Hi
Ik wilde tweedehands banden+velgen kopen voor mijn modus. Weet iemand of de 205/60/16 maat past? Ik heb een velgen plus banden gezien waarbij deze maat erbij staat en 4x100 steek erbij genoemd is.
De 4x100 heeft mijn modus ook maar weet niet of de modus deze dikte/diameter kan verdragen.
Groetjes
M.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ET waarde , naafgat diameter hetzelfde ? wat zit er nu onder ?
www.velgen.nl
205 is de breedte van de band in mm.
/60 is de verhouding van de hoogte van de band tov de breedte in % (Dus 0,6 maal 205 =123 mm
16 is de diameter van de velg in inches 1 inch is 25,4 mmm (Dus 406,4 mm,)
Deze band is dus 2 keer 123 plus 406,4 = 652,4 mm,
Als je de zelfde rekensom maakt voor je eigen banden, weet je de verschillen...
bv, het verschil in de afgelegde weg bij 1 omwenteling of het verschil in procenten
Omtrek is diameter maal 3,14....
Dat wordt dan ook de afwijking van de kilometerteller en de snelheidsmeter
Omdat de band behoorlijk breder is zal ook de velg breder zijn dan de originele. Omdat dat beter smoelt doet men daar meestal nog een schepje bij..
Die maten staan, net als de zg ET waarde ergens op de velg, De breedte opnieuw in inches of delen van de inch. bv 6,5 of 7 of zelfs 7,5
De ET waarde geeft aan hoeveel mm het hart van de velg afwijkt van het vlak waar de velg tegen de naaf past...
Om bredere velgen of banden niet (binnen of buiten) aan te laten lopen wordt soms door een velgen fabrikant een afwijkende ET waarde geadviseerd.
Echter elke verhoging of verlaging heeft het effect dat de zg schuurstraal wijzigt..
Het hart van de denkbeeldige snijlijn van het hart van de velg en het hart van de fusee (Caster) komt hoger of lager te liggen..
In ieder geval beinvloedt het het rijgedrag van de auto.
Ook elke wijziging van de ET waarde heeft het zelfde gevolg..
Maar goed, Er rijden heel veel auto's rond met verkeerde velgen en banden.. De extra kosten van overmatige slijtage aan onderdelen in de wielophanging en de stuurinrichting neemt men meestal voor lief...
Wauw dank je! Dit zou ik niet op internet gevonden hebben. Super.
Cor,
Ik moet nog mijn brandstofpomp vervangen. Doe je dat soort dingen met een Renault Modus?
Ik heb nu een Modus, vind het een leuke wagen maar soms weigert hij te starten omdat hij volgens de dealer te weinig druk genereert (of zijn druk niet kan vasthouden). De pomp is stuk. Nu heb ik een tweedehandse gehaald, die wil ik eerst door een prof. bedrijf laten controleren en wellicht dat jij dat erop zou willen zetten. Lijkt je dat wat?
Mvgr.
M.
10 jaar
[quote=magicm8]Ik moet nog mijn brandstofpomp vervangen. Doe je dat soort dingen met een Renault Modus?[/quote]
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Dit item is al in behandeling gelieve daar ook in door te posten
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Modus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar