close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MEGANE SCENIC: Roetfilter regeneratie blijft uit.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: M9R F7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Vandaag even de clip aan de auto gehangen alvoor de terug reis vanuit Frankrijk naar huis weer aanvangt, ivm ander probleempje. Gelijk even wat andere dingen gecontroleerd.
Het viel me op dat het al 2300 km geleden is sinds de laatste regeneratie van het roetfilter. Normaal doet hij dat tussen de 600 en 1200 km. Hij rijd verder normaal. Ook staat er dat er slechts 3 gram roet in het filter zit. Verder geen foutmeldingen of mislukte regeneraties, ook de verschildruk sensor geeft normaal weer.
Kan het zijn dat door het berg op en berg af reiden er spontane regeneratie optreed en dat het daarom al zolang geleden is?

Geplaatst door

ofstone (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is heel goed mogelijk dat door de lange afstand en de hogere temperatuur de boel goed schoon gebrand is en regeneratie dus niet nodig is.
Mijn eigen auto loopt ook heel anders na ons bezoek aan Zuid-Frankrijk.

Je kan ook voor de zekerheid nog even de slangen controleren aan het roetfilter. deze gaan op den duur stuk waar de op de uitlaat zitten. Even eraan trekken om te controleren. (optisch kunnen ze goed lijken maar toch lekker)

Bij mij zijn ze ook al beide verbrand geweest.

Ik heb hier helaas geen mogelijkheid hem veilig op te krikken, er onder te gaan liggen en naar de slangetjes te kijken. Ook meet hij volgens de clip druk. Iets van 4 mbar stationair en 100 mbar als ik stilstaand een dot gas geef. Een week voor vertrek waren ze nog heel in ieder geval, Toen ook de achterste slang vervangen.
Zal er morgen nog eens een blik op werpen.

ofstone 0

8 jaar

Het slangetje zelf kon ik niet bekijken, maar heb even nog eens met de clip gemeten.
Stationair 4mbar, bij ongeveer 2100rpm onbelast 25 mbar. Onbelast even een stoot gas bij ongeveer 3500rpm piekte hij bij 100mbar.
De waarden lijken mij normaal dus hij meet wel iets.

ofstone 0

8 jaar

Auto rijd nog steeds prima, maar volgens de clip ondertussen al 5000km verder zonder regeneratie en ook geen mislukte generaties.
Vandaag de drukslangetjes nog eens goed bekeken en aan getrokken, maar ze zijn beslist niet stuk.
Volgens de clip zit er nu 7 gram roet in. Ook drukverschil is nog steeds in orde vergeleken met vorige metingen.
Ook de uitlaat zelf is van binnen brandschoon, dus het is niet dat het filter element zelf stuk is.
Lijkt of de regeneratie spontaan plaatsvind, of niet geregistreerd word. Al is dat vreemd, want de laatste 10 regeneraties hebben allemaal gemiddeld rond de 900km plaatsgevondnen volgens de data in de ecu. Ik kan me niet voorstellen dat hij nog normaal zou rijden met het roet van 5000km er in.
Mij echt een raadsel waarom er nog steeds geen regeneratie plaatsvind.

ofstone 0

8 jaar

Met 7 gram roet zou ik me niet druk maken. Geen codes ook?

Citrogek 0
badge

8 jaar

Nee, ook geen codes, en gemeten met de clip.
Inderdaad, alles werkt normaal, dus eigenlijk geen probleem, maar ik vind het toch raar.
Ik zal deze week eens kijken of de software van de ECU ooit al eens geupdate is.

ofstone 0

8 jaar

Gewoon puur uit interesse deze vraag : kan je ook de tijd zien? Dus hoe lang het is geleden in dagen? En kan je ook zien hoeveel ritten er zijn gemaakt sindsdien?

Ik werk nooit met clip maar onze uitlezer kan dat wel zien namelijk.

Citrogek 0
badge

8 jaar

Aantal ritten kan ik niet zien dacht ik, uren wel. Uren sinds laatste regeneratie staan op rond de 100 meen ik.
Zal van de week de clip nog eens aansluiten, en exact kijken wat er staat.

ofstone 0

8 jaar

Dat aantal gram wordt berekend dmv een schatting op basis van druk verschil. Dus als er een meet fout is dan klopt aantal gram ook niet.

Wat is je rijstijl? Als je namelijk flink vaak goed doortrekt regenereerd de auto ook niet kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Als de motor warm is, komt hij wel met regelmaat flink op toeren met het optrekken zeg maar, maar over het algemeen rij ik vrij normaal. Maak soms wat korte stukjes, maar gemiddeld rij ik 2 keer in de week 2x 45 km snelweg.
Zojuist de clip er nog even aan gehad, en de motor software is 2 maanden na verlaten fabriek in 2008 een keer geupdate. Heb geen idee of er belangrijke updates geweest zijn sindsdien.
Het aantal kilometers is dus nu 5270 sinds laatste regeneratie, en aantal uren sinds laatste regeneratie is 125.

Ik had gelezen dat op 2 manieren de regeneratie in gang gezet kan worden. 1 was op basis van de gemeten drukverschil over het roetfilter in combi met de airflow. De andere was een berekende waarde, op basis van rijgedrag en temperaturen etc.

ofstone 0

8 jaar

Gisteren tijdens rijden op plots veel hoger brandstofverbruik dan normaal, dus ik had al een vermoeden.
Vandaag even de clip eraan gehangen en jawel roetfilter is eindelijk een keer geregenereerd sind een dikke 7000 kilometer geleden.
Dus toch zoals Safrane zij, komt dat kennelijk vaker voor bij 2.0 dci.

Niks gedaan, maar probleem toch opgelost.

ofstone 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.