Hallo iedereen,
met enige wanhoop zet ik mijn probleem op dit forum in de hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.
In de week van 30 mei, werd er bij mijn Renault Clio 1.6 16V een scheur in het uitlaatspruitstuk geconstateerd. Na het vervangen van dit spruitstuk begon mijn probleem pas want sindsdien loopt de motor na een koude start heel slecht.
Als ik de motor op benzine start en niet laat over schakelen op gas dan gooit hij het stationaire toerental tot boven de 2000 toeren. bij stationair lopen varieert het toerental tussen de 1000 en de 2000. Onder het rijden heb ik nergens last van maar op het moment dat ik de koppeling in trap gooit hij het toerental weer omhoog en gaat dan flink liggen schommelen.
Op het moment dat ik hem wel op gas over laat schakelen valt hij juist te diep terug in de toeren, rond 400 à 500 en valt dan ook regelmatig uit.
Dit probleem doet zich na een koude start voor, maar houdt ook aan als de motor is warm gereden.
Pas op het moment dat ik de auto naar een paar kilometer rijden uitzet, een paar minuten wacht én dan opnieuw start loopt hij stationair goed.
Zowel op benzine als op gas.
Hij is al verschillende keren teruggeweest naar de garage (bovag), die het spruitstuk hebben vervangen en nu ook al een keer naar de Renault dealer. Ze hebben alles nagelopen, computers gereset, stappenmotor gereinigd en daarna ook maar vervangen (hielp blijkbaar niet)
Brandstofdruk tijdens koude start gecontroleerd (was in orde). Maar niets helpt!
Ik ben ervan overtuigd dat het door het vervangen van het spruitstuk komt, immers daarna is het probleem begonnen.
Mijn bovag garage wijt het aan de gas installatie. Is naar mijn mening onzin, op het moment dat hij op benzine goed loopt doet het dat op gas ook prima dus dat vind ik een flauw argument.
De Renault dacht het met een schoonmaak- en service beurtje opgelost te hebben, maar ook dat heeft maar heel beperkt en slechts een paar dagen geholpen.
Hij moet nu volgende week terug naar de Renault, maar ik heb zo mijn twijfels over of wel doorhebben wat het probleem nu eigenlijk is!
Komt dit probleem iemand bekend voor??
Alle reacties zijn welkom! Bedankt voor de moeite.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo iedereen,
zoals vermeld is de auto terug geweest naar de Renault dealer. Ze hebben één dag aan mijn Renault Clio besteed en hebben het probleem ook niet kunnen vinden.
De boodschap die ik mee naar huis kreeg kwam ongeveer hier op neer.
"We hebben de stappemotor opnieuw afgesteld zodat hij weer wat beter loopt (stationair na koude start) hou het maar in de gaten en laat me weten wanneer het weer slechter wordt.
Verder kunnen we niets aan u auto doen, we hebben alles nagekeken ook het uitlaatspruitstuk en kunnen geen verband leggen tussen u probleem en het vervangen van het uitlaatspruitstuk. We hebben wel compressieverlies gemeten na de koude start maar waarschijnlijk komt dit door slijtage.
U auto heeft natuurlijk inmiddels ook al 230.000 km gelopen dus waarschijnlijk is het gewoon slijtage van de motor. (ingeslagen kleppen?)
Enfin daar sta je dan.
Ik rijd deze auto nog geen jaar, hij heeft altijd prima gelopen tot het vervangen van het uitlaatspruitstuk. Daarna kan hij door algehele slijtage van de motor niet meer goed worden afgesteld.
Maar het probleem is juist dat de motor slecht loopt en blijft lopen na een koude start. op het moment dat ik hem uitzet even wacht en opnieuw start is het probleem verdwenen. Bovendien is het begonnen na het vervangen van het uitlaatspruitstuk..
Kan een Renault garage echt zeggen, dat een motor na 6 jaar op gas gereden te hebben met 230.000 km op de teller gewoon door algehele slijtage niet meer te repareren is?
Natuurlijk heeft zo'n garage veel meer verstand van auto's dan ik, maar toch twijfel ik aan de mening van de monteur en ik heb het idee dat er niet echt naar me geluisterd wordt.
Ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen en dit beeld herkennen. Alle ideeen en tips zijn welkom.
Mocht je extra informatie willen hebben dan lees ik het wel.
Bedankt zovast
klein vraagje, tank je vaak nieuwe benzine?
Ja Regelmatig, en als het even kan alleen V-Power van Shell omdat dit beter voor de motor zou zijn.
Maar we zijn toeallig laatst nog naar Luxemburg geweest en daar konden we geen lpg tanken dus hebben we een paar 100 km op benzine gereden.
Dus ja niet vaak maar toch wel regelmatig (1 x per maand ofzo)
17 jaar
moeilijke dit, vooral dat je zeker weet dat het na de reparatie gekomen is. enige wat ik zou kunnen bedenken is iets met je lamda sonde. dat zit in je uitlaatspruitstuk, maar deze heeft bij een koude motor nauwelijks invloed.
Deze auto moet eerst op benzine goed lopen, dan verder kijken.
Als ze de stappenmotor al hebben vervangen dan zou ik denken aan een vacuumlek.
Voor de hand ligt controle van het MAP-sensor slangetje en inlaatspruitstuk. Verder MAP-sensor zelf.
Zit de lambda sonde in het uitlaatspruitstuk bij deze auto?
PS. wat moet er allemaal los voordat het uitlaatstpruitstuk eraf kan?
17 jaar
Ik weet het in die zin zeker, dat hij voor het vervangen prima liep, (als je bedenkt dat er een scheur in het uitlaatspruitstuk zat!) En dat het daarna ineens helemaal hommeles was. Dus het lijkt me logisch dat het door het vervangen van het spruitstuk komt.
De Bovag garage vertelde me dat er een lambda-sonde in het uitlaatspruitstuk zit en deze hebben ze gecontroleerd maar die is gewoon goed.
Ze gaven wel hetzelfde argument trouwens, nl dat deze bij een koude motor nauwelijks invloed heeft.
De Renault garage heeft al eens een lekke O-ring vervangen volgens mij heeft dat met een vacuumlek te maken toch?
Over wat er allemaal los moet voor het vervangen van een uitlaatspruitstuk zou ik niet weten (het was veel!).
Maar ik ga bij de Renault in ieder geval navragen of MAP-sensor gecontroleerd is. (waarschijnlijk wel hoor)
17 jaar
ik zou je temp. zender eens laten controleren bij koude motor. kan makkelijk iets zijn wat al was en met een nieuw uitlaatspruitstuk duidelijker naar boven komt. of er is iets niet juist gemonteerd, maar dat hadden ze al gecontroleerd toch?
Zojuist de hoofd-monteur van de Renault garage in Vlissingen gesproken over wat er de afgelopen keren is gebeurt en gecontroleerd.
De MAP sensor is gecontroleerd en is in orde, deze geeft juiste waardes af. Er kan dus ook geen sprake zijn van een vacuumlek omdat dan de waardes van de MAP sensor niet goed zouden zijn.
De waardes van de BDP sensor zijn ook gecontroleerd en ook deze is in orde.
Ook is de temperatuurzender bij koude en bij warme motor gecontroleerd én ook deze gaf de juiste waarde weer. Hier zit dus niet het probleem.
De eerste keer dat de auto naar de Renault garage is gegaan is ook een O-ringetje van de verdamper van de gasinstallatie vervangen omdat dit ringetje weleens problemen kan leveren bij een stationaire loop. Dit heeft dus duidelijk niet geholpen!
Het uitlaatspruitstuk is juist gemonteerd, ze hebben bij de Renault ook gecontroleerd of het wel het juiste is, (schijnt in het verleden weleens voorgekomen te zijn dat er een verkeerd spruitstuk gemonteerd was). Maar alles klopt en zit op z'n plaats..
Enfin het is een probleem voor "gevorderden", maar anders was het ondertussen ook wel opgelost...
Hopelijk nog wat tips van "gevorderden"!
17 jaar
ben toch bang dat de kop er af moet .klepzittingen en klepgeleiders versleten,wilde er bij ons eerst ook niet aan bij een klant,bleek achteraf helaas te kloppen
zou toch eerst eens je koude start temperatuur, dus wat de zender weergeeft nazien.
De waardes van de temperatuurzender zijn gecontroleerd zowel bij een koude start als een warme start en deze klopte in beide gevallen.
Dus daar zit het hem waarschijnlijk niet in.
de hoofdmonteur noemde de klepzitting inderdaad ook al als optie. Na 230.000 km is dit iets om rekening mee te gaan houden. Maar het rijmt natuurlijk niet met het feit dat de motor na het vervangen van het uitlaatspruitstuk ineens slecht loopt. slijtage gaat geleidelijk (lijkt me).
Daarom is de renault ook huiverig om dergelijke onderdelen te gaan vervangen.
Het probleem rijmt niet (volledig) met enkel slijtage, er zou meer aan de hand moeten zijn! Niet te vergeten dat de motor na een tweede start (ongeacht koud of warm) meestal in één keer perfect loopt..
Zie daar mijn probleem! Aan wat voor kosten moet je trouwens denken bij versleten klepzittingen en klepgeleiders? (na vervangen van het spruitstuk ben ik wel wat gewend! Dus ik kan het hebben..)
17 jaar
je spruitstuk is vervangen daar het lek was,dat je niets gemerkt hebt kan komen doordat de "ademhaling" anders was.
als de waarden allemaal goed zijn komt er een stukje logica om de hoek kijken, waar je eerdere ervaringen de revue laat passeren
als ze bij de garage de gelegenheid hebben om een andere regeleenheid te proberen dan lijkt me dat zo langzamerhand wel de moeite waard.
@Arthur: je hebt dus meegemaakt dat versleten klepzittingen een te hoog toerental geeft? Ik dacht altijd dat dat een op 3,5 poten lopen geeft...
17 jaar
het typische is eigenlijk dat hij na het vervangen van het spruitstuk wel beter loopt dan voorheen. met het lekke spruitstuk lag hij bij stationair toerental altijd een beetje te rommelen met het toerental. Wanneer de motor nu warm is en ik heb voor een tweede maal start dan loopt hij stationair perfect, beter dus dan eerst. In die zin heeft dat nieuwe spruitstuk dus wel verbetering gebracht.
Het is juist die kouwe start dat de motor zo slecht en onregelmatig loopt. Maar dat is voorheen echt niet zo erg geweest als nu. Dat is eigenlijk totaal niet te vergelijken.
Wat doet zo'n regeleenheid? Is dat hetzelfde als je motormanagement? En stel dat ie dan wel goed loopt wat zou dan het probleem geweest zijn?
17 jaar
[quote=Julian.Maijers]Wat doet zo'n regeleenheid? Is dat hetzelfde als je motormanagement? En stel dat ie dan wel goed loopt wat zou dan het probleem geweest zijn?[/quote]
Dat is het motormanagement of computer of ECU of hoe je het noemen wilt.
Deze regelt aan de hand van de sensoren o.a. de inspuiting en de stappenmotor van stat. toerental.
Deze ECU bevat op zich weer elektrische componenten. Daar kan een defect in zitten welke na opwarming weer even weg gaat.
Schiet me iets te binnen. Zo'n ECU moet zichzelf afregelen. Als deze steeds z'n instellingen kwijt raakt, dan zou dat wellicht ook een verklaring zijn? Na een tijdje rijden heeft hij zichzelf dan weer afgeregeld.
Vraag aan de anderen: kan dit en is het verliezen van de instellingen te meten?
17 jaar
Dat van die regelunit vind ik wel een heel goed idee.
Zelf heb ik het idee dat het hem in de electronica zit, omdat het na een tweede start ineens weg is. Slijtage vind ik daarom onwaarschijnlijk!
Dat van die andere regelunit ga ik zeker voorstellen aan de garage.
Ik houd jullie op de hoogte..
ps, andere ideeen zijn natuurlijk nog steeds welkom!
17 jaar
en? opgelost?
17 jaar
Hallo,
nee het probleem is helaas nog niet opgelost. Hij heeft al een aantal keer bij de Renault dealer in Vlissingen gestaan en daar hebben ze ook de opties die hierboven beschreven werden bekeken. Het blijkt lastig te zijn om de regelunit te vervangen. Omdat blijkbaar iedere regelunit uniek is, kan men er alleen een nieuwe inplaatsen en die dan inregelen op mijn auto.
Nadeel hiervan is dat dit grapje rond de 1.000,- kost en er daarna geen enkele garantie is dat het probleem verholpen is. Bovendien heeft de chefmonteur ernstige twijfels dat het aan de regelunit ligt omdat dat apparaat zelden tot nooit kapotgaat.
Wel heb ik ondertussen wat andere ervaringen met de auto opgedaan. Door een verandering van werkgever rijd ik nu bijna alleen maar snelweg. Het valt me op dat de motor tijdens het rijden op de snelweg prima presteert. maar op het momet dat ik de koppeling intrap en de motor terug zou moeten naar z'n stationair toerental, hij te ver terugvalt in toeren.
Ik moet dan overschakelen op benzine om te voorkomen dat hij uitvalt.
Op benzine regelt de motor dan binnen een minuut z'n stationair toerental en dan houdt ie het op gas ook prima. Als ik dan weer een tijd snelweg rijdt herhaalt dit euvel zich.
Overschakelen naar benzine. toerental op benzine af laten regelen en dan weer terug naar gas.
Dus begin toch te vermoeden dat het misschien aan de gasinstallatie ligt. Dat hij stationair niet genoeg brandstof krijgt ofzo.
Is dit een bekend probleem?
De gasinstallatie ga ik in ieder geval binnenkort eens goed na laten kijken. En dan maar hopen dat het opgelost kan worden...
17 jaar
Met een lek in het uitlaatspruitstuk meet de lambdasonde andere (verkeerde) waarden en slaat deze op in de ECU.
Na plaatsen van een nieuw uitlaatspruitstuk meet de lambdasonde weer de juiste waarden.
Maar.......de storing zit nog in de ECU.
Is de ECU wel ge-reset (storing gewist) na het vervangen van het spruitstuk?
Alleen de lambdasonde meten heeft geen nut, die doet het wel.
mvg,
Hans.
Uiteraard is de ECU geresetted, meerdere malen zelfs. En dit heeft geen enkel effect op het lopen vd motor gehad. Wel zitter er iedere keer storingen in de ECU, dus ergens gaat er iets niet goed. Maar waar dat kunnen ze niet vinden.
Het ligt niet aan de lambdasonde. Juist bij een koude motor doet het probleem zich voor en dan doet de lamdasonde nog helemaal niet mee.
Het gaat hier waarschijnlijk om iets heel bijzonders... omdat niemand, ook verschillende garages, het probleem maar niet kunnen vinden.
Mijn volgende plan is om de gasinstallatie eens helemaal door te laten lichten, wellicht is er iets mis met de verdamper (als G3 nog een verdamper heeft, dat weet ik eigenlijk niet eens)
Desalniettemin moeten ze die hele installatie maar eens binnenste buiten keren!
17 jaar
Uiteraard heeft G3 een verdamper, alle gasinstallaties trouwens.(ook wel gasdruk regelaar genoemd)
als ik het zo lees heb je na het vervangen van het spruitstuk problemen is er ook nog weer gecontroleerd of de pakking tussjen de motor en het spruitstuk wel goed gemonteerd is zal ook niet de eerste wezen
gr.marco
De problemen zijn idd begonnen na het vervangen van het spruitstuk. Daarvoor liept ie ook niet helemaal lekker, maar dat is niet te vergelijken met de ellende die ik er nu mee heb.
Het is wel dat als de motor warm is, hij stationair perfect loopt beter dan eerst. In die zin heeft het vervangen van het uitlaatspruitstuk wel een positief effect gehad.
Ik weet niet of er gecontroleerd is op de montage vd pakking. Maar ik heb bij beide garages aangegeven dat het probleem begonnen is nádat het uitlaatspruitstuk is vervangen.
Ik verwacht dus wel dat dat is gecontroleerd.
Treden er vaker problemen op met gasdrukregelaars? Het lijkt me (de laatste tijd tenminse) dat deze de gasdruk voor stationair toerental niet goed geregeld krijgt.
17 jaar
ik weet wel als de pakking van het spruitstuk verkeerd gemonteerd is dat je pakking een deel van de uitlaat afsluit waardoor je minder vermogen hebt en dat er dan meer in de war raakt bv de gasdruk ik zal wel eens informeren of er idd wel na gekeken is je vermoed t maar weet t niet zeker
gr.marco
welke storingen worden dan uitgelezen ? als het een eurogas installatie is ,moet deze ook opnieuw ingeleerd worden.
de kans is groot dat deze door het lekke spruitstuk weggeleerd is.
Bij mijn Bovag garage dachten ze ook dat de Eurogas installatie opnieuw in moest leren. Vlak na de reparatie vertelde
ze me dat het slecht lopen hoogstwaarschijnlijk aan het "inleerproces" van de gascomputer lag. Maar dat bleek dus niet te kloppen.
De motor liep veel te slecht en het verbeterde ook niet.
Bovendien hebben ze een paar dagen na het vervangen van het uitlaatspruitstuk ook de dynamo, distributieketting en rollen vervangen omdat het euvel waar ik in eerste instantie voor naar de garage ging (vreemde herrie onder de motorkap) te wijten was aan een versleten lager in de dynamo en niet het gescheurde uitlaatspruitstuk. Enfin, na deze reparatie werkte de gasinstallatie helemaal niet meer.
En heeft een gasinbouwstation in Goes de gascomputer geresetted en opnieuw ingesteld. (toen deed ie het wel weer)
Deze nieuwe installaties hoeven niet meer in te leren maar worden gewoon mbv een laptopje in een keer goed ingeregeld.
De storingcodes hebben te maken met het slecht lopen vd motor. de precieze codes weet ik niet, maar kan het vragen als je wilt.
Ik ga toch de chefmonteur bellen om te vragen of er specifiek naar de pakking van het uitlaatspruitstuk is gekeken!
17 jaar
laat t nog maar even weten dan
We moeten helaas nog even geduld hebben. De chef monteur is ziek!
Volgende week hoop ik meer te weten. als die beste man dan tenminste weer beter is.
17 jaar
De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Het probleem van de slecht lopende moter in mijn Clio is gevonden...
Twee weken geleden werd mijn Clio op een aantal APK punten afgekeurd. Deze keuring werd uitgevoerd door de Renault dealer in Vlissingen, aangezien daar het probleem van de slecht lopende motor bekend was!
Zij vonden het geen goed idee om de auto helemaal op te lappen vanwege de steeds slechter lopende motor en de hoge kilometerstand! Hun advies was verkopen!! (je wilt niet weten wat ze ervoor boden)
Enfin, hier ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan en op aanraden van familie heb ik vervolgens mijn clio bij mijn oude garage in Brabant gezet. Toen ik nog in Brabant woonde had ik een oud golfje en deze hier altijd in onderhoud dus ik was nog bekend met deze garage.
Ze hebben de APK punten gerepareerd en zijn daarna gaan zoeken naar de oorzaak van het slecht lopen van de motor. Na 2 weken speuren is het probleem gevonden en opgelost!!
Het probleem was een o.a een matig werkende lambdasonde! De schroefdraad was helemaal uitgesleten waardoor deze een slechte massacontact had! Na vervangen van de lambdasonde en de schroefdraad liep de motor iets beter maar nog steeds veel te beroerd!
het euvel bleek uiteindelijk kapotte ringen van het inlaatspruitstuk te zijn! Om het uitlaatspruitstuk te vervangen is het inlaatspruitstuk eraf geweest en bij het terugzetten heeft men het nagelaten om de afdichtringen te vervangen. Deze zijn tijdens montage dus gebroken waardoor de motor veel valse lucht zoog en dus niet goed kon lopen!!
De Clio loopt nu na het vervangen vd afdichtringen op het inlaatspruitstuk met 2,5 ton op de klok dus weer uitstekend!
Het was dus niet een defecte gasinstallatie zoals de garage die het uitlaatspruitstuk heeft vervangen dacht en ook niet algehele slijtage van de motor zoals de Renault garage dacht...
Hoe "relatief" kan een probleem zijn? het ging om een paar afdichtringen vanhet inlaatspruitstuk.
Het valt me "vies" tegen van dealer garage dat ze dit probleem niet hebben herkend maar dat ze met flauwe argumenten als "algehele slijtage" van de motor komen!
Ik ben nu half jaar verder vele euro's armer doordat de garage heeft nagelaten een paar ringen te vervangen...
Lekker is dat. Begrijp me goed hoor, ik ben dolblij dat de Clio eindelijk weer goed loopt! Ik had alle hoop al opgegeven, maar ik heb toch een "zure" bijsmaak aan de hele geschiedenis overgehouden!
Maar goed, nu weten jullie wat het probleem was, hopelijk kan iemand er zijn voordeel mee doen!
groet, Julian
16 jaar
Jammer dat het zo lang heeft geduurd. Ik heb bij post 6 al gewezen op controle inlaatspruitstuk.
Die hoeft er niet eens af. Wat remmenreiniger erop, verandert het toerental, weet je genoeg.
Het ligt wat mij betreft voor de hand dat je (de garage) alles controleert dat los is geweest. Blijkbaar is dat soms toch te moeilijk. Of er is een miscommunicatie geweest, dat kan ook nog.
16 jaar
ja inderdaad zal maar eens overwegen om naar een andere garage te gaan met betere service
gr.marco
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar