Renault Laguna: Laguna II 2003 slippende koppeling na 90.000 km

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci 120 pk

Er is vandaag door de renault garage geconstateerd dat mijn auto een slippende koppeling heeft.
Ik heb de auto 10 maanden in bezit en er 30.000 km mee gereden en staat nu op 93.000 km.
De auto heb ik gekocht met top-occasion garantie maar helaas zegt de dealer dat dit niet onder garantie valt omdat een koppeling een slijtonderdeel is.
Mijn rijstijl is normaal, rijdt niet met een kar of een caravan en houdt ook mijn linkervoet niet op de koppeling tijdens het rijden.

Mijn gevoel zegt dat de constructie van deze koppeling niet deugt en dat dit defect niet mag optreden na 93.000.
Wat zijn de ervaringen van de prof's. Gaarne reactie.
Indien er tips zijn om geen 970 euro to hoeven betalen voor vervanging dan verneem ik deze ook graag.

Robert

robertm

Geplaatst door robertm (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Hoi,

Bekend probleem van de Laguna Dci,...velen zijn U al voorgegaan en ik zou de dealer toch maar eens om een coulance-regeling vragen, helemaal doordat U een top-occasion garantie op de auto heeft!
Tip!, vraag eens naar het OTS-programma, als het goed is moeten Koppelingen er ook in aangegeven staan, hoewel Uw auto al uit de " betere " bouwjaren komt.
In Uw geval zou ik behoorlijk op mijn strepen gaan staan, ondanks het een slijtage onderdeel is, mag het gewoon niet bij deze km-stand! Turbo's zijn ook slijtagedelen, het is een ruim begrip.. deze slijten soms nog harder dan banden.

Al met al genoeg reden om op z'n minst een behoorlijke tegemoetkoming te krijgen!
Hou ons op de hoogte aub!

Gr. Arjan

robertm (0), 17 jaar geleden

Arjan, bedankt voor je reactie.
Voordat ik morgen de wijsneus ga uithangen, verneem ik graag van je wat een OTS is en door wie dit gebruikt wordt.

Robert

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Heel goed om je huiswerk te doen,

" Ots " is een programma van en door Renault zelf, als er bepaalde punten ( bijvoorbeeld turbo, of wiellagers ) in het " geel " aangegeven staan, dan kan het zijn dat de betreffende auto op die punten gebreken kan gaan tonen.. het zijn zogezegd de mogelijk vooraf aangegeven " zwakke " punten van de betreffende auto ( word op kenteken/chassisnr opgezocht ).
Nou zal een koppeling hooguit in het " geel " aangegeven worden.
Bekend probleem met Laguna's is dat de koppelingscylinder of veer defect is, dit zou mede de slippende koppeling hebben kunnen veroorzaken.
Ots houdt dus in dat er punten aangegeven zijn die kostenloos tot een bepaalde leeftijd/ km-stand vervangen dienen/mogen worden door een Renaultgarage ( zonder toestemming importeur ).
De km-stand is tot 150.000 en anders totdat de auto 5 jaar is, in beide gevallen voldoet U er dus aan dat U binnen deze richtlijnen valt, helemaal als er nogmaals een TOP-OCCASI0N garantie van toepassing is!
Niet dat het verder op Uw auto van toepassing zal zijn, maar als er in het Ots-programma iets in het " rood " aangegeven staat, dan is het bittere ernst.... zorg ervoor dat het opgezocht word, terwijl U meekijkt op het scherm.

Succes en laat U niet van de wijs brengen, lees eens verder op dit forum of op myrevieuws van Laguna's op www.autoweek.nl..... U zult merken dat het een veel voorkomend probleem is, wat dus bekend is bij de dealers, accepteer dus geen " het zal aan Uw rijstijl liggen ".

Succes!!

Gr. Arjan

robertm (0), 17 jaar geleden

Arjan, bedankt voor het advies. Ik ga me nu moed indrinken.

Robert

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Robert,

Er is geen moed voor nodig, je staat mijn inziens gewoon compleet in je recht!
Als het je turbo was geweest, had je hetzelfde te horen gekregen.. helaas is er onder de dealers een behoorlijk verschil!

Mocht je daar niet verder mee komen, kun je altijd nog verdere stappen ondernemen wat hopelijk niet nodig zal zijn... wat ik zeg, kijk voor je eigen info nog even rond op de diverse forums over deze auto's.

Ben benieuwd hoe dit afloopt!

Gr. Arjan

CBR1000 (0), 17 jaar geleden

@Robert
Leuke klantgerichte garage/dealer van Renault is dit. Je kunt eens overwegen deze dealer te verblijden met een recentie op de site van autoweek. Juridisch gezien kan de dealer bij deze in mijn ogen garantiekwestie, wel een bijdrage vragen voor "verbetering" of wel vergoeding nieuw voor oud, omdat je bij vervanging in feite een stukje verbetering hebt. Maar uit oogpunt van klantgerichtheid zou hij dan mijns inziens niet goed bezig zijn. Ik ga er altijd vanuit dat een dealer ook graag heeft dat je na afloop van de garantie nog klant blijft, maar dat is schijnbaar niet altijd het geval. Dan nog het puntje slijtende onderdelen. Natuurlijk is de koppeling een slijtagegevoelig onderdeel, net zoals banden, remmen etc. Het probleem is echter dat dit, zeker voor een niet proffessional, niet zichtbaar en/of meetbaar is bij aanschaf, in tegenstelling tot de banden en remmen. Je had dit dus op geen enkele wijze kunnen voorzien, en gezien de km-stand was dit ook niet te verwachten. En geen enkel onderdeel van de auto heeft het eeuwige leven, daarvoor is de garantie mede voor bedoeld toch? Zoals ik het zie sta je sterk en mede door het woord TOPoccasion wordt de indruk gewekt dat je niets hoeft te vrezen als het om garantie gaat. Overigens is deze garantie vast ook voor een groot deel verwerkt in de aanschafprijs. Ik deel de mening van Arjan, je staat echt in je recht.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ben het helemaal met dit bovenstaande eens... alleen één probleem, in nederland is JE GELIJK HALEN HEEL IETS ANDERS DAN JE GELIJK KRIJGEN.. mocht het er op aankomen ZIJN NIET WIJ, OOK NIET EEN DEALER, maar uiteindelijk een rechter beslist de uitkomst tussen beide partijen. ik zou zeker voorzichtig zijn door te roepen ''JE STAAT IN JE RECHT'' of zijn er mensen die bij voorbaad de uitkomst al kunnen voorspellen?

zomaar even een regel uit de BOVAG garantievoorwaarden

Garantiebepalingen behorende bij een BOVAG Garantiepas
1. De garantie wordt door de verkoper verleend voor een periode van zes maanden na afgifte van dit bewijs. De garantie geldt voor de koper en niet voor opvolgende rechtverkrijgenden.
2. De garantie betreft zowel het herstel VAN GEBREKEN DIE TEN TIJDE VAN DE AANKOOP NIET WAARNEEMBAAR WAREN, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode tengevolge van normaal gebruik zijn ontstaan......????? dit laatste kun je heel breed opvatten.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Ja, dat is wel zo, Paul, maar er bestaat OOK nog consumentenbescherming............
Je mag in alle redelijkheid van zo'n produkt verwachten dat het langer meegaat dan nu het geval is.

Roepen dat het een slijtagedeel is, slaat nergens op.
De hele auto is een slijtagedeel. Indien de koppeling NIET onder de garantie valt, dan zal dat ongetwijfeld als EXTRA vermeld staan....?

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Het slippen kan ook weer overgaan, wacht even een paar weken af voordat je een reparatie laat uitvoeren. Naast een versleten koppeling kan het euvel ook te maken hebben met het stelmechanisme in de drukgroep (Luk SAC) of met het druklager.

robertm (0), 17 jaar geleden

Nou, ik heb met de desbetreffende dealer telefonisch overleg gehad en vervolgens e.e.a. per email naar hen toe bevestigd.

Mijn schriftelijke reactie:

Beste heer,

Zoals zojuist telefonisch besproken, is mijn auto gisteren voor een reguliere onderhoudsbeurt bij garage Kerkhof en Visscher in Tiel gebracht.
Geconstateerd is dat de koppeling slipt en vervangen moet worden. Hier is mij verteld dat gezien het feit dat de auto bij Renault Mafait in Weesp is gekocht de garage in Tiel niet mag overgaan tot reparatie voordat er goedkeuring is van Mafait. Ook de importeur heeft in eerste instantie doorverwezen naar Mafait in Weesp.

Gisteren is hierover overleg geweest tussen Kerkhof en Visscher en Mafait. Ik heb daarnaast nog zelf contact gehad met de heer xxx en deze vertelde mij dat de verkoper niet meer werkzaam is bij Mafait en hij zelf geen beslissing hierover kan nemen. Vandaar dat ik ben doorverwezen naar u.

Gezien het feit dat ik deze auto nog geen jaar in mijn bezit heb en de auto met top-occasion garantie is aangekocht verwacht ik dat deze auto in top conditie had moeten zijn. Derhalve verwacht ik dan ook dat ik probleemloos met deze auto had moeten rijden en niet binnen een jaar geconfronteerd zou worden met een slippende koppeling.
Er is mij inmiddels ter ore gekomen dat bepaalde zaken niet vallen onder normale garantie. Voordat het steekspel gaat beginnen over slijtonderdelen en wat valt mogelijk wel en niet binnen garantie valt, wil ik melden dat de auto onder normale omstandigheden door mij is gebruikt. Ik trek er geen karren of caravans mee en inderdaad ben ik zuinig op mijn banden. De historie van de auto was bij aankoop volledig bij jullie bekend, prima auto en altijd goed onderhouden door Mafait en zeker met het keurmerk top-occasion een risicoloze aankoop.

Gaarne verneem ik uw voorstel om tot oplossing van deze zaak te komen.

Hieronder de reactie van de dealer:

Geachte heer,

Bij deze kan ik u berichten dat wij u verzoek hebben beoordeeld.
Helaas kan ik geen gehoor geven aan uw verzoek. U heeft de auto gekocht met Top Occasion garantie. Deze garantie is zonder meer veelomvattend echter niet dekkend voor alle onderdelen van een automobiel.
Zoals in de algemene voorwaarden van de Top occasion garantie staat omschreven vallen normale slijtage delen niet onder deze garantie.
Daar wij begrip hebben voor uw situatie heeft de heer xxx u een coulance van 20% aangeboden op de door ons uit te voeren reparatie.Desgewenst kunt u met de receptie van Weesp een afspraak maken voor herstel.
In vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd.

Mijn stemming:

Tja, ik vind dit erg teleurstellend temeer omdat de dealer geen overleg heeft gevoerd met de importeur. Dit doet mij vermoeden dat de zaak door Mafait niet zo serieus wordt genomen.
Ik heb met Mafiat gesproken en aangegeven dit ik het gedane voorstel van 20% korting onvoldoende vind en heb aangegeven dat ik op z'n minst had verwacht dat deze zaak ook met de importeur zou worden bespreken. Nou, ze zeggen dat ze dit morgen best willen doen alleen zien ze geen reden waarom de importeur hierin een bijdrage zou willen leveren!
Nou, dat geeft dan even aan hoe betrokken en volhardend de zaak wordt behandeld door Mafait.

Robert

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Garantiebepalingen behorende bij een BOVAG Garantiepas
1. De garantie wordt door de verkoper verleend voor een periode van zes maanden na afgifte van dit bewijs. De garantie geldt voor de koper en niet voor opvolgende rechtverkrijgenden.
2. De garantie betreft zowel het herstel VAN GEBREKEN DIE TEN TIJDE VAN DE AANKOOP NIET WAARNEEMBAAR WAREN, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode tengevolge van normaal gebruik zijn ontstaan.

even een advocaat op de zaak zetten, voor een WAS, KNIP EN SCHEER BEURT. ik zeg altijd: indien ik het gevoel krijg dat ze me NAAIEN dan wil ik ook KUSSEN.... en helaas zul je hiervoor in de pen moeten klimmen en moeten knokken, diep triest ''DAT NOEMD MEN TEGENWOORDIG SERVICE'' die je in goed vertrouwen en op de koop toekrijgt..........................

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat Bovaggarantie hier NIET van toepassing is en dat de gewreekte Top Occasiongarantie iets is wat dealers/importeur ZELF verstrekt. Maar dat maakt in deze ook weinig uit!
De dealer gooit het (zoals ALTIJD) op slijtagedelen. Lekker makkelijk. Maar zo werkt het niet!
NAAST die o zo mooie (dus NIET) Top Occasion garantie bestaat er ook nog zoiets als consumentenrecht.
Dat weet de dealer ook wel maar daar gaan ze standaard aan voorbij. Ze willen je wel een auto verkopen, maar hebben een bloedhekel aan onkosten.

Om dit recht te willen halen, zul je moeten "vechten". Vanaf NU moet je ALLE contacten en correspondentie OP PAPIER laten verlopen. NIKS telefonisch want dat breekt je later op omdat je dan NIKS kunt AANTONEN.

FF simpel door de bocht: beide partijen hebben verplichtingen.

De klant dient de auto te onderhouden volgens de richtlijnen. Ik neem aan dat dat gewoon gebeurt. Klant zegt ook dat de auto NORMAAL gebruikt wordt. Daarmee voldoet de klant aan zijnverplichtingen en klopt terecht aan bij de dealer voor garantie. De koppeling laat het namelijk wel ERG snel afweten!
Nu de dealer het op "slijtagedelen" gooit, wordt het interessant. De dealer zegt dus feitelijk dat het "normale" slijtage is.... Indien hij dit weer herroept en stelt dat de auto dan wel erg stevig gebruikt zal zijn, dient HIJ dat dan maar aan te tonen.

Voordeel van de klant in deze is het feit dat het kennelijk een structureel probleem is bij dit type auto.

Aangetekende brief opstellen en de dealer wijzen op zijn verplichtingen om de klacht te verhelpen.
Of dit nu onder Top Occasion garantie valt OF onder het Consumentenrecht zoals beschreven in het Nieuw Burgerlijk Wetboek, maakt eigenlijk niet uit: de klacht zal moeten worden verholpen.

Laat je NIET verleiden door contacten te gaan onderhouden met de importeur. De auto is verkocht EN geleverd door MAFAIT. DIE moet dus zorg dragen voor de verdere afhandeling. Als hij daarbij dan geld van of via de importeur moet gaan of wil gaan verhalen, is dat HUN probleem en NIET dat van de klant.....

Het voorstel van 20% coulancekorting is dan ook een lachertje. 20% korting WAAROP? Op de onderdelen?
Op het uurloon? OF op de totaalprijs?? Dat maakt namelijk allemaal nogal wat verschil uit, met name voor de dealer!!
Mochten er mensen zijn die hiaten in deze filosofie zien, lezen wij dit uiteraard allemaal graag..!!

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Laat je NIET verleiden door contacten te gaan onderhouden met de importeur. De auto is verkocht EN geleverd door MAFAIT. DIE moet dus zorg dragen voor de verdere afhandeling. Als hij daarbij dan geld van of via de importeur moet gaan of wil gaan verhalen, is dat HUN probleem en NIET dat van de klant.....[/quote]
Heeft namelijk ook geen zin. Zie ook dit welbekende topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
De importeur stelt dat elke dealer een eigen onderneming is en kan derhalve niets voor je betekenen.

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 17 jaar geleden

Als de TOP Garantie normale slijtage niet dekt, dan toch zeker wel abnormale slijtage ten gevolge van waarschijnlijk defecte hydrolische cylinders. (bekend probleem)

Ik heb veel problemen met mijn laguna, maar gelukkig niet met mijn dealer.

Mijn koppelingsplaten zijn keurig vervangen bij 120.000km na een bekend probleem met de cylinders eerst opgelost te hebben. Het een sluit het ander namenlijk niet uit. Geen enkele discussie nodig gehad, alles nieuw.


geef niet toe.

teunissen (0), 17 jaar geleden

is de bediening van de koppeling wel hydraulisch ??,ik weet niet beter dat de
renault hier een kabel voor gebruikt, maar ik kan het mis hebben natuurlijk .

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Eerst op problemcar kijken voor je een gebruikte auto aanschaft.

Dan koop je gewoon nooit een gebruikte Renault.(zonder extra lange garantie)
BOVAG garantie zegt helemaal niets,blijkt toch erg vaak en vooral bij renault.
Zorg er voor dat als je toch beslist een renault wilt (beetje vreemd), je hem koopt bij een bedrijf wat zeer goed bekend staat.
En laat vast leggen wat er NIET onder garantie valt.

De versleten koppeling zou normaal garantie moeten wezen, maar je zult de laatste
niet zijn die hem toch niet krijgt omdat er gewoon erg vaak wat aan die auto's mankeerd.
Als een dealer nu al zijn eigen merk niet meer hoog wil houden (ze laten gewoon hun klanten vallen) wie durft
in de toekomst zo'n auto dan nog particulier te kopen of bij de handel.

Als je je bandenspanning wilt veranderen (MOET JE naar de dealer)
De computer dame in de auto zegt zelf ook regelmatig"Storing : GA NAAR DE DEALER)

Dus ik denk dat het renault probleem zichzelf oplost.(Geen hond wil die auto gebruikt nog hebben in de toekomst)

Leuke auto rijd lekker (maar wel binnen de garantie)

(R)egelmatig
(E)rgernis
(N)adat een
(A)uto dealer zich er
(U)it
(L)ul
(T)
Oiram

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Buiten het feit of het nou wel of geen garantie is, ga je toch niet zo met je klanten om!.
Dit lijkt toch helemaal nergens op.
Reken erop dat je flink hebt moeten dokken voor die top occasion garantie, en dan word je zo weg gestuurd.
Ik heb ook voorbeelden van top occasion gezien met droogte scheuren in de banden en recirculatieklep kapot en ruitesproeiervat met scheur en lekke uitlaat.
Dit geconstateerd een week na aankoop!.
Die jongen was terug gegaan, de reactie was stuitend, dit viel niet onder de garantie.
Behalve de recirculatieklep en het vat.
Deze auto word toch op een aantal punten gecheckt en als dat goed is word het een top occasion.
dan hadden ze dit toch tegen gekomen?.
Gewoon niet naar gekeken dus, maar wel een klant er voor op laten draaien.
De banden en uilaat kreeg tie na veel geharrewar voor inkoopprijs.
En daar kon die het mee doen,punt.
Garantie hebben is een, maar krijgen is heeeeeeel wat anders.

cielie (0), 17 jaar geleden

de dealer stopt bij elke verkochte topoccasion een bedrag in een "pot",is er na de garantie periode nog budget over krijgen ze dat terug,dus als ze er onder uit kunnen komen,dan doen ze dat.
de dealer zou bv creatiever met zo'n probleem kunnen omgaan,koppeling is slijtagedeel,valt buiten de garantie,druklager dat lekt of z'n werk niet goed doet,valt wel onder de top,als ze de voorschriften inmiddels weer niet bijgesteld hebben.bak moet er dan toch uit,zelf de koppelingset betalen,dealer arbeid en de rets van de onderdelen laten claimen bij topoccasionburo. misschien kun je er wat mee,als de dealer mee wil werken met deze constructie.
succes.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Er is volgens mij iets van de consumentenbond ergens dat als je ergens garantie op geeft dit ook voor slijtage onderdelen geldt.

Voorbeeld, je koopt een auto met 6 maanden bovag garantie en na 5 maanden zijn je remschijven op. (uiteraard rij je geen 200.000 dan). Moeten gewoon onder garantie vervangen worden.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Overigens, hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je koppeling echt slipt. Ik heb ook soms last van een slippende koppeling, en na 2 - 3 weken rijden verdwijnt het weer. Schijnt een of ander niet lekker afstellingsmechanisme te zijn.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Overigens: tip: Naar de Autorai en groot bord met "koop geen Renault" gaan staan. Wedden dat ze opeens luisteren.

robertm (0), 17 jaar geleden

Tja, daar ben ik weer.
Heb inmiddels opnieuw contact gehad met de dealer en inmiddels is het coulance-% opgelopen tot 50%.
Ik heb aangegeven dat ik hier niet mee accoord ben en heb ze gevraagd dit voorstel schriftelijk te doen.
Nu heb ik het voorstel op papier en wat denk je, koppeling slipt niet meer!!???

Ja, en wat nu te doen?

Robert

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

vandaar de naam renault.. rottigheid en narigheid achtervolgen u lange tijd, alsof de duvel er mee speelt......

paul,

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Toch geinig, op 25 maart al voorzien dat het ook weer over kan gaan. De zelfstellende drukgroep heeft zich bijgesteld. Ik zou gewoon met deze koppeling door blijven rijden. Waarschijnlijk is er weinig aan de hand.
Als je uiteindelijk toch een keer de koppeling gaat vervangen, doe dan ook een nieuw druklager erin. Druklager vervangen bij het vervangen van de koppeling is altijd verstandig. Een druklager kan namelijk ook problemen veroorzaken, alsof je met je linkervoet op de koppeling blijft rijden.

Groetjes,
Erik

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Ik heb het nou al 3 a 4 keer gehad. Ben inmiddels dikke 100.000 km verder sinds de eerste keer dat het gebeurde.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Speerpunt]Ik heb het nou al 3 a 4 keer gehad. Ben inmiddels dikke 100.000 km verder sinds de eerste keer dat het gebeurde.[/quote]
en staat de auto inmiddels al op marktplaats ? moet er niet aandenken dat ik met zo'n auto het pad op moest...

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Een Franse auto met een koppeling met Franse Slag...?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ach ja, als je renault rijd kijk je hier niet meer van op.

sgm (0), 17 jaar geleden

[quote=Speerpunt]Overigens, hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je koppeling echt slipt. Ik heb ook soms last van een slippende koppeling, en na 2 - 3 weken rijden verdwijnt het weer. Schijnt een of ander niet lekker afstellingsmechanisme te zijn.[/quote]
Lijkt meer op wat olie die ergens uit loopt en dan op de koppeling terecht komt. Na een tijdje is die olie verstookt/vastgekoekt en dan slipt de koppeling niet meer.

Santa (0), 17 jaar geleden

Indien er olie op de plaat komt, BLIJFT dat problemen geven.
Veelal blijft de koppeling dan trillen bij het laten opkomen.
Lijkt mij HIER geen sprake van.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sgm][quote=Speerpunt]Overigens, hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je koppeling echt slipt. Ik heb ook soms last van een slippende koppeling, en na 2 - 3 weken rijden verdwijnt het weer. Schijnt een of ander niet lekker afstellingsmechanisme te zijn.[/quote]
Lijkt meer op wat olie die ergens uit loopt en dan op de koppeling terecht komt. Na een tijdje is die olie verstookt/vastgekoekt en dan slipt de koppeling niet meer.[/quote]
vergeet dit maar rustig.... indien de plaat versmeert wordt met olie verzadigt deze zich en is het einde verhaal.

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.