Renault Laguna: laguna stilgevallen, uurt later terug kunnen starten, nu helemaa

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 rn

hallo iedereen,

hopelijk kan iemand me een idee geven wat er scheelt met mijn renault laguna 1.8 benzine uit 1994. Ik heb 85000 km op de teller.

de motor draaide altijd heel soepel en stil.
Ik was net door de keuring geraakt. Had er nieuwe banden op laten steken en had een sleutel laten bijmaken omdat de oude kapot was (het plastiek was gewoon kapot). Het gaat om een gewone sleutel, zonder cv of afstandbediening. Dus geen enkele electronica er in.

Het verhaal begon op maandag 11u00. Was op weg naar de apotheek, toen plots de motor stilviel.
Net voor dat gebeurde rook ik een slechte geur in de wagen en een licht gefluit en ook een beetje een schurend geluid maar heel lichtjes. En toen hij uiteindelijk stilviel kwam er een beetje rook vanonder de motorkap maar echt heel weinig. (nadien concludeerde ik of meende ik te kunen concluderen dat wat ik had geroken verdampte koelvloeistof of eventueel olie was maar ben het niet zeker).
Bij dit alles had ik geen enkel waarschuwingslampje zien branden. Ik had tevens nog voldoende benzine. Oliepeil en koelvloeistofpeil waren nog voldoende hoog.

Ik parkeerde de in panne gevallen wagen met veel moeite, en ging naar huis. een uurtje later ging ik terug, en deed wat water in het koelvloeistofreservoir. Geen idee waarom ik dat deed, gewoon omdat ik toch iets wou doen.
Ik stapte in de wagen en hij startte bijna onmiddellijk. Iets moeilijker dan anders maar toch, relatief snel. Hij reed zonder het produceren van stank, zonder fluiten, zonder lawaai, zoals hij eigenlijk altijd had gereden.
Het ritje duurde maar amper 3 minuten want het was maar 800 meter rijden.
Het feit dat ik toen nog kon rijden doet me vermoeden of concluderen dat de motor niet was vastgelopen door een tekort aan olie of gebrek aan koelvloeistof of whatever en dat de motor zelf niet om zeep kan zijn.
Ik ging naar boven, naar mijn huisje, ging een uurtje later terug, startte de motor en liet hem 5 min ter plekke draaien in stationair. Alles leek normaal al moet ik zeggen dat de dampen uit de uitlaat de erste 2 minuten nogal wit en nat waren. Ik deed de motor terug uit, en wou hem tterug starten maar toen gebeurde er helemaal niks meer. NIks. Zelf de motor deeed geen eueueueueueeueueue meer; Dus de startmotor deed ook niks meer.
Ik checkte de bougies en die leken een beetje vuil maar niet echt versleten. (ik weet niet of ik me vergis). Ik haalde mijn batterij er uit, bracht deze naar de lokale garagist, die ze me gratis oplaadde. Hij zei me dat de batterij nog goed was dus dat het niet aan de batterij kon liggen. Hij heeft me echter niet duidelijk gemmakt of ze wel diende opgeladen te worden. Het vreemde is dat het een batterij is uit 2003, varta model, en de groene stip op de zijkant is volgens de fabrikant het teken dat ed batterij nog goed is.

Toen ik nog eens probeerde de wagen te starten hoorde ik eueueueueueueeueu (de startmotor die trachte zijn werk te doen neem ik aan) maar dat geluid sterfde uit tot ik helemaal niks meer hoorde.

Misschien te vermelden waard is dat de koelvloeistof oranje lijkt. de radiator ziet er nog goed uit.

Hopelijk hebben jullie enkele ideetjes. Heb op deze site alles gelezen betreffende dit probleem maar hopelijk kunnen jullie met al deze details toch mss iets vertellen.
groetjes

ps: heb me al doodgezocht naar de starmotor, startrelais, massa... en alles wat ik reeds heb gelezen maar kan niet echt iets terugvinden.

vloekertje

Geplaatst door vloekertje , lid sinds 13 jaar geleden

41 Reacties

markievandetuftufclub, 13 jaar geleden

een teken op de batterij zegt niks natuurlijk die moet je doormeten.... En het kan zijn dat deze dus niet goed bijgeladen word door je dynamo. Dan heb je onbelast nog voldoende maar belast te weinig. Deze moet ruim 12V hebben onbelast en met draaiende motor 14V aangeven door je dynamo bijdrage...... Heeft de garage waar je de accu heb weggebracht deze opgeladen? want dat is niet helemaal duidelijk. En de startmotor kun je zo vinden deze zit op je vliegwiel aan de startmotor zit de relais. Draden kun je nakijken of deze nog goed contact maken niet gecorrodeert zijn.

vloekertje, 13 jaar geleden

[quote=markievandetuftufclub]een teken op de batterij zegt niks natuurlijk die moet je doormeten.... En het kan zijn dat deze dus niet goed bijgeladen word door je dynamo. Dan heb je onbelast nog voldoende maar belast te weinig. Deze moet ruim 12V hebben onbelast en met draaiende motor 14V aangeven door je dynamo bijdrage...... Heeft de garage waar je de accu heb weggebracht deze opgeladen? want dat is niet helemaal duidelijk. En de startmotor kun je zo vinden deze zit op je vliegwiel aan de startmotor zit de relais. Draden kun je nakijken of deze nog goed contact maken niet gecorrodeert zijn.[/quote]
het was een man uit een bedrijf die eigenlijk koetswerk herstelt die de abtterij teste en had opgeladen. MAar ik kreeg de indruk dat hij niet geod overweg kon met het interpreteren van de resultaten die zijn toestelletje gaven.

en mijn vliegwiel, waar zit dat? hoe kan ik deze het makkelijkste checken, tis te zeggen, de relais onderzoeken?

en kan het aan mijn batterij liggen dat ik plots stilviel tijdens het rijden?

markievandetuftufclub, 13 jaar geleden

Ik zou beginnen bij je accu. Eerst doormeten hoeveel prik je nog daarin heb onbelast en met draaiende motor Probeer eventueel eens te starten met startkabels. De accu kan namelijk nog een goeie 12 volt aan geven en bij starten (belasting) erg terugvallen dan is deze kapot. Dan je massa controleren kan ook slechte sluiting zijn. Je vliegwiel zit tussen je versnellings bak en je motorblok onder je termostaat zeg maar...... Ergens daarop staat je startmotor met relais gemonteerd als het goed is. Als je je contact omdraait heb je dan wel je controle lampjes? en doen je kleinstroomverbruikers het wel binnenlampje enz? zit er een startonderbreker op? En als je je motor draaiend krijgt controleer dan eens de batterij spanning..... zo controleer je de dynamo maar naar het hoort heb je daar ook een controle lamp in je dashbord voor

vloekertje, 13 jaar geleden

bedabkt voor je tijd alvast.
Ik heb gen meettoestel dus dat zal je nei graag horen, want ik weet meten is weten.
Startkabels heb ik ook niet. Ik zou hem kunnen starten door hem van de helling te duwen maar heb schrik dat ik zo mss de wagen nog meer ga beschadigen.
Ik denk niet dat ik een startonderbreker heb, het is een zeer basic uitvoeering die ik heb. Zonder boordcomputer, zonder cv. Alle kabels van en naar mijn batterij heb ik gecheckt en lijken proper.

Als ik tracht te starten, dan heb ik controlelampjes en alles wat electrisch is doet het ook. ruitenwissers, en zo , lichten, koplampen, alles werkt.

Mocht de man van de pechverhelping komen, denk je dat deze het probleem zou kunnen lokaliseren. (ik heb het niet over repareren maar gewoon constateren wat de oorzaak is?)
Dan ben ik iets beter voorberied als ik naar de garagist ga.
Ik heb gisteren een programma op een franse zender gezien omtrent garagisten. Ongelooflij. Met een perfecte wagen gingnen ze naar vier garagisten. De rekening liep op van 200 tot 1000 euro voor het vervangen van perfecte remschijven, veringen,... Van de veeir geteste garagisten waren er vier oneerlijk. Das toch wel erg.

Zelf heb ik het ook voorgehad. Ik vroeg aan de garagist , toen ik de wagen pas had gekocht om er mee naar de keuring te gaan. En mocht hij er niet doorgereaken, dan zou ik hem toch betalen voor zijn tijd en zijn nummerplatnee en zo en dan het werk verrichten wat nodig zou zijn. Wat had hij gedaan? Hij had zogezegd al op voorhadn al mijn remmen moeten vervangen. en dat koste 400 euro. Lekker, zonder me te verwittigen had hi dat gerepareerd . "Volledig nieuwe remmen" zei hij. Toe, ik dat later met een vriend checkte bleek dat een grove leugen te zijn. het is daarom dat ik zo aandring op info en kennis van jullie. Omdat ik met kennis van zake, in de mate van het mogelijke, naar dae garagist kan gaan.

sjaak10918 PRO, 13 jaar geleden

zoals ik het lees, is de oorzaak dat de auto niet meer loopt een (te) lege accu. Eerst heb je te weinig stroom voor de ECU (motorcomputer) en de ontsteking (vonken voor de bougies). Hierdoor stopt de motor. Na een enkele minuten is de accu een beetjes hersteld (iets meer spanning) en kon je weer starten en ff rijden. Te weinig stroom; dus de auto stopt weer. Een uur hersteltijd, dan start de auto weer en kan ie ff lopen, tot de accu weer te leeg is. Nu is de accu zover leeg dat er niet meer gebeurt.

Oorzaak van de lege accu is waarschijnlijk dat de dynamo niet meer bijlaadt.

Als eerste zou ik een nieuwe accu kopen, een accu van 2003 is al een heel eind aan het eind van zijn acculeven. Waarschijnlijk start de auto gewoon weer. Ook zou ik een digitale multimeter kopen (bij de gamma voor ongeveer 10 euro) en de gebruiksaanwijzing lezen hoe je moet meten. Dan kun je op de accupolen meten hoeveel volt de accu geeft (bij stilstaande motor); bij een volle accu zal dat iets boven de 12 volt liggen. Bij draaiende motor moet dan ongeveer tussen de 13.8 en 14.4 volt liggen. Meet je dezelfde spanning als bij stilstaande motor, dan laadt de dynamo niet bij en gaat dus je accu alleen leger. Meet je een veel hogere spanning dan 14.5 volt, dan maakt je dynamo de accu kapot (overladen).

Kun je weer ff verder. Succes Sjaak

vloekertje, 13 jaar geleden

Man man man, dat noem ik dus echt het antwoord van een pro. echt waar, bedankt. Je maakt me echt blij .
Alles wat je verteld lijkt me ook heel logisch en goed onderbouwd. Echt bedankt.
vooral het verhaal dat mijn wagen stopte tijdens het rijden door de platte accu was iets waar eigenlijk niemand aan had gedacht.
Ik koop zo snel mogelijk dat toestelletje, meet de batterij uit, en zonodig kooop ik een nieuwe hier in de plaatselijke winkel voor 55 euro/
Loop ik echter niet het risico ze terug kapot te maken als de dynamo de boosdoener is?

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord en iedereen die je voorging.
groetjes uit schaarbeek

vloekertje, 13 jaar geleden

[quote=sjaak10918]zoals ik het lees, is de oorzaak dat de auto niet meer loopt een (te) lege accu. Eerst heb je te weinig stroom voor de ECU (motorcomputer) en de ontsteking (vonken voor de bougies). Hierdoor stopt de motor. Na een enkele minuten is de accu een beetjes hersteld (iets meer spanning) en kon je weer starten en ff rijden. Te weinig stroom; dus de auto stopt weer. Een uur hersteltijd, dan start de auto weer en kan ie ff lopen, tot de accu weer te leeg is. Nu is de accu zover leeg dat er niet meer gebeurt.

Oorzaak van de lege accu is waarschijnlijk dat de dynamo niet meer bijlaadt.

Als eerste zou ik een nieuwe accu kopen, een accu van 2003 is al een heel eind aan het eind van zijn acculeven. Waarschijnlijk start de auto gewoon weer. Ook zou ik een digitale multimeter kopen (bij de gamma voor ongeveer 10 euro) en de gebruiksaanwijzing lezen hoe je moet meten. Dan kun je op de accupolen meten hoeveel volt de accu geeft (bij stilstaande motor); bij een volle accu zal dat iets boven de 12 volt liggen. Bij draaiende motor moet dan ongeveer tussen de 13.8 en 14.4 volt liggen. Meet je dezelfde spanning als bij stilstaande motor, dan laadt de dynamo niet bij en gaat dus je accu alleen leger. Meet je een veel hogere spanning dan 14.5 volt, dan maakt je dynamo de accu kapot (overladen).

Kun je weer ff verder. Succes Sjaak[/quote]
Dus ik zal effe een kleine samenvatting maken van wat ik zal doen.

Ik ga naar de gamma, koop een miltimeter, doe mijn motorkap open en plaats de klemmen van de multimeter op de + en - pool.
Dan moet ik, omdat de motor niet werkt, iet s meerdan 12 volt meten.
Meet ik miinder dan is de accu leeg of dood.
Ik koop dan een batterij, plaats deze in de wagen en meet met de motor uit hoeveel volt er op de polen is. Dit zal meer dan 12 volt zijn. Dan tracht ik de wagne te staarten en dat zou moeten lukken. Met draaiende, stationaire motor, meet ik nu opnieuw aan de polen en dit moet ongeveer 14,5 volt zijn. Is dit meer, dan is de dynamo de nieuwe batterij aanhet kapotmaken. Is het echter maar evenveel als doen de motor niet aanstond dan is de dynamo weellicht kapot (of is er alleszins iets mis met de dynamo, draadje of zo).

Is dit de juiste interpretatie ?
ps: als ik het goed heb begrepen zal ik zelf de wagen niet kunen aanduwen en hem al rijdende starten. en ook niet met startkabels? of wel maet startkabels maar zal de batterij onmiddellijk terug leeg ziiijn?

vloekertje, 13 jaar geleden

ik was eigenlijk vergeten melden dat toen ik mijn wagen terug voor mijn deur kon starten, ik de dynamo/alternator (weet niet juist wat dat stuk heeft, daar waar er zo'n riem aanzit die rond een antal assen draait), toch een heel vreemd lawaai hoorde maken. Ik bedoel, alsof er af en toe iets meer lawaai was en iets rammelde. Ik kan het moeilijk omschrijven.

markievandetuftufclub, 13 jaar geleden

dan zou de dynamo goed de oorzaak kunnen zijn van de hele ellende ik zou deze gelijk meevervangen. Nieuwe batterij kan wellicht beter tegen een keer leeg zijn dan je oude dus daar zou ik je niet druk over maken. Hou de werkwijze van sjaak aan als je een nieuwe accu haalt is deze vol en kun je zo overplaatsen. En kun je zo weer starten. daarna meten met je multimeter en zo nodig je dynamo vervangen.

vloekertje, 13 jaar geleden

hartelijk dank. zal ik zeker doen.

maar als ik mijn ruitverwarming, verwarming, verlichting, en alles wat energie vreet, aansteek, dan werkt alles hheel goed. is dat geen indicatie dat de batterij eigenlijk nog goed is? Of ka dit alles ook nog goed werken met een batterij die niet sterk genoeg meer is voor de startmotor te doen werken?

sjaak10918 PRO, 13 jaar geleden

Als alles wat jij zegt het goed doet, dan zou de accu wel goed moeten zijn. De verwarming wordt warm door de motor dus heeft er niets mee te maken, alleen de blower/ventilator draait op stroom. De ruitverwarming mag ook niet werken bij een stilstaande motor anders zou je accu snel leeg zijn (kan ook nog een oorzaak zijn van je lege accu, maar dat terzijde). Als je verlichting voldoende fel is als de motor uitstaat, dan zou ik eerder geneigd zijn om te denken aan een slechte startmotor of een kapot startrelais (ivm de geur / rook) Maar dan nog, je kunt de accu meten (als omschreven in #6), kun je dingen uitsluiten.
(ps een multimeter heeft meestal geen aansluitklemmen, maar geisoleerde meetpunten (pen aan een draad)

Sjaak

markievandetuftufclub, 13 jaar geleden

maar als het een slechte startmotor of startmotor relais zou kunnen zijn hoe kan de auto dan onder het rijden ''dood'' vallen?

kleijn, 13 jaar geleden

laat nu eerst eens naar je dynamo cq accu kijken .
dat die dood valt klopt .
er zijn dingen die stroom nodig hebben
zolang die stroom heeft gaat dat nog
accu leeg auto dood .

als auto loopt dynamo testen .
werkt starter motor niet.?
remedie--- nieuwe accu plaatsen

sjaak10918 PRO, 13 jaar geleden

@ vloekertje

Wij kunnen vanachter de computer jou auto niet zien en moeten dus van de informatie uitgaan die jij geeft. Als je nu eens begint met de accu (Zoals in # 2 gezegd is ) dan kun je van dat gegeven uit verder zoeken (of niet natuurlijk, als de accu de boosdoener is).

Sjaak

vloekertje, 13 jaar geleden

een kleine update.
Ik heb gisteren mijn batterij laten opladen bij de batterijboer (zoals jullie dat in nl zo mooi noemen) en heb ze net terug in de wagen geplaatst. Geen effect. Wel heb ik heel goed geluisterd en heb het gezoem van mijn benzinepomp gehoord.
Voor de rest is er niks veranderd. Alk ik de sleutel volledig omdraai hoor ik een geklik achter de klok en gaat deez eventjes uit, alle andere dashbord lampjes blijven dan branden. Zodra ik de slleutel loslaat (en de wagen normaal zou moeten draaien,) gaat het klokje terug aan , en blijven alle andere dashbordlampjes branden. De startmoter doet helemaal niks.

Ik weet het, jullie gaan me zeggen dat ik de wagen ens moet aanduwen maar ik heb het geprobeerd en krijg geen beweing in die wagen omdat ik bergop geparkeerd sta. er staat meestal ook een wagen achter mij geparkeerd dus ik loop het gevaar tegen de wagen achter mij te botsen zodra ik de handrem afzet.

Wel heb ik me lid gemaakt van touring en dat houdt dan in dat ik ze hopelijk al zaterdag kan bellen (zodra ze de betaling hebben ontvangnen die ik vandaag heb gedaan). Dan kan de man van touring al eens de starter, dynamo,... enz doormeten en zal ik nog meer weten. Slaagt hij er in de wagen te rrepareren, zoveel te beter, zoniet laat ik de wagen slepen tot bij de garagist. Ik heb goed nieuws. Ik heb ondertussen al contact gehad met een verkopeer van onderdelen die me 40 euro voreg voor de starter en 30 voor de dynamo. Ik heb hem gezegd dat ik hem ging contacteren zodra ik wist wat ik nu nodig heb.

Ik verwacht niet dat jullie op deze post reageren (mag natuurlijk wel) want er is nog niet zo veel veranderd en ik zal dus pas binnen een aantal dagen meer weten. Ik houd julllie echter op de hioogte want er is niks zo verveledn als iemand die een topic opent met een vraag en dan nooit meer iets van zich laat horen. Tot binnenkort.

vloekertje, 13 jaar geleden

update waar jullie wel unnen op reageren:

goed nieuws:

ik heb de wagen van de helling geduwd, dankzij een heel vriendelijke man, en de wagen startte onmiddellijk en reed heel soepel. Wel merkte ik een laag maar niet zeer laag oliepeil dus heb er een litertje ingekpat.
Ik ben terug naar huis gereden en heb de wagen in dalende richting op het heuuveltje geparkeerd en heb de wagen uitgezet. Toen opnuiuew trachten te startte en lukte niet. Dus ik concludeer dat het 100 procent zeker de startmotor is.
De batterijboer zei me dat ik de strtmottor bij hem kan laten herstellen maar ben vergeten vragen wat dat dan zou kosten.
Mijn vraag is nu: klopt mijn conclusie en kan ik zelf deze startmotor er afhalen en er terug opsteken?

Het is een laguna,.

alvast bedankt voor jullie tijd en geduld. Ik hoop dat jullie me ook op dit laatste stukje kunnen helpen.

kleijn, 13 jaar geleden

ik weet niet of je garantie op de auto hebt maar gezien het verhaal over die remmen heb ik daar
zo mijn twijfels over dit is eigenlijk weer een klassieker laat de auto keuren voor aankoop .
maar goed heb je garantie op de auto laat hem dan alsnog keuren .
dan heb je op papier staan wat er kapot is .
is het je accu heb je geluk
maar daar stopt je auto niet van de een op de andere seconde.
start motor heeft niets met stilvallen te maken .
want dat deed die .
conclusie laten keuren en met keur rapport terug naar garage.
in de hoop dat ze je willen tegemoet komen.
ik neem aan dat je met keuring de apk mee bedoelt.

mvg willem2

vloekertje, 13 jaar geleden

Ik heb geen garantie. wat versta je onder "keuren voor aankoop? Heet dat in belgie niet " tweedehandskeuring"?
Het is de accu niet, dat blijkt nu al el denk ik.
Waarom die plots stilviel, geen idee.
(keuriing is inderdaad apk)

Hans4037 PRO, 13 jaar geleden

Het verhaal begon op maandag 11u00. Was op weg naar de apotheek, toen plots de motor stilviel.
Net voor dat gebeurde rook ik een slechte geur in de wagen en een licht gefluit en ook een beetje een schurend geluid maar heel lichtjes. En toen hij uiteindelijk stilviel kwam er een beetje rook vanonder de motorkap maar echt heel weinig. (nadien concludeerde ik of meende ik te kunen concluderen dat wat ik had geroken verdampte koelvloeistof of eventueel olie was maar ben het niet zeker).


Na het lezen van bovenstaand denk ik dat de startmotor mee heeft gedraaid ( licht gefluit en rook onder de motorkap) Daar door valt de auto wel degelijk stil ,de accu word ineens leeg getrokken doordat de startmotor helemaal aan vellen gaat en kortsluiting maakt door het meedraaien. Laat buiten de startmotor ook het contactslot controleren/ vernieuwen, anders gaat de nieuwe startmotor ook weer in rook op.

Hans

kleijn, 13 jaar geleden

dat zou kunnen ik weet niet hoe het in belgie heet.
maar zal zelfde zijn .
maar ik hoop dat het
over die accu wat al opgemerkt is van 2003
hoef je niet teveel van ter verwachten want die is op een haartje na dood.
ik hoop dat alles goed komt
mvg willem2

vloekertje, 13 jaar geleden

het contactslot vernieuwen? Blijkbaar heeft het feit dat ik mijn sleutel had vernieuwd er mss voor iets tussen? want het spande nogal maar dat probleem is er nu niet meer.

Alvast bedankt vor je raad. Ik

vloekertje, 13 jaar geleden

[quote=kleijn]dat zou kunnen ik weet niet hoe het in belgie heet.
maar zal zelfde zijn .
maar ik hoop dat het
over die accu wat al opgemerkt is van 2003
hoef je niet teveel van ter verwachten want die is op een haartje na dood.
ik hoop dat alles goed komt
mvg willem2[/quote]
bedankt willem 2
maar de batterijboer heeft hem opgeladen en zegt dat hij nog goed is. dus??

kleijn, 13 jaar geleden

ja inderdaad vloekertje gvd.
gaan we verder.hans zegt al starter motor ??.
en anders distributie ??versprongen .
het blijft frans he .
je weet maar nooit
mvg willem2

vloekertje, 13 jaar geleden

[quote=kleijn]ja inderdaad vloekertje gvd.
gaan we verder.hans zegt al starter motor ??.
en anders distributie ??versprongen .
het blijft frans he .
je weet maar nooit
mvg willem2[/quote]
Ik begrijp je antwoord niet goed.

update:
ben naet effe naar de winkel geweest, 1500 meter,. De wagen gestart dankzij de helling, en aan laten staan op de "parking van de winkel.
Toen ik terug thuis geparkeerd stond, effe de motorkap opengedan en kmoet zeggen dat ik de indruk had dat het dar eigenlijk toch wel redelijk warm was. Warmer dan normaal geen idee. %ijn temperatuurlampje in de wagen is toch niet opgelicht dus ik vermoed dat het nog binnen de perken is.
Of werkt de meter mss niet meer, en is er een probleem met de koelvloeistof?

kleijn, 13 jaar geleden

nee dat bedoelde ik niet.
ik bedoel de distributie maar dat is het niet want je rijdt ermee.
was zo maar een idee.
en ja 1500 meter rijden mag die wel een beetje warm zijn toch.
mvg willem2

vloekertje, 13 jaar geleden

Hij heeft ook 20 min stationair gedraaid op de parking.

Dus nu weten dat het de startmotor is; Nu denk ik er aan om ook mijn koelvloeistof te verversen. Het niveau is nog goed, maar ze is heel oranje/ Ligt dat aan de kleur van de vloeistof zelf of is het vervuild door corrosie, geen idee.

Wat ik al weet betreffende het volledig verversen:
de onderste buis van de radiator afhalen, en het water laten weglopen, en opletten dat het nergens de boel vuilmaakt. Dan door spolen met water en blijven gieten tot het water er proper langs de onderkant uitkomt.
Tevnes de nippel linksbovenaaan, aan de radiator , opendraaien. Of die nipel er volledig af moet of gewoon een kwartslag gedraaid moet worden weet ik niet.
Dan terug alles op zijn plaats zetten, er vloeistof ingieten, en een paar keer op de buisjes en zo nijpen dat alles goed doorloopt, en dan een tijdje stationair draaien,.. vergeet ik iets?

vloekertje, 13 jaar geleden

ps: heb er een literje olie 10w40 ingegoten. Kan dat geen problemen geven mocht er nog 4 liter 15w40 of zo inzitten?

kleijn, 13 jaar geleden

maakt niet uit als je er maae niet te veel ingooit

vloekertje, 13 jaar geleden

ja, idd.
Nu, de startmotor. Het kan dus datbetreffende, ook de kabels anar de starmotor zijn, of de zekeringen of het startrelais, die niet meer deugd. Of iets met de massa, las ik ergens.
Ik zou het te gek vinden de startmotor er af te halen, te laten reviseren en dat het dan mijn zekeringen blijkt te zijn.

vloekertje, 13 jaar geleden

op een ander forum schrreef iemand:
"Die warmte kan subjectief zijn.
Het is buiten ook niet al te warm op dit moment.
Ook omdat de auto een tijdje heeft staan lopen bij de winkel wordt het onder de kap een heel stuk warmer als anders.
Ik denk zelf dat je het probleem eerst in de startmotor moet zoeken.
Deze laten testen bij de "batterijboer", automaterialenhandel noemen we ze ook wel , dan weet je al heel veel meer.
Mocht de startmotor goed zijn, dan is het toch een stekkeraansluiting.

Ho! Wacht even! Er schiet me ineens iets te binnen!

Wanneer een Renault op leeftijd begint te komen willen ze nog wel eens last hebben van een defecte stekkerverbinding op de startmotor.
Het gaat dan om een klein schuifstekkertje wat op de startmotor is geschoven.
De draad aan dit stekkertje bekrachtigd het inspoorrelais van de startmotor.
Als dit relais is ingeschakeld zal de startmotor via een tweede, veel dikkere kabel, gaan draaien en de motor aanzwengelen.
Het betreffende stekkertje wil nog wel eens oxideren van binnen en hierdoor het genoemde mankement veroorzaken.
Oplossing is het afknippen van het stekkertje en vervangen door een nieuw stekkertje, de draad is lang genoeg hiervoor.
Hoeft geen origineel stekkertje te zijn, meestal wordt hiervoor een blauw AMP schuifstekkertje gebruikt.

Dan het probleem van de dynamo.
Het kan een samenloop van omstandigheden zijn dat net nu zowel de startmotor en de dynamo ermee ophouden.
Laat ook deze even doormeten en eventueel nakijken.

Antonio."
----------------------------

ik antwoordde: bedankt voor je tip en tijd.
Ik zal wellicht zaterdag touring wegenhulp bellen. Ik vermoed dat indien het een stekkertje is, dat ze dat wel ter plekke kunnen oplossen?

Ik vemoed dat de hersteller van touring dat allemaal wel zal doormeten? Dynamo, startmotor,...

markievandetuftufclub, 13 jaar geleden

begin daar nu eerst maar eens mee.......... startmotor en relais + draad aansluiting van de startmotor Daarna zou ik de dynamo controleren en eventueel je koelvloeistof verversen. Als je alles door elkaar gaat husselen kom je nergens je auto moet toch eerst eens zelfstandig starten......

sjaak10918 PRO, 13 jaar geleden

Van dat doormeten moet je ook weer niet te veel verwachten !! Je kunt bepaalde dingen wel meten maar dat is nog geen oordeel of iets GOED is of niet, alleen dat iets DOET wat het moet doen of niet.

Maar ik verwacht wel dat de hersteller van touring dingen kan uitsluiten en dan ben je wel weer een stap(je) verder.

vloekertje, 13 jaar geleden

Donderdag de betaling uitgeveored en Touring liet me aan de telefoon weten dat ze nog niks hebben ontvangen en dat het welllicht woensdag bij hen op de rekening zou staan. Dat wil zeggen dat ik hen pas donderdag kan laten komen en hopelijk heb ik dan vrijdag een gerepareerde wagen.
Ik houd jullie zeker op de hoogte.

vloekertje, 13 jaar geleden

touring is geweest; de pechverhelper heeft met eenbmetalen staaf op de startmotor geklopt en dat had geen effect. Hij heeft de wagen aangeduwd en toen onmiddellijk besloten dat het de startmotor is; hij belde naar een garagist en liet me weten dat het vervangen van de startmotor 155 euro zou kosten. Ik heb neen dank u gezegd. Ik heb namelijk een bedrijf gevonden die de startmotor en voorruit kan vervangen voor 160 euro. Het is wel 112 km rijden maar dat heb ik er voor over.

Ik wacht nu op antwoord van het bedrijf omdat ik hen heb gevraagd waar het precies is en wanneer ik kan langskomen.
heben jullie trouwens een idee hoelang dat duurt, het vervangen van startmotor en voorruit?

Dus de oplossing was: STARTMOTOR OM ZEEP, STARTMOTOR DIENT VERVANGEN TE WORDEN

Bedankt aan iedereen die me willen helpen heeft.
Zodra de wagen gerepareerd is post ik nog een laatste keer omtrent deze topic.
Groetjes

marcel1 PRO, 13 jaar geleden

Toch ook nog het contactslot controleren,omdat dit dus de oorzaak zou kunnen zijn dat de startmotor overleden is. Het zou jammer zijn als je nieuwe startmotor ook stukgaat hierdoor.

vloekertje, 13 jaar geleden

Ja ik heb een vermoeden dat he door mijn sleuel kwam. Ik had een nieuwe laten maken en die spande de eerste malen dat ik deze gebruikte. Het zou best eens kunnne dat bij het omdraaien van de sleutel om de wagen te starten, deze niet op zijn "rijdpositie" terugkeerde maar bleef hangen in de positie waarin je de leutel draait om te starten. en dat daardoor de startmotor verbrandde. Of zie ik dat verkeerd.

Hans4037 PRO, 13 jaar geleden

[quote=vloekertje]Ja ik heb een vermoeden dat he door mijn sleuel kwam. Ik had een nieuwe laten maken en die spande de eerste malen dat ik deze gebruikte. Het zou best eens kunnne dat bij het omdraaien van de sleutel om de wagen te starten, deze niet op zijn "rijdpositie" terugkeerde maar bleef hangen in de positie waarin je de leutel draait om te starten. en dat daardoor de startmotor verbrandde. Of zie ik dat verkeerd.[/quote]
Dit is toch wat ik je in #20 ook verteld heb.

Hans

vloekertje, 13 jaar geleden

[quote=Hans4037][quote=vloekertje]Ja ik heb een vermoeden dat he door mijn sleuel kwam. Ik had een nieuwe laten maken en die spande de eerste malen dat ik deze gebruikte. Het zou best eens kunnne dat bij het omdraaien van de sleutel om de wagen te starten, deze niet op zijn "rijdpositie" terugkeerde maar bleef hangen in de positie waarin je de leutel draait om te starten. en dat daardoor de startmotor verbrandde. Of zie ik dat verkeerd.[/quote]
Dit is toch wat ik je in #20 ook verteld heb.

Hans[/quote]
Ja inderdaad, daarom dacht ik er ook opneiuw aan. zelf was ik nooit o pdat idee gekomen.
maar inderdaad, I have to give you credit for your answer/
Je kent wat van wagens af.
Maar vraagje, nu de sleutel niet meer spant, moet ik nu nog steeds mijn contact laten checken/vervangen?

Hans4037 PRO, 13 jaar geleden

Ja ik zou als ik u was er wel naar laten kijken,want als het toch weer gebeurd kost het werderom een startmotor.

Hans

vloekertje, 13 jaar geleden

ok, ik zal je raad zeker opvolgen. Bedankt.

vloekertje, 12 jaar geleden

hey iedereen,

sorry dat ik mijn eigen topic zo lang heb laten links liggen. Ik heb nu pas mijn wagen laten repareren. Ik heb vorige maand eeen tweedehands startmotor gekocht en deze vorige week laten plaatsen.

45 voor de startmotor en 75 voor de plaatsing, dus ik mag zeker niet klagen. Gelukkig dat hte inderdaad de startmotor was.

HARTELIJK BEDANKT AAN IEDEREEN DIE GETRACHT HEEFT ME TE HELPEN.

GROETJES EN VEEL SUCCES MET ALLES

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.