Renault MEGANE 1.6 16 V: Na wissel distributieriem schrapend geluid

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG

Na het laten vervangen van mijn distributieriem (megane II GT uit 2005) heb ik rechtsvoor een schrapend geluid. Dit is alleen te horen bij lage snelheid/toeren. Je hoort het alleen als je bijvoorbeeld opeens het gas los laat (maar niet ontkoppeld), of als je hem in de versnelling laat staan dan de koppeling intrapt en weer op laat komen (bij opkomen hoor je het), en bij het maken van een bocht naar links. Het is een schrapend metaalachtig geluid.
Ik ben terug naar de garage gegaan maar die konden eerst niks vinden en gaven aan dat het geen kwaad kon.
Na twee weken toch weer terug gegaan. Ze hebben weer gekeken en gaven aan dat de motorsteun los is geweest bij vervangen dbriem en dat de steun nu mogelijk anders in zijn rubber ligt en dat daardoon mijn rechter rem misschien aanloopt.....dat ze er verder weinig aan konden doen maar dat ik anders op termijn mijn remschijf en blokken moest laten vervangen om van het geluid af te komen. Maar dat het zeker geen kwaad kon en dat ik er gewoon mee op vakantie kon....je raad het al, nu in Italië in de bergen veel koppelen ontkoppelen op de motor remmen etc en het is veel erger geworden. Nu continu een schrapend geluid. Ik rook ook een brand lucht (rubber?). Bij een steil stukje naar beneden werd ook de blazende lucht van de airco een paar keer snel achter elkaar onderbroken alsof die heel kort even vastliep en weer doorging?
Iemand ideeën wat dit zou kunnen zijn? Ik ga hier ook maar naar de garage maar met jullie hulp kan ik ze misschien de goede kant op sturen. Bedankt alvast.

Meganelpg2005

Geplaatst door Meganelpg2005 , lid sinds 3 jaar geleden

11 Reacties

7seconds, 3 jaar geleden

moeilijk op afstand om geluiden te verklaren maar een eerste inschatting is dat de er iets niet goed is met de multiriem. Als de distributie compleet is vervangen is dat met inbegrip van de multiriem met looprol en spanrol. De multiriem ligt er niet goed op of er is iets met één van de rollen.

7seconds, 3 jaar geleden

nog een kleine toevoeging. Ik zie in eerste instantie geen relatie met de rem rechtsvoor. Nog een tip: Het kan ook zijn dat de multiriem de kunststof beschermplaat onder de motor raakt. Heb dit zelf meegemaakt, de plaat was iets naar binnen geknikt en raakte soms de krukaspoelie of beter gezegd de multiriem die er op ligt. Hoorde toen ook een schurend geluid met af en toe de lucht van verbrand rubber. Is niet erg waarschijnlijk, maar je weet maar nooit. En als ie straks toch op de brug staat bij een garage..

Hans4040 PRO, 3 jaar geleden

Dat de multiriem, span en looprollen mede vervangen worden bij een distributiewissel is niet altijd het geval.
Alleen als dat nodig is.
Een schrapend metaal achtig geluid is ook geen aanlopende riem.

En dat de garage beweert dat het geen kwaad kan is natuurlijk de grootste onzin...als je niet weet wat het is kan je dat nooit zeggen.
Als ik jou was zou ik snel een garage opzoeken en niet met dit euvel naar huis rijden.

Succes.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Het zou kunnen dat de rubberen ring die in de krukaspoelie zit , het aan het begeven is.
De 2 delen gaan dan draaien tov elkaar .
Zet eens een streep op de zijkant van je krukaspoulie over de volle breedte , ga rijden en kijk of de streep nog staat waar jij hem hebt gezet.
Misschien kun je het zo al wel zien.
Via het binnenscherm achter het voorwiel langs kun je er net bij.
Doorrijden is geen optie lijkt mij.
De link met je motorsteun en rem is je reinste onzin.

RPJdeWeert, 3 jaar geleden

De link met de motorsteun is zeker geen onzin. Ik heb het zelf meegemaakt, een schurend metaalachtig geluid bij gasgeven onder last. Bleek een kapotte motorsteun te zijn aan distributiezijde.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Oke , maar daar gaat de rem toch geen schurend geluid van maken , lijkt me eerder dat de krukaspoelie dan iets gaat raken doordat het motorblok scheef zakt ?

Meganelpg2005, 3 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties. De multiriem is gelijk vervangen met de dbriem, dat was ook nodig gaven ze aan. De auto is inmiddels weggesleept, toen ze hem kwamen halen wou die ook niet meer starten....kan dat ook met de multiriem te maken hebben? Ik heb geprobeerd wat van jullie tips mee te geven aan de garage.
Ik hoor hopelijk vandaag of morgen van de garage hier. Als ik wat hoor laat ik het weten.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Wel starten maar niet aanslaan of deed hij helemaal niets meer ?
Dynamo kapot ? Schurend geluid accu leeg

Meganelpg2005, 3 jaar geleden

Vandaag de auto weer opgehaald bij de garage.
Het was idd de dynamo. Die was nu helemmal kapot en had daarvoor waarschijnlijk het schurende geluid veroorzaakt.
Blij dat het is opgelost, wel een beetje jammer dat die schoften hier in Italië je 603€ berekenen voor het vervangen van een dynamo.......
Bedankt voor jullie input.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.
Altijd goedkoper als ze eerst ook nog de remmen hadden vervangen , over de kwaliteit van diagnose stellen laat ik me niet over uit.

AS1, 3 jaar geleden

[b]Vraag is niet relevant.[/b]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.