auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Master 2003: multi riem loopt stuk na 1500km

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 88

Ik heb een 2dehands master 2.5 dci 88kw L3 h2 gekocht.(198 000km) Na 500 km was de multiriem stuk. (deze was in het voorjaar ) vervangen.
Hij is geraffeld en er precies afgelopen.
Ik plaats een nieuwe en na 1500km terug hetzelfde.
Ik dacht nu de spanrol mee te vervangen.
Ik kreeg echter de tip dat het de vrijlooppoelie van de alternator kon zijn.
Kan ik dit testen?

Er is ergens een olielekje in de buurt want de riem ziet vettig maar ik zou het raar vinden dat dit de oorzaak is.

Iemand tips?
Kan de vrijloopoelie vervangen worden zonder speciaal gereedschap? Ik heb wel een torx die zal passen maar moet deze geklemd kunnen worden?

bedankt
Robin

Geplaatst door

robin2cv (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De vrijloop van de dynamo kan je testen door de as vast te houden en de poelie beide kanten op te bewegen (of andersom): als je maar naar één kant kan bewegen en dat gaat vrij soepel, is de vrijloop in orde. In de andere gevallen zit er geen vrijloop op of zit hij vast.
De riem mag ook niet vettig zijn, al zal dat niet de oorzaak zijn van het rafelen.
Ligt de riem wel op de juiste plek op de poelies en lijnen alle poelies goed uit?

Heino4267 725

7 jaar

Is de dynamopoelie niet gewoon versleten , de groeven moeten op de hoge punten nog een plat kantje hebben , is dit niet het geval is de groef te scherp en snijd hij als het ware de riem kapot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.