zouden de kosten mogen zijn[/quote]
leo
misschien is het verstandig eens wat rond te bellen. prijzen kunnen variëren voor nagenoeg dezelfde werkzaamheden. ook een dealer hoeft per definitie niet duurder te zijn dan een ander gerenommeerd bedrijf. soms kan het lonen het ea naast elkaar te vergelijken, doe daar je voordeel mee..... als ik jou een hint mag geven! sytze jansma (cars & creations) mede lid van dit forum hanteert no-nonsens prijzen. bij hem ben je zeker goed en voordelig geholpen voor slechts 150,- all-in incl filterdroger.
Gr. paul,
[quote=paulkelder]sytze jansma (cars & creations) mede lid van dit forum hanteert no-nonsens prijzen. bij hem ben je zeker goed en voordelig geholpen voor slechts 150,- all-in incl filterdroger.
Gr. paul,[/quote]
Zo! Da's even 100 Euro goedkoper dan de 250 die je eerst noemde. Dat zijn jouw prijzen?
17 jaar
[quote=AS1]Zo! Da's even 100 Euro goedkoper dan de 250 die je eerst noemde. Dat zijn jouw prijzen?[/quote]
dit zijn prijzen die sytze hanteert... matsprijzen voor oa forumleden.
Gr. paul,
[quote=paulkelder][quote=AS1]Zo! Da's even 100 Euro goedkoper dan de 250 die je eerst noemde. Dat zijn jouw prijzen?[/quote]
dit zijn prijzen die sytze hanteert... matsprijzen voor oa forumleden.
Gr. paul,[/quote]
ik bedoelde die 250 Euro. Opgelegd door VW/Audi?
17 jaar
[quote=AS1][quote=paulkelder][quote=AS1]Zo! Da's even 100 Euro goedkoper dan de 250 die je eerst noemde. Dat zijn jouw prijzen?[/quote]
dit zijn prijzen die sytze hanteert... matsprijzen voor oa forumleden.
Gr. paul,[/quote]
ik bedoelde die 250 Euro. Opgelegd door VW/Audi?[/quote]
als je het hiermee red....... het zal er om spannen.
Gr. paul,
Als we het toch over prijzen hebben:
Dit heb ik laten doen bij mijn auto in September 2006
Compressor de+monteren, nieuw lager, filter/droger vervangen, systeem leeghalen, vacumeren en vullen.
Voor het totaalbedrag van 250,=
mvg,
Hans
Bij Kwikfit geeft men een totaalonderhoudsbeurt incl. nieuwe koelvloeistof voor 139.-
Dat is dan niet duur als jullie prijzen zo lees.
Vr.groet, Kokopelli
17 jaar
[quote=Kokopelli]Bij Kwikfit geeft men een totaalonderhoudsbeurt incl. nieuwe koelvloeistof voor 139.-
Dat is dan niet duur als jullie prijzen zo lees.
Vr.groet, Kokopelli[/quote]
Je praat over een normale onderhoudsbeurt neem ik aan? Ik kan me niet voorstellen dat die prutsers bij Kwik-shit aan airco's mogen rommelen.
En wat doen ze voor die beurt? Oliefilter verkeerd monteren, paar bouten afbreken, verkeerde koelvloeistof erin mikken, ergens gasbrander opzetten, onnodig adviseren schokdempers vervangen enz. ?
17 jaar
Wat zijn de normale waarden van de hoge druk en lage druk in een normaal airco systeem?
airco onderhoud bij Volkswagen totaal overbodig.(bij mijn vento dan)
sep 2006 liet ik bij de dealer mijn airco van mijn vento tdi van nov 1997 na kijken.
Was in mei 2000 voor het laatst gevuld, dus ik dag totaal leeg. (hij koelde nog prima)
100 gram koudemiddel werd er bij gevuld.De filter/droger is net zo oud als de auto .............
17 jaar
Dan ben je in 6 jaar toch ongeveer 50% koudemiddel inclusief olie kwijt volgens mij. Net op tijd na laten kijken dus.
Ben op vakantie geweest waar het tussen 30 en 35 graden was. Airco heeft het perfect gedaan. Ik laat hem binnen kort toch ververssen, mede op basis van voorgaande opmerkingen. Ik heb liever dat ie heel blijft dan trammelant.
17 jaar
[quote=Leo O]Dan ben je in 6 jaar toch ongeveer 50% koudemiddel inclusief olie kwijt volgens mij. Net op tijd na laten kijken dus.
Ben op vakantie geweest waar het tussen 30 en 35 graden was. Airco heeft het perfect gedaan. Ik laat hem binnen kort toch ververssen, mede op basis van voorgaande opmerkingen. Ik heb liever dat ie heel blijft dan trammelant.[/quote]
Bij mijn Vento gaat er 750 gram koudemiddel in .
of die 100 gram vorig jaar echt bij gevuld is ,is maar de vraag .
Misschien is het alleen maar op de rekening gezet en klaar,
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar