Mijn Laguna komt moeilijk op gang bij hogere snelheden, bij hogere toeren. Ik kom gewoonweg niet aan mijn 120 km/h op de snelweg, optrekken op invoegstrook is een ramp, zo traag!
Veschijnselen;
- hoger verbruik; normaal 9.5 ltr , nu 12.5 ltr / 100km
- weinig/geen reactie motor boven ca 2800 t/min, alleen beetje stotteren; stationair wel, alleen op snelheid niet
- hogere toeren hoor je een rammelend geluid, kan een hitteschildje zijn dat nu net toevallig los zit
- bij handmatig gasgeven hoor je eerst een sissend geluid; valse lucht??
Ik merkte het als eerste aan het hogere gemiddelde verbuik van de laatste 200 km, blijkbaar is het probleem geleidelijk aan gekomen, want nu kan ik er in de stad nog prima mee rijden, maar op de snelweg gaat niet en inhalen is onmogelijk.
Ik ga morgen;
- gasklephuis reinigen
- visueel stekkers bekijken ivm mogelijke oxidatie
Verder weet ik het niet, heb weinig ervaring met dit soort problemen.
wie kan me een goede tip geven?
Misschien een temperatuursensor of potmeter gasklep defect?
Groeten,
Jan Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
van welk jaar is de auto? Op benzine geen problemen?
Laguna 1.6 16V uit 1999, dus niet met elektronische gasklep.
Op gas en benzine loopt hij hetzelfde, dus bij hogere snelheden beroerd. Vandaag heb ik de gasklep gereinigd, maar geen resultaat. Ik kom nu bijna niet meer boven de 100 km/h. Hij maakt dan een tikkend geluid, aslof je de kleppen moet stellen (hydraulische klepstoters).
Zou hij misschien op 3 pitten kunnen lopen, dat moet je toch ook stationair kunnen horen?
Stationair loopt ie prima, geen probleem om direct op de 7000 t/mn te komen. Wel weer dat tikkend geluid bij hogere toeren.
Jan Kees
17 jaar
lijkt sterk op een verstopte katalysator. Rammelt deze als je er tegen aan slaat?
Zie ook http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
17 jaar
Ik kan dit eens proberen, is weinig moeite. Maar je zou zeggen dat je dit dan ook merkt als de motor bij stilstand hoog in de toeren gejaagd wordt. Dit gaat namelijk goed.
Misschien als de motor echt belast wordt, dat er veel meer volume door de katalisator moet en dat er dan een te grote weerstand is.
Ik heb dit eens eerder gehad met een Golf, de demper heb ik opengeslepen en er lagen allemaal losgeroeste schotten in.
JK
17 jaar
Als ik er tegenaan tik hoor ik wel een "schuivend" geluid, maar dit zou ook van het flexible tussenstuk kunnen komen.
Morgen kruip ik eronder in de garage en als het geluid niet 100% zeker is, kan ik misschien het beste de sonde uit het uitlaatspruitstuk draaien en dan de snelweg op?
17 jaar
heb pas meegemaakt dat luchtfilter verstopt wasdoor bladeren daardoor te weineg lucht liep niet harder dan 140 km /h luchtfilter bladeren weggehaald daarna perfect
Luchtfilter heb ik eraf gehad, geen bladeren of ander vuil aanwezig
JK
17 jaar
Hallo AS1,
Het lijkt inderdaad de katalysator te zijn. Ik heb hem vandaag gedeeltelijk losgehaald, de inhoud zat los en om het te testen of dat het echt is, heb ik de flensbevestiging aan het spruitstuk losgelaten (wel moeren aan uiteinde draadeinden), zodat de uitlaatgassen goed weg kunnen.
En warempel; een enorm kabaal, maar zonder problemen naar de 140 km/h op de snelweg!!
Dus AS1; enorm bedankt voor deze tip!!!
Nu heb ik op www.onderdelenlijn.nl een katalysator "besteld", maar ik weet niet of het verstandig is om een gebruikte te nemen, heeft iemand daar ervaring mee??
Volgens mijn Dialogys van Renault kost hij ca 350 euro nieuw, ik neem aan ex BTW.
JK
17 jaar
[quote=peugeot304coupe]Hallo AS1,
Het lijkt inderdaad de katalysator te zijn. Ik heb hem vandaag gedeeltelijk losgehaald, de inhoud zat los en om het te testen of dat het echt is, heb ik de flensbevestiging aan het spruitstuk losgelaten (wel moeren aan uiteinde draadeinden), zodat de uitlaatgassen goed weg kunnen.
En warempel; een enorm kabaal, maar zonder problemen naar de 140 km/h op de snelweg!!
Dus AS1; enorm bedankt voor deze tip!!![/quote]
Mooi en jij ook bedankt voor de feedback.
[quote=peugeot304coupe]Nu heb ik op www.onderdelenlijn.nl een katalysator "besteld", maar ik weet niet of het verstandig is om een gebruikte te nemen, heeft iemand daar ervaring mee??
Volgens mijn Dialogys van Renault kost hij ca 350 euro nieuw, ik neem aan ex BTW.[/quote]
Ze gaan wel eens stuk maar in de regel gaan ze heel lang mee. Kijk, als je nou een gebruikte turbo voor een Laguna II gaat kopen dan moet je wel lef hebben... ;-)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar