Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een Megane Coupe 1.9 dTi uit 2000.
Sinds afgelopen maandag heeft ze wat kuren:
's Middags ontdekte ik dat de toerenteller niets meer deed.
De volgende ochtend echter deed ie het af en toe wel, maar niet goed.
Bij ±30 km/h in z'n 2 schoot de toerenteller tussen de 500 en 7000 rpm heen en weer terwijl de motor hetzelfde toerental behield.
Na ongeveer 2 minuutjes deed de toerenteller helemaal niets meer. 's Middags weer hetzelfde verhaal.
Ook woensdag precies hetzelfde als de dag ervoor.
De laatste 2 dagen doet de toerenteller helemaal niets meer.
Ik heb al uitgevonden dat het signaal voor de toerenteller van de dynamo af komt zou moeten komen.
Op de dynamo zitten 3 aansluitingen:
1. Eén voor de laadstroom. Hier zit de rode (dikke) kabel naar de accu op aangesloten
2. Een aansluiting met 2 "pinnen". Hierop zit een stekker (met "vergrendeling") met één paarse draad aangesloten
3. Een plat "lipje" met daarbij de letter W "geschreven". Hierop zit niets aangesloten
De nummers in de onderstaande afbeelding komen overeen met de aansluitingen zoals hierboven aangegeven.
De 3e aansluiting is wat moeilijk te zien, maar ik kon deze niet beter op de foto krijgen.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/13/...][img]http://img13.imageshack.us/img13/5999/03...[/img][/url]
Klopt het dat er op de laatst genoemde aansluiting geen stekker zit? En is de aansluiting met 2 pinnen en de paarse draad voor het toerental signaal? Deze stekker en aansluiting zagen er namelijk nog als nieuw uit; geen corrosie of vuil en zo op het eerste gezicht zaten er geen breuken in het zichtbare deel van de paarse kabel.
En hoe zou ik het probleem met de toerenteller op kunnen lossen?
Groeten,
Tjisse
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toerental signaal is afkomstig van de BDP sensor.
Maar als deze defect zou zijn loopt de motor niet.
Meest voorkomend probleem is instrumentenpaneel inwendig defect.
Waarschijnlijk heb jij al een zelfdiagnose op je instrumentenpaneel zitten.
Zet de auto eens op contact met de knop op de rechter stuurstengel ingedrukt: de zelfdiagnose start dan (als je die hebt).
Zo kan je testen of je instrumentenpaneel in orde is.
12 jaar
Bedankt voor de reacties.
Waarschijnlijk heb ik dan van een ander type Megane Coupe de gegevens gevonden.
Slecht starten of niet lopen heeft de auto geen problemen mee, dus de BDP-sensor is het dus niet.
Mijn auto heeft geen boordcomputer (en dus ook geen knop op de rechter stuurstengel), maar de zelfdiagnose kon ik wel doen:
1. Knop om dagteller te resetten ingedrukt houden
2. Op contact zetten
Alle wijzers deden het tijdens deze test.
Dan blijven er naar mijn mening nog 3 mogelijkheden over:
1. Stekkerverbinding met de BDP-sensor (kapot, slecht of losse stekker)
2. Stekkerverbinding op het instrumentenpaneel (kapot, slecht of losse stekker)
3. Draadbreuk
Groeten,
Tjisse
12 jaar
Dan denk eerder dat een bedrading probleem hebt.
Je kunt een proberen om de stekker lv te reinigen in de zekeringskast motorruimte.
En controleer de stekkers rv onder paravaan zit ook een zekeringskastje.
Okee. Ik zal morgen deze punten na lopen.
Groeten,
Tjisse
12 jaar
[quote=Ramjod]Dan denk eerder dat een bedrading probleem hebt.
Je kunt een proberen om de stekker lv te reinigen in de zekeringskast motorruimte.
En controleer de stekkers rv onder paravaan zit ook een zekeringskastje.[/quote]
Ik heb alle stekkers bij de zekeringenkast in de motorruimte nagekeken. Ze zagen er allemaal erg schoon uit.
Onder de parafaan echter heb ik geen zekeringenkastje zitten.
De auto waar het dus om gaat is een Megane 1 coupe 1.9 DTI Phase 2.
Groeten,
Tjisse
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar