Hallo,
ik heb het volgende probleem met mijn laguna.Eerst gaat een gloeilampje op mijn dashboard branden en vervolgens rijd de auto niet harder meer dan 40 km p/u.Als ik de motor af zet en weer start lijkt alles weer oke maar naar een km of twee heb ik weer hetzelfde probleem.Ik heb de auto laten uitlezen bij de dealer en kreeg een foutmelding van het inlaatsysteem.Ze hebben een turbodruksensor vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem.Ook hebben ze de bedrading nagekeken maar dit was allemaal goed.Een jaar geleden is er bij de dealer een nieuwe turbo en egr klep gemonteerd dus dit kan het ook niet zijn.De dealer weet nu ook niet wat er aan de hand kan zijn.Wie heeft dit ook meegemaakt en weet misschien wat het probleem is.
Met vr.groet,
Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien zij n je verstuivers versleten?
Of toch weer EGR-klep... Het moet toch een storing zijn die ernstig is, want de motor gaat in noodloop.
Luchtmassameter gaat niet zo vaak stuk, maar je weet nooit...
Laat het vacuumcircuit van de variabele turbo eens goed nakijken. De electroklep van de turbodruk wil ook nog wel eens storing geven. (Klep defect of verstopt) Dit is goed te controleren met een vacuummeter. Als je dealer met de storingscode in de documentatie duikt komt hij vanzelf een zoekschema tegen.
Ik heb de auto weer opnieuw laten uitlezen bij de dealer deze heeft nu een luchtmassameter vervangen.Het probleem zou nu verholpen moeten zijn.
16 jaar
De dealer weet niet meer wat de storing is.Het volgende is al vervangen turbo,egr,luchtmassameter,turbodruksensor,bedrading,alle vacuumslangen,luchtfilter,en alle slangen van de intercooler schoongespoeld.Hij geeft volgens de dealer storing te weinig lucht.Ik heb zo'n beetje alle dealers afgebeld of iemand ooit hetzelfde probleem heeft gehad maar helaas.Nu denken ze dat het de katalysator is maar weten het ook niet zeker.Ik heb voor de zekerheid even het magazijn gevraagd wanneer zij een katalysator hebben verkocht maar de laaste was in 2002.Dus ik ben bang dat dit het ook niet is.De renault dealer wil renault Nederland erbij halen als dit het ook niet is.Is er dan niemand die dit probleem eerder heeft gehad?Heb wel iets op deze site gelezen van hetzelfde probleem maar die heeft de auto verkocht.Maar ja,dit lijkt me ook niet de juiste oplossing.
16 jaar
[quote=8je]Laat het vacuumcircuit van de variabele turbo eens goed nakijken. De electroklep van de turbodruk wil ook nog wel eens storing geven. (Klep defect of verstopt) Dit is goed te controleren met een vacuummeter. Als je dealer met de storingscode in de documentatie duikt komt hij vanzelf een zoekschema tegen.[/quote]
Dit vind ik niet terug in je lijst van vervangen onderdelen! Toch vind ik dit een zeer belangrijke speler in het elftal! De elektroklep die de turbodruk regelt ,gaat wel eens stuk.
Dit is ook allemaal nagekeken.
16 jaar
Maar hebben ze ook werkelijk met een vacuummeter het vacuum voor en na de klep gemeten EN de waarden vergeleken met de voorgeschreven waarden? (dit is zeer belangrijk!) Als ik het verhaal zo lees heb ik het idee dat er niet echt structureel gezocht wordt. Een turbodruksensor bijvoorbeeld is prima met de clip te controleren op juiste werking zodat deze niet vervangen had hoeven worden.... Een proefrit met de clip totdat de storing zich voordoet geeft ook vaak nog extra informatie. ( b.v. of eerst de turbodruk wegvalt of dat het een gevolg is van verkeerde informatie van een sensor?)
Laat ze ook eens kijken naar de vacuumaansluiting direct op de vacuumpomp. daar zit een doseurtje in, dus het is niet onmogelijk dat daar vuil in zit.
Ik ben er vrij zeker van dat de oorzaak van deze storing gezocht moet worden in het vacuumcircuit of in de bedieningsstang van de variabele turbo.
Wanneer het koppelstukje op de vacuumpomp verstopt zit, wat wel eens vaker is, zal je de storing "turbodruk te hoog" krijgen. Voor de rest ben ik het helemaal eens met Bert!
Wat ook nog wel eens voorkomt,is dat van het inlaatspruitstuk de kanalen naar de EGR klep dichtgekoekt zitten.Dit is vrij makkelijk te controleren door de inlaatbuis op het spruitstuk los te nemen.Dit veroorzaakt ook deze storing.Waarschijnlijk is er bij het uitlezen de volgende storing uitgekomen:circuit luchtinlaat 1 DEF,waarbij 1 DEF idd staat voor te weinig lucht op de inlaat.Ook een lekke intercooler oid kan dit probleem veroorzaken.Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar