close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MASTER 2.8T L1H1 1.9 DCI: Start niet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F9Q W7, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 60

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Renault Master 1.9 DCI uit 2005 met F9Q motor. Hij wil sinds de laatste keer niet meer starten, bij de laatste start hoorde ik een vreemd geluid toen ik de sleutel omdraaide en de bus aansloeg. Zelf verwacht ik een probleem met de startmotor, maar wil graag de mening van de experts. Als ik de auto op contact zet branden alle controlelampjes en werkt ook de aanjager (ook in de hoogste stand), maar zodra ik de sleutel omdraai om hem te starten doet hij echt niets. Ook hoor je de startmotor niet inschakelen. De accu is volledig geladen, en tijdens het starten vallen ook de aanjager, het klokje en de radio weg. De lampjes op het instrumentenpaneel blijven wel branden.

Nu kan ik wel klakkeloos de startmotor en onder wegdraaien, maar dat valt ten eerste niet mee als je geen brug te beschikking hebt, en je kan er niet echt lekker bij. Iemand een idee of het probleem inderdaad echt de startmotor is, of misschien gek genoeg toch het contactblokje o.i.d.?
Ik dacht ook de startmotor even te testen, om even kijken of er ook spanning op komt tijdens het starten, maar ik kan ook niet goed bij het startrelais komen vanaf onderen. Dat gaat dus ook niet lukken.

Ik hoop dat hier iemand is die mij kan zeggen of de startmotor echt 100% de oorzaak van het probleem is.

Groeten,
Ketelbinkie

Geplaatst door

Martindg1972 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of het 100% aan de startmotor ligt kunnen we niet zeggen zonder gemeten te hebben op de startmotor zelf.
Komt er spanning op de dunne draad op de startmotor tijdens starten, staat er continu 12 Volt op de dikke draad vanaf de accu?
Ook niet onbelangrijk: is de massa kabel van chassis naar motorblok nog wel heel?
Er niet goed bij kunnen is voor een monteur geen reden om af te haken...ik heb ook vaak genoeg op mijn rug op straat gelegen, maar dat terzijde.
Meten is weten.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Hans4040 bedankt voor je reactie.

Wat je zegt klopt inderdaad, het probleem is dat ik niet bij de dunne en dikke draad kan komen als hij nog ingebouwd is. Tenminste niet van boven af, en onder de auto op de grond. De massa kabel is nog wel goed, daar zie ik geen bijzonderheden aan.

De massa kan je uitsluiten door met één startkabel (bv. die met de zwarte klemmen) het motorblok tijdelijk door te verbinden met de minplus van je accu. Als dat in de verschijnselen niets uitmaakt, is het in elk geval niet dat.

En daarna natuurlijk weer die startkabel weghalen!

Heino4267 655

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.