Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de oorzaak van het op 3 cilinders lopen.
- Bougies vervangen.
- Alle filters vervangen en nieuwe olie.
- Bougiekabels doorgemeten.
- inlaatluchtcircuit op lekkage getest
- klepspeling afgesteld
- Compressie gemeten. (12 bar op alle cilinders)
- inlaatlucht temperatuursensor vervangen
De klacht begint tijdens de opwarmfase.
Zowel op benzine als op LPG.
Ik heb geen apparatuur om de computer uit te lezen, dus tast ik in het duister.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je bougiekabels niet even wisselen? Of anders vervangen. Doormeten zegt mij altijd weinig en geeft zeker geen garantie dat ze goed zijn.
geen verschil in tijd dat ie aan z'n compressie kwam? met een gescheurde klep kun je aan je compressie komen als je maar lang genoeg doorstart. lektest is in zo'n geval de oplossing. heb het zelf al paar keer gehad met dit type motor.
Wat denk je van een defecte bobine?
kan ook natuurlijk, heb het zelf alleen nog nooit gehad bij die type's. dan had je meer dat het ding helemaal niks meer deed en zo dus 2 cilinders die uitvielen. maar zou ook nog kunnen......
Bedankt voor de suggesties.
De bobines ga ik nog doormeten en zal ook nog een lektest gaan doen, maar ik was zelf ook nog aan de lambdasonde te denken.
Misschien dat die door een verkeerd signaal de computer verkeerd aanstuurt en er voor zorgt dat het mengsel te arm wordt.
Of denk ik dan te moeilijk?
Ben je wel zeker van je koelvloeistoftemperatuurzender? Die NTC van vroeger durft wel es een zeer bizarre curve hebben. Kan je testen met een gewone ohm meter en warmelucht blazer.
das meer gewoon moeilijk lopen toch, of zie ik dat verkeerd? je praat hier over een duidelijke 3 cilinder? weet je by the way ook welke cilinder niet meedoet?
ben het met Tim eens dat een sensor eerder een slechte loop of zoiets zal geven. Mij lijkt het iets te zijn in de ontsteking of toch de kleppen. Loopt op LPG dus kleppen blijven gevoelig bij deze motor.
De klant vertelde wel dat de temperatuursensor af en toe raar deed, maar deze kwam niet in het rood.
Welke sensor registreert de koelvloeistof temperatuur voor de motor en welke voor het instrumentenpaneel? Of is dat de zelfde sensor. Op het thermostaathuis zit een grote groene en een kleine witte.
Ik denk persoonlijk niet dat dit de oorzaak is, maar ik wil het wel graag weten.
Te hoge temperatuurmeter kan komen door een slechte massaverbinding tussen motorblok en chassis van de auto. Check die maar eens, ik verwacht echter niet dat daarmee ook het 3 cilinders probleem opgelost is.
De hoofdmassa tussen de kop en het schutbord heb ik al nagekeken en de 2 massapunten onder de motor computer ook.
Zijn er nog meer?
Ik denk dat het gewoon aan de bobine licht.
hij heeft 2 bobines ,die dingen gaan vaker kapot duss bobine vv
Als je alles hebt gecontroleerd waarom dan nog steeds geen bobine´s vervangen?
he sjaak, bij die dubbele bobine'sliggen er dan toch 9 vd 10 keer allebij de uitgangen uit? of maak jij het ook mee dat er dan maar 1 cil. nie meedoet? want das super eenvoudig te vinden door wat kabels te verplaatsen en te kijken of het probleem meeverhuisd. ben is benieuwd.
Maak het vaak mee dat er maar 1 uitgang het niet doet en dit is inderdaad makkelijk te controleren.
Inderdaad dit hebben wij ook al een paar keer gehad.
wij ook vaak, hou je hand er maar eens op, hahaha, maaruh, je kan het vaak zien in het donker, als je op de bobine kijkt zie je soms vonken springen op de bobine zelf of naar de behuizing, maar gewoon bougiekabels wisselen is het makkelijkst. Kijk wel uit want 2 weken geleden heb ik nog op mijn flikker gekregen van zo'n bobine, auw, wist wel gelijk waar het probleem zat... (en het was niet in mijn arm, die geleidt nog goed)
ondanks compressie toch een uilaatklep ingescheurd?
Ja henk. deed er alleen veel langer over als de rest om er aan te komen. raar maar waar. en het was uiteraard geen mega scheur.
Wat is er trouwens met topic-starter Joost gebeurd?
Zou 'ie een harde reset hebben gekregen van een bobine?
Ligt 'ie al 7 dagen voor pampus...
DIE bobine was dus WEL goed...
17 jaar
Je schrijft dat je prof bent. Is het dan misschien een optie om zo'n bobine op voorraad te nemen? Dan heb je es een liggen om te testen en dan ben je veel sneller klaar, de bobine wissel je in 1 minuut om. Tegenwoordig kosten ze amper 4 tientjes meer, dus daar hoef je het niet voor te laten. Het komt toch wel voor dat er een bobine kapot is dus ik bedoel maar.
Hoop dat je dit nog eens leest en dat het niet permanent "dark" wordt Joost.
Sytze
joost mag het weten.........?!
is het nu opgelost?
Ze kunnen dikke tetters geven die bobine's...........
Wat ook nog een optie kan zijn is dat gewoon de injector stuk is.
Heb zelf ook dat type motor en bij mij was gewoon een injector defect.
-vonken deed die goed
-compressie was goed
-aan de scoop gehangen en daar kwam uit dat de inspuiting van 1 injector niet goed was.
Toen ter extra controle de stekker van de injector losgetrokken en ja.
Een nieuwe gemonteerd en probleem opgelost.
17 jaar
[quote=choco82]Wat ook nog een optie kan zijn is dat gewoon de injector stuk is.
Heb zelf ook dat type motor en bij mij was gewoon een injector defect.
-vonken deed die goed
-compressie was goed
-aan de scoop gehangen en daar kwam uit dat de inspuiting van 1 injector niet goed was.
Toen ter extra controle de stekker van de injector losgetrokken en ja.
Een nieuwe gemonteerd en probleem opgelost.[/quote]
Hoe kan je op de scoop zien dat een injector niet goed functioneerd?
Je kunt zien aan een scoopbeeld de inspuittijd en of die uberhaubt wel inspuit.
Ik heb het idd niet volledig er neer gezet,want het kan dan natuurlijk ook zijn dat de injector niet wordt aangestuurd maar dat had ik bij al gemeten en dat was goed.
Verder voor een goed inspuitbeeld van de injector te krijgen en of de injectornaald wel weer goed afsluit zou je hem moeten demonteren in een injectortestbank moeten zetten.
Maar wat ik dus bedoelde is dat je met een scoopbeeld dus wel kunt zien of een injector dus werkt en of zijn inspuit tijd wel lang genoeg is en of deze geen nadruppel geeft en dat zie je dus op de scoop.(grafiek beeld)
17 jaar
volgens mij kun je met de scoop alleen het stuursignaal zien, en dus controleren of hij juist aangestuurd wordt. Maar met een scoop kun je never nooit niet zien, wat de injector dan met dit signaal doet. Met andere woorden, dit kan dit alleen maar in een testbank.
Marcel
Ik weet genoeg Marcel......tuurlijk kun je met een scoop alleen maar stuursignaal meten!
Ben alleen heel leergierig, alleen zal daar in dit geval niet veel van terecht komen.
Vadaar ook mijn vraag hoe een je op een scoop kunt zien hoe een injector inspuit en wat de opbrengst is.
Niet dus.
Sytze
oh, dus je opmerking was CYNISCH bedoeld ????
Ik weet genoeg, dankje
Marcel
meer over scoop beelden injecteurs op
http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...
zijn jullie no profs of??? neem anders een opleideing bij de inovam.
Ik vraag me nog steeds af, hoe je met een scoop een versuiver kunt testen, oke, het is zo dat je een signaal kunt zien van de naald die beweegt, maar daarmee heb je nog steeds geen antwoord, of dat ding ver genoeg beweegt. en of je geen vervuiling hebt waarmee je geen verneveling maar een straal krijgt.
Misschien, als je ze alle 4 test, en alle beelden naast elkaar legt dat er 1 MISSCHIEN af zal wijken, wat betreft naaldbeweging, of je krijgt helemaal geen piek, dan is het inderdaad de verstuiver die kapot is, maar vooralsnog vind ik dsit een zeer omslachtige methode, die geen 100% garantie geeft.
Groeten Marcel
met een scoop op de speciaal ingang [bosch] zie je een blokspanning .voltage en tijds duur zijn dan te zien maar dat is mijn inziens bij deze auto helemaal niet van toepassing.ze worden 2 aan 2 aangestuurd. maar van degene die joost heet hoor je niets
semi-sequentiëel angestuurd dus, dan krijg je ook nog vervuiling van het signaal omdat ze per 2 aangestuurd worden, je kunt dus van je meetgegevens niet uitgaan. Nog een reden om deze methode niet te hanteren.
Groeten Marcel
Enne, joost mag het weten waar die uithangt
[quote=126]zijn jullie no profs of??? neem anders een opleideing bij de inovam.[/quote]
Je kan een injector niet op de scoop zien, onmogelijk. Je kan wel de stuurspanning op de scoop zien. Maar daar ging het hier niet om.
Neem anders een opleiding bij de LOI: lezen voor beginners, hehehe.
Ben bang dat batje en ik de enigen zijn die opgelet hebben bij AAP-NOOT-MIES.........
Sytze
ps. trouwens het is INNOVAM ipv INOVAM, maar die fout begrijp ik nu ook wel haha.
Allereerst de beste wensen natuurlijk.
Omtrent het wel/niet kunnen zien van de injector op een scoop toch even het volgende. Allereerst de stuurspanning daarvan is duidelijk dat je dit kunt zien maar ook de beinvloeding hierop is vaak terug te zien zoals het bewegen van de kern ofwel de naald. In de praktijk zal het wel verschillen of je dit wel/niet kunt zien en ervaring en onderlinge vergelijking is dan noodzakelijk. Het correct vernevelen kun je natuurlijk niet zien. En voor alle meettechnieken geld dat ze allemaal hun waarde maar ook hun beperkingen kennen.
Als je de bijdragen goed leest is er ook niemand geweest die beweert heeft dat je met scoopbeelden een injector 100% kan testen.
17 jaar
Komt dat mooi uit, want het kan namelijk ook niet. Zijn we het daar iig over eens.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar