Renault Modus: hoog olieverbruik 1.5 dci

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci

Hallo forum leden,

Ik heb sinds kort een Renault modus 1.5 dci diesel. De kilometer stand staat op 250000. Nu heb ik een probleem en dat is de een erg hoog olieverbruik. Het verbruik ligt op 1,5 liter olie per 1000 km. Tijdens het accelereren komt er een walm zwarte rook uit de uitlaat.

Ik ben toen bij de dealer geweest, die heeft eerst engine flush door de motor laten spoelen en alle olie afgetapt, om vervolgens de olie te verversen en een nieuw filter te plaatsen. Daarna is ook het motorblok schoon gemaakt, mocht het blok lekken. Dit is niet het geval de motor lekt geen olie. Na 1000km moest ik weer terug komen om de olie te peilen, daar waar we tot de boven genoemde conclusie kwamen.

De dealer had het vermoeden dat de olie schraapveren versleten waren, ze kwamen tot deze diagnose door de zwarte rook die bij het accelereren uit de uitlaat kwam. Een beetje erg snelle conclusie lijkt mij. Ze zeiden dat dit een dure reparatie was, maar dat het niet de moeite waard was en dat ik maar beter een ander motorblok er in kon zetten. Ik ben van mening dat een diesel blok toch wel meer aan moet kunnen dan 2,5 ton. Daarnaast is de auto 8 jaar oud wat neer komt op meer dan 30000 km per jaar, snelweg kms dus.

Hoe kan je op een juiste en goede manier vaststellen of het om de schraapveren gaat of dat het een ander probleem is.

Ik heb ook gelezen dat de turbo ook olie kan aanzuigen en kan verbranden, maar hoe kan je dit vaststellen?
De motor trekt goed, ik heb niet het idee dat de turbo stuk is.

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen.

jftaal

Geplaatst door jftaal (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Modus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Luchtinlaatbuis is dan drijfnat van de olie , als het de turbo zou zijn , is trouwens niet onwaarschijnlijk na 250.000 km.
Carterventilatie wil ook nog wel eens verstopt gaan zitten , vooral het pijpje wat onderaan op de carterpan zit , als de olie onvoldoende terug kan lopen , gaat het via de inlaat de motor in.
In extreme gevallen , kan hij zelfs op hol gaan.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Okay bedankt voor de info. Ik zal het aankaarten bij de automonteur.
Stiekem hoop ik dat het de turbo is, die is een stuk goedkoper om te vervangen.

Hoe sta jij tegen over de mening dat 2,5 ton niet veel is voor een diesel?

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Carterventilatie vervangen/reinigen is in mijn ogen goedkoper dan een turbo , of bedoel je de motor ?
Op zich is 2.5 ton niet veel , alleen deze types krijgen het toch wel zwaar na 2.5 ton, heb er al diverse gezien , die het opgegeven hadden.
Zit toch dezelfde motor in als in een megane ?

jftaal (0), 10 jaar geleden

Ja ik bedoel goedkoper dan de motor laten vervangen of reviseren.
Ik had de auto gekocht om er nog zo 3 a 4 jaar in te rijden. Komt bij mij neer op 1,5 ton aan km-ers. Ik dacht dat kan die nog wel hebben. Nu zou ik al blij zijn als die het nog 2 jaar uit hield.

Ik weet niet of het precies de zelfde motor is als de megane ik weet wel dat het onderstel die van de clio is. Dus ik denk zo eerder de zelfde motor als die van de clio.

Nu ik weet hoe je kan zien of het de turbo is of niet. Hoe kan je dan testen of het de schraapveren zijn. Met een compressietest op de cilinders?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Dit is de dezelfde motor als in de Megane.
Zwakke punten van deze motor zijn de krukaslagers, turbo en verstuivers.
Controleer het traject van en naar de turbo op olie.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Dat wist ik niet dat het de zelfde motor was als de Megane.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Vandaag naar de garage geweest, volgende is bevonden.
- blok lekt niet, wisten we eigenlijk al.
- Monteur keek eerst naar de uitlaat, hij zei dat hier wel roet in zat maar geen olie.
- in de slang van de turbo naar de inlaat zit wel wat olie maar niet bijzonder veel. Tenminste dat is wat de monteur mij vertelde.

Deze keer ook de olie bijgevuld ging deze keer de helft minder in dan de vorige keer, omgerekend naar de 1000 km-er ( dus voorheen 1,2 liter op 1000 km en nu 0,7 liter op 1000 km ) Geen idee misschien dat de engine flush nog zijn werk heeft moeten doen.

Volgende 1000 km ga ik weer naar de dealer, deze heeft een mooie meet tool en kan dan preciezer zeggen hoeveel er verbruikt is.

Ik ga het olieverbruik bijhouden kijken of het minder aan het worden is.

Ik heb nog wel steeds zwarte rook uit de uitlaat, zou dit ook veroorzaakt kunnen worden door een vieze EGR klep?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

EGR zorgt voor het hergebruik van de uitlaatgassen waardoor de motor vervuild. (EGR loskoppelen en/of wegprogrammeren is het beste)
Bij een diesel vervuilen ze heel snel en kunnen dan voor allerlei problemen zorgen. (weinig trekkracht, roken enz.)
Is het inlaatspruitstuk ook gereinigd?

Je zou ook eens kunnen proberen om als de motor goed warm is een tijdje flink door te rijden.
Dan verbrand de roet in de motor.

Is de auto ook al uitgelezen op foutcodes en waardes van de verschillende sensoren?

jftaal (0), 10 jaar geleden

EGR klep is niet moeilijk te verwijderen en zelf schoon te maken, echter klopt het dat de klep daarna opnieuw "ingesteld" moet worden?
Het inlaatspruitstuk is niet schoongemaakt.

Ik heb toevallig gisteren een flink stuk 120 km per uur gereden in zijn 4, ik had wel het idee dat daarna minder rook ontwikkeling was... helemaal zeker weet ik het nog niet.

Wat betreft tot het uitlezen. De dealer waar ik ben geweest die had alleen maar olieverbruik vastgesteld en een stukje gereden. Daar zagen ze dat de auto rookte en daaruit hebben ze de conclusie getrokken dat het de olie schraapveren waren. Er werd gelijk geadviseerd om er maar een ander motorblok in te zetten. IK vind het een te snelle conclusie, alleen maar omdat er rook uit de uitlaat komt. Ze hebben niet echt goed gekeken en durfde eigenlijk niet echt verdere uitspraken of stappen te ondernemen. Ze zouden me nog terug bellen voor de opties. Tot op heden nog geen woord. Denk dat deze dealer maar links laat liggen voortaan. (indumij)

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Een hoog olieverbruik is niet te verwijten aan de EGR-klep.
Waarschijnlijk zal de dealer hebben geadviseerd aan de hand van een stukje werkplaatservaring en u verdere onderzoekskosten hebben bespaart.

Je kunt het handelen van de dealer ook positief bekijken....

Gr. paul

jftaal (0), 10 jaar geleden

Hallo Paul,

Okay dan is dat niet het probleem. het zal niet de onervarenheid of bekwaamheid zijn van de dealer, maar om nou te zeggen dat ze echt goed naar hebben gekeken. ik kreeg het gevoel dat men niet durfde door te pakken en dat de conclusie puur getrokken is door het feit dat er veel kilometers op de teller staan. dit is puur mijn gevoel.

Maar voordat dit een dicussie wordt over hoe bekwaamd een dealer wel of niet is. Ik vind dat ze gewoon niet goed genoeg hebben gekeeken en daarnaast totaal niet met oplossingen zijn gekomen, anders dan de motor vervangen.

Terug naar het olie verbruik. Dit is wat ik ga doen.
- Het olie verbruik bijhouden, misschien dat het minder is geworden door de flush.
- zo niet dan laat ik de motor uitlezen op waardes en foutcodes.
- komt daar niks uit dan laat ik de turbo goed nakijken.
- de EGR klep laat ik ook schoon maken ivm met het roken van de uitlaat.

Als ik dit allemaal heb gedaan zet ik mijn bevindingen op het forum.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Een hoog olieverbruik is buiten de remedie te controleren op uitwendige lekkages niet simpel op te sporen.
Dan zal de motor uit elkaar moeten = veel kosten waar je waarschijnlijk en zonder verdere oplossing daarna niet op zit te wachten.

Het handelen van de dealer was dus zo gek nog niet....
Dat de dealer adviseert een andere motor te plaatsen is een stuk ervaring uit het verleden / werkplaats en pakken het probleem bij de wortel aan.

Je kunt de motor flushen maar ook dit zal direct geen resultaat opleveren gezien de motor er 250.000km over heeft gedaan om in die mate misschien verkoolt te raken.
Dit ga je met één en twee behandelingen niet oplossen. De evt aanwezige slijtage al helemaal niet.

Er is natuurlijk ook nog wel een tussenweg: Een jong gebruikte motor plaatsen.

Gr. paul

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Rijd en start de auto verder wel goed?
Is er zowel in de turboslang voor als na de turbo op olie gecontroleerd?
Vastzittende zuigerveren zijn blijkbaar ook een bekend euvel bij deze motor.
Laat ook een compressie en cilinderlektest uitvoeren.

Weet je zeker dat het zwarte rook is? (bij olieverbranding zou die namelijk blauw moeten zijn)

jftaal (0), 10 jaar geleden

[quote=richard9712]Rijd en start de auto verder wel goed?
Laat eens een compressietest doen.[/quote]
ja de auto rijdt en start goed, totaal geen problemen. Hij houd ook niet in, ik vindt de auto zelfs redelijk vlot voor een diesel.

Als na de volgende 1000 km nog steeds blijkt dat het verbruik hoog ligt, dan zal ik zeker een compressie test laten uitvoeren.
Zo als ik al eerder zei het lijkt er op dat na de flush het verbruik lager is geworden. Maar 100% zeker ben ik het nog niet.

Ik zal mijn bevindingen posten op het forum. Zover bedankt voor de tips.

modusdriver (0), 10 jaar geleden

Beste, ik heb ook zo een auto modus 1.5 maar verbruikt geen olie of heel weinig. 175000 km

Met die km-stand kan er al wat fout gaan. Misschien kan je meteen gaan naar een bedrijf gaan gespecialiseerd in motorrevisie. Andere schraapveren, motor reiningen enz. Die turbo zal ook al aan het einde van zijn leven zijn.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Even een kleine update:

Ik ben terug gegaan naar het bedrijf waar ik de auto had gekocht. De monteur heeft daar met Renault gebelt en hun verklaarde dat 1liter olie verbruik op 1000km de marge is. ZELFS voor nieuwe auto's! De monteur keek eerst of het blok lekte, dit was niet zo, maar dat wisten we natuurlijk al. Ik bleef aandringen dat hij naar de turbo zou kijk of er in de slangen olie zat. De monteur heeft toen de slang tussen het inlaatspruitstuk en de turbo lost gemaakt om te kijken of er olie in zat. Wat bleek er zat inderdaad wat natte olie in. Maar volgens de monteur was dit niet buitensporig veel.... Om even aan te geven hoeveel olie er inzat. Je zag de binnenkant van de slang glinsteren van de natte olie en als je daar je vinger door heen haalde was je vinger vet van de olie en roet. In andere woorden het bedrijf ging er niks aan doen.

Ik zelf verdenk de turbo er van dat die de meeste olie opzuigt en verbrand. Maar hoeveel olie mag en kan er in de buizen van de turbo zitten?
Nog een gevoel dat ik heb dat het de turbo is, is dat juist, als ik optrek en je na een kleine vertraging de turbo hoort en voelt werken dat er achter een grootse rookwolk te zien is. Dit heb ik niet als ik erg rustig optrek.
Ik verwacht dat als de turbo vervangen wordt het olie verbruik aanzienlijk zal afnemen. Ik heb geen illusies dat het olie verbruik helemaal verdwijnt het is nou eenmaal een motor met de nodige kilometers. Maar de huidige 1,5 liter op 1000km is gewoon TE. En bovendien kan dit niet goed zijn voor, EGR, uitlaat, roetfilters enz enz.

Wat zijn jullie meningen over olie in de buizen van de turbo?

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Als de motor warm is , haal dan de slang die op het inlaatspruitstuk er eens af , start de auto , laat iemand eens flink gas geven , je voelt dan de lucht uit de slang blazen , als je na een paar keer flink gas geven je hand , als je deze vlak voor de slang houd , vol olie hebt zitten weet je genoeg.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Ik ga het zeker proberen! Ben erg benieuwd. Sterker nog hoop dat dit het probleem is. Anders zijn het echt de schraapveren enz enz.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Nou ik heb het geprobeerd, maar er komt geen olie uit de turbo zetten.

jftaal (0), 10 jaar geleden

Nou helaas heb nooit kunnen vast stellen wat het probleem was, ik heb de auto terug gebracht naar de zaak waar ik hem heb gekocht en een andere uitgezocht. Waarschijnlijk waren het toch de schaapveren of iets anders met de cilinders.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ow en de andere auto is een Opel Vectra Station 1.9 diesel geworden met 260 dkm op de teller.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Hopelijk heb je daar meer geluk mee.

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

260.000 oke.?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Modus of stel zelf een nieuwe vraag.