Renault Megane: lpg g3 slaat na een tijd terug op benzine

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e 90pk

Hallo,
Heb een R. Megane I 1.6e 1997 hatchback 315000 km (motor, bak gereviseerd), (bordeaux kleur waarvan er tig miljoenrijden in NL) gekocht, er zit een lpg g3 systeem van Renzo Landi van Eurogas met mechanische knop benzine-gas en 1 groenled. Starten op gas of benzine gaat goed, maar na een tijd rijden op gas schakelt het systeem terug naar benzine, groene led knippert even en dooft daarna (benzinestand). En gaat gewoon zonder slag of stoot verder. Ik schakel het terug met de hand naar benzine en dan terug naar gas, na even gaat led weer knipperen en gaat het over op gas en rijdt plusminus minuut op gas en schakelt weer terug. Er brandt af en toe ook de storing lampje in dashbord oranje kleur als het op gas rijdt. Deze heb ik gevonden denk ik, volgens mij is het de zender die midden in het dikke luchtslang tussen inlaat en luchtfilterhuis zit ingeschroefd. Op benzine gaat storinglampje niet aan, alleen op gas. Ik trek de stekker er uit en lampje is uit op gas stand. De zender vervangen maar op gas gaat het storing lampje toch af en toe aan en na een tijd weer uit. Het probleem met terugschakeling naar benzine is er. Heb even onderzoek gedaan naar losse kabels, aansluitinggen, gas lek enz. Zover geen defecten.
Na verder onderzoek op web, staat er wel vaak over filters schoonmaken en dergelijke van de lpg.

Ben aardig handig maar, moet ik mij hieraan wagen of naar de gasboer gaan?

Alle reacties welkom, alvast bedankt.

Arslan

theguruuu

Geplaatst door theguruuu (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

rico1047 (0) PRO, 13 jaar geleden

ring van de stationair regelaar op de converter gaat vaak stuk

theguruuu (0), 13 jaar geleden

THnx,

Kan ik dat zelf vervangen?

Op het net staat onwijs veel revisie sets voor de converter en filters, moet dat ook zo vaak verwisseld worden? en kunnen we dat zelf? zonder de afstellingen verpruts te hebben.

Kan men de converter zo maar openmaken (slangen los, de ronde bol in tweeen enz.)?

Ik vraag mischien veel maar dit lpg wil ik ook onder de knie hebben. Voor noodgevallen onderweg.

Heb eens in mijn jongere jaren (19-20) een Rover 3500 vd Plas op LPG gehad, o o o o wat was dat een bak.
Van Den Haag naar R.Dam 1 tank leeg, hahahahahahha. Had gekocht (was opgelicht) voor 1000 gulden, weg gegeven (gratis) aan de export.

Ik ga kijken of ik die ring kan vervangen, tot dan alle andere hulp welkom.

tot horens.

rico1047 (0) PRO, 13 jaar geleden

je moet niet m,eer slopen dan noodzakelijk op de converter zit aan de zijkant in het midden de zwarte stappenmotor die eruit ring controlreen en eventueel verv.
zit er trouwens genoeg koelvloeistof in het systeeem

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

denk gascomputer want lampje moet groen blijven ,en nog andere stoorring omdat lampje rood wordt is vaak te veel uitstoot

theguruuu (0), 13 jaar geleden

Hoi,
Wat sop voor wonderen doet.

Inderdaad de stappenmotor midden in de converter lekte gas, de rubberen ring vervangen en een slang zat niet goed vast en hup geen overschakeling meer (tot zover).

Er zit genoeg koelvloeistof.

Kan ik eigenlijk de andere 2 stappenmotors ook gewoon afhalen, 1 bij de lucht inlaatsruitstuk(deze kan geen kwaad) en 1 boven op de converter (gas naar luchtinlaat lijkt mij) zit hier gasdruk op ? ? ? ? Deze hebben waarschijnlijk ook een rubberring die zullen ook wel platzijn.

Ik belde nog even de Renzo-Landi dealer in R.Dam om te vragen, deze zei : Bij deze systeem alleen 2 dingen, de LambdaSonde en/of de Converter is te oud.
Das makkelijk geld verdienen, Lambdasonde plsmin 100 eurie, Converter plsmin 350 eurie, En dan nog arbeid er bij.
Ik heb de auto zelf voor € 600 gekocht. HAHAHAHAHAHAHAHAHHAH

Willyvan, het lampje van de gas blijft groen na overschakeling(na knipperen), er zit een simpel ledje en een dikke schakelaar(rechts benzine - links gas) en de motor loopt heel fijn op gas of benzine.
Het probleem was het zelf terug schakeling op benzine, heb vandaag de hele middag rond gereden op gas geen terug schakeling gehad, wel weer een paar keer de oranje storinglampje in het dashbord, morgen ga ik de snelweg op, even kijken wat het gaat doen.

thnx, en morgen schrijf ik wat ik gedaan heb.

Arslan

theguruuu (0), 13 jaar geleden

Hallo Allen,
Ik heb alle stappenmotors losgemaakt, alle rubberen ringen waren versleten.
Allemaal vervangen, schoongemaakt en weer erop gezet.
Sindsdien geen terug schakeling meer :)
Hoop dat het zo blijft.

Dank jullie wel voor de medewerking,

Arslan,

PS.:Deze post mag gesloten worden van mijuit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.