hallo medeforumgebruikers,
ik ben vorige week begonnen met mijn cillinderkop revisie omdat mijn multieriem gebroken was en tussen mijn distributie is terecht gekomen. resultaat 8 kleppen krom.
nou ben ik lekker bezig geweest en heb alles gedemonteerd en begonnen met revisie. alles weer netjes gemonteerd en distribitie er weer op en de hele mik mak.
heel trots ben ik de sleutel om gaan draaien en de motor starte wel maar sloeg niet aan. de hele tijd bezig geweest geen resultaat!
ben mijn pijlstok er uit gaan trekken en het motorolie was grijs en leek net pindakaas. dacht bij me zelf zal wel daaraan liggen omdat olie zo dik is dat mijn stoters niet gevuld werden. olie afgetapt moest mijn blazen van boven om het er uit te krijgen. vervolgens nieuwe olie er in en filter. weer starten en maar niet aanslaan. ik bougie's er uit helemaal nat. weer droogmaken weer starten weer niet aanslaan. weer bougie's er uit helemaal nat weer! gecontroleerd of hij wel vonkte ja dat doet hij goed! wat moet ik nou????????????????/ ik ben radeloos????????????? ojaaaa ik heb voor de zekerheid mijn distributieriem weer gecontroleerd of hij wel op tijd stond en dat is hij!!! wat moet ik nou doen wat kan het zijn? dat mijn klepstoters niet gevuld worden????? is dit normaal???????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan het mischien de botssensor zijn??????????
zoja hoe kom ik daar achter indrukken?????
Nee dat kan niet want dan word de brandstofpomp uitgeschakeld en dus niet je bougies nat.
Hans
ik heb geen raad meer :-( wat moet ik nog meer controleren??? kan het zijn dat ie verzuipt en geen mogelijkheid krijgt om aan te slaan?? dat me bougie's nat worden voordat mijn klepstoters gevuld zijn?
16 jaar
Geen idee man best moeilijk zo te beoordelen,weet je echt zeker dat alles op tijd staat en niet 180 graden verkeerd.
Hans
180 graden????? als ik mijn blok onderin blokkeer met pen. en dan nokkenassen met het renault teken op de poelie's naar boven wijzent blokkeer met speciaal gereedschap. dan staat hij toch niet 180graden verkeerd? of juist wel? en als hij 180 graden verkeerd staat dan zijn me kleppen nu zeker ook weer krom???
16 jaar
Hoe heb je de nokkenassen geblokkeerd? Als je met zo'n blokkeerapparaat de poelie's blokkeerd heb je grote kans dat de nokkenassen niet op tijd staan. De nokkenassen blokkeer je aan de "achterzijde" van de kop achter die 2 zwarte doppen.
De krukas kan je ook niet blokkeren met zomaar een pen. Deze pen heeft een bepaalde lengte waar de krukas tegenaan rust, deze wordt dan slechts in een richting tegengehouden.(de as kan niet rechtsom maar wel linksom draaien!)
Kortom, ik denk dat 'ie niet op tijd staat.
nokkenassen hebben geen tekens moet je alleen blokkeren achter de ruberdopen dan is het altijd goed
klopt heb ik gedaan, ook de blok onderin met speciale pen. dan moet alles goed staan. maar toch verrot hij het om te starten.
16 jaar
heb het als volgt gedaan zie plaatje
[url=http://imageshack.us][img]http://img187.imageshack.us/img187/7725/...[/img][/url]
16 jaar
[quote=8je]Hoe heb je de nokkenassen geblokkeerd? Als je met zo'n blokkeerapparaat de poelie's blokkeerd heb je grote kans dat de nokkenassen niet op tijd staan. De nokkenassen blokkeer je aan de "achterzijde" van de kop achter die 2 zwarte doppen.
De krukas kan je ook niet blokkeren met zomaar een pen. Deze pen heeft een bepaalde lengte waar de krukas tegenaan rust, deze wordt dan slechts in een richting tegengehouden.(de as kan niet rechtsom maar wel linksom draaien!)
Kortom, ik denk dat 'ie niet op tijd staat.[/quote]
het was juist dat hij rechtsom draaide en niet linksom. en heb de speciale pen gebruikt die je in het gat moet schroeven. ik ga morgen nog eens kijken of hij wel op tijd staat!
16 jaar
als ie rechts om nog wel draait met de stift erin staat ie niet goed hij moet rechts om blokkeren
ok dan is dat zeker goed hij blokkeerde namelijk wel.
16 jaar
zou het mischien kunnen zijn dat mijn nokkenassen verkeerd op tijd staan??? je kan ze namelijk ook vastzetten als je ze een slag verder draait namelijk. hoe weet je welke positie nou de goede is?
16 jaar
zou het mischien kunnen zijn dat mijn nokkenassen verkeerd op tijd staan??? je kan ze namelijk ook vastzetten als je ze een slag verder draait namelijk. hoe weet je welke positie nou de goede is?
[quote=Hans4037]Geen idee man best moeilijk zo te beoordelen,weet je echt zeker dat alles op tijd staat en niet 180 graden verkeerd.
Hans[/quote]
Dat bedoelde ik ik dus ook.
Hans
[quote=Hans4037]zou het mischien kunnen zijn dat mijn nokkenassen verkeerd op tijd staan??? je kan ze namelijk ook vastzetten als je ze een slag verder draait namelijk. hoe weet je welke positie nou de goede is?
[quote=Hans4037]Geen idee man best moeilijk zo te beoordelen,weet je echt zeker dat alles op tijd staat en niet 180 graden verkeerd.
Hans[/quote]
Dat bedoelde ik ik dus ook.
Hans[/quote]
maar hoe kom ik daar achter? domweg nokkenassen 180graden verdraaien en dan riem er op en starten? of is er een methode dat ik dat kan controleren??
16 jaar
Zo maar een hersenspinsel van mij: kunnen de nokkenassen onderling verwisseld worden? Of zouden ze dan niet in de lagers passen?
nokkenassen is aangegeven doormiddelvan code's daar heb ik speciaal opgelet dat kan het niet zijn. maar waar ik aan zit te twijfelen is dat ze 180 graden omgedraaid zijn want je kan de blokkeer stuk er ook op zetten als ze 180 graden verdraaid zijn. maar de vraag is hoe kom ik daar achter? domweg verdraaien en riem er op en starten maar? of is daar een methode voor?
16 jaar
Wanneer de krukas op zijn merkteken staat moet de eerste cilinder op compressie staan dus de kleppen dicht.
Dit kun je toch aan de stand van de nokken zien,als de boel 180 graden verkeerd zou staan dan staat de eerste cilinder op tuimelen m.a.w. de uitlaatklep gaat dicht en de inlaatklep gaat open
Hans
dan heb ik geluk en zijn me kleppen niet krom? dan moet ik beginnen om me riem er af te halen en kleppendeksel er af en kijken?
dan gaat gewoon dus me kleppen andersom open dus inlaat i.p.v uitlaat?
16 jaar
Bij 180 graden verkeerd blijven de kleppen heel,maar de ontsteking en inspuiting komen op een verkeerd moment.
Hans
Die theorie van 180 graden verkeerd gaat volgens mij niet op. Dan zou je namelijk de krukas in gedachten eens 360 graden verder moeten draaien. Het gevolg is dan dat de nokkenassen 180 graden verder draaien. Daarbij bedenk je dan dat de krukas na 360 graden weer in exakt dezelfde stand staat. Conclusie: 180 verkeerd is gewoon wel goed.
weet je zeker dat mijn kleppen heel blijven?
sorry dat ik je met vragen bestook! maar ik wil even weten wat er kan gebeuren als mijn nokkenassen 180 graden verkeerd staan? want het handboek zegt dat mijn nokkenas poelie's met het renault logo naar boven moeten wijzen en dan moet het speciaal gereedschap er in passen en dat deed hij ook en dat heb ik ook gedaan.
dan kan er dus alleen maar zijn dat mijn nokkenassen verkeerd zijn in dit geval 180 graden
16 jaar
Is er niet egens een kabeltje van een positiesensor van de krukas of de nokkenas aan de aandacht onsnapt?
[quote=Audifreak763]Is er niet egens een kabeltje van een positiesensor van de krukas of de nokkenas aan de aandacht onsnapt?[/quote]
ik heb gewoon onsteking dat zou het niet kunnen zijn
16 jaar
Probeer er nu eerst maar eens achter te komen of alles op tijd staat nu blijft het gissen van zal het wel of niet zo zijn.
Hans
ik ga gelijk aan de slag! dankje wel voor alle antwoorden ik hou jullie op de hoogte!!!!!!
16 jaar
zo heb de kleppendeksel er af liggen, heb het eens bekeken als ik nu dus de pen onderin heb gedraaid zie ik dat mijn cillinder 1 en 4 helemaal bovenin staan en de kleppen staan dicht. en cillinder 2 en 3 helemaal onderin. kleppen van cillinder 2 en 3 staan op het moment ook dicht. hoe zie ik nu dat ik hem 180 graden verkeerd kan hebben?????
16 jaar
Draai de krukas maar eens 360 graden verder. Dan staan de kleppen van 1 en 4 dicht. Daarom ben ik van mening dat het 180 graden verhaal niet opgaat.
zoals die nu staat dus krukas geblokeerd zoals het hoort staan me 1 en 4 cillinder helemaal bovenin. als ik van dit punt ga draaien welke kleppen moeten dan opengaan??? dan kan ik daaruit halen dat het niet klopt en eventueel me nokkenassen 180 graden verdraaien
16 jaar
Nokkenassen 180 graden verdraaien = krukas 360 graden verdraaien!!!!!
dus dat houdt in dat als ik nu op het moment mijn krukas ga verdraaien dan moeten me inlaat kleppen opengaan van cillinder 1 en 4 meeeens???? zoniet dan betekent het dat ik mijn nokkenassen verkeerd heb staan klopt????
16 jaar
Nee. De inlaatklep van de een zou open moeten gaan (inlaatslag). De andere cilinder zit in zijn arbeidsslag, daarvan blijven beide kleppen dicht. Maar mijn stelling is dat je van alles verkeerd kunt hebben gedaan, maar dat je niet 180 graden verkeerd kunt zitten. Volgens mij fixeer jet teveel op de 180 graden variant. Er is zeer waarschijnlijk iets anders aan de hand.
de andere cillinder houdt in de 2 en 3 cillinder ?????
16 jaar
Nee, ik bedoel de beide cilinders die in het bovenste dode punt staan. In #30 schreef jij dat dat de cilinders 1 en 4 waren. Bij doordraaien gaat een van die twee de arbeidsslag in en de ander de inlaatslag.
ok ga even kijken of dat klopt. maar iets anders kan het niet zijn alles is goed.
16 jaar
Als je vanaf het blokkeerpunt nu de juiste richting op gaat draaien dan moet van de vierde cilinder de uitlaat klep sluiten en de inlaat klep openen dan is de nokkenas timing goed.
Hans
Hans, zit er niet ergens een pro in de buurt die Yusuf een handje kan helpen?
als ik nu kijken cillinder 1 (kant van de bak) gaat nu inlaat openen en uitlaat dicht
cillinder 4 (kant van riem) gaat nu niks nokken inlaat wijst naar boven en uitlaat komt net van kleppen af stsst dicht dus.
16 jaar
[quote=Audifreak763]Hans, zit er niet ergens een pro in de buurt die Yusuf een handje kan helpen?[/quote]
als dat kan ik sta nu echt te tobben ik ben hopeloos nu blijf hangen weet het niet meer. :-(
16 jaar
[quote=Audifreak763]Hans, zit er niet ergens een pro in de buurt die Yusuf een handje kan helpen?[/quote]
Geen idee Jan in Den Haag zou ik niemand weten,ik zelf zit er te ver vandaan. Dit is inderdaad zo tobben voor hem.
Hans
hans toch bedankt!!!!!!!!!!!!
waar woon je eigenlijk? betaal je brandstof kosten??????
16 jaar
Yusuf,
Laat het anders wat het is voor vandaag en kijk morgen weer met frisse blik op het geheel.
Hans
Ok Hans ik ga wel speuren op internet vanavond moet toch een mogelijkheid zijn om te weten hoe je kan zien of hij 180 graden verkeerd staat maar goed ga morgen wel verder ik dank je voor je hulp alvast en als je meer weet of iets opkomt hoor ik het graag van je!! nogmaals harstikke bedankt!!!!!!!
16 jaar
o nog effe 1 ding wat versta je onder cillinder 1? kant van bak of riem???
16 jaar
mischien dat je het niet gelezen hebt wat houdt cillinder 1 in? kant van riem of bak????
16 jaar
Bij de fransosen begint de nummering in het algemeen aan de vliegwielzijde. Dan zou de cilinder bij de riem dus nummer 4 zijn.
o ok dan ga ik gelijk kijken of het zo is wat hans zij! bedankt audifreak!!!!
16 jaar
zo heb mijn kleppendeksel er weer op zitten morgen nieuwe riem halen en erop zetten en starten maar kijken hoe die dan loopt!
wat mij opgevallen is HANS (Als je vanaf het blokkeerpunt nu de juiste richting op gaat draaien dan moet van de vierde cilinder de uitlaat klep sluiten en de inlaat klep openen dan is de nokkenas timing goed) dit is nu wel het geval!!!! wel is dat cillinder 4 (riemkant) het uitlaat klep t.o.v de inlaatklep allang is gesloten de inlaat gaat net beginnen zeg maar!
hoor graag je reactie!!!
16 jaar
ben inmiddels na lang telefoneren met renault amsterdam er achter gekomen dat de nokkenassen horizontaal moeten staan en dat je de groef die er in zit om de speciaal gereedschap er in te zetten niet in het hart staat van de nokkenassen. dus de groef moet meer naar beneden staan om hem goed te krijgen.
ben benieuwd en ga vanavond eens goed kijken of dat echt zo is!
16 jaar
[quote=yusuf1983]zo heb mijn kleppendeksel er weer op zitten morgen nieuwe riem halen en erop zetten en starten maar kijken hoe die dan loopt!
wat mij opgevallen is HANS (Als je vanaf het blokkeerpunt nu de juiste richting op gaat draaien dan moet van de vierde cilinder de uitlaat klep sluiten en de inlaat klep openen dan is de nokkenas timing goed) dit is nu wel het geval!!!! wel is dat cillinder 4 (riemkant) het uitlaat klep t.o.v de inlaatklep allang is gesloten de inlaat gaat net beginnen zeg maar!
hoor graag je reactie!!![/quote]
Dit kopt ook namelijk niet als de uitlaatklep dicht gaat moet de inlaatklep openen dus er is iets goed mis met de timing van de distributie (nokkenassen)
Hans
je had toch gereedschap dat krijg je er echt niet in hoor als ze verkeerd staan
en inderdaad de gleuven horizontaal aan de onderkant
Jongens ben er uit hij loopt in 1x!
wat het was is dat dus toch de nokkenassen 180 verkeerd stonden gelukkig geen kleppen krom maar hij loopt als een zonnetje! ik dank jullie zeer voor jullie tips en oplossingen! geweldige forum!!!!!!!!
16 jaar
[quote=yusuf1983]Jongens ben er uit hij loopt in 1x!
wat het was is dat dus toch de nokkenassen 180 verkeerd stonden gelukkig geen kleppen krom maar hij loopt als een zonnetje! ik dank jullie zeer voor jullie tips en oplossingen! geweldige forum!!!!!!!![/quote]
Dus toch............ mooi dat het opgelost is.
Hans
dit was het inderdaad. laat het voor iedereen een wijze les zijn!!!!!!!!!!!! ik had na,melijk de nokkenassen 180 graden verdraaid!!! dan komen de streepjes wel overeen met elkaar. maaar start de motor niet omdat hij een hele verkeerde timning met brandstof en vonk heeft. conclusie: nokkenassen 180 graden omgedraaid en starten en lopen met de banaan!
iedereen heel erg bedankt vooral HANS!!!!!!!!!!!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar