Hallo,
De versnellingsbak kraakt als ik naar de 2 schakel als de auto nog koud is. Als de auto eenmaal warm is, dan schakelt de bak prima. Koud langzaam rollend naar de 1 gaat ook niet echt lekker. De garage heeft al een toevoeging bij de bakolie gedaan. Olie is geloof ik ook ververst. Peil is in ieder geval goed. Het aangrijppunt van de koppeling ligt hoog, auto heeft 200.000km gelopen.
Kan het zijn dat de koppeling niet voldoende vrij komt of is het toch echt de synchronisatie van de bak? Is dat goed vast te stellen en te verhelpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb ik altijd bij koud weer. Tenminste, dat ie moeilijker schakelt.
Andere versnellingen leveren geen probleem. Bij heel koud weer is het niet zo vreemd dat de auto dan wat moeilijk schakelt. Het toeren van de motor zakt dan niet zo snel en het stationair is ook verhoogd. Dus dan moet je langer wachten of op andere snelheden schakelen.
Ik hoor echt een krak en voel het ook in de pook. Dus de tandwielen raken elkaar met ongelijk toerental.
17 jaar
Een krak heb ik niet, ik heb wel dat als je langzaam schakelt bijvoorbeeld van 2 naar 3 dat je de tandwielen over elkaar hoort ratelen: vlot schakelen dus.
Bij echt koud weer krijg ik 'm echt moeilijk in z'n 1 bijvoorbeeld. Dan ga ik een keer naar z'n 3, terug naar 2 en dan nogmaals 1 proberen.
17 jaar
Hmm, daar is iets voor te zeggen. Ik schakel dan inderdaad voorzichtig en dus langzaam. Bij vlot schakelen krijg je wel meer kracht op de tanden. Dus dan moeten de toerentallen ook redelijk goed kloppen.
17 jaar
Ik heb een laguna 1.9 dci met 6-bak. Weet niet of de bak waar het hier om gaat ook 6 versn heeft, maar het probleem komt bekend voor. Met name bij koude motor kraken bij schakelen van 1-2 en van 2-3. Af en toe was de 3 niet eens in te zetten, maar bleef hij knarsen, alsof je de koppeling in het geheel niet gebruikt. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur was, werd het probleem een stuk minder. Daar ik nog garantie heb op de auto is die al diverse keren hiervoor terug geweest naar de garage. Daar is eerst de hydrauliek nagekeken en een nieuwe koppelingcylinder geplaatst. Vervolgens de remolie vervangen (wordt ook gebruikt door de koppeling). Daarna de versnellingsbakolie vervangen, het probleem bleef. Bij het aftappen van de onlangs vervangen olie bleek hier al slijpsel in te zitten. Onlangs is daarom een gereviseerde bak gemonteerd. Het kraken is nu over, maar toch merk ik nog steeds dat het schakelen van 1-2 niet altijd even soepel gaat. Blijkbaar een zwak punt van deze versnellingsbakken.
17 jaar
Nou, dan denk ik dat ik het maar negeer. Als de auto een paar km gereden heeft, is het over. Dus even voorzichtig de eerste paar keer schakelen (lage toeren en op goede moment schakelen). Case closed.
17 jaar
Je kunt een keer naar de renault dealer gaan en de juiste olie in de bak doen (trx). Als dat er niet inzit heb je altijd een probleem bij koud schakelen
17 jaar
200.000 km.
Syncromesh zal zijn langste tijd wel gehad hebben.
Begrijpelijk dat de garage er een blikje in kiepert!
Da's goedkoper dan repareren............
Ik wist niet dat Renault-rijders ZO snel tevreden waren..................
CASE CLOSED???
17 jaar
Tja, het is alleen bij koud weer in de eerste paar honderd meter. Gezien de kilometrage van de auto heb ik geen zin in een bakrevisie. Dus als de garage er dan voor een tientje oid iets aan kan doen is het toch mooi? Het bracht dan wel niet het gewenste resultaat, maar mischien toch wel iets beter. Het is alleen moeilijk vergelijken.
17 jaar
iets toevoegen aan bakolie zit ook een risico aan... het doen verkleven van de Syncromesh waardoor het probleem zich zal verergeren.
paul,
Onlangs kwam ik erachter dat er ook nog teveel olie in de bak kan zitten. Bij de renault dealer zullen ze een speciaal voor de PK6-bak een krom peilstokje hebben met diverse aanduidingen. Het peil moet geloof ik tussen A en b staan, en dat lijkt op het stokje te zien vrij laag. Toch schakelt mijn auto sindsdien geheel zonder problemen, namelijk soepel en geheel zonder enige bijgeluiden of voelbare tandwielen. Wellicht iets om toch nog even naar te laten kijken.
17 jaar
geld dit laatste ook voor de zes bak van een megane cc van 2006 want heb ik zelfde problemen is hier een service medeling over want ben er al paar keer voor terug geweest maar schakelen in twee en drie bij koude bak vaak niet zonder mechanisch contact bij warme bak komt het zelden voor?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar