Renault Megane: motor draait alleen met hulp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 14E

Beste professioals,

Ik zit met een Megane 14E '98 dat alleen wil draaien met behulp van start Pilote.
Starten op de gewone mannier, de motor draait wel rond maar slaat niet aan.
Na een tijdje gaat het naar benzine ruiken.
Vreemde hieraan is dat wanneer gebruik wordt gemaakt van startPilote de motor aanslaat en goed draait zonder problemen.
Je kan dan gaan rijden zonder storingen, motor draait als een zonnetje.
Maar !!!! als de motor uit wordt gezet en je wilde weer starten dan draait de motor wel rond maar slaat niet aan.
Gebruik je start Pilote dan slaat de motor aan en kan je weer gaan rijden totdat je het uitzet.

Geen vonkprobleem maar toch bougie's en bougie-kabels vervangen, probleem niet opgelost.
Verdelerkap en rotor vervangen probleem opgelost, motor slaat zonder problemen aan en draait goed.
( hoe kan dat, als je het bovenste verhaal leest?)
Maar deze plezier is van korte duur na tweenhalve week het zelfde probleem als boven omschreven.
Koud of warm geen verschil.

Alvast bedankt voor de hulp, Albert

Bonito

Geplaatst door Bonito , lid sinds 15 jaar geleden

14 Reacties

oldford PRO, 10 jaar geleden

Laat de benzinedruk eens meten.
Hou oud is het brandstoffilter? Onlangs de tank (bijna) volledig leeg gereden?

Bonito, 10 jaar geleden

Nee Oldford, als het zo was dan zou de motor na 3 tellen stoppen, en ermee rijden gaat niet probleemloos -lees mijn verhaal-.
Ik heb de temp.sensor gemeten en deze was goed, alles was goed kon niks vinden.
Daarom heb ik de wagen naar de Renault dealer gebracht om het uit te lezen, maar gaf geen storing aan, en weten zij het ook niet.
Behalve als je heel lang door start dan slaat de motor aan, en stinkt het naar benzine.
Zet je de motor uit dan en dan weer starten, doet die het weer niet.

Bobbie42, 10 jaar geleden

Is je tank ontluchting wel goed?
omdat die wel aanslaat na lang door starten lijkt het net alsof de lucht-brandstof verhouding niet lekker gaat.
Dit probleem klinkt me niet bekend in de oren.
Hoop iemand anders wel?

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

albert, ik zou oldford z'n advies toch even opvolgen wat betreft de brandstofdruk bij starten. Als de motor aanslaat met start pilot (dus extra brandstof) is het dus een brandstof kwestie.

Bonito, 10 jaar geleden

Sorry Maarten, leg mij eens uit hoe, want ik dacht als de filter of de pompdruk niet goed werkt door verstopping filter of lage pompdruk dan zal de wagen bij het optrekken in moeten houden, en dat doet die niet, zelfs optrekken naar hoge snelheden gaat goed zonder stoten of het inhouden van de motor.

Ik heb de wagen bij de Renault Dealer opgehaald want aan de testkast gaf het geen storing op, zij hebben de temp.sensor en ook bij de pomp gekeken en deze was goed.
De garage had meer tijd nodig om de storing te vinden, ik heb het daarom opgehaald en ga zelf de boel doormeten, met behulp van jullie.
Ben zelfs jaren automonteur geweest, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik zal eerst jullie tips opvolgen.

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

nou,het zou zo maar kunnen zijn dat de pomp best de benodigde 3,5 bar (?) heeft TIJDENS lopen(of misschien zelfs nog wat minder,wat je niet voelt),maar stel dat de pomp het niet aankan om de brandstof vanaf de tank naar de motor te krijgen in koude toestand?? (ik gok dat oldford ook zoiets heeft bedoeld)
gezien jou storingsbeeld (wel lopen met start pilot) moet je denk ik ergens in die hoek gaan zoeken. Je houd/krijgt wel een goede 12 v en een goede massa op de stekker van de pomp?

sjaak10918 PRO, 10 jaar geleden

BDP sensor staat kritisch, bij stilstaande motor net niet goed, bij draaiende motor net wel (omdat ie dan vaker langskomt en meer beweegt)

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

maar als je bij een koude motor start pilot inspuit slaat ie wel aan,dus is er een vonk,dus ook een toerensignaal.....

Bonito, 10 jaar geleden

Maarten, als je mijn verhaal gelezen hebt, dan lees je dat ik het ook met een warme motor hebt. Je zet de motor draaiend uit en gelijk weer starten dan slaat de motor niet aan. In die twee sec. dat ik de motor uit zet en weer aan kan de benzinedruk nooit teruggelopen zijn. Waarom gaat het dan naar bezine stinken als je door start, maar spuit je startpilote er weer in dan slaat de motor wel aan. En de Dealer heeft er ook naar gekeken.

Sjaak, heeft deze 1.4E Megane van '98 een BDP sensor?, ik zie alleen dat de verdeler tegen de nokkenas zit maar geen BDP.

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

als ik jou verhaal gelezen heb???????? waar denk je dat ik die moeite voor doe? niet om er zelf beter van te worden hoor... wij proberen je alleen maar te helpen.
maar goed,je reageerd een beetje raar,net zoals hieronder bij oldford... vergeet niet dat wij JOU proberen te helpen..

[quote=Bonito]-lees mijn verhaal-.[/quote]

Bonito, 10 jaar geleden

Sorry hoor Maarten, het was niet mijn bedoeling om iedereen die mij wilde helpen te kwetsen, ik ben al lang blij dat ik van alle kanten hulp krijgt.
De tips die jullie mij gaven heb ik gedaan, nieuwe brandstof-filter en de garage heeft de pomp nagekeken, uitgelezen en div. controle's uitgevoerd, zei weten het ook niet meer want zij konden zelfs niks vinden. De garage zei dat het aan wat anders kan liggen, maar dat kost meer tijd.
Ik wordt er alleen een beetje depri van deze storing.

Bonito, 10 jaar geleden

Ik heb de werking van de pomp nagekeken en het bleek dat als sleutel op stand I acc. staat de pomp werkt, maar als dan doorgeschakeld naar stand II de pomp ook werkt. Wanneer ik de sleutel verder doordraait om de motor te starten dan werkt de pomp niet, als de motor dan aanslaat en ik het contaktslot loslaat de pomp weer werkt. Is dit normaal???
Is het daarom dat de pomp bij het starten niet werkt, en na toevoeging van start Pilote de motor aanslaat waardoor ik de sleutel loslaat, deze terug gaat naar stand II waardoor de pomp weer werkt. Zou het aan de pomp relai kunnen liggen?

oldford PRO, 10 jaar geleden

Zonder elektrisch schema is het lastig om zo maar te zeggen waarom de pomp stopt tijdens het starten.
Maar als deze stopt tijdens het starten is je benzinedruk heel gauw te laag.

Om te testen of dit het startprobleem is, kun je buiten om een plus draad naar de benzinepomp trekken zodat deze altijd draait.
Daarna motor starten. Slaat deze nu goed aan dan heb je het probleem gevonden - nog niet de oplossing.

Bonito, 10 jaar geleden

De wagen start weer normaal, Nadat ik alle bedradingen heb nagelopen en doorgemeten stekkers gereinigd enz.
Ben benieuwd hoe lang dit goed gaat, pomp draait ook goed. Misschien last gehad van kruipstroom bij starten?

Jongens hierbij bedankt voor het meedenken, en sorry dat ik zo kortaf ben, maar was zeker niet de bedoeling.

Mvgr. Albert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.