auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Mégane II hortend en stotend rijden

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v K4M

Beste allen,

ik ben sinds een week of 2 bezig met een poging tot oplossen van mijn probleem. Het is een flink verhaal geworden, please bear with me.

Motortype: 1.6 16v K4M (tevens op EG LPG)
km-stand: 203k

In eerste instantie openbaarde het probleem zich wegens onregelmatig stationair lopen op LPG. Dat werd hortend en stoten rijden op zowel LPG als inmiddels ook benzine. De klacht is met LPG iets erger dan op benzine, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat LPG meer kritisch is dan benzine. Boven de 2000 rpm gaat het wel, maar daaronder rij/versnel je hortend en stotend.

Ik heb vervolgens een soort van kleine beurt gegeven, daar was het nl ook wel tijd voor:

- Bougies vervangen - LPG iridium units
- gasklephuis schoongemaakt
- luchtfilter vervangen

Dat hielp echter niet.

Uitlezen bij de universeel garage gaf de volgende kreet:
p0340 aflezen van nokkenafstanden.

Daarop heb ik de nokkenaspositiesens or vervangen. Helaas hielp dat ook niet. Ik heb vervolgens beide nokkenassensors gemeten op weerstand. De oude had over alle drie pinnen een oneindige weerstand. De nieuwe sensor had wel verschillende en afleesbare weerstanden. (weet nu niet meer de waardes). Vermoedelijk is de oude dus wel kapot.
De sensor krijgt ook gewoon een 12V voeding, alleen geeft de +12V draad (pen 3 in mijn geval, dus NIET pen 1) een 26 Ohm ipv 1 Ohm weerstand vanaf de stekker van de sensor naar de stekker van de rekeneenheid.

Daarop naar de Renault dealer geweest. Voor €35,- exact dezelfde conclusie. Nokkenassensor. Maarja, die is al nieuw.

Ik heb vervolgens de afgelopen dagen nog
- camshaft dephaser solenoid valve gecontroleerd. (Plunjer in het nederlands geloof ik naast de bougie/bobine aan d-riem kant). Ziet er goed en schoon uit.
- de zekeringenbox nagekeken - allemaal prima.
- alle stekkers losgehaald, gecontroleerd en ingespoten met contactspray. Ook beide rekeneenheden.
- MAP sensor doorgemeten - in orde
- luchttemperatuursen sor doorgemeten - in orde
- koelwatertemperatuu rsensor doorgemeten - in orde
- accu losgekoppeld gehad en plus en min verbonden
- vacuumslang naar gasklephuis gecontroleerd op lekkage - in orde
- vacuumslang vanaf inlaatspruitstuk rechtsachter naar een potje linksachter - geen idee wat het is, maar slang is in orde.
- flink met remmenreiniger om het motorblok gespoten ivm valse lucht ed: geen enkele reactie van motor, dus in orde

- BDP sensor niet gecontroleerd, maar ik heb ook geen startproblemen, dus ik vermoed dat dat geen probleem is.
- 's ochtends bij de koude start hoor ik nooit een ratelend geluid, dus mijn nokkenasversteller lijkt ook in orde.

- De bobines heb ik nog niet vervangen. Bij elke bobine die ik ontkoppel gaat de motor beduidend minder lopen, dus die werken. Alleen vallen ze wel buiten de specificatie zoals door Renault opgegeven. Die is primair 0,5 ohm en secundair 10,5 kOhm +/- 1,5 kOhm.
Bij mij:
Bobine 1: 1,0 Ohm - 12,6 kOhm
Bobine 2: 1,0 Ohm - 12,7 kOhm
Bobine 3: 1,0 Ohm - 12,7 kOhm
Bobine 4: 1,0 Ohm - 12,8 kOhm

Lijkt niet schokkend, dus wat te doen hiermee? Het staat me een beetje tegen om €150 euro uit te geven als je niet zeker weet of het gaat helpen.

Dus resumerend de vragen;

- Wat moet ik met het 26 Ohm draadje naar de + van de nokkenassensor. (Want daar staat wel gewoon spanning op)
- Wat te doen met de bobines?
- Bij het reinigen van het gasklephuis heb ik niet de twee rubberen O-ringen vervangen. Zinvol om alsnog te doen?
- Ben ik nog andere dingen vergeten? (ooit ergens gelezen olie verversen )

Het is een heel verhaal geworden, maar zo is één en ander in ieder geval duidelijk.

Alvast bedankt voor de hulp.

P.S. De officiële uitleescode bij de Renault dealer was een "DF119 - signaal sensor nokkenas". Als ik die code vervolgens opzoek in mijn PDF van de Renault werkplaatshandleiding komt deze melding alleen terug in het diesel gedeelte. En het verhaal wat erbij staat klopt ook voor geen meter in mijn geval. Wat moet ik daar van denken? Zo'n uitleesgeintje kost me toch €35,-

Geplaatst door

srb (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

DF119 is sensor, zit links (als je ervoor staat rechts) die komen regelmatig voor zit vast met 1 boutje

Andre379 0

11 jaar

"Uitlezen bij de universeel garage gaf de volgende kreet:
p0340 aflezen van nokkenafstanden.

Daarop heb ik de nokkenaspositiesensor vervangen."

srb 0

11 jaar

Komt er goed signaal van de sensor af ? Komt dit signaal ook goed aan in de ECU ?
Zeker vanwege de vage weerstand die je gemeten hebt.

pieterp9094 0
badge

11 jaar

Ja, ik heb kleine koperdraadjes tussen de stekker gedaan en met draaiende motor de spanning gemeten. Daar kwam signaal vanaf. De weerstand van het kabeltje van de sensor naar de stekker van de ECU is 0,1 Ohm en de stekker naar en de pinnetjes van de ECU zien er goed uit, dus ik ga er vanuit dat het signaal de ECU bereikt.

srb 0

11 jaar

Direct na de koude start doet ie het gek genoeg wel goed. Ik heb nu al twee dagen dat ik 's ochtends wel 50 in de 5 kan rijden en kan versnellen zonder inhouden. Dat duurt echter maar een kilometertje en dan begint ie weer te bokken.
Omdat de watertemperatuurmeter bij 20 graden Celsius wel de goede weerstand meet en de meter op temperatuur ook netjes in het midden staat in het dashboardklokje denk ik dat de sensor wel goed is.
Zou het olie gerelateerd kunnen zijn? Heb ik al een keer hier op problemcar gelezen, maar ik vind dat zo vergezocht.

srb 0

11 jaar

Ik zou eerder verwachten dat er toch een bobine slecht is, slecht contact bij opwarmen of lichte schade die bij doormeten niet opvalt maar wel probleem geeft.

pieterp9094 0
badge

11 jaar

Ik had me al voorgenomen om vandaag andere bobines te halen. Dus hopelijk voldoet dat. Ik heb zojuist ook nieuwe rubbers besteld voor het gasklephuis. En als dat niet werkt ga ik maar een aantal maanden eerder dan gepland de d-riem vervangen en dan neem ik de nokkenasversteller ook maar mee. (wordt dat overigens aangeraden om die preventief te vervangen net zoals de waterpomp?)
Ik zou ook nog willekeurig wat sensors kunnen gaan vervangen, maar dat is dan allemaal meer op de gok dan een beredeneerde actie...

srb 0

11 jaar

Hoe is het gesteld met de injectoren van zowel de benzine als LPG?

richard9712 0

11 jaar

Dat weet ik niet. Daar heb ik niet naar gekeken. Ook omdat het wel heel toevallig is dat er tegelijkertijd wat aan mankeert. Maar het is uiteraard niet uit te sluiten. Kan je die dingen gewoon los schroeven?

srb 0

11 jaar

De hele rail loshalen en dan kan je het sproeibeeld bekijken en of ze lekken.
Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?
Hoe is het gesteld met de Long Term Fuel Trim op LPG en benzine?

Software updaten naar versie 7600 of hoger.

richard9712 0

11 jaar

[quote]De hele rail loshalen en dan kan je het sproeibeeld bekijken en of ze lekken.[/quote]
Ok dankje. Het sproeibeeld bekijken? Wijst zich dat vanzelf? Ik kan me nl niet echt voorstellen dat ik ze los moet halen met draaiende motor.

[quote]Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?[/quote]
Nee ik heb meegekeken bij zowel de universeel dealer als bij de Renault dealer. Het enige wat op het scherm is gekomen bij de Renault dealer is de df119 code. Ik voelde me ook wel een beetje bekocht moet ik eerlijk zeggen. Ik had al gehoord dat men met de Clip veel meer kon, maar daar heb ik niets van teruggezien.

[quote]Hoe is het gesteld met de Long Term Fuel Trim op LPG en benzine?[/quote]
Van de Long Term Fuel Trim waardes heb ik tot vandaag nog nooit gehoord. Dus die weet ik niet. Ik heb vandaag een universeel OBD2 stekker gekocht op bluetooth. Met de app "Torque" is van alles op te zoeken; ook deze waardes zie ik nu. De stekker komt morgen pas binnen, dus eerder weet ik ze niet.

[quote]Software updaten naar versie 7600 of hoger.[/quote]
Ook zoiets. Ik heb bij de Renault dealer nog specifiek gevraagd om de update naar 7600, maar ik werd niet begrepend aangekeken. Ik vroeg hem of hij kon zien welke versie ik erop had, omdat ik op internet iets had gelezen over updaten. Hij kon dat niet zien zei hij en hij wist het niet.
Ik ga dus niet weer terug naar de dealer, want dat kost alleen maar €35,- en ik schiet er niets mee op. Vanaf morgen kan ik de foutcode zelf ook wel weer verwijderen.

- -

Inmiddels heb ik vandaag nieuwe bobines van Beru gekocht en dat scheelt een slok op een borrel. Met benzine is het gebok volledig verdwenen en met LPG doet ie het nog een beetje. Ik krijg morgen de rubbers van de gasklep. Als het daarna nog niet goed is en het uitlezen niets oplevert ga ik de LPG-injectoren bekijken.

srb 0

11 jaar

Als de auto al flink reageert op het vervangen van de bobines, dan zou je eigenlijk eerst de originele van Renault moeten proberen. Zelf heb ik ook problemen gehad met Beru bobines. Die waren toch niet 100% goed. Auto stotterde onder diverse omstandheden. Probleem was volledig verholpen met gewone originele bougies op normale elektrodenafstand en de originele bobines.

Overigens, na het doen van aanpassingen kan het even duren totdat de auto weer perfect loopt omdat de long trim waardes nog terug moeten lopen.

sgm 0

11 jaar

Helaas is het inhouden vandaag weer een beetje terug gekomen. Niet zo erg als voorheen, maar het is weer terug. Het heeft ongeveer een km of 70 geduurd.
Helaas heb ik de verkeerde O-ringen van het gasklephuis besteld, dus die heb ik niet kunnen vervangen. Mijn OBD-stekker is ook nog niet gearriveerd gisteren, want dat zou met PostNL meekomen, maar die staakten. En volgens mij vandaag ook..

Ik dacht dat Beru een goed merk was, dus daarom heb ik ze gekocht. Ook omdat de originele Renault bobines van Sagem slecht bekend staan.

srb 0

11 jaar

Renault monteert tegenwoordig ook Beru bobines als eerste montage.

pieterp9094 0
badge

11 jaar

Goed, nieuw hoofstuk.
Vanmiddag heb ik mijn OBD2 stekker binnengekregen op het werk en die heb ik gelijk gebruikt. Ik heb de p0340 storing uit het geheugen verwijderd en vervolgens probleemloos 25km naar huis gereden. Auto rijdt weer 100%. Kennelijk ziet de motor een storing en vindt ie dat ie dan maar slecht moet lopen. Omgekeerde wereld dus, want na verwijderen is het klaar.

Na het eten is mijn vriendin met de auto weggeweest en toen is de service melding in het dashboard weer teruggekomen, maar de auto rijdt verder wel uitstekend (Wut!???)

Uitlezen geeft weer de p0340 melding.

Aangezien ik voor het vervangen van de nokkenaspositiesensor nog nooit een servicemelding op het dashboard heb gehad heb ik de oude sensor weer teruggeplaatst en storing in het geheugen maar weer eens verwijderd. Morgen neemt mijn vriendin de auto weer mee naar het werk en gaan we bekijken of de storing weer terugkomt. Zoja, dan ga ik de voeding van de nokkenaspositiesens or opnieuw aanleggen daar die een weerstand van 26 Ohm heeft. Op zich niet wereldschokkend, maar misschien is dat wel de oorzaak van de storing.

De auto rijdt nu wel weer goed, maar ik vind het nogal storend om een brandend motor- en servicelampje in het dashboard te zien, dus ik wil dat graag verholpen hebben.

srb 0

11 jaar

[quote=pieterp9094]Renault monteert tegenwoordig ook Beru bobines als eerste montage.[/quote]
Het gaat me ook niet om het merk. Het gaat om de precieze specificatie. Als men dingen namaakt, zijn de specificaties niet 100% gelijk. Dat zal vaak goed gaan, maar ik heb ook al anders meegemaakt met draagarmen en bobines. Dus het leek me goed om dit te delen.

Ter info: verkeerde bougies leidden bij mijn Laguna II tot storingen in de tellerunit en de climate control aan toe.

sgm 0

11 jaar

Vriendin is vanochtend met de auto naar het werk gereden en nadat ze van de snelweg af was bokte de auto wel weer een beetje en is stationair weer minder goed. Maar geen lampje in dashboard.
Dus oude nokkenassensor geeft geen melding, maar auto rijdt niet goed. Nieuwe sensor heb ik niet uitgebreid kunnen testen, maar die lijkt goed te presteren, maar wel met foutmelding.

Zou idd misschien toch aan software kunnen liggen, alhoewel dat de hiervoor 11000 km goed ging (en waarschijnlijk 203000 km).

Ik ga voedingdraadje opnieuw aanleggen. Als dat niet goed is, dan misschien toch maar weer naar de dealer voor softwareupdate. Alhoewel ik daar nog niet echt op zit te wachten gezien de vorige dealerervaring...

srb 0

11 jaar

Probleem nog niet verholpen. Auto rijdt soms even ok en daarna weer niet. Meestal helpt het resetten van de storingsmelding wel even. Inmiddels bedrading ook al gecontroleerd en gaskleprubber vervangen.
Morgen naar de dealer voor software check/update.

Long Term Fuel Trim is -4% ??? Lijkt me niet juist. Wat zegt dat?

srb 0

11 jaar

Dat geeft aan dat het mengsel 4% armer is als het ideaal mengsel.
De waarde is normaal zolang deze maar niet veel hoger word als 10% in de plus of de min.

richard9712 0

11 jaar

Ah ok. Ik heb een stukje gereden en het heeft de hele tijd op -4% gestaan.
Wat is de Short Term Fuel Trim dan?

En ik kan ook twee keer de O2 Voltage Rij X Sensor X uitlezen. Ik neem aan dat dat de lambda-sensors zijn van voor en na de kat. Weet je ook wat die waarden zouden moeten zijn?

srb 0

11 jaar

STFT geeft de korte termijn mengsel aanpassing aan.
Aan de hand hiervan word de LTFT gevormd.
De STFT is niet zo belangrijk.

Eerste lambda sensor moet pendelen tussen 0,1 en 0,9v.
Tweede moet niet pendelen.

richard9712 0

11 jaar

Ok bedankt.

De eerste sensor pendelt ook vrolijk heen en weer.
De tweede helaas ook, alleen veel minder dan de eerste. De waardes fluctueren echter wel. Tijdens het rijden kon ik alleen niet goed de waardes zien, dus ik kan er verder nog niets over zeggen.

Als mijn katalysator kapot is, is dat dan reden dat de auto slecht loopt, of is de katalysator dan kapot gegaan omdat de auto slecht loopt? En waarom krijg ik daar dan geen storingsmelding van?

Eerst morgen afwachten. Beter de grafiek bekijken en naar de dealer voor software (al kan ik me niet echt voorstellen dat dat helpt, maar soit)

srb 0

11 jaar

Zojuist bij dealer geweest. Heb (helaas) al versie 7600. Ik moest het ze notabene uitleggen hoe en wat. Was een kantoormedewerker die toen zei: "ja, je moet daarna herprogrammeren".
Maargoed, gelukkig kostte het deze keer niets. Maar dit betekent natuurlijk wel dat de software het probleem niet is. In overleg met monteur toch maar een Renault sensor besteld, omdat de nokkenassensormelding maar terug blijft komen. Kan me nauwelijks voorstellen dat mijn huidige nieuwe stuk is, maar wie weet (hopelijk) helpt het.

Lamdasensoren vanochtend ook nog gemonitord. Ik vermoed dat je dat bij warme motor moet controleren?
Sensor 1 fluctueert tussen ong 0,1V en 0,9V. Sensor 2 is bij contant toerental op de snelweg constant ~0,5V. Deze fluctueert echter wel bij veranderend toerental. Gas los 0,1V en gasgeven ~0,8V (belaste motor)

srb 0

11 jaar

Lambdasensoren werken alleen met warme motor.
De waardes van de lambdasensoren zien er goed uit.

Renault maakt zelf geen nokkensassensoren, als je al de gemodificeerde nokkenassensor hebt is het overbodig om deze nogmaals te vervangen. (blauwe)
Heb je de nokkenasversteller al laten controleren?

richard9712 0

11 jaar

Er is toch alleen een gemodificeerde bdp-sensor? Mijn nokkenassensor(stekker) is niet blauw, alleen het stukje kunstof wat als pakking dient.
En hoe moet ik de nokkenasversteller (laten) keuren? Vanochtend is daar geen storing op naar voren gekomen. Ik heb overigens deze week één keer voor het eerst een ratel gehoord met koud starten. Vandaag al weer niet.

srb 0

11 jaar

Ik haalde de nokkenassensor en de BDP sensor door elkaar.

Topic met soortgelijke problemen.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Daar staan ook de mogelijke oplossingen, er zijn meer soortgelijke topics.
Ff zoekfunctie gebruiken en/of googlen op foutcode.
Ratel duid zeer waarschijnlijk op nokkenasversteller die slecht begint te worden.

richard9712 0

11 jaar

Ja dat weet ik. Heb dat topic ook al doorgelezen.
Ik heb overigens gelezen dat je met een kapotte nokkenasversteller nog prima een ton kunt rijden, maar dat je alleen een ratel hebt bij de koude start omdat de olie eruit loopt.
Of rijdt de auto ook slecht met een kapotte nokkenasverteller? Zou wel bitter zijn, want dat is een prijzige operatie, zelfs als ik het zelf ga doen.

srb 0

11 jaar

Als hij echt slecht is kan je startproblemen krijgen geloof ik.
Het kan ook nog aan de electroklep van de nokkenasversteller liggen, deze kan de dealer testen met speciaal gereedschap.

richard9712 0

11 jaar

Gisteren kwam de melding inspuiting controleren ook ineens tevoorschijn en bij uitlezen was er ook misfire op cilinder 4. Ik heb de handdoek geworpen en de auto met tegenzin bij de dealer gezet. De D-riem is oud (in november 5 jaar) dus ze gaan de timing controleren en een compressietest/druktest uitvoeren om te kijken of de kleppen zijn gezakt. Zou ik vrij vlot vinden na 2 ton, maar het kan.
Ik hoop vanmiddag bericht te krijgen.

srb 0

11 jaar

Goed universeel garage bedrijf had ook gekund.
Zie trouwens dat je de bobines nog niet vervangen hebt, deze kunnen ook voor deze symptomen zorgen.

richard9712 0

11 jaar

Ja, dat was ook de bedoeling, maar de paar die ik ken zaten deze week vol. En als ik dan toch naar een nieuw bedrijf moet, dan maar de dealer. (wel andere dan waar ik eerst uit liet lezen ;))

Bobines had ik al wel vervangen. Van Beru.

Net bericht gehad. Compressie en timing is goed. Ze vonden een aantal stekkers niet zo mooi, dus dat hebben ze wat aangepast.

Hun volgende stap zou zijn andere, originele bougies. Ik heb van die LPG units erin. Ik heb de oude nog wel ergens liggen geloof ik, die eerst maar eens proberen. En met de originele bougies erin wilden ze ook nog wel een keer de bobines uitwisselen. Dan hoefde ik ze niet eerst te kopen.

Onder inlaatspruitstuk is blok wel wat vettig, dus ik ga voor een tientje de pakking vervangen.

En de bedrading van de injectoren moeten ook gecontroleerd worden zeiden ze. Dus daar ga ik mee bezig en dan wil ik gelijk LPG en benzine injectoren bekijken.

Moet zeggen dat ik wel behoorlijk tevreden ben over ze. Ze denken goed mee. Vanochtend -> daarom compressie en timing check. En zojuist ook aan de telefoon.

srb 0

11 jaar

Als je de bougies pas vervangen hebt zal het daar in ieder geval niet aan liggen.
Zorg wel dat ze afgesteld staan op 0,8 of 0,7 mm.

De foutmelding kan ook betrekking hebben op de BDP sensor.
In dit topic http://amtgarageforum.nl/renault/megane/... staat dat een slechte nokkenasversteller ook kan lijden tot slecht draaien van de motor.
Daarnaast staan er ook andere mogelijke oplossingen, helaas kan het wel een aardig zoekplaatje worden zo.
Hoop dat ze het snel vinden.

richard9712 0

11 jaar

Vanavond heb ik vermoedelijk het probleem gevonden. Ik heb de luchtinlaat van kunststof direct na het gasklephuis eraf geschroefd en toen ik dat ding scheef hield kwam er allemaal olie uitlopen. Olie verbrandt natuurlijk minder goed dan benzine/lpg, dus dat verklaart vermoedeljk het inhouden wel.
Ik vind het alleen wel vreemd dat er olie in de inlaat zit. In principe betekent dat dat er overdruk in het carter is door lekkende zuigers/zuigerveren, alleen dan kan je volgens mij de druktest niet halen en die was in orde.
Ik haal morgen ook de olieafscheider eraf en na inspectie zet ik die weer vast met vloeibare pakking. Hopelijk is het daarna klaar.

srb 0

11 jaar

Beetje olie in inlaatspruitstuk is normaal, grote hoeveelheid niet.
Is er een onderdruk als je de oliedop eraf draait terwijl de motor loopt?

richard9712 0

11 jaar

Het is klaar. Eén van mijn nieuwe bougies was niet goed. Nieuwe, nu wel goede, erin en nu rijdt hij eindelijk weer prima.

Bij deze auto was uiteindelijk meer aan de hand. Deze vier dingen hebben elk een flinke verbetering gegeven, alle andere dingen zijn voor niets geweest:

- Bobines vervangen
- Bougies vervangen
- kunststofinlaatspruitstuk olie vrij maken
- nieuwe nokkenassensor

Ieder bedankt voor de input.

srb 0

11 jaar

Zou als ik jou was toch eens uitzoeken waar die olie in het inlaatspruitstuk nou vandaan kwam.
Heb je nu geen foutmelding meer?

richard9712 0

11 jaar

Ik heb begrepen dat een beetje olie wel normaal is. Kan best zijn dat dit van de laatste 20-30-40k km's is geweest. Ik kan na de zomervakantie het spruitstuk er wel weer eens afhalen om te kijken hoeveel er dan in zit. \Want verder ziet het er goed uit.

Ik heb vanochtend 20km gereden met de nieuwe bougies en daarna op het werk de auto uitgelezen. Er was geen enkele storing gemeld, ook niet pending.

Toch blijft het zuur dat een nieuw onderdeel kapot is. Anders was ik al een week klaar geweest.

srb 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.