Renault MEGANE: Koelproblemen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M T7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 83

Beste Allen,

Sinds een paar dagen heb ik last van iets vreemds. Waar normaal mijn temperatuursensor nog niet eens tot de helft kwam, schiet deze nadat de motor warm is in een keer naar 3/4e van de indicatie. Dit gebeurt dus niet gelijk.

De motor wordt warm, en na een minuut of 5 loopt deze naar de 3/4e, en gaat af en toe weer terug, en dan weer naar 3/4e . Het vreemde hieraan is echter dat als ik onder de motorkap kijk, en de dop van het reservoir eraf haal deze gewoon onder normale druk staat. Het schiet er dus niet uit o.i.d. ,en er is geen enkele lekkage te bekennen.

Ook heb ik gekeken of er vloeistof in mijn olie zit of vice versa, dit is dus niet het geval. Ook blijft het reservoir mooi op peil. Ook in het reservoir zit geen olie, en de verwarming werkt ook gewoon prima.

Of ik nou 120 km/u rij of 130 km/u. De indicatie op mijn dashboard blijft op 3/4 staan, en klimt niet hoger. Wat mij wel opgevallen was, is dat toen wij een heuvel afreden de indicator ook zakte, en weer terugkwam. De ventilator slaat natuurlijk aan wegens de hoge temperatuur welke de sensor waarneemt, maar als ik aan het blok zelf voel dan is deze niet warmer dan normaal. Ook doet de indicator soms teruglopen naarmate ik afrem of daal in de toeren, maar een temperatuur kan toch niet zo snel afnemen????

Ook merk ik niks qua prestaties aan de auto. Bij een te hete motor lijkt mij dat het boeltje een bepaalde lucht moet afgeven, stotteren, of beroerd lopen en dat gebeurd niet. Ook komt er geen vreemde rook uit de uitlaat.

Waar kan dit aan liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

William84

Geplaatst door William84 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

[quote=William84] Het vreemde hieraan is echter dat als ik onder de motorkap kijk, en de dop van het reservoir eraf haal deze gewoon onder normale druk staat. Het schiet er dus niet uit o.i.d. ,en er is geen enkele lekkage te bekennen. [/quote]

Ik meen hieruit te lezen dat het koelsysteem geen overdruk opbouwt, wat wel zou moeten. Is je expansievat lek? Of de dop defect? of heb je ergens anders een lek?

kaleido 1 (1400) PRO, 7 jaar geleden

Ik ga voor een niet goed functionerende thermostaat.

William84 (0), 7 jaar geleden

Allereerst bedankt voor het meedenken.


Vandaag heb ik besloten om de ANWB er naar te laten kijken, daar de motor geen direct signaal gaf van overhitting. Het blok is gemeten met een hoge temperatuur indicatie op het dashboard, en deze was dik in orde op de thermometer. Hierbij is er ook gekeken naar de slangen, en de temperatuur hiervan, en deze waren ook in orde. Geen lekkage o.i.d. Na een rit van 25 km zit er een normale druk op het reservoir, en kookt er niks.

Ook werkt het thermostaat gewoon, en is er een goede circulatie in het systeem. Dit probleem is dus een defecte koelwatersensor, die van 0 naar heet gaat in luttele minuten, en heen en weer gaat op toerental, en verbruikers in de auto.

Het enige vervelende nu is een ventilator die natuurlijk reageert op de sensor, maar die ga ik aankomend weekend vervangen daar deze goed te bereiken is.

Nogmaals bedankt.

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Meet voor de zekerheid ook je accuspanning eens na op het moment dat de temperatuurmeter in het rood staat en zet die waarde hier neer.

Als e.e.a. afhankelijk is van de gebruikers in de auto, schat ik dat de dynamo veel te veel bijlaadt met als resultaat een te hoge accuspanning en een doorschietende temperatuurmeter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.