Renault Megane: inhouden renault

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i ,Easy Kat. [K7M-702; K7M-703] 01-1996 -> 0

Goeieavond heren,

Ik heb hier een megane 1.6 uit 1997 de 66kw ba0f mot.k7m 01-1996 t/m 04-1999

klacht: belast en onbelast boven de +/- 3500RPM houdt de auto in (smoort) en maakt een knallend geluid uit het luchtfilter ( alsof de ontsteking verkeerd staat zeg maar ).
Auto geeft veel grijze rook en stinkt naar verbrande olie.

Auto uitgelezen, foutcode betrof een fout op de bobine van de 3de cyl. Dit is de versie met 2 bobines gemonteerd. rechts op het kleppendeksel boven het nokkenastandwiel.
Bobine verwisseld met een 2 hands bobine.
Foutcode blijft weg, klacht blijft.
Vervolgens bougies en kabels vernieuwd ( klacht bleef ), en daarna ook nog de krukaspositiesensor op de bak.

stationar op toeren
CO = 0.04% CO = 0.22%
O2 = 0.44% O2 = 0.40%
Lambdagetal 1.091 Lambdagetal 1.008
alle cylinders rond de 8,5 bar compressie, zonder olie op de zuigers.
distributie staat op tijd, is verleden jaar vernieuwd, zo ook de koppaking.
Kan verder nog vermelden, dat heel soms, na een aantal minuten stationair lopen, je de motor onbelast in 1x de toerenbegrenzer injaagd bij volgas.

Ik ga morgen de kleppen maar is stellen, maar betwijfel of dit de oorzaak is.
wie weet raad ???

vriendelijke groet Paul

lihanboutje

Geplaatst door lihanboutje (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

harnak (0), 13 jaar geleden

is het slangetje mapsensor nog goed of mapsensor zelf?

lihanboutje (0) PRO, 13 jaar geleden

Yep, slangetje is ok.
ik heb de map ook al uitgewisseld met een andere, zonder merkbaar verschil.

thnx voor het meedenken

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bobines zijn echt een zwak punt en komt niet altijd als een probleem naar voren. Vervang ze beide eens voor nieuwe.
De compressie waardes lijken wel wat aan de lage kant, we horen graag hoe het ging met kleppen stellen
Toch geen valse lucht?
Probeer eens een lektest, straks zit er een verbrande klep tussen?

lihanboutje (0) PRO, 13 jaar geleden

probleem waarschijnlijk gevonden!!!
na het kleppen stellen hoor ik tijdens de eerste start de welbekende kloink van een los keramisch element van een katalysator, en ja hoor weinig druk uit de uitlaat en wat eruit kwam was loeiheet.
morgen even een kat op de sloop halen, dan denk ik dat ik van mijn ``probleem`` af ben.

ik laat dit nog even hier weten, groetjes Paul

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit komt omdat je een probleem hebt met een slecht draaiende motor. Hierdoor wordt je kat te warm en raakt deze defect! Echter als je de kat vervangt heb je het probleem waardoor deze defect is gegaan nog niet gevonden, en daarom omzeil je het probleem en binnen de kortste keren ligt je kat weer aan flarden! Beter de kat leeg slaan goed warm rijden en eerst kijken of de motor dan beter draait, voordat je een andere monteerd!

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Imitatie kats zijn niet duur hoor.

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

iets onnodig vervangen is altijd TE duur.

Dus eerst wat Bas zegt, wees zeker dat de motor goed loopt voordat je een andere kat monteer.

lihanboutje (0) PRO, 13 jaar geleden

Thnx voor de reacties.

Vandaag geen brug vrij gehad, dus ben er niet aan toegekomen.

Maar even antwoord @ Bas en Sjaak.
Ik heb niet gezegd dat de kat gesmolten is, maar dat het keramisch element dwars in de kat ligt, en dat is geen gevolg, maar oorzaak toch? verklaard gelijk waarom ie heel soms wel onbelast de toerenbegrenzer haalt (ligt het element net even in de flow richting)
De auto loopt btw stationair echt als een zonnetje.

@Marcel, het mag eigenlijk niks kosten, megane 1997 is kiloprijs tegenwoordig.
Daarbij is het ook nog ex-vriendinnetje van me, en eerste liefde doe je toch een stapje extra voor toch? lol

in ieder geval bedankt voor het meedenken mannen, ik laat jullie nog even weten of de kat het probleem is....

gr. Paul

lihanboutje (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem opgelost.

Zaterdag 2de hands kat gemonteerd, liep gelijk weer als een tierelier.
Co waardes allemaal perfect, en heb de eigenaar vandaag nog even langs laten komen om voor de zekerheid het storingsgeheugen uit te lezen.
Geen storingscodes meer, en eigenaar vindt de auto beter rijden als ooit tevoren.
Het ziet er dus naar uit dat het is opgelost.

allemaal bedankt voor het meedenken, groetjes Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.