Mijn Renault lekt telkens na het rijden een paar druppen olie uit de intercooler. Het is in iedergeval de middelste radiateur waar dit uit komt. (gezien na het verwijderen van veel plastic afschermstukken)
Waarschijnlijk is deze dus lek. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Hij trekt nog erg goed, rijdt uitstekend en heeft geen rokende uitlaat.
Kan dit kwaad en/of is doorrijden verstandig ?
Auto: Laguna Grand Tour Initiale DCi 2.2 van 2002 152.000 km's
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is de intercooler niet! ik denk de oliecooler! intercooler koelt de inlucht van de turbo!
Dit kan ook een ernstig voorteken zijn; zie mijn bericht/ervaring met een Laguna 1.9 dCi van 2001. Bericht op 08-03-05.Echter dan had je het inmiddels denk ik wel al gemerkt. Kan ook komen door olie die via de carterventilatie in de aanzuigbuis komt. Maar als dit veel is, bijv. door een verstopt luchtfilter (bij volgas)dan is ineens het vermogen weg en lijkt het of de motor het opgeeft. De turbo wordt afgeremd door de olie en er ontstaan lichtblauwe rookwolken (dit heb ik een aantal keren meegemaakt met een Opel Omega turbodiesel. Geleidelijk aan komt de turbo dan weer op adem en loopt alles weer normaal. In dit geval luchtfilter vernieuwen.
19 jaar
Sorry, bericht op 06-03-05
19 jaar
De middelste is de intercooler wel. Ik raad je aan deze te vervangen.
waarom deze vervangen,die koelt de ingezogen lucht toch maar!
Ik ga sparen voor een andere intercooler.
Olie is net vervangen en ook nieuw luchtfilter. Hier zat geen olie in maar was "normaal" vuil.
Neem aan dat het een dure grap gaat worden. Misschien dat Henkie N. daar iets van weet ?!? (schatting kosten)
Overigens trekt de auto nog steeds super en heb helemaal geen klagen over de rijeigenschappen. Alleen dus elke dag een paar druppen pikzwarte olie op de oprit...
Hoe nou dan precies daar eigenlijk olie uit kan lekken is voor mij nog steeds een raadsel trouwens. Maar als je een Laguna hebt, leer je elke week (!*^(!&!(@) wel wat nieuws over mogelijke defecten in de auto.
(vandaag draagarmen moeten vervangem ivm versleten fuseekogels bij APK)
19 jaar
http://www.problemcar.nl/index.php?topic... misschien ook even lezen ?
Is de intercooler ook in de hoogte 'gegroeid'? Intercooler 1.9dCi kost ¤226,- bruto excl..De nieuwe die ik vandaag heb gemonteerd heeft 3 nu verstevigingsstoken verticaal om dit tegen te gaan. Ik denk dat in de 2.2 dezelfde zit want veel groter/breder past niet. Zolang de olie maar niet afkomstig is uit de turbolader is er niets aan de hand.
19 jaar
Ik heb geen idee waar de olie precies vandaan komt. Dus of deze afkomstig is uit de turbolader weet ik niet. Anders is deze ook stuk neem ik aan ?
Intercooler ziet er normaal uit, geen vervorming.
19 jaar
Wat scheelde er nu aan de intercooler?
Zo het niet kunnen dat er een gaatje in de cooler moet zijn voor eventuele olie te kunnen afvoeren?
Dat er een beetje olie in de intercooler terecht komt is normaal. De carterventilatie is namelijk aangesloten op de inlaat (tussen luchtfilter en turbolader. Een beetje olienevel gaat zo altijd mee naar binnen.
Audi's en volkwagens hebben een 'aftapkraantje' onderaan de intercooler zitten, maar een Laguna heeft dit niet. Als de intercooler niet lek is (zoals in mijn geval heel erg duidelijk wel het geval was) dan zou het eventueel tussen de onderste (=rechts)slangaansluiting vandaan kunnen komen. De slangklemmmen aan de intercooler zijn echter slecht bereikbaar. Deze slang zou dan ook nat moete zijn.
19 jaar
Vandaag ook een intercooler vervangen van laguna 2.2 dti. deze was aan de onderkant opengebarsten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar