Volgend probleem: ik heb een Mégane uit 2002, 1.6 16v op LPG (Eurogas). Er zit nog een verdamper op (onder de accu), veel meer weet ik niet. Nu krijg ik hem met geen mogelijkheid door de APK:
- Auto loopt goed op benzine. Alle waardes OK, lambda op toeren 1,005 ongeveer.
- Auto schakelt netjes naar LPG. Zakt dan heel even richting nul, herstelt naar 750 toeren. Lambda op 3000 toeren: 1,21
Zodra ik alle grootverbruikers inschakel en het stuur helemaal draai, kom ik SOMS tot 1,07 ongeveer, maar het pendelt nogal.
Hoe dan ook; op LPG kom ik maar niet aan die 1,03. Ik heb inmiddels de hele boel gereset, de auto goed in toeren getrapt en op temperatuur gebracht voor de meting, de uitlaat van voor naar achter gecontroleerd, de verdamper en slangen gecontroleerd - alles lijkt prima. Maar die lambda waarde blijft te hoog.
Wie herkent dit?
Via andere fora heb ik tips gekregen die ik nog uit ga voeren:
- Dampabsorptievat afkoppelen, deze zou valse lucht kunnen trekken
- Actuator reinigen
- Verdamper druk bijregelen (verhogen) met stelschroef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit werkt ook , knijp de gastoevoer slang zover in met een griptang tot de juiste waarde , afmelden klaar
gr Thorpe
Gaat 'ie dan niet verschrikkelijk beroerd lopen? En ik kan moeilijk die tang in de motorruimte laten zitten als ze bijv. een steekproef krijgen, toch?
10 jaar
probeer maar , als de waarde goed is hoe dan ook maak niet uit , de tang of klem moet wel zo bevestigd zijn dat hij er niet afschiet en op de weg kan vallen , vergeet niet dat gas altijd nog veel schoner is dan benzine, soms 1. 07 zit je toch in de buurt . daarna weer afkoppelen
gr Thorpe
Ok Thorpe, wellicht de moeite waard om hem zo door de APK te loodsen. Kun je kort uitleggen wat er gebeurt als ik de slang afknijp waardoor de Lambda-waarde zou gaan dalen? (en ik neem aan dat je de slang bedoelt tussen de verdamper en het blok?)
10 jaar
Lambda getal boven de 1.0 is arm mengsel !! Gas afknijpen, dan gaat die waarde omhoog.
Het lijkt mij beter om de luchtinlaat naar het filter wat te knijpen met een conisch gevomd pijpje . Eventueel te maken van een stuk PVC pijp of oliefles. Accerelatie wordt stukken beter en minder kans op verbrande kleppen.
Verleg ook de inlaatbuis weg van het front om minder last van de rijwind te hebben.!
Verzin een list maar de gastoevoer knijpen gaat niet werken .
Succes.
Thanks voor je input, Punt! De luchtinlaat naar mijn filter afknijpen kan lastig worden. Er zit een slang, dan een demper box, dan een flens die over het luchtfilterhuis zit (achterop het blok). Ik kan inderdaad een conisch pijpje knutselen, maar waar plaats ik die dan? Voor de demper?
**edit: Ik heb even geprobeerd de MAP sensor los te koppelen tijdens stationair draaien, en ik merk niet echt verschil qua motorloop... Kan het zijn dat die voor de problemen zorgt (specifiek het Lambda waarde probleem)?
10 jaar
Jij zegt op benzine is alles ok . !
Die smoring plaats je dan zo dichtmogelijk bij de gasklep voor de snelste reactie. Dat luchtfilterhuis heeft te veel inhoud.
Dat lambda getal bij 2700 is veel te hoog . Knutsel wat in elkaar om de inlaatlucht te smoren.
Zorg er wel voor dat warmte de zaak niet laat vervormen !!!
Groet.
Op benzine komt de auto door de 4-gas test, ja. Stationair is op benzine ook niet helemaal 100%. Op gas is het stationair nog iets beroerder, al slaat hij nooit af. Ik weet dat LPG een stuk nauwer luistert en gevoeliger is dan benzine, vandaar dat ik vermoed dat een defecte MAP sensor de boel kan verstieren, vooral op LPG.
Smoren kan eigenlijk alleen vlak voor de demperbox, daar achter is geen ruimte (die zit direct op het luchtfilter, welke weer direct op het gasklephuis zit). Hoe pak ik dat het beste aan? Colafles doorzagen en die als 'trechter' in de aanzuigbuis?
10 jaar
Als dat deel maar stevig genoeg is wat je in gaat bouwen. Begin met een kleine doorlaat en voer dit op naar groter.
Mapsensor geeft aan de ecu een variabele spanning terug , t.w. in een gebied van 0 naar 5 volt . Beide uitersten worden bijna niet gehaald.
Is de afdichting goed van die sensor?
Stationair toch niet helemaal goed ??? Zijn de kleppen niet aan het eind van hun stelmogelijkheid ?
Stationair (benzine) schudt 'ie een beetje, heb even mijn monteur gevraagd en dat komt blijkbaar door een (te) losse onderste motorsteun, dus die ga ik binnenkort ook vervangen.
Afdichting van de sensor is niet goed, ik hoor hem af en toe sissen. We hebben hem wel dichtgedrukt tijdens het meten, het heeft de lambda-waarde niet geholpen. Dus wellicht is de sensor in zijn geheel niet goed meer?
Dus: op benzine alles goed, op LPG niet. Ik ga jouw tip eens proberen, alleen jammer dat ik geen 4-gas tester thuis heb zodat ik het even kan testen.
10 jaar
Bedoel je de afdichting van de MAP sensor?
Deze auto heeft zelfstellende kleppen, maar het zou idd kunnen zijn dat er een klep versleten is.
Dat je dat dan alleen op LPG merkt komt omdat de ontsteking hierbij nauwer luistert.
10 jaar
Mogelijke oplossingen:
Lambda sonde vervangen
LPG systeem laten uitlezen (maar geeft vast aan dat de lambda sonde vervangen moet worden).
Filters van het natte en droge LPG gedeelte schoonmaken/vervangen
Gat in uitlaat na de katalysator, waardoor valse lucht aangezogen wordt en gemeten wordt tijdens de 4-gasmeting.
Lek spruitstuk.
Als hij stationair op benzine ook niet lekker loopt: overweeg eens nieuwe bouchies
10 jaar
Zou het mogelijk zijn om in een buis in het inlaat traject een stuk spons te steken? Het smoort dan net genoeg. en het blijft redelijk ongemerkt voor de keuringmeester
10 jaar
Tangen op buizen, sponzen in inlaattrajecten??? Dat lijkt mij allemaal niet de oplossing. Je kunt ook de aansturing van het LPG knopje omdraaien, dan geeft hij aan dat hij op LPG loopt terwijl het op benzine is. Is dat een oplossing? Nee, natuurlijk niet. Allemaal onzin oplossingen. Gewoon alles systematisch langs lopen en bij twijfel vervangen. Als je wilt weten hoe je een zwarte APK krijgt moet je denk ik niet hier zijn.
10 jaar
Bij (nog) nadere inspectie bleek het luchtfilterhuis, dat samen met het gasklephuis zit ingeklemd tussen het blok en het schutbord, over de hele breedte was gescheurd. Dit hebben we met koude kit en tape (ter extra bescherming) dichtgemaakt, puur als tijdelijke oplossing.
In hoeverre die kit tegen hitte bestand is weet ik niet precies, maar mij werd verzekerd dat het voldoende was. Als ik weer eens tijd heb, wil ik dat hele ding vervangen, maar volgens mij kan ik niet zomaar eentje uit een andere Mégane overbouwen, tenzij de donorwagen ook Eurogas LPG heeft (die gasslang is volgens mij niet zomaar over te zetten).
Toch raar; bij mijn monteur in de garage was de lambda wéér te hoog, dit keer 1,12-1,13. Zijn advies: rij asjeblieft naar een 'habbie-babbie' garage, die letten niet altijd zo goed op die metingen. In Hilversum vervolgens een klein APK keurstation gevonden, waar ik direct langs kon komen. Als eerste deden ze de remtest, als tweede ging meteen die meetslang in de uitlaat... en het was gewoon goed :')
Lamda waarde bij 2500 toeren lag op 1,015-1,02. Niet perfect, maar gewoon prima voor de APK. Enige wat hij nog kon vinden was een mistlamp die niet werkt (ook niet na vervangen lampje, andere kant doet het wel) en het feit dat de leuning van de bestuurdersstoel te los zit (iets met steunbalkje lassen aan de binnenkant).
Zo zie je maar weer... Nu het stationair gezeur nog!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar