auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Megane F3R 8V. Op 3 cilinders lopen.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: F3R (2.0 8 klepper)

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de oorzaak van het op 3 cilinders lopen.

- Bougies vervangen.
- Alle filters vervangen en nieuwe olie.
- Bougiekabels doorgemeten.
- inlaatluchtcircuit op lekkage getest
- klepspeling afgesteld
- Compressie gemeten. (12 bar op alle cilinders)
- inlaatlucht temperatuursensor vervangen

De klacht begint tijdens de opwarmfase.
Zowel op benzine als op LPG.

Ik heb geen apparatuur om de computer uit te lezen, dus tast ik in het duister.

Geplaatst door

DarkJoost (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kun je bougiekabels niet even wisselen? Of anders vervangen. Doormeten zegt mij altijd weinig en geeft zeker geen garantie dat ze goed zijn.

garageburgwal 0
badge

18 jaar

geen verschil in tijd dat ie aan z'n compressie kwam? met een gescheurde klep kun je aan je compressie komen als je maar lang genoeg doorstart. lektest is in zo'n geval de oplossing. heb het zelf al paar keer gehad met dit type motor.

timhoeks2 0
badge

18 jaar

Wat denk je van een defecte bobine?

Henk Nobach 0
badge

18 jaar

kan ook natuurlijk, heb het zelf alleen nog nooit gehad bij die type's. dan had je meer dat het ding helemaal niks meer deed en zo dus 2 cilinders die uitvielen. maar zou ook nog kunnen......

timhoeks2 0
badge

18 jaar

Bedankt voor de suggesties.
De bobines ga ik nog doormeten en zal ook nog een lektest gaan doen, maar ik was zelf ook nog aan de lambdasonde te denken.
Misschien dat die door een verkeerd signaal de computer verkeerd aanstuurt en er voor zorgt dat het mengsel te arm wordt.
Of denk ik dan te moeilijk?

DarkJoost 0
badge

18 jaar

Ben je wel zeker van je koelvloeistoftemperatuurzender? Die NTC van vroeger durft wel es een zeer bizarre curve hebben. Kan je testen met een gewone ohm meter en warmelucht blazer.

patvdr 0
badge

18 jaar

das meer gewoon moeilijk lopen toch, of zie ik dat verkeerd? je praat hier over een duidelijke 3 cilinder? weet je by the way ook welke cilinder niet meedoet?

timhoeks2 0
badge

18 jaar

ben het met Tim eens dat een sensor eerder een slechte loop of zoiets zal geven. Mij lijkt het iets te zijn in de ontsteking of toch de kleppen. Loopt op LPG dus kleppen blijven gevoelig bij deze motor.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

De klant vertelde wel dat de temperatuursensor af en toe raar deed, maar deze kwam niet in het rood.
Welke sensor registreert de koelvloeistof temperatuur voor de motor en welke voor het instrumentenpaneel? Of is dat de zelfde sensor. Op het thermostaathuis zit een grote groene en een kleine witte.

Ik denk persoonlijk niet dat dit de oorzaak is, maar ik wil het wel graag weten.

DarkJoost 0
badge

18 jaar

Te hoge temperatuurmeter kan komen door een slechte massaverbinding tussen motorblok en chassis van de auto. Check die maar eens, ik verwacht echter niet dat daarmee ook het 3 cilinders probleem opgelost is.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

De hoofdmassa tussen de kop en het schutbord heb ik al nagekeken en de 2 massapunten onder de motor computer ook.
Zijn er nog meer?

DarkJoost 0
badge

18 jaar

Ik denk dat het gewoon aan de bobine licht.

MB 0
badge

18 jaar

hij heeft 2 bobines ,die dingen gaan vaker kapot duss bobine vv

nharmelink 0
badge

18 jaar

Als je alles hebt gecontroleerd waarom dan nog steeds geen bobine´s vervangen?

sjaak r 0
badge

18 jaar

he sjaak, bij die dubbele bobine'sliggen er dan toch 9 vd 10 keer allebij de uitgangen uit? of maak jij het ook mee dat er dan maar 1 cil. nie meedoet? want das super eenvoudig te vinden door wat kabels te verplaatsen en te kijken of het probleem meeverhuisd. ben is benieuwd.

timhoeks2 0
badge

18 jaar

Maak het vaak mee dat er maar 1 uitgang het niet doet en dit is inderdaad makkelijk te controleren.

sjaak r 0
badge

18 jaar

Inderdaad dit hebben wij ook al een paar keer gehad.

MB 0
badge

18 jaar

wij ook vaak, hou je hand er maar eens op, hahaha, maaruh, je kan het vaak zien in het donker, als je op de bobine kijkt zie je soms vonken springen op de bobine zelf of naar de behuizing, maar gewoon bougiekabels wisselen is het makkelijkst. Kijk wel uit want 2 weken geleden heb ik nog op mijn flikker gekregen van zo'n bobine, auw, wist wel gelijk waar het probleem zat... (en het was niet in mijn arm, die geleidt nog goed)

w_vahl 0
badge

18 jaar

ondanks compressie toch een uilaatklep ingescheurd?

126 0
badge

18 jaar

Ja henk. deed er alleen veel langer over als de rest om er aan te komen. raar maar waar. en het was uiteraard geen mega scheur.

timhoeks2 0
badge

18 jaar

Wat is er trouwens met topic-starter Joost gebeurd?
Zou 'ie een harde reset hebben gekregen van een bobine?
Ligt 'ie al 7 dagen voor pampus...


DIE bobine was dus WEL goed...

Megane20 0

18 jaar

Je schrijft dat je prof bent. Is het dan misschien een optie om zo'n bobine op voorraad te nemen? Dan heb je es een liggen om te testen en dan ben je veel sneller klaar, de bobine wissel je in 1 minuut om. Tegenwoordig kosten ze amper 4 tientjes meer, dus daar hoef je het niet voor te laten. Het komt toch wel voor dat er een bobine kapot is dus ik bedoel maar.
Hoop dat je dit nog eens leest en dat het niet permanent "dark" wordt Joost.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

joost mag het weten.........?!

timhoeks2 0
badge

18 jaar

is het nu opgelost?

126 0
badge

18 jaar

Ze kunnen dikke tetters geven die bobine's...........

sytze 0
badge

18 jaar

Wat ook nog een optie kan zijn is dat gewoon de injector stuk is.
Heb zelf ook dat type motor en bij mij was gewoon een injector defect.
-vonken deed die goed
-compressie was goed
-aan de scoop gehangen en daar kwam uit dat de inspuiting van 1 injector niet goed was.
Toen ter extra controle de stekker van de injector losgetrokken en ja.
Een nieuwe gemonteerd en probleem opgelost.

choco82 0

17 jaar

[quote=choco82]Wat ook nog een optie kan zijn is dat gewoon de injector stuk is.
Heb zelf ook dat type motor en bij mij was gewoon een injector defect.
-vonken deed die goed
-compressie was goed
-aan de scoop gehangen en daar kwam uit dat de inspuiting van 1 injector niet goed was.
Toen ter extra controle de stekker van de injector losgetrokken en ja.
Een nieuwe gemonteerd en probleem opgelost.[/quote]
Hoe kan je op de scoop zien dat een injector niet goed functioneerd?

sytze 0
badge

17 jaar

Je kunt zien aan een scoopbeeld de inspuittijd en of die uberhaubt wel inspuit.
Ik heb het idd niet volledig er neer gezet,want het kan dan natuurlijk ook zijn dat de injector niet wordt aangestuurd maar dat had ik bij al gemeten en dat was goed.

Verder voor een goed inspuitbeeld van de injector te krijgen en of de injectornaald wel weer goed afsluit zou je hem moeten demonteren in een injectortestbank moeten zetten.


Maar wat ik dus bedoelde is dat je met een scoopbeeld dus wel kunt zien of een injector dus werkt en of zijn inspuit tijd wel lang genoeg is en of deze geen nadruppel geeft en dat zie je dus op de scoop.(grafiek beeld)

choco82 0

17 jaar

volgens mij kun je met de scoop alleen het stuursignaal zien, en dus controleren of hij juist aangestuurd wordt. Maar met een scoop kun je never nooit niet zien, wat de injector dan met dit signaal doet. Met andere woorden, dit kan dit alleen maar in een testbank.

Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Ik weet genoeg Marcel......tuurlijk kun je met een scoop alleen maar stuursignaal meten!
Ben alleen heel leergierig, alleen zal daar in dit geval niet veel van terecht komen.
Vadaar ook mijn vraag hoe een je op een scoop kunt zien hoe een injector inspuit en wat de opbrengst is.

Niet dus.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

oh, dus je opmerking was CYNISCH bedoeld ????

Ik weet genoeg, dankje

Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

meer over scoop beelden injecteurs op

http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...

patvdr 0
badge

17 jaar

zijn jullie no profs of??? neem anders een opleideing bij de inovam.

126 0
badge

17 jaar

Ik vraag me nog steeds af, hoe je met een scoop een versuiver kunt testen, oke, het is zo dat je een signaal kunt zien van de naald die beweegt, maar daarmee heb je nog steeds geen antwoord, of dat ding ver genoeg beweegt. en of je geen vervuiling hebt waarmee je geen verneveling maar een straal krijgt.

Misschien, als je ze alle 4 test, en alle beelden naast elkaar legt dat er 1 MISSCHIEN af zal wijken, wat betreft naaldbeweging, of je krijgt helemaal geen piek, dan is het inderdaad de verstuiver die kapot is, maar vooralsnog vind ik dsit een zeer omslachtige methode, die geen 100% garantie geeft.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

met een scoop op de speciaal ingang [bosch] zie je een blokspanning .voltage en tijds duur zijn dan te zien maar dat is mijn inziens bij deze auto helemaal niet van toepassing.ze worden 2 aan 2 aangestuurd. maar van degene die joost heet hoor je niets

126 0
badge

17 jaar

semi-sequentiëel angestuurd dus, dan krijg je ook nog vervuiling van het signaal omdat ze per 2 aangestuurd worden, je kunt dus van je meetgegevens niet uitgaan. Nog een reden om deze methode niet te hanteren.

Groeten Marcel
Enne, joost mag het weten waar die uithangt

hellbat 0
badge

17 jaar

[quote=126]zijn jullie no profs of??? neem anders een opleideing bij de inovam.[/quote]
Je kan een injector niet op de scoop zien, onmogelijk. Je kan wel de stuurspanning op de scoop zien. Maar daar ging het hier niet om.
Neem anders een opleiding bij de LOI: lezen voor beginners, hehehe.

Ben bang dat batje en ik de enigen zijn die opgelet hebben bij AAP-NOOT-MIES.........

Sytze

ps. trouwens het is INNOVAM ipv INOVAM, maar die fout begrijp ik nu ook wel haha.

sytze 0
badge

17 jaar

Allereerst de beste wensen natuurlijk.

Omtrent het wel/niet kunnen zien van de injector op een scoop toch even het volgende. Allereerst de stuurspanning daarvan is duidelijk dat je dit kunt zien maar ook de beinvloeding hierop is vaak terug te zien zoals het bewegen van de kern ofwel de naald. In de praktijk zal het wel verschillen of je dit wel/niet kunt zien en ervaring en onderlinge vergelijking is dan noodzakelijk. Het correct vernevelen kun je natuurlijk niet zien. En voor alle meettechnieken geld dat ze allemaal hun waarde maar ook hun beperkingen kennen.
Als je de bijdragen goed leest is er ook niemand geweest die beweert heeft dat je met scoopbeelden een injector 100% kan testen.

hoogfrequent 0

17 jaar

Komt dat mooi uit, want het kan namelijk ook niet. Zijn we het daar iig over eens.

sytze 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.