auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Megane 1.6 16V start niet meer na aanrijding achter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: K4M

Op 17 juli tijdens vakantierit is iemand vol achterop mijn wagen gereden.
Dit gebeurde bij een verkeerslicht dat op rood stond, de auto achter mij die eerst ook gestopt was trok ineens heel hard op terwijl het licht nog op rood stond en ik nog steeds stil stond (de auto voor mij ook trouwens).
Zo hard, dat hij (met een Peugeot 307) boven mijn trekhaak achterop gereden is.
De kunststof dop van mijn trekhaak was aan diggelen en een deuk in achterbumper, scheur in rechter achterlicht, achterklep onder nummerplaat verfrommeld.

Ik reed op LPG-G3 (Vialle installatie net 3 jaar oud) en bij het invullen van schadeform. is de auto (op LPG) stationair blijven draaien.

Bij aankomst op vakantieadres kon de achterklep niet meer gesloten worden na uitladen bagage. Na lostrekken van de rubbers lukte dit gelukkig wel weer, dit ook gemeld aan verzekering.

Toen we na inchecken op vakantieadres weer wilden gaan rijden om één en ander in de buurt te bezichtigen stotterde de auto heel erg na starten (parking was op een helling en de auto stond met neus omhoog) totdat deze kort na het starten op LPG overschakelde, liep toen weer als een zonnetje.

Lekker gegeten in Dinant en vervolgens weer probleemloos retour naar ons vakantieverblijf.

De volgende dag (Na overnachting met ontbijt) wilden we weer wat gaan bezichtigen en de auto startte helemaal niet meer. Na een frisse nacht moest ie op benzine starten zoals gebruikelijk bij een G3 installatie.
De startmotor deed het, maar hij sloeg niet aan...............
Vanalles geprobeerd. Op slot, van slot, opnieuw proberen starten (tig keer), de auto op een vlakker gedeelte gezet (parking was op helling) maar niets hielp.

Uiteindelijk via verzekering afgesleept naar dichtstbijzijnde Renault-garage, waar ze na bijna 2 uur tot de conclusie kwamen: Benzinepomp stuk.
Ik heb gevraagd of het mogelijk was dat er een blokkering was opgetreden van de benzinetoevoer ten gevolge van de aanrijding, op dit forum heb ik iets gelezen van een "bots-knop", maar de diagnose was een defecte benzinepomp (en niks anders) welke voor € 324 (contant graag) vervangen werd door een nieuwe.

Deze laten herstellen en de oude pomp mee retour (op advies verzekering voor expertise).
Echter bij expertise beweert expert dat de defekte brandstofpomp niet door de aanrijding veroorzaakt kan zijn!
Deze zit beschermd onder de achterbank, het chassis van de wagen werd niet vervormd door de aanrijding, ook de trekhaak was nog intact was het oordeel van de expert. Echter de gastoevoerslang is geknikt door de aanrijding waar hij de ringtank in gaat (Dit is tegen achterbalk reservewielbak)
Is er iemand die hiermee ervaring heeft. Kan een Renault-benzinepomp door een flinke klap (van achteren) stuk gaan of heeft de verzekering (helaas voor mij) gelijk dat het "toeval" zou zijn.

Afgelopen vrijdag is een paar keer de temperatuurmeter (motortemp) naar beneden gevallen gedurende enkele minuten om daarna weer netjes de normale motortemp aan te geven. Dit is toch allemaal best vreemd lijkt me en eerder logisch dat dit het gevolg is van de aanrijding dan dat er een andere oorzaak zou zijn.

Dank bij voorbaat voor uw reacties.

Geplaatst door

peterras (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarom komt mij dit verhaal bekend voor, volgens mij is dit hier al eens eerder geplaatst ....

@Renaultmonteurtje:

Indien bekend voorkomt (ik heb niet eerder dit verhaal geplaatst).
Het is me overkomen en ik heb het gevoel nu met de gebakken peren te zitten.

Als u een mening hierover hebt of uit ervaring kan aangeven of het (zoals verzekering beweerd) toeval is deze pannes of wel degelijk gevolg van de aanrijding (wat ik zelf uiterard vind), dan zou ik dit zeer op prijs stellen................

peterras 0

13 jaar

Eén vraag vooraf: met hoeveel benzine in de tank rijdt u normaal hier in Nederland?

Petje57 0
badge

13 jaar

weet het weer,


was een paar jaar geleden een Xsara 1.6

zelfde soort verhaal, brandstof pomp was defect door het ongeval als gevolg van veel rijden met zeer weinig brandstof in de tank.

Als ik de kroonluchter in de kamer schoon heb gemaakt, hebben na afloop meestal een of twee lampen de geest gegeven. Zo ook in dit geval denk ik. De klap was de genadeslag voor de toch al haperende benzinepomp. Tja, voer voor de schadeexperts. ik heb er ervaring mee. Defecte gloeilampen na een aanrijding werden vergoed. Meestal bleek dat de defecte lampen tijdens de botsing aan waren. Bij duurdere slijtage delen werd er altijd een verdeelsleutel toegepast. meestal 50/50. Als je de brandstofpomp in een Gasauto als slijtagedeel ziet. lijkt dat me een redelijke oplossing. Ik kan me niet voorstellen dat de ecpert het op een proces aan zal laten komen.

@Petje57:

Ik probeer ALTIJD minstens met een halfvolle benzine-tank te rijden, gezien eerdere problemen met "oude benzine" tank ik altijd 98 (hoger octaangetal dan 95).
Dit keer ruim 3/4 tank benzine (dus ongeveer 45 liter) . Op terugweg ca. 200 km (dus ca. 200:13 = 15 liter verbruikt) op benzine gereden vanwege geknikte gasslang (ook door aanrijding) durfde ik eerst geen gas meer te tanken.
Nu ruim 2000 km (toch maar weer op gas) verder en tank nog ruim 1/3 vol (volgens de meter althans), maar deze geeft altijd te weinig aan, omdat de boardcomputer niet snapt dat er op gas wordt gereden..........

peterras 0

13 jaar

Ook bij een benzineauto komt het voor dat de brandstofpomp stuk gaat. Voor de rest blijft mijn verhaal hetzelfde.

@Cor:

Even voor de duidelijkheid, een defecte lamp (van een luttel bedrag) wordt sowieso vergoed, een defect slijtage-deel bij "coulance verzekeringsmaatschappij 50/50, begrijp ik dat goed?

Op dit moment wil de verzekering er voor géén eurocent in tegemoetkomen (org. faktuur plaatselijke Renault-garage €324).
Bij 50/50 zou €162 redelijk zijn? Of begrijp ik het verkeerd?

Voor de beeldvorming, ik ben ALTIJD AL all-risk verzekerd (2 auto´s) beide inmiddels aan 70% no-claim.
Mijn auto is 9 jaar oud, 195 dkm, lpg-g3 vialle net 3 jaar oud en daardoor betaal ik extra premie omdat deze accessoire is meeverzekerd vanaf datum inbouw juli 2008 bij ca. 90 dkm.

Ik heb er niet om gevraagd dat iemand achterop mij gereden is (SCHULD ligt overduidelijk bij tegenpartij).

Sterker nog reparatiekosten zijn zo bepaald, dat er deels met gebruikte onderdelen (achterklep) gaat gerepareerd worden omdat mijn auto anders als economisch total-loss beschouwd wordt door mijn verzekering.

Ik ben er goed ziek van.......................Als dank voor het goed op mijn eigen spullen passen wordt mijn auto opgekalefaterd met onderdelen van wie weet welk wrak..................omdat een of andere gek vanuit stilstand mijn auto van achteren ramt terwijl ik zoals het een goed burger betaamt voor een rood stoplicht stil sta te wachten tot het groen wordt...............

peterras 0

13 jaar

/offtopic:
@ Peter:
het is altijd vervelend als iemand door zijn schuld jouw spullen beschadigt en je daar zelf helemaal niets aan kunt doen.
Maar even buiten die emoties en buiten de goede zorgen voor de eigen spullen (waarvoor wél hulde):
Als ik het goed begrijp maak jij je nu druk over 162 Euro op een auto van 9 jaar oud.
Mijn advies: er overheen stappen en verder leven. Het is de ergernis niet waard.
Wat ga je er op vooruit voor die 162 Euro: Je blijft nu in elk geval nooit meer staan met een defecte benzinepomp......

Waarom?
Twee jaar geleden maakt een andere weggebruiker een héle domme fout waardoor ik nooit op tijd geremd kon komen: veel schade (9000 Euro) bij 20 km/uur beginsnelheid. Ik ben op papier wel fout geweest. Dank zijn mijn in 30 jaar nog nooit gebruikte allriskverzekering kostte mij dat 75 Euro + een hele hoop moeite (auto's brengen/halen) en een deuk in mijn ego.
Je kunt je daar nog jaren boos over maken maar daar heb je niets aan. Gewoon financieel afhandelen en zo snel mogelijk vergeten is het beste.

Heino4267 725

13 jaar

Beste Peter

Over verzekeringskwesties kunnen we dagen discussieren, daar komen wij hier toch niet uit..
Geniet ook nog van de leuke dingen in het leven.

Laat ons even weten hoe het is afgelopen.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

13 jaar

is het de bots schakelaar niet die af en toe blijft haperen

jan5047 0
badge

13 jaar

Een benzinepomp gaat niet kapot van een aanrijding,of hij moet inelkaar gedrukt zijn door de aanrijding.
Peter,dit is gewoon stom toeval,alleen jij hebt de conclusie al getrokken dat het komt door de aanrijding,dan moet je dat ook bewijzen.
En met alle respect,een auto van 9 jaar oud van franse makelij,is voor de verzekering gewoon geen hol meer waard.
Dus dat tie nog gerepareerd kan worden weliswaar met slooponderdelen is dan toch alleen maar in jouw voordeel.
De meeste verzekeringen tikken geld af en that's it.
En dan kom je erachter dat een auto van 9 jaar oud niks meer waard is.
Een verzekering is geen filantropische instelling.
Wees dus blij dat tie nog gerepareerd kan worden.
En nogmaals,wees ook blij dat je er goed uitgestapt bent,als je een goede whiplash oploopt ziet je leven er een stuk minder leuk uit dan de 324 euro die jij nu moet betalen voor een 9 jaar oud pompie.
Aan alles komt een eind.

primera p11 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.