Renault MEGANE BREAK: Renault Megane III: Geen verwarming

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 85

Dag iedereen,

Onze Renault Megane III 1.5 DCI heeft een verwarmingsprobleem. Er komt geen warme lucht meer uit de ventilatieroosters.

Gisteren werd de wagen uitgelezen en kwam er foutcode DF997 op.

Iemand die een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Peugeot3061999

Geplaatst door Peugeot3061999 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Holiday (0), 4 jaar geleden

Vreemd dat niemand hier op reageert, is het niet zo dat de ventilator niet meer draait.
Bij mij draalt ook de ventilatie niet meer, er schijnt een startweerstand ergens te zitten die mogelijk stuk is.
Kosten voor de reparatie € 450,00, ik stel het nog maar even uit en zoek een goede monteur die het voor minder wil doen.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

Volgens diverse links wordt DF997 herleid naar een motorprobleem, bv. http://df997.engine-trouble-code.com
Dat heeft helemaal niets te maken met een verwarmingsprobleem in het interieur.
De tekst van de topicstarter is dermate verwarrend dat waarschijnlijk niemand zich hieraan waagt.
En het is de vraag of dit inmiddels na 3 maanden niet al is opgelost.

Probleem 1: bij uitlezen van de motor komt foutcode DF997 tevoorschijn.
Volgens http://df997.engine-trouble-code.com is dit te herleiden naar een probleem met de nokkenasversteller, waardoor de nokkenastiming niet meer klopt. Er wordt aangeraden om de bedrading te controleren enz.

Probleem 2: er komt geen warme lucht uit de ventilatieroosters in het interieur.
Het eerste wat je dan checked is of de ventilatormotor draait. Zo niet: ga meten wat er niet werkt, bv. de voorschakelweerstand, de connector op de ventilatormotor of de koolborstels daarvan.
Het tweede wat je dan checked is of de Climate Control de bedieningskleppen voor boven/onder voor de lcuht correct aanstuurt en of dat allemaal werkt.
Het derde wat je checked bij warme motor is of de interieurradiator en de slangen daarnaar toe warm worden: is er warmte beschikbaar en werkt de kachelkraan correct.

Holiday (0), 4 jaar geleden

Hoi Heino,
Ik heb wat filmpjes op YouTube bekeken en zie daar dat het probleem van een voorschakelweerstand in een half uur opgelost wordt. Waarom rekent een Renault garage met deskundig personeel daar dan ruim 4 uur voor.
Ik ben boven de 70 en kan niet meer op mijn knieën zitten en op mijn buik liggen om die weerstand te vervangen anders had ik het zeker zelf gedaan, vandaar dat ik iemand zoek die dit voor mij wil doen.
Dat hoeft natuurlijk niet gratis, maar 450 euro vind ik toch wel heel veel geld voor iets wat zij misschien in een half uur kunnen oplossen. Ik woon tussen Apeldoorn en Amersfoort.
In het display kan ik alles zien en instellen, maar de ventilator hoor ik helemaal niet draaien.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

Dus Peugeot3061999 = Holiday?

En wat gaan ze oplossen voor die 450 Euro? Beide vermelde fouten of alleen de niet werkende ventilatormotor?

Het is waarschijnlijk voornamelijk de vraag hoe gemakkelijk bereikbaar de ventilatormotor en voorschakelweerstand zijn in jouw auto: er moet systematisch worden gemeten en vervangen. Heb je de zekeringen in de zekeringenkast al nagekeken?

Holiday (0), 4 jaar geleden

Het gaat bij mij alleen maar om de voorschakelweerstand.
Megane Break van 2008.
Volgens het filmpje, trek je een klep weg die naast het gaspedaal zit en dan kan je er bij.
Je moet wel lenig zijn.
Zover ik heb gezien is er maar 1 zekering voor de ventilator, de grote 30 amp zekering en die heb ik nagezien en die is nog heel.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

Ik ken jouw auto verder niet van dichtbij.
Als hier jouw type Megane wordt besproken: https://www.youtube.com/watch?v=3KpGSgni... wordt hier beschreven waar e.e.a. ongeveer zit. In de beschrijving zit een link naar hoe je het handschoenenkastje kunt verwijderen en denk er om dat dit de Engelse versie is die wordt beschreven.

Holiday (0), 4 jaar geleden

Nee dit filmpje ken ik niet.

Dit filmpje lijkt het meest op mijn Megane en situatie.
https://www.youtube.com/watch?v=vxdRXZG0...
Alleen ken ik geen Italiaans, dus ik weet niet wat er allemaal gezegd wordt.

willyvan (5) PRO, 4 jaar geleden

meg 2 van 2008 zit bij gaspedaal kan je zo bij of je pak er het gaspedaal effe uit met steun is goed om te doen
stekkers willen ook wel eens wegbranden van de weerstand

Holiday (0), 4 jaar geleden

Als je 20 bent, dan zal dit wel gaan, maar boven de 70 ben je niet meer zo soepel, dus moet ik het wel laten doen.
Ik heb wel een garage gevonden die geen 450 euro rekent, maar 230 euro, dat scheelt al veel geld.
Een monteur heeft wel gemeten dat de voorschakelweerstand nog goed is omdat hij verschillende spanningen meet op de fan motor, alleen de motor wil niet draaien. Hij zegt dus dat de motor stuk is.

Heino4267 (110), 4 jaar geleden

Dat zou vrij vroeg zijn. In de praktijk komt dit vrijwel alleen voor als de afvoeren in de parafaanplaat dicht zitten of hebben gezeten: dan loopt die bak over pal op de ventilatormotor en dan gaan de lagers vast zitten.

Peugeot3061999 (0), 4 jaar geleden

Mijn excuses voor het late antwoord. Wagen is nog niet hersteld. Komt ip bedrijfstemperatuur maar geen warme lucht. Wat moet ik controleren? Waar moet ik beginnen

Peugeot3061999 (0), 4 jaar geleden

Ik ben wel vergeten te mélden dat ventilator wel werkt

Peugeot3061999 (0), 4 jaar geleden

Ondertussen wagen nog eens binnen gedaan bij ene lokale 'Renault' Specialist. Hij zei dat de Thermostaat kapot was. Deze vervangen, maar verwarming werkt nog steeds niet :(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.