Renault Megane: Koel probleem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Ik heb een Renault Megane Classic uit 97, RG-LD-77.

Ik heb een probleem met de koeling, het begon allemaal met koelvloeistof die overspoot, wat ik later merkte als ik de motorkap open deed, tijdens het rijden merkte ik dat mijn temp soms wel iets boven de 50% kwam van de meter, maar dan weer zakte, dus het leek also het werkte. Nu weet ik niet of de instroom van luch het zakken kon veroorzaken maar feit bleef dat de koelvloeistof iedere keer bij warmer worden van de motor overspuit. (alsof hij de druk niet kwijt kan omdat de klep dicht blijft?), ik dacht in eerste instantie dus aan de thermostaatklep dat hij defect was, maar merkte gister dat mijn ventilator voor de radiateur (koelvin?) niet draaide als ik hem warmer liet worden door bijvoorbeeld stationair te draaien en kachel hoog te zetten, motor temp meter in dashboard loopt op, en zakt ook wel weer, maar deze ventilator gaat niet aan.

Ik weet niet precies hoe ik kan testen of deze het doet, ben geen electrisch wonder dus vraag het liever even na. Er zit bovenop een stekker die naar een kastje gaat).

Nu heb ik ooit in mijn koelreservoir per ongeluk remvloeistof bijgevuld (stom, ik weet het maar aldoende leerd men de tekening te lezen in het handboek :-) ), ik weet niet wat dit voor effect heeft of kan hebben wat hiermee te maken kan hebben, heb daarna nog vele kilometers gereden en nooit eigenlijk problemen gehad.

Het lijkt mij dat ik moet uitsluiten of mijn sensor kapot is of de koelvin zelf, maar ik ben geen autoexpert dus graag jullie mening.

Alvast bedankt,

Gr Marcel.

miltico

Geplaatst door miltico , lid sinds 16 jaar geleden

7 Reacties

Bas_petiet PRO, 11 jaar geleden

Koelt de auto tijdens rijden wel goed??

Het kunnen div dingen zijn controleer deze dingen eens, thermostaat,waterpomp,koppaking evt een lekstest uitvoeren. De ventilator draait ook niet als het koelsysteem niet goed functioneerd bijv met een lekke koppaking.

miltico, 11 jaar geleden

Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie. Tijdens het rijden koelt de auto wel goed ja. Ik heb wel soms dat ik een beetje stinkende lucht ruik, maar ondervindt eigenlijk geen problemen tijdens het rijden. Die lucht is waarschijnlijk (denk ik) de koelvloeistof die spuit en verdampt.
Morgen heb ik een afspraak met een vriend die zal kijken (die monteur is), dus hopelijk vinden we de oorzaak.

Ondervindt je bij een lekke koppakking problemen qua rijgedrag? Dat heb ik namelijk niet..
Ook niet als hij erg lang stationair met verwarming hoog draait.. Hij komt eigenlijk nooit echt boven de 50% van temp.meter, en als dat wel gebeurt bijvoorbeeld bij optrekken op oprit naar autoweg soms (ook niet altijd) dan zakt hij gelijk weer lager terug naar 50%

Gr Marcel.

miltico, 11 jaar geleden

Nog even ter aanvulling op de lekke koppaking mogelijkheid, de koelvloeistof zit echt overal, dus rondom het expansievat op alle onderdelen, dus hopelijk is het niet de koppakking, zie ook geen witte rook of iets dergelijks, ik hoop een beetje op de thermostaat.. :-)

miltico, 11 jaar geleden

Hoi, hier weer een update, helaas speelt dit probleem nog steeds.. inmiddels is mijn thermostaat vervangen waarna hij 1.5 week in orde was! dus ik dacht opgelost.. nu sinds 2 weken weer problemen, precies hetzelfde..
Ik start de motor koud, ga vervolgens de snelweg op en de motor loopt langzaam op, maar blijft echter stijgen tot 75%, dan spuit hij de koelvloeistof eruit (1/4 liter), dan zakt hij terug en vervolgens blijft hij op 30 - max 50% van de meter staan. Tevens wordt met volle of lege koelvloeistof de kachel warm en dan weer koud, afwisselend...

Toen is vervolgens mijn radiateur vervangen, 209 euro totaal.. nog hetzelfde probleem... om gek van te worden!

Nu kan de koppakking / koppen worden nagekekenop misschien een scheurtje of de koppakking zelf, maar bij meting in stationaire toestand en wat gas geven kon de garage niets meten met zo'n aparaat op de koelvloestofpot. MIsschien toch de koppakking?

Gezien de distrb.riem eraf moet, de waterpomp etc. komen de kosten rond de 600 - 650 EURO, als dit het nu oplost heb ik het er nog wel voor over, maar zoniet dan zit het op een breekpunt van wel/niet, gezien hij van 1997 is en 170.000 km heeft..

Hoe groot achten jullie de kans dat dit idd de koppakking is?

Motor wordt warm vanuit koude toestand, temp loopt op dashboard naar 75 / 80%, koelvloeistof komt uit reservoir gespoten via dop, temp meter zakt dan weer naar 30 / 50% en komt vervolgens niet meer erover heen. Al is de motor warm geweest en ik vul de kvs bij en ga dan rijden, gebeurt er niets. Ventilator gaat netjes aan..

Scheurtje in kop, zet uit bij warm worden, genereerd druk en zorgt dan via koelvloeistof reservoir de druk vrijkomt?

Alvast bedankt!

Bas_petiet PRO, 11 jaar geleden

Als je zeker wilt weten of de koppaking lekt kun je natuurlijk het koelsysteem op div dingen controleren; Een snuffelaar op je reservoir laten zetten deze meet de uitlaatgas waarde in het koelsysteem, en druktest op alle 4 de cilinders hiermee kan je kijken of de pakking, of de kop niet lekt dan komt er lucht in het koelsysteem terecht. Tevens kun je zelf het systeem nog controleren om het systeem op 1.5bar op de druk te zetten en kijken of je uitwendige lekkage kunt vinden. Aangezien deze motoren nogal koppaking gevoelig zijn denk ik dat de koppaking aan vervanging toe is! Maar voer eerst div meetingen uit zodat je het voor de volle 100% weet, en aangezien de D-Riem ook vervangen moeten worden moet je alles goed controleren ook de waterpomp goed bekijken!

Suc6 ermee !!

miltico, 11 jaar geleden

Hoi,

Uitwendig geen lekkage geconstateert, snuffelaar op koelwaterreservoir gaf geen afwijkende waarde, maar dit was stationaire meting met wat gas geven wat denk ik toch anders is dan vanaf koud naar snelweg toe en dan de motor warm draaien. Hij zag de temp meter ook niet naar 75% oplopen zoals ik dagelijks constateer dus de meting kan wel verkeerd zijn gedaan.

Druktest op de cylinders is geloof ik niet gedaan..

Ja in die 650 euro zat:
- Vervangen koppakking
- Vervangen d-riem
- Vervangen waterpomp

Dus je zou zeggen met de eerdere vervanging van de thermostaat en radiateur dat het wel de boel moet oplossen toch?

Bas_petiet PRO, 11 jaar geleden

Als ik jou was zal ik zeker nog even een lektest uit laten voeren, dan weet je namelijk gelijk op welke cilinder hij lekt meestal is het cil 1. Dan weet je zeker waar je aan toe bent, en misschien is er wel wat anders aan de hand. (Meten is Weten)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.