Renault Megane: Megane cabrio 1.6e 98 kleppendeksel lekt olie, welke pakking?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M

Ik heb sinds kort voor een prijsje een megane cabrio met K7M 1.6e motor gekocht. Nu merkte ik op dat er soms een geur van verbrande olie in en rond de auto was. Na het blok wat schoon te maken en te rijden merk ik dat de olie links vanvoor uit het kleppendeksel komt.

Ik had al zitten denken aan producten voor bij de olie die de rubbers zouden herconditioneren maar ik weet niet of dit goed werkt. De andere optie zou zijn om het kleppendeksel er af te halen en er een nieuwe pakking in te steken.

Ik veronderstel dat daarvoor de distributieriem niet los moet vermits ik niet aan de nokkenassen of dergelijke zou komen? Weet er iemand of de K7M als pakking voor het kleppendeksel gewoon vloeibare pakking heeft of dat er een speciale pakking beschikbaar is voor deze motor? En met hoeveel nm koppel moet ik de bouten terug vast vijzen? Mag ik de oude hergebruiken of zijn daarvoor nieuwe nodig?

Alvast bedankt!

Bartjeee21

Geplaatst door Bartjeee21 , lid sinds 7 jaar geleden

3 Reacties

willyvan PRO, 5 jaar geleden

papieren pakking wordt vervangen door metalen pakking

Bartjeee21, 5 jaar geleden

Vorige donderdag heb ik een stalen klepdekselpakking van elring aangekregen en deze tussen het kleppendeksel gezet. Verder heb ik ook de uitlaatcollector los gemaakt en de tapeindes met pakkingspasta ingesmeerd omdat er ook olie uit een van de tapeindes lekte. Vervolgens alles terug gemonteerd (maar wel nog de oude uitlaatpakking omdat ik nog geen nieuwe had).

Vrijdag ochtend de auto proberen te starten om naar het werk te gaan maar ik kreeg hem niet direct aan de praat, hij startte en sloeg dan meteen terug af. Als ik de gas inhield ging hij wel hoger in toeren, maar vanaf ik het gaspedaal los liet sloeg hij terug af. Vervolgens de LMM sensor losgemaakt en toen startte hij terug. LMM schoongemaakt en toen bleef hij wel lopen. Wat ik nu heb is dat de motor stationair nogal schommelt, meestal ergens rond de 800 toeren maar gisteren bleef hij stationair op zo'n 1500 toeren draaien en daarjuist startte hij weer moeilijk.

Wat ik nu al gedaan heb:
-gasklephuis schoongemaakt
-LMM /MAP schoongemaakt
-slangetje van klepdeksel naar inlaatspruitstuk vervangen
-afdichtingen gasklephuis en slangen aan het klepdeksel gecheckt op valse lucht met deodorant

Dit is allemaal dus zonder resultaat..

Nu vraag ik mij af, zou het kunnen liggen aan het feit dat ik de oude uitlaatpakking terug gemonteerd heb en zo de lambdasonde een verkeerde waarde uitleest? Verder weet ik eigenlijk niet wat ik nog zou kunnen proberen of waar het aan zou kunnen liggen. Na het vervangen van de klepdekselpakking heb ik de bobines gewoon terug geplaatst zoals ze ervoor stonden, en de bougiekoppen had ik al laten steken zodat ik die niet verkeerd terug zou kunnen monteren dus daar zou al niks mis mee mogen zijn.

Aan de mod's: maak ik hier best een nieuw topic voor?

kaleido 1 PRO, 5 jaar geleden

Ik zou alles wat er in de buurt van de reparatie zit eens controleren , vacuumslangetjes -stekkers enz.
Als hij voor die tijd wel goed liep , zou ik het eerst daarin zoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.